Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi og derivasjon

rem0

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter å sliter med å lære meg å derivere, noe som jeg må kunne vist jeg skal kunne gjennomføre dette faget.

Forstår at det meste går på regler osv, men har store problemer med å finne de og bruke de.

Ta feks U(x,y)= x*(Y+2y)

Hvordan i all verden løser jeg denne? Kan noen forklare meg det steg for steg? Muligens noen tips for derivering og mikroøkonomi?

Takker på forhånd!

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du deriverer U med hensyn på x betrakter du y som konstant, så den deriverte med hensyn på x er da 3y og den deriverte med hensyn på y er 3x. Men som sagt anbefaler jeg sterkt å finne en mattebok. Denne brukes i fryktelig mange økonomiutdannelser over store deler, jeg har brukt den selv både som student og som hjelpelærer og folk flest liker den. Den finnes også på en del bibliotek.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Sitter med matteboka i ene hånden og internett i andre hånden for å si det sånn. Haster å lære seg dette i og med vi går igjennom det nå. Jeg har heller aldri hatt derivasjon før, noe som ikke gjør ting bedre :)

takk for løsningen! kunne du muligens sette det opp så jeg forstår litt mer hva du har gjort?

Lenke til kommentar

Matte er ikke min sterke side. Men jeg har lært dette nogenlunde på unversitetet. Om jeg husker riktig gjør derivasjon at... At x^2 blir til x, at x^3 blir til x^2 osv.

Så dersom du deriverer U (nytte) mtp X (for eksempel en privat vare eller tjeneste) trooor jeg du kan sette det opp slik. Jeg ganger ut parantesen med X.

U(x,y)= x*(Y+2y)

=> xY + x2y

dU/dx = Y + 2y

Dersom Y og y er det samme vil svaret bli 3Y

OBS

Ta for all del ikke det her for god fisk, men sjekk det ut skikkelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...