Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjeeelp! matte problem!

Anbefalte innlegg

Hallo! :D

Trenger hjelp med denne oppgaven.. :

Mellom A og B går det en rett vei. Fra C skal kommunen lage en vei som gir forbindelse med veien AB. Hvor skal denne veien treffe AB for at den skal bli kortest mulig når A= (1,2) , B= (4,8) , C= (5,4)

Det jeg tenker da, er at den korteste veien må nok være at veien er vinkelrett med AB.. det jeg gjorde var å finne vektoren AB= [3,6], problemet er at da vet jeg ikke den andre vektoren altså fra punktet C til der hvor vi skal treffe linjen AB...

noen som kan hjelpe ? takker veldig :D !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig, så da kan du få et uttrykk der koordinatene til punktet du er ute etter inngår. I tillegg vet du at punktet ligger på linjen AB, slik at du får to likninger med to ukjente.

EDIT: Mulig det finnes en enklere måte å gjøre det på, men det begynner å bli noen år siden sist jeg holdt på med slikt.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar
  HansiBanzi skrev (På 17.9.2012 den 18.50):

Riktig, så da kan du få et uttrykk der koordinatene til punktet du er ute etter inngår. I tillegg vet du at punktet ligger på linjen AB, slik at du får to likninger med to ukjente.

EDIT: Mulig det finnes en enklere måte å gjøre det på, men det begynner å bli noen år siden sist jeg holdt på med slikt.

Vel, det jeg tenker da er dette : Vektor AB * CE = 0 (E=punktet på AB)

vi vet Vektoren AB, og punktet C.. men ikke E... hvordan kan jeg finne det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...