Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjeeelp! matte problem!

Anbefalte innlegg

Hallo! :D

Trenger hjelp med denne oppgaven.. :

Mellom A og B går det en rett vei. Fra C skal kommunen lage en vei som gir forbindelse med veien AB. Hvor skal denne veien treffe AB for at den skal bli kortest mulig når A= (1,2) , B= (4,8) , C= (5,4)

Det jeg tenker da, er at den korteste veien må nok være at veien er vinkelrett med AB.. det jeg gjorde var å finne vektoren AB= [3,6], problemet er at da vet jeg ikke den andre vektoren altså fra punktet C til der hvor vi skal treffe linjen AB...

noen som kan hjelpe ? takker veldig :D !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig, så da kan du få et uttrykk der koordinatene til punktet du er ute etter inngår. I tillegg vet du at punktet ligger på linjen AB, slik at du får to likninger med to ukjente.

EDIT: Mulig det finnes en enklere måte å gjøre det på, men det begynner å bli noen år siden sist jeg holdt på med slikt.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Riktig, så da kan du få et uttrykk der koordinatene til punktet du er ute etter inngår. I tillegg vet du at punktet ligger på linjen AB, slik at du får to likninger med to ukjente.

EDIT: Mulig det finnes en enklere måte å gjøre det på, men det begynner å bli noen år siden sist jeg holdt på med slikt.

Vel, det jeg tenker da er dette : Vektor AB * CE = 0 (E=punktet på AB)

vi vet Vektoren AB, og punktet C.. men ikke E... hvordan kan jeg finne det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...