IkKe123 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Hallo! Trenger hjelp med denne oppgaven.. : Mellom A og B går det en rett vei. Fra C skal kommunen lage en vei som gir forbindelse med veien AB. Hvor skal denne veien treffe AB for at den skal bli kortest mulig når A= (1,2) , B= (4,8) , C= (5,4) Det jeg tenker da, er at den korteste veien må nok være at veien er vinkelrett med AB.. det jeg gjorde var å finne vektoren AB= [3,6], problemet er at da vet jeg ikke den andre vektoren altså fra punktet C til der hvor vi skal treffe linjen AB... noen som kan hjelpe ? takker veldig ! Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Hva vil prikkproduktet av vektorene bli? Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Hva vil prikkproduktet av vektorene bli? vel.. prikkproduketet må jo bli 0 fordi de skal stå vinkelrett.. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Riktig, så da kan du få et uttrykk der koordinatene til punktet du er ute etter inngår. I tillegg vet du at punktet ligger på linjen AB, slik at du får to likninger med to ukjente. EDIT: Mulig det finnes en enklere måte å gjøre det på, men det begynner å bli noen år siden sist jeg holdt på med slikt. Endret 17. september 2012 av HansiBanzi Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Riktig, så da kan du få et uttrykk der koordinatene til punktet du er ute etter inngår. I tillegg vet du at punktet ligger på linjen AB, slik at du får to likninger med to ukjente. EDIT: Mulig det finnes en enklere måte å gjøre det på, men det begynner å bli noen år siden sist jeg holdt på med slikt. Vel, det jeg tenker da er dette : Vektor AB * CE = 0 (E=punktet på AB) vi vet Vektoren AB, og punktet C.. men ikke E... hvordan kan jeg finne det ? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Vektoren CE blir (x-5, y-4) der punket (x,y) er skjæringspunktet mellom AB og CE. Du må så finne et uttrykk for linjen AB på formen y=ax+b og da har du to likninger med to ukjente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå