Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

fant ingen relevant tråd til dette emnet, så valget derfor her. Om noen moderatorer eller administratorer vil, så kan dere gjerne bytte tråd.

 

HACKING

 

Hva er det? Jeg lager nå denne tråden fordi jeg har lyst til å finne ut litt mer ut av dette.

 

Er det ulovlig?

Hvorfor hacker folk?

Hva kan man oppnå av å hacke?

Hvordan hacker man?

 

Jeg merker vel at det er ulovlig å hacke da du f.eks hacker privatpersoner og andre folk og stjeler div. informasjon. Men jeg var selv på The Gathering 2012 og der var det t.o.m en hackekonkurranse hvor en 14-15 år gammel gutt vant. Det var å hacke en IP addresse.

 

Når det er snakk om å hacke IP addresse, det vil da si at det finnes flere forskjellige typer former for hacking?

Man kan hacke en bank, en facebook bruker og da en IP addresse - eller innebærer alt det samme?

 

Er det da lett å hacke? Det virker så simpelt for en hacker å gjøre noe småtteri.

 

Jeg lager denne tråden fordi jeg vil lære meg å hacke, simpelten fordi det ser litt gøy ut og jeg kan trenge en ekstra hobby. Om noen er villig til å lære meg vil jeg gjerne lære meg.

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hacking er stort sett ulovlig.

 

Noen DDOS-hacker (får kontroll over flere pcer og deretter massesender halvveise spørringer til en server, som får den til å bli overbelastet), mens ande DOS hacker (nesten det samme bare at de bruker normalt sett 1 pc og på ett eller annet vis gjør knockout på routeren til en server). Det som stort sett gjøres, er å finne en "bakvei" til en nettside og deretter hente ut informasjon som brukernavn/passord og lignende.

 

Man oppnår gjerne å uttrykke sin mening. Project Mayhem 2012 er et svært godt eksempel. En kjent hackergruppe, Anonymous, planlegger å knekke hele økonomisystemet i verden. Børsen vil stoppe å fungere. Økonomisystemet vil stoppe totalt opp. Samtidig vil de hacke regjeringer og annet og slippe ut hemmeligstemplet informasjon til verden. Sitat: "Nobody owns the world." og "They can send a man to the moon, but they can't give a bread to each person in the whole world". Den første nettsiden de hadde er nede, men denne fungerer: http://galatorg.com/pm2012/pm2012.html

 

Hvordan man hacker, må du nok spørre andre om. Det nærmeste jeg har kommet var å prøve å overbelaste en server ved å massepinge den med masse svære pings, men det endte med at routeren min kollapsa en stund. Har selv prøvd å lære det, men det meste av "tutorials" er bare enkel hacking (som massepinging) som generelt sett ikke fungerer på større servere.

 

-CasterAnd

Lenke til kommentar

Det gjelder å ha en enorm interesse og utholdenhet/dedikasjon. Det finner også flere definisjoner av personer som hacker. f. eks black-hat, grey-hat og white-hat - hvor forskjellen er måten de opererer på.

 

En black-hat gjør som regel det som er ulovlig som f. eks å bryte seg inn på nettsider og hente ned informasjon og evt spre det videre. Dette er det som kalles en "cracker" da man utnytter en svakhet og bruker den for det den er verdt.

 

En white-hat gjør alt lovlig. Det vil si at de får godkjennelse til å teste et system for å sjekke at det faktisk er trygt nok. Et eksempel på en bedrift som er white-hat er "Mnemonic". De går over kildekode som BankID bruker til innlogging i nettbanker og verifiserer at det er godt nok slik at man ikke får uautorisert tilgang på en tilfeldig brukerkonto.

 

En grey-hat er en mellomting av de to nevnte. Vedkommende kan gjøre noen black-hat-operasjoner og så senere bruke det man har funnet ut til å teste andre tilsvarende systemer, men med godkjennelse fra en bedrift.

 

Om hacking er uovlig?

Tja, kommer veldig an på! Du har fint lov til å hacke din egen datamaskin eller være med på eventer hvor en bedrift/nettside sier at dette er greit. Hvis man derimot bruker sine IT-kunnskaper på å bryte seg inn et sted, så er dette ulovlig. Sammenlign det med å bryte seg inn i en bank eller et hus.

 

Hvorfor hacker folk?

Folk holder på av mange forskjellige grunner. Noen gjør det fordi de liker å utforske ting, men andre gjør det av økonomiske grunner, mens andre igjen rett og slett bare vil et menneske vondt. Altså, her finnes det ingen fasitsvar.

 

Hva kan man oppnå av å hacke?

Man kan oppnå veldig mye. Noen kan bruke det i forretninger for å presse en bedrift/part til å gjennomføre noe de i utgangspunktet ikke vil. (utpressing), andre gjør det, som nevnt, pga økonimske grunner. En foreleser jeg har fortalte at i Russland er så mye som over 90% av all programvare piratkopiert.

 

Og ja, det finnes veldig mange former for hacking. I noen tilfeller utnytter man at programvare er dårlig laget, mens andre ganger modifiseres det slik at det tror det er ekte. Det er så mye forskjellig.

 

Edit: Du har ikke lov tl å hacke brukeren din på diskusjon.no fordi det er ikke du som eier serveren som brukes til å lagre brukerne på. Det kan i verste fall føre til ustabilitet/nedetid, noe som vil påvirke veldig mange.

 

 

Mvh Faller

Endret av Faller
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Du har ikke lov tl å hacke brukeren din på diskusjon.no fordi det er ikke du som eier serveren som brukes til å lagre brukerne på. Det kan i verste fall føre til ustabilitet/nedetid, noe som vil påvirke veldig mange.

 

 

 

 

Var mere av et eksempel :)

 

 

Men det høres litt ut som om du kan ganske mye om dette - du kan ikke tilfeldigvis faktisk hacke også?

Lenke til kommentar

You don't learn to hack, you hack to learn.

 

Og dersom du vil prøve litt, se om du kan få lært deg noe koding inne for et språk, lær deg hvordan du kan omgå koden din med exploits som det heter, PS: her er PHP veldig enkelt språk, spesielt $_GET-variablen er veldig utsatt med MySQL...

 

Er så bredt tema...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

You don't learn to hack, you hack to learn.

 

Og dersom du vil prøve litt, se om du kan få lært deg noe koding inne for et språk, lær deg hvordan du kan omgå koden din med exploits som det heter, PS: her er PHP veldig enkelt språk, spesielt $_GET-variablen er veldig utsatt med MySQL...

 

Er så bredt tema...

 

Sitaten på starten gir mening.

Men en start må det da være, og man må jo få generell kunnskap rundt det.

 

Om noen hadde vist noe så hadde det vært så mye enklere, men slik er det nok dessverre ikke.

 

Ser ut til at du også kan noe om å hacke?

Lenke til kommentar

Vil vel si at for å lære hacking, bør du kunne HTML, PHP, Javascript og andre programmeringsspråk. .net er også greit å kunne. Det er derfor jeg bruker så mye tid på å lære masse programmeringsspråk, én dag skal jeg klare å hacke NOE! :D

 

Tips: Dette er ikke en god ide. Blir litt av det samme som å pugge alle verktøyene i verden fordi du skal bli handyman. Totalt unødvendig.

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Vil vel si at for å lære hacking, bør du kunne HTML, PHP, Javascript og andre programmeringsspråk. .net er også greit å kunne. Det er derfor jeg bruker så mye tid på å lære masse programmeringsspråk, én dag skal jeg klare å hacke NOE! :D

 

Tips: Dette er ikke en god ide. Blir litt av det samme som å pugge alle verktøyene i verden fordi du skal bli handyman. Totalt unødvendig.

Kan være greit å ha kjennskap til det for å da kunne finne exploits selv :p

Lenke til kommentar

Vil vel si at for å lære hacking, bør du kunne HTML, PHP, Javascript og andre programmeringsspråk. .net er også greit å kunne. Det er derfor jeg bruker så mye tid på å lære masse programmeringsspråk, én dag skal jeg klare å hacke NOE! :D

 

Tips: Dette er ikke en god ide. Blir litt av det samme som å pugge alle verktøyene i verden fordi du skal bli handyman. Totalt unødvendig.

Kan være greit å ha kjennskap til det for å da kunne finne exploits selv :p

Eh, det tar gjerne flere år før du kjenner et programmeringsspråk ut og inn. Har holdt på med PHP i 3 år nå vel, noe pause vel å merke, men poenget er at jeg forsatt oppdager nye ting og hvordan sikkerhetshull kan bli utnyttet.

 

Så, det hjelper seg ikke å lære seg alt mulig for å tro at du faktisk kan ditt og datt. Det handler om å forstå og vite hvordan man skal f.eks utnytte et sikkerhetshull.

Lenke til kommentar

Synes det er viktig å presisere at hacking er fult lovlig. Det folk og media omtaler som hacking egentlig bør kalles cracking. En hacker er jo egentlig en som er flink med data, og kjenner operativsystem, programmeringsspråk mm godt. Crackere bruker derimot den kunnskapen til å bryte seg inn i andre systemer, sperre folk ute eller andre ulovlige aktiviterer. Å hacke er ikke en egentlig an aktivitet på lik linje med programmering, jeg vil heller kalle det en fellesbetegnelse på personer som er er flinke med data, og som liker å lære, finne ut og prøve seg fram i systemet.

 

Les litt her ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så jeg hører mange sider ved denne saken. Jeg er usikker på om dere faktisk kan hacke (eller cracke) selv, eller om dere bare har for eksempel pugget det som en test på skolen.

 

Er det noen som kan å hacke her som gjerne kunne ha brukt litt tid på å lære meg? Har bittelitt tid som gjerne kan bli brukt på noe som dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det ulovlig?

Hvorfor hacker folk?

Hva kan man oppnå av å hacke?

Hvordan hacker man?

 

Hei, nå kaller jeg meg ikke en ekspert på området men jeg skal prøve meg frem:

 

*Ja og nei:

Hacking i seg selv er ikke "ulovlig, da hacking egentlig er for at man skal kunne gjøre websider mere sikre, men på den andre siden så er hacking ulovlig når man f.eks gjør det for å stjeler info og brukernavn osv. Facebook har f.eks en egen liten app som lar deg prøve å hacke selve tjenesten, for så å rapotere bugs (feil).

 

*Jeg tror jeg skal fokusere på de lovlige, samt de ulovlige delene:

Det man kan oppnå ulovlig med å hacke er å skaffe f.eks passord og brukernavn fra enkelte websider, og hvis man er flink nok hacke seg inn på en bank f.eks for å stjele penger på den måten (veldig avansert med andre ord).

Det man kan oppnå lovlig er at man kan gjøre websider mere sikrere dersom man lar hackere prøve seg frem, for å finne bugs.

 

*Er ingen ekspert, men jeg selv har lært noen knep gjennom denne (som er helt lovlig, men som er nede for øyeblikket.) siden som lærer deg om hvordan å hacke på et veldig enkelt nivå, men du kan også gå mere avansert dersom du ønsker det.

 

Husk at når det kommer til hacking så må man se det fra to sider, og når du hører det fra tabloidenes side så får du en ganske unøyaktig versjon.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ok, så jeg hører mange sider ved denne saken. Jeg er usikker på om dere faktisk kan hacke (eller cracke) selv, eller om dere bare har for eksempel pugget det som en test på skolen.

Programmerer en del selv, og er aktiv Linuxbruker, både desktop og server, og er glad i å prøve, feile og lære innen disse emnene. Hacker er jo et ganske relativt og flytende begrep, så om jeg er det kommer jo litt ann på hvordan du ser på saken. Er nok f. eks folk som er langt flinkere enn meg på dette, og som heller fortjener den tittelen. Du skal sitte på mye kunnskap før du kaller deg hacker, synes nesten det er litt drøyt å kalle seg hacker i utgangspunktet. Er heller nok du blir kalt. Men som sagt, dette er slik jeg ser på saken. Andre har sikkert andre meninger.

Lenke til kommentar

Vil vel si at for å lære hacking, bør du kunne HTML, PHP, Javascript og andre programmeringsspråk. .net er også greit å kunne. Det er derfor jeg bruker så mye tid på å lære masse programmeringsspråk, én dag skal jeg klare å hacke NOE! :D

 

Tips: Dette er ikke en god ide. Blir litt av det samme som å pugge alle verktøyene i verden fordi du skal bli handyman. Totalt unødvendig.

Kan være greit å ha kjennskap til det for å da kunne finne exploits selv :p

 

Da er det greit å ha rimelig god kunnskap innenfor et språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En IP-adresse er adressen til en datamaskin. Om du tenker på datainnbrudd, så kan du sammenligne det med å bryte seg inn i en bygning. IP-adressen er adressen, men hva som er innenfor veggene er ikke nødvendigvis så lett å vite. Det kan være at IP-adressen viser til en PC, med personlige filer, eller at det er en server som rommer f.eks. en database med interessant innhold. Hva man kan oppnå avhenger av hva maskinen brukes til, og hva slags tilgang man skaffer seg på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...