Gå til innhold

Hva synes dere om dette oppsettet?

Anbefalte innlegg

Kabinett

Fractal Design Define R3 Black Pearl 750

Hovedkort

Asus P8Z77-V Deluxe 1850

CPU

Intel® Core i5-3570K Processor 1750

Kjøler

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler

RAM

Corsair XMS3 DDR3-2133 Vengeance CL11 8GB 500

Systemdisk

SSD Kingston HyperX SSD 120GB 1200

Skjermkort

Gammelt GTX 280-kort jeg har liggende

PSU

Vurderer å bruke det gamle, men husker ikke hvor mange watt det er på. Til dette oppsettet med 2 SATA disker jeg har fra før

Bruksområde

Som dere skjønner på skjrmkortet står ikke gaming i hovedfokus, selv om planen er å senere kjøpe et brukbart skjermkort. Det som skjer av gaming er i dag FM12, og da er alt annet enn skjermkortet viktig :p

Kommer til å bruke den til å spille inn musikk (cubase som ikke støtter hyperthreading), surfing, film, streaming osv osv. Viktigheten er et raskt system, da jeg hater treghet. Det er også viktig med tanke på innspilling, og ikke minst for å spille FM med mange ligaer.

Som lydkort bruker jeg en Line 6 UX1, ikke top notch akkurat, men holder for mitt bruk.

Trenger tips til

Hele oppsettet. Jeg er så utdatert at sandy-bridge og ivy bridge EGENTLIG sier meg nada selv om jeg har lest litt om det. De nye chip-settene er jeg heller ikke kjent med. Jeg er også usikker på socket-valget her, selv om jeg tror jeg har gjort det rette ut fra pris.

Er f.eks. usikker på om jeg heller burde kjøpt to INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA disker i raid fremfor den SSD'en jeg har valgt. De selges jo til 690,- på dustin nå, så prisforskjellen er jo ikke så stor

Oppsettet over kommer vel på ca. 6500, og jeg vil helst ikke bruke så VELDIG mye mer hvertfall, men mindre jeg har mye å hente på ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye forskjell på de ulike hovedkortene med samme sokkel og chipset. Selv om prisen varierer fra 600 til 3000, så er den eneste forskjellen WiFi og antall USB og SATA og Firewire og alt det der. Noen av de dyreste hovedkortene er også manuelt overklokket for å stabilitetsteste dem, men det er bare ekstremkortene.

Derfor anbefaler jeg dette hovedkortet: http://www.dustinhome.no/product/5010649987/gigabyte-ga-z77m-d3h-z77-s-1155-matx/#intcmp=searchProvider_dacsa Hvis du ser på spesifikasjonene, så er det ikke mye som skiller det hovedkortet fra f.eks. det du har funnet.

Ikke gå for de RAM-brikkene. Bare unødvendig med mer enn 1600MHz RAM. Og siden CAS må opp for å kompensere, så blir det ikke mye forskjell i ytelse uansett. Gå for 1600MHz 2x4GB Corsair Vengeance.

Når det kommer til SSD, så anbefaler jeg heller å gå for Samsung 830-serien. Billigere og mer stabil SSD.

Og forresten, kan du ikke bare åpne opp kabinettet ditt og se hva det står på strømforsyningen? :) Greit å vite hvor mye watt du har. Legg gjerne med produktnavnet, fordi det er ikke bare watt som gjelder.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne åpna kabinettet og sett, men jeg sitter på jobb og kabinettet er hjemme. :p

Kunne du sagt litt mer nøyaktig hva jeg hadde gått glipp av med det hovedkortet du anbefaler i stedet? Sånn i praksis? Det ser jo i utgangspunktet ut som et greit bytte. Fant riktig nok hovedkortet som en anbefaling på hardware.no.

Når det gjelder SSD'ene så har vel hyperX'en høyere skrivehastighet? Noe som klart ville være en fordel både under innspilling av musikk og spilling av FM. Kjenner du til noe negativt med hyperX'en, siden du henviser til stabilitet?

Lenke til kommentar

Skulle gjerne åpna kabinettet og sett, men jeg sitter på jobb og kabinettet er hjemme. :p

Kunne du sagt litt mer nøyaktig hva jeg hadde gått glipp av med det hovedkortet du anbefaler i stedet? Sånn i praksis? Det ser jo i utgangspunktet ut som et greit bytte. Fant riktig nok hovedkortet som en anbefaling på hardware.no.

Når det gjelder SSD'ene så har vel hyperX'en høyere skrivehastighet? Noe som klart ville være en fordel både under innspilling av musikk og spilling av FM. Kjenner du til noe negativt med hyperX'en, siden du henviser til stabilitet?

Det som er viktig for deg når du velger deg ett hovedkort er å tenke på hva du trenger og hva du kommer til å bruke. Kommer du til å kjøre 2 skjermkort, trenger du wifi, trenger du thunderbolt, trenger du flere usb og sata? Ja, da må en handle deretter. Mange som kjøper seg hovedkort til en dyrere penge enn nødvendig ;)

Lenke til kommentar

Ser at dustin på dette oppsettet (har satt opp 16 gb med vengance ram) bare er marginalt billigere enn komplett på hele oppsettet. (ca. 200 kr), og komplett har pickuppoint rett nedi gata her med fraktpris på 59kr og får varene dagen etter. Ser mange linker til dustin om dagen.. er det noen grunn til det? Hadde jeg kunne få oppsettet til f.eks. 5000,- så hadde det kanskje vært verdt det men.. Har også satt opp ASUS P8Z77-V LK Z77 S-1155 ATX IVY hovedkort i oppsettet

Edit: Dustin ble faktisk DYRERE enn komplett her. Hadde glemt å legge til kjøleren på dustin :p

Endret av Don Roar
Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/k/...A3-6DC4DC306DE5

Noe lignende du tenker på, eller helt på jordet her?

Ser også du hadde budsjett på 6500kr i utgangspunktet, da er det rom for en strømforsyning også, hvis dette er ønskelig.

Eneste jeg er skeptisk på der er den SSD'n. Vet det er en flott SSD og alt, men siden jeg driver med musikkinspilling og spiller FM lurer jeg veldig på om ikke den ekstra skrivehastigheten til http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=641086 kanskje er verdt pengene. Mangler fortsatt tilbakemelding på akkurat det.

Tar også imot forslag på billig og bra strømforsyning som passer dette oppsettet.

Endret av Don Roar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...