Gå til innhold

Ta resten av lappen i USA?

Obi von Knobi

Anbefalte innlegg

Jeg skal til USA i Januar for flere måneder. Jeg er ca. 3/5 ferdig med kjøreskolen her i Norge. Jeg har det veldig travelt de neste månedene, så det hadde vært greit å slippe kjøretimer hver uke. Derfor lurer jeg på om det er lurt å ta resten av lappen i USA?

Kan jeg bare fortsette der jeg slapp (3/5) når jeg kommer til USA?

Hvis jeg får lappen i USA, vil den være gyldig i Norge? Hvis ikke, hva må til for å gyldiggjøre den når jeg kommer hjem igjen?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førerutdanninga i eit anna land vil være eit heilt nytt utdanningsløp, du vil i utganspunktet ikkje kunne føre over obligatoriske kjøyretimer frå eit land til eit anna. Men dersom du er 3/5 ferdig i norge så vil du ha eit svært godt grunnlag som kanskje gjer at du slepper unna med nokre kjøyretimar i USA (men ikkje dei obligatoriske).

Reglane så i forskrift om førerkort, merk spesielt min utheving i siste avsnitt:

§ 10-2. Innbytte av førerkort utstedt i land utenfor EØS-området

Førerkort utstedt i Australia, Canada, Hongkong, Israel, Monaco, New Zealand, San Marino, Sør-Korea og USA kan byttes til norsk førerkort i tilsvarende klasse® etter bestått praktisk førerprøve. Førerkort for bil fra Japan kan byttes til norsk førerkort klasse B uten praktisk prøve. Førerkort fra andre stater kan ikke byttes inn. Gjelder innbyttet flere førerkortklasser, er det tilstrekkelig at prøve bestås i den mest omfattende klassen, jf. § 6-1 sjuende ledd. Omfatter innbyttet også klasse A1 eller A, må praktisk prøve for motorsykkel bestås i tillegg. Søker må oppfylle de norske alderskravene i aktuelle førerkortklasser.

Førerkortet må være gyldig på søknadstidspunktet og være utstedt før søker tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge. Når førerkortets tekst ikke er engelsk, fransk eller tysk, må førerkortet suppleres med et gyldig internasjonalt førerkort for søker eller med godkjent oversettelse til norsk.

Innbyttet må være gjennomført senest innen ett år etter at vedkommende tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge. Er innbyttefristen på ett år overskredet når det søkes om innbytte, kan førerkortet likevel byttes inn i klasse B etter gjennomført obligatorisk opplæring i mørkekjøring, førstehjelp og sikkerhetskurs på bane samt bestått teoretisk og praktisk prøve. Dersom innbyttet ikke er gjennomført innen 2 år etter at søker tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge, anses vedkommende som førstegangssøker i Norge.

Når det fattes positivt vedtak om innbytte, fastsettes det en frist for at praktisk prøve må bestås innen ett år fra vedkommende tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge. Samtidig utstedes det midlertidig kjøretillatelse for inntil 3 måneder alt etter hvor sent søknaden leveres. Slik tillatelse gis bare en gang. Leveres søknaden etter at innbyttefristen på ett år er utløpt, fastsettes det en frist for å gjennomføre innbyttet som utløper 2 år etter at vedkommende tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge. Midlertidig kjøretillatelse utstedes ikke når innbyttefristen på ett år er overskredet ved søknad om innbytte.

Dersom praktisk prøve ikke bestås, behandles søker på samme måte som ved overskridelse av innbyttefristen etter tredje ledd ovenfor. Er søkers prestasjoner ved praktisk prøve så svake at prøven må avbrytes, skal det treffes vedtak om at retten til innbytte faller bort. Eventuell midlertidig kjøretillatelse bortfaller hvis søker ikke består praktisk prøve.

Person som har fast bopel i Norge og har tatt førerkort under midlertidig opphold i land nevnt i første ledd ovenfor, kan på samme vilkår som over få byttet til norsk førerkort. Kravet er at førerkortet ble tatt under et sammenhengende opphold i utstederlandet som varte i minst 6 måneder.

Med flere månder i USA meiner du då over eller under eit halvt år?

Dersom du er i USA under eit halvt år så vil du ikkje få bytta inn det amerikanske førerkortet. Førerkortet vil då kun være gyldig i USA. Dersom du oppheld deg i over 6 månder i USA så vil du kunne få gjort om dette til eit norsk førerkort. Alt du treng å gjere er å vise fram det amerikanske førerkortet og ta ei oppkjøyring i norge.

Føreropplæringa i USA er berykta for å være både enkel og billig. Så slik som eg ser det så har du her to valg. Entren så reiser du til USA i over 6 månder der du tar det amerikanske førerkortet (då blir i utganspunktet det du har gjort i Norge bortkasta), deretter så søker du om å få bytta inn førerkortet og ta oppkjøyring i Norge.

Eller så setter du kjøyreopplæringa på pause, og tar den siste resten som du har igjen etter at du kjem tilbake frå USA og du har fått litt betre tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...