Gå til innhold

PC-noob trenger hjelp!

Fizzle

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er litt amatør når det kommer til diverse ting som har med PC og gjøre, så jeg håper at noen kan hjelpe meg litt.

På de fleste nye PC'er i dag så er vel windows og diverse andre programmer integrert i PC'en slik at man ikke lenger trenger å installere med CD etter at man har reinstallert maskinen, stemmer ikke det?

Jeg lurer på hvilken knapp(er) jeg må trykke på i løpet av oppstartsfasen for å komme til menyen som lar meg ordne dette.

Jeg lurer også hva som egentlig skjer / hva forskjellen er når jeg logger inn i sikkerhetsmodus? Hva brukes det til?

Går det an å lage passord på mapper som man har på skrivebordet?

Og til slutt så lurer jeg på om det finnes en lett måte å se hvilke programmer man ikke kan slette fra PC'en. Ofte når jeg blar gjennom kontrollpanel / avinstallert et program så finner jeg mange programmer som jeg aldri har hørt om. Hvordan vet jeg om jeg kan slette disse eller ikke?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at pc-produsenter leverer pc'en med en gjenopprettingspartisjon. Ved å trykke på tast(er) under oppstart starter pc'en fra denne gjenopprettingspartisjonen og man kan f.eks. gjenopprette pc'en til den tilstanden som den ble levert fra fabrikken. Dette sletter alt som er installert og lagret på datamaskinen siden den forlot fabrikken. Tasten(e) man trykker på er forskjellig fra produsent til produsent (dessuten også avhengig av Windows versjonen).

Sikkermodus er en måte å starte datamaskinen med grunnleggende funksjonalitet for å kunne feilsøke og reparere.

Man kan passordbeskytte mapper på skrivebordet. Den innebygde funksjonen i Windows for å gjøre dette er ubrukelig og datakyndige kan lett å skaffe seg tilgang. Det finnes løsninger for å gjøre dette svært vanskelig/umulig.