Gå til innhold

Spørsmål rundt kjøp av landeveisykkel

Roensberg

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå til innkjøp av ny landeveisykkel, og har funnet en brukt en som jeg vurderer. Jeg har ikke så veldig mye peiling på hva som er bra og ikke, så spør derfor noen mer erfarne om dette er et godt kjøp! ;)

Sykkelen er en Concorde Razorblade 9409, 2008 modell

Specs;

- Easton EC90 gaffel

- Shimano 105 bremser

- Ultegra-gir (navgir nytt 2012)

- Prologo-sete (nytt 2012)

- Easton Vista SL hjulsett

- Ultegra-pedaler

- Shimano 105 bremser

- Shimano 105 kranksett (nytt 2011)

- Kassett, bremseklosser og kjede nytt 2012

Pris 6000,-

Så, hva tror dere? :) Trygt å gå for denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde den vært ny så hadde prisen vært bra (Sesongen tatt i betraktning). Som brukt bør det være noe som ikke kommer frem av det du har oppgitt for å forsvare prisen.

Jeg tar forbehold om at jeg ikke kjenner til rammen. Er den en del over middels kan det hende prisen er ok.

Sykler på denne specen selges gjerne nye for 10-15K listepris, 8-14K 'ferdig prutet' i sesong. Overliggere på slutten av sesongen går gjerne ut for 7-10k. Men som sagt jeg kjenner ikke til rammen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en link til sykkelen i 2012 mod. http://sykkeltema.no/racer-landevei/10-razorblade-9409.html

Selger oppgir at den veier 8kg, så er nok store sjanser for at det er karbonramme på den brukte også?

Som et alternativ så har jeg også en 2011 (nesten ikke brukt) Scott S30 til 4000-4500 også.

Er det kanskje bedre å gå for denne, og heller legge i 2000 kroner på nytt gir- og bremsesystem?

Eller kanskje hjul? Vekten på denne er hvertfall rundt 9,5kg med mange standard scott-deler.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Nye tiagra med 10 gir bak er blitt et helt OK rimelig alternativ. Giringen er imidlertid temmelig lav med 12-30. Det kan alltids fikses med en mindre kassett om man ønsker, men slik giring betyr også at bakgiret har en noe lengre ramme enn normalt, så litt mer plunder og heft med kjedeføringen må påregnes. Mye for pengene er det nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, beklager at jeg kaprer tråden, men jeg sitter og vurderer å kjøpe en av:

http://www.birksport...roducts_id=5781

http://www.birksport...roducts_id=5895

er det et bra kjøp? hvilken skal jeg kjøpe?

har dere eventuelt forslag til en annen sykkel? budsjette ligger på +- 10.000

så den for 12k blir litt i dyreste laget, men vist jeg får mye mer for pengene så kjøper jeg den

Endret av warthos
Lenke til kommentar

Forskjellen på de to er i all hovedsak at Altamiraen har karbonramme, utstyrsnivå i forhold til pris virker bra på begge. Kanskje litt skeptisk til hjulene, men den skepsisen får man gjerne med uansett på sykler i disse prisklassene. (Hvis butikken har et bra verksted som kan hjul kan et tips være å få de til å håndstramme hjulene før du tar den med deg som et vilkår for kjøp, de har sikkert ikke masse trafikk på verkstedet nå, og middels hjul kan bli riktig gode med en grundig oppstramming.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...