Gå til innhold

Juliess - står på hodet på siste side

Notatblokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jogget ca 7km i går.

Kjente nakken var litt vond da jeg la meg, så jeg masserte den relativt hardt selv for å se om det kunne hjelpe noe.

Resultat: tok meg 20 minutter (tok tiden) å komme fra liggende på ryggen til stående på gulvet da jeg stod opp istad, våknet av at jeg hadde vondt og lå stiv som en stokk. Mye verre enn i går.

Ser ingen regelmessighet i ting jeg gjør i hverdagen annet enn at jeg trener hver dag (faen). Har prøvd å sove med pute, uten pute, massere, tøye litt, men ingen effekt.

Lenke til kommentar

Vurderer forsåvidt legevakt for øyeblikket :p . Føler kanskje det er litt hysterisk, men det skal jo være mulig å komme seg ut av senga om morgenen. Kommer meg ikke dit da, sitter på bondelandet hos mamma uten transportmuligheter annet enn bussen som er 1km unna. Blir hentet av ei venninne rundt tre, men jeg vet at innen da så har det antakeligvis nesten gått over. Jeg er som regel ikke så pinglete av meg, men det har nådd nye høyder idag kjenner jeg.

Litt usikker på what to do.

Lenke til kommentar

Jeg får vel bare innse at slaget er tapt og bestille en time, har jo vært sånn i 1,5 uke nå og det blir ikke bedre.

...men jeg skal trene med mushi her inne idag, og jeg kan ikke avlyse :whistle: . Basert på i går og de andre dagene er det ok innen den tid, selv om det sikkert hadde vært best med en gåtur i kupert terreng.

Lenke til kommentar

Du er kanskje litt ung :p .

Eller kanskje du som er litt gammel? :tease:

Ang. nakkeskaden, hvor nøyaktig gjør det vondt? Kunne du funnet frem et bilde av nakkemuskulatur for å peke mer presist på hvor du føler smertene? Og hvilken type smerte er det? Gjør det vondt konstant eller når du bøyer/beveger nakken? Har dette problemet oppstått tidligere? Om ikke, kan det komme av rutiner du har introdusert/endret nylig?

Vil gjette på inflammasjon av trapezius etter markløft. Kan det være smertene kommer fra stanga du holder oppe under knebøy? Den skal egentlig hvile på ryggen og skuldrene, ikke nakken, kanskje det er der du gjør feil?

Lenke til kommentar

neck+muscles+anterior+and+lateral+view.jpg

Ja, jeg føler meg gammel for tiden :p .

Basert på dette bildet er det splenius capitis i hovedsak og kanskje også oppover i semispinalis capitis.

Når jeg står opp har jeg ikke noe bevegelse i det hele tatt, da er det bare å kjempe seg ut av senga. Med hendene på hodet for å avlaste nakken mens jeg gradvis lirket beina og underkroppen ut av senga og skled ned på gulvet.

Etter ca 15 minutter får jeg mer bevegelighet etter å ha gått rundt som en planke. Nå som jeg har vært våken siden kl 10 har jeg ca 45 graders utslag til venstre og kanskje rundt 30 mot høyre (den siden som er vond. Fremover er ikke noe problem, bakover er ubehagelig men gjennomførbart (jeg har tatt 3 ibux).

Smerten er skarp og stikkende, og hvis jeg sitter stille føles det mer stramt og litt bankende/pulserende.

Når jeg trener f. eks knebøy har jeg aldri stanga på nakken, den ligger "nede" på ryggen på musklene. Aldri hatt noe ubehag eller vondt tidligere og jeg har trent mye knebøy, så jeg tror vi kan utelukke at akkurat det er et problem heldigvis.

Eller kanskje du som er litt gammel? :tease:

Ang. nakkeskaden, hvor nøyaktig gjør det vondt? Kunne du funnet frem et bilde av nakkemuskulatur for å peke mer presist på hvor du føler smertene? Og hvilken type smerte er det? Gjør det vondt konstant eller når du bøyer/beveger nakken? Har dette problemet oppstått tidligere? Om ikke, kan det komme av rutiner du har introdusert/endret nylig?

Vil gjette på inflammasjon av trapezius etter markløft. Kan det være smertene kommer fra stanga du holder oppe under knebøy? Den skal egentlig hvile på ryggen og skuldrene, ikke nakken, kanskje det er der du gjør feil?

Lenke til kommentar

Om det ligger i splenius capitis, har du erfart hodepineliknende smerter? Eller er smerten lokalisert hovedsakelig i selve muskelen? Ingen utstråling til bihulene eller noe annet sted for den saks skyld?

Splenius og semispinalis er to av hovedmusklene som brukes i vertikale og horisontale neck extensions, som de øverste her:

neck-motions1-300x187.jpg

Derfor lurer jeg på følgende, har du noen øvelser hvor du står bøyd forover og løfter hodet for å se deg selv i speilet (f.eks)? Kan også komme av at du strekker haka for hardt for å nå over kanten i chins/pull-ups. Det kan også komme av at du strekker nakken hardt bakover under knebøy.

Du får legge vekk denne (u)vanen og være veldig obs på nakkebevegelser på neste trening. Prøv å følge med på om du strammer nakken til enhver tid under treninga. Vil anbefale deg å roe ned på dra-øvelser som bent over rows og muligens også tunge markløft.

Lenke til kommentar

Ingen stråling eller smerter andre steder, kun i muskelen.

Jeg passer alltid på å ikke se oppover under f. eks roing, knebøy osv. Holder nakken og ryggraden relativt nøytral og "knekker" ikke i nakken. Kan jo veldig enkelt ha vært chins/pull ups'ene siden det er uvant for meg.

Fikk en 1g Voltaren i går og den gjorde virkelig susen :whistle: .

Trente med mushi her inne i går :) . Trente hennes SL-program.

Gidder ikke skrive oppvarmingssettene.

5 min roing som oppvarming.

Knebøy

47,5kg x 5

47,5kg x 5

47,5kg x 5

- vi konkluderte med at når det blir litt tungt, så tar jeg i mer med det ene beinet og rumpa sklir ut til venstre. Det er ikke et problem med lettere vekt og 7-10 reps, men kom ganske tydelig frem på 5 reps.

Benkpress

35kg x 5

35kg x 5

35kg x 9

- tok litt ekstra på siste settet for å se hvordan jeg ligger an

Markløft

Tok en del oppvarmingssett her siden det kun er ett toppsett i SL-programmet. Blant annet

40kg x 8

55kg x 5

Toppsettet: 60kg x 5.

Første fire repsa var bra, den siste var ikke så pen :p . Heldigvis ikke stygg nok til å skade, men vi måtte jo fnise litt av den.

Benkpress

35kg x 5

35kg x 5

35kg x 9

Assisterte dips

-15kg x 8

-15kg x 8

-15kg x 8 (eller var det kanskje bare to sett her? husker ikke!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

LØRDAG

Fylla i går, og siden jeg lider av knust hjerte følte jeg for å trene idag. Våknet klokken halv ett i nøyaktig samme stilling og klær som jeg la meg på sofaen med i går :p .

Hadde ingen plan så tok bare mye av det samme som på økta med mushi i går.

Knebøy

(20kg x 8 med stopp i bunn ATG + 30kg x 6 + 40kg x 5 + 45kg x 5)

47,5kg x 5

47,5kg x 5

47,5kg x 5

47,5kg x 5

- sånn blir det når man ikke har en plan :p . Hadde med kontroll over rumpesvingen til venstre idag.

Benkpress

(20kg x 8 + 30kg x 5)

35kg x 10

35kg x 10

35kg x 9

- trodde ikke helt jeg hadde det i meg, men det gikk jo strålende bra?!

Stående roing med stang

(20kg x 8 + 30kg x 8)

40kg x 8

40kg x 8

40kg x 8

Skulderpress med manualer

9kg x 8

9kg x 8

9kg x 7

Så var jeg fortsatt hjerteknust og jogget 5km ute rett etter styrkeøkten for å bruke tid på en annen type smerte enn å sitte i sofaen og tenke.

http://runkeeper.com/user/juliess/activity/179063112?&tripIdBase36=2ylxzc

Lenke til kommentar

Takk! :) Deilig å trene litt ordentlig igjen. Gleder meg til mandag! I morgen er det spinning forresten hvis du vil være med gratis, klokken to (Martine sin time, lett time).

Jeg må forresten unnskylde og nevne at jeg saboterte det ene benksettet til mushi, hun tok en 2,5kg plate og satt på den ene siden jeg og blingset på hva hun tok på, så jeg slang på en 5kg på den andre siden. Kanskje ikke så rart det ikke gikk så lett :whistle: . God venn!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk! :) Deilig å trene litt ordentlig igjen. Gleder meg til mandag! I morgen er det spinning forresten hvis du vil være med gratis, klokken to (Martine sin time, lett time).

Eksamen på mandag, må nesten prioritere den :( Har veldig lyst da! Vi tar jo ny runde styrke på mandagen da!

Du hadde nok tatt meg i mark om du hadde trent det mer enn to ganger iår :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...