Bjonski Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Er på utkikk etter en portabel gamerlaptop, men er veldig skeptisk til bærbare pcer. Mine preferanser: 14 - 15.6" (så liten som mulig, da jeg ikke ønsker et beist på fanget) Stillegående (dvs. litt støy ved load er forventet, men det finnes grenser). God kjøling (En pc som blir ubehagelig varm blir ikke brukt) God ytelse Det absolutt viktigste er at pcen ikke får nevneverdig dårligere kjøleegenskaper over tid. Jeg har fra før en Toshiba som klatrer over 90c ved full load (ja, vifta er renset). Jeg har sett litt på følgende maskiner: Alienware M14X: (14") i7-3610QM nvidia 650m 12gb ram SSD ASUS G55VW (15.6") i7-3610QM nvidia 660m 12gb ram Har også sett litt på en noe mindre laptop: Origin EON 11-S: (11") i7-3610QM nvidia 650m 8gb ram SSD Er det noen som har noen erfaringer med disse modellene? Står egentlig mellom Asusen og Alienware, men veldig usikker på dette med kjøling og støy. Endret 17. september 2012 av Bjohansen Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Nå vil jeg påstå at en gamer-laptop ikke burde brukes på fanget uansett da du nok aldri vil finne en maskin som holder seg såpass kjøling under intensiv bruk (som spilling trossalt er). Vet ikke om du får kjøpt denne i Norge, men er verdt å se på Clevo P370. Med to stk GeForce GTX 680M spiser den maskinene du foreslår til kveldsmat Alienware M18x-R2 er også et godt valg Du sier ikke så mye om budsjett riktignok.. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Nå vil jeg påstå at en gamer-laptop ikke burde brukes på fanget uansett da du nok aldri vil finne en maskin som holder seg såpass kjøling under intensiv bruk (som spilling trossalt er). Vet ikke om du får kjøpt denne i Norge, men er verdt å se på Clevo P370. Med to stk GeForce GTX 680M spiser den maskinene du foreslår til kveldsmat Alienware M18x-R2 er også et godt valg Du sier ikke så mye om budsjett riktignok.. 18" er uaktuelt. Maks størrelse er 15.6". Budsjett: rundt 12,000kr Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Til 12,000 spørs det hvor mye vits det er å snevre seg inn på "gaming-laptops", da du må opp en del mer i pris før du får spesifikasjoner som overgår det som er normalen på markedet. Det er en flust med maskiner der ute til en billig penge som har et 650m i seg eksempelvis. Men utifra de forutsetningene du oppgir vill jeg gått for M14X. Du får overraskende god lyd, en deilig skjerm (HD+ skjermen er faktisk veldig fin) samt SSD. Men yttelsesmessig er det ikke så evig mye å hente ut sammenliknet med billige alternativer. Endret 17. september 2012 av Untouchab1e Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 http://www.multicom.no/Kunshan-P150E-15e6-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-3610QMe-16GBe-120GB-SSD-500GB-harddiske-AMD-Radeon-HD-7970Me-HDMIe-USB3e0e-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c/p10619558 11995.- 2 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 http://www.multicom....t-p/c/p10619558 11995.- Et godt alternativ. Radeon 7970 er et av de bedre mobile GPU'ene på markedet. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 http://www.multicom....t-p/c/p10619558 11995.- Et godt alternativ. Radeon 7970 er et av de bedre mobile GPU'ene på markedet. Føler ikke jeg har fått svar på det jeg er skeptisk til. Greit nok med kraftig maskinvare og sånt, men jeg er ute etter "god ytelse" ikke "best ytelse". Vil disse maskinene yte gode kjøleegenskaper over tid eller vil de sakte men sikkert bli ubrukelige pga. varme? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Nå er det slik at kjølegenskapene til en maskin vil degraderes over tid så lenge man ikke benytter seg av løsninger som ikke baserer seg på mekaniske bevegelige deler. Vifter vil bli dårligere og skit og støv vil samles i kjøleribbene. Toshiba er langt fra best i klassen når det gjelder kjøleløsninger i utgangspunktet, men som sagt er det umulig å unngå degradert kjøleevne over tid ved mindre du bytter ut kompontene som sørger for kjølingen. Et tiltak du kan vurdere er å anskaffe eksterne kjøleløsninger. Det finnes brett med vifter og diverse innebygget som du kan sette maskinen på. Dette vil jo føre til at maskinens interne kjølesystem ikke trenger å jobbe så fryktelig hardt. I tillegg er det en god idè å holde OS'et pent og ryddig og hvis du kjører Windows anbefales en reformatering innimellom også. Endret 17. september 2012 av Untouchab1e Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Så vil jeg også legge til at gaming-maskiner slik som den linket til over her, ikke er ment som en ultraportabel. Dvs, disse er tiltenkt relativt stasjonært bruk på en pult, ikke lett gaming på fanget . Så spørsmålet er om du egentlig er ute etter en gamingmaskin eller om du heller er ute etter en liten og nett bærbar som også kan dra et og annet spill? Endret 17. september 2012 av Untouchab1e Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Jeg hadde håpet på en liten og nett bærbar som man kan spille f.eks Guild Wars 2 og andre slike spill, men tanken om å kjøpe en PC uten skikkelig kjøling ble litt tung for meg, derfor tenkte jeg at en dedikert spill-laptop kanskje var et bedre valg? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Bare så jeg ikke misforstår, du er bestemt på at du skal ha en bærbar og ikke en stasjonær? En spill-laptop er som sagt primært beregnet for å sitte på en pult og dra spill. Dette vil si at kjølingen stort sett ikke er tilpasset bruk på et fang, at støynivå ikke er hovedfokus (da folk flest liker å spille med lyd) og at spillere flest ønsker en stor skjerm fremfor en mindre og lettere maskin, da den jo sitter på pulten uansett. Guild Wars 2 skalerer meget godt til det meste av maskinvare, så spørsmålet er hvor god visuell opplevelse du ønsker deg. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg lest på http://notebookcheck.net/ og lest testene av diverse laptopper der. De gir svært god oversikt over kjøling og støy, noe som virker å være viktig for deg. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Jeg ønsker meg en laptop som kan brukes til spill, ja. Men har lenge vært usikker pga. mine opplevelser med Toshiba. Støynivå er ikke et kritisk punkt, men det er jo alltids mest behagelig med mindre støy. Det aller viktigste er nok at kjøleegenskapene er bra og at ytelsen er bra. Som sagt, min nåværende toshiba som søstra mi låner er forferdelig. Den blir så varm at man brenner seg på den og dette er etter at den har blitt renset for støv. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Igjen, så anbefaler jeg å lese tester på notebookcheck.net, de viser deg temperaturene på 15-20 punkter på maskinen under idle og load. Da får du et godt inntrykk om hva du kan forvente med tanke på varme. Angående Toshibaen din så hjelper det ikke nødvendigvis å bare rense viftene hvis viftene i seg selv er dårlige og kjøleribbene tiltettet. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Ser ut som Asus G55VW scorer bedre hos notebookcheck.net enn Alienware, både i ytelse og kjøling. Noen som har erfaringer med denne maskinen? Hvordan er den etter noen måneders bruk? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Hvis maskinen begynner å skrante etter bare noen få måneders bruk blir det en reklamasjonsak og du har krav på å få feilen fikset, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå