arne22 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Hei ! Jeg har brukt Linux, Apache, MySQL og PHP i årevis, og nå fikk jeg det for meg at jeg skulle lære meg litt "tilsvarende Windows" også. Jeg fant en 3 Mnd demoversjon av Windows 8 Server på Technet. Denne lastet jeg ned og så valgte jeg "webserver" som installasjonsalternativ. Å tildele "rolle" som webserver fungerte ogspå bra, og den startet greit av seg selv. Jeg fant også et IIS admin panel og så langt alt bare bra. Det som jeg der i mot ikke kan finne, det er en database server. Ligger den gjemt der inne et sted, eller må den "etterinstalleres". Hva skal den hete da, er det for eksempel noe slikt som "SQL Server Express" ? Jada jeg er forholdvis grønn på Microsoft server, men det hadde nå vært morro å få det til å kjøre ... Hvis det er noen som har noen små tips. Jeg krysser forresten av for slike ting som .asp og div script alternativer, slik at dette skal være på plass. (Planen er å teste ut noe OpenSource for Windows som jeg går ut fra er laget ut i fra samme modell som "LAMP" for Linux.) Er det en vennlig sjel der ute som kan opplyse om hvor man finner eller aktiverer databasedelen ? Endret 17. september 2012 av arne22 Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Windows-operativsystemene kommer ikke med så mye ekstraprogramvare. IIS er der, da den regnes som en "rolle" og dessuten brukes av endel andre komponenter (f.eks. sertifikatserveren) til å lage web-grensesnitt, men ellers er det bare de forskjellige basisfunksjonene som er dekket. Søk etter "Microsoft SQL Server Express" og du vil finne det du leter etter. Den siste versjonen heter 2012. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Jo, jeg søkte og jeg fant akkurat denne, dvs Microsoft SQL Server Express versjon 2012. Turte imidlertid ikke å installere, da jeg tenkte at versjon 2012 kanskje var tilpasset Windows 2012 server og ikke versjon 2008. Tar vel da sjansen på å teste det ut. Oppdaget også at denne Sql serveren fantes i alle mulige størelser og utgaver, med admin panel og mer. Jeg valgte den minste, med kun basic oppsett for server. Det går bra ? Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 "2012" representerer bare Microsofts gjeldende versjonsnummerpolitikk. Versjonsnummeret for MSSQL sier ingenting om hvilken Windows-versjon produktet er kompatibelt med. Du kan f.eks. kjøre MSSQL 2008 R2 på WIndows XP eller 2003. Forøvrig er alle utgavene av MSSQL Server 2012, fra Express til Enterprise, det samme produktet. Forskjellene er at det er lagt inn begrensninger i de enklere utgavene. For Express' vedkommende finnes det nedlastingspakker med og uten admin-verktøy, men utgaven av databasemotoren er den samme i alle. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 Takker så meget. Dette var betydelig mer enn det som jeg visste og det btyr jo også at Express utgaven vanligvis vil være brukbar for de fleste tilfeller av "enkel uttesting". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå