Gå til innhold

Fikk beskjed av bemanningsbyrå om å skrive en CV som reflekterer mine IT-kunnskaper. What do?

Anbefalte innlegg

Har nylig "kommet inn i systemet" til et bemanningsbyrå som er på jakt etter jobb til meg.

De har bedt meg om å skrive en CV som reflekterer mine IT-kunnskaper slik at jeg kan prøve å krabbe meg inn i IT-support-/IT-drift-markedet.

Jeg kan mye om Windows og noe om Linux. Har veldig god kontroll på maskinvare og reparasjon av PC. Har noe kunnskaper om nettverk.

Målet mitt er å komme inn i en setting der jeg lærer mye om oppsett og drift av nettverk(f.eks i bedrifter). En nær slektning eier et selskap som opererer i det området, og har flere ganger spurt om jeg ønsker å åpne en avdeling nær meg. Det kan jeg godt tenke meg å gjøre etter hvert.

TL;DR: Ønsker å komme inn i en stilling innen IT-support eller nettverksdrift via et bemanningsselskap, hvordan skriver jeg relevant kunnskap på CV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

List gjerne opp kunnskaper du har, muligens delt opp i grader av kunnskap rundt de forskjellige områdene;

Eks:

God kunnskap om:

WIndows XP, WIndows 7

Ubuntu

Microsoft Office 2007, 2010

Kjennskap til:

MySQL

Visual Studio

Første linje support krever sjeldent veldig gode kunnskaper, og du vil nok komme veldig langt med å viste interesse og lærevilje.

All kunnskap om forskjellig programvare vil også være av nytte i de fleste support stillinger, da man på support ofte feilsøker på basis programvare (Office, Adobe, generiske microsoft produkter etc.).

Endret av oldgiffer
Lenke til kommentar

EDIT: Hva tror dere om denne CV-en? Fyller så klart ut navn, årstall etc. i den ordentlige CV-en. Vil ikke dele det åpent på nettet :-)

CV

NAVN

ADRESSE

Født: DATO

Sivilstand: Ugift(Samboer)

Telefon: NUMMER

E-post: EPOST

Personlige egenskaper:

· Jeg ser på meg selv som en oppegående, livsglad og selvbevisst person.

· Jeg er i et stabilt, langvarig forhold(nærmer oss tre år), jeg røyker ikke, og setter arbeidsmoral høyt.

Utdanning:

· ÅRSTALL - UNIVERSITET

· ÅRSTALL - Verneplikt

· ÅRSTALL - NAVN PÅ VIDEREGÅENDE

· ÅRSTALL - NAVN PÅ UNGDOMSKOLE

Jobberfaring:

· ÅRSTALL - Snekker sommerjobb

· ÅRSTALL - Snekker

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Narvesen

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Telefonselger

· ÅRSTALL - Lager

Verv:

· ÅRSTALL - Styremedlem i studentforening

· ÅRSTALL - Fadder for nye studenter

Førerkort:

· Klasse A,B,M

· Har litt erfaring med truck

Språk:

· Norsk morsmål

· Engelsk flytende

· Tysk grunnleggende

Fritidsinteresser:

· Hovedsaklig data, bil, og samvær med gode venner.

· Bruker en del tid på er å modifisere datamaskiner.

· Har god kontroll på både maskin- og programvare-delen i moderne datamaskiner.

IT-kunnskaper:

God kunnskap

· Dyptgående kunnskap og forståelse for Windows 7, Vista og XP. Erfaring med Linux(Ubuntu, DSL, Arch, Mint). Noe erfaring med Mac.

· God oversikt over gode, mye brukte programmer(som f.eks Chrome, Opera, Firefox, MSE, Avast, Office, Open Office ++)

· Fjerning av virus/optimalisering av PC.

· Har god kontroll på maskinvare. Har modifisert flere datamaskiner(både maskinvare og programvare), og er aktiv i Data-delen på Diskusjon.no.

· Har erfaring med PC-hjelp/support over telefon.

· Feilsøking nettverk, Windows

· Java, Python (litt rusten, men kommer fort inn i det igjen)

· Android OS

Noe kunnskap

· Linux (Ubuntu, Mint, DSL, Arch) + bruk av kommandolinje

· Oppsett av domene

· Har grunnleggende kunnskaper om nettverk, og ønsker å komme i en stilling der jeg lærer mer.

· Oppsett av server + statisk IP

· C#, actionscript

· iOS, WP7

Kjennskap til

· Mac

Jeg lærer fort, og er interessert i å lære mer. Spesielt nettverksoppsett og -drift er områder jeg kunne tenke meg å bli kunnskapsrik på.

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Personlige egenskaper er relativt viktige i en tidsriktig CV.

Inntil du er blitt skikkelig god til å forme en professional CV, hold deg til det grunnleggende. CV er bare en rask oversikt over erfaring og formell bakgrunn slik at filtreringsprosessen går lettere.

IT-kunnskaper:

God kunnskap

· Dyptgående kunnskap og forståelse for Windows 7, Vista og XP. Erfaring med Linux(Ubuntu, DSL, Arch, Mint). Noe erfaring med Mac.

· God oversikt over gode, mye brukte programmer(som f.eks Chrome, Opera, Firefox, MSE, Avast, Office, Open Office ++)

· Har god kontroll på maskinvare. Har modifisert flere datamaskiner(både maskinvare og programvare), og er aktiv i Data-delen på Diskusjon.no.

· Har erfaring med PC-hjelp/support over telefon.

· Android OS

Noe kunnskap

· Oppsett av domene

· Har grunnleggende kunnskaper om nettverk, og ønsker å komme i en stilling der jeg lærer mer.

· Oppsett av server + statisk IP

· C#, actionscript

· iOS, WP7

Kjennskap til

· Mac

Jeg synes dette er mye tekst, orket ikke å lese det første gangen. Se for deg at den som skal lese dette har mange kandidater å sile gjennom. Tenk på hvordan du kan fremheve det du kan uten at det skal ta lang tid å lese CV'en. Eller du kan nevne dette i søknad.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

EDIT: Hva tror dere om denne CV-en? Fyller så klart ut navn, årstall etc. i den ordentlige CV-en. Vil ikke dele det åpent på nettet :-)

CV

NAVN

ADRESSE

Personlige egenskaper:

· Jeg ser på meg selv som en oppegående, livsglad og selvbevisst person.fjern minst oppegående

· Jeg er i et stabilt, langvarig forhold(nærmer oss tre år), jeg røyker ikke, og setter arbeidsmoral høyt.

Utdanning:

· ÅRSTALL - UNIVERSITET

· ÅRSTALL - Verneplikt

Jobberfaring:

· ÅRSTALL - Snekker

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Narvesen

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Lager

Verv:

· ÅRSTALL - Styremedlem i studentforening (trenger du ha denne 2 ganger?)

Førerkort:

· Klasse A,B,M

· Har litt erfaring med truck (Fjern om du ikke har lappen)

Språk:

· Norsk morsmål

· Engelsk flytende

· Tysk grunnleggende

Fritidsinteresser:

· Hovedsaklig data, bil, og samvær med gode venner.

· Bruker en del tid på er å modifisere datamaskiner.

· Har god kontroll på både maskin- og programvare-delen i moderne datamaskiner.

IT-kunnskaper:

God kunnskap

· Dyptgående God kunnskap og forståelse for Windows 7, Vista og XP. Erfaring med Linux(Ubuntu, DSL, Arch, Mint). Noe erfaring med Mac.

· Har erfaring med PC-hjelp/support over telefon. (Om det da ikke er profesjonellt)

· Android OS(spesifiser)

Noe kunnskap

· Oppsett av domene (Hvilke type domene, domeneserver, internettdomene eller andre?)

· Oppsett av server + statisk IP (statisk IP? spesifiser hva du mener)

· C#, actionscript

· iOS, WP7 (spesifiser eller fjern)

Kjennskap til

· Mac

Jeg lærer fort, og er interessert i å lære mer. Spesielt nettverksoppsett og -drift er områder jeg kunne tenke meg å bli kunnskapsrik på.

Her er en jeg syntes er en del bedre ihvertfall, endringer er i grønt, ting du burde fjerne er streket over.

Men, du har aldri hatt en IT-jobb?

Hvor kommer f.eks gode kunnskaper på feilsøking av nettverk fra?

Misstenker at mye av det du skriver er CV-fyll, altså kun for å få en del på CV`n

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Konsulenten "min" sa at han allerede har sendt CV-en. Det er litt ugunstig.

IT-kunnskaper, Android OS? Hva legger du i det??

Han sa jeg skulle skrive alt jeg kunne innen IT. Tenkte bare å nevne at jeg har erfaring med det.

Jeg synes dette er mye tekst, orket ikke å lese det første gangen. Se for deg at den som skal lese dette har mange kandidater å sile gjennom. Tenk på hvordan du kan fremheve det du kan uten at det skal ta lang tid å lese CV'en. Eller du kan nevne dette i søknad.

Will try!

Her er en jeg syntes er en del bedre ihvertfall, endringer er i grønt, ting du burde fjerne er streket over.

Men, du har aldri hatt en IT-jobb?

Hvor kommer f.eks gode kunnskaper på feilsøking av nettverk fra?

Misstenker at mye av det du skriver er CV-fyll, altså kun for å få en del på CV`n

Nei, har ikke det. Har drevet mye med PC, nettverk, og generell feilsøking privat. Har en stor vennekrets og familie som anser meg som en slags "PC-gud", og spør meg hver gang noe er "galt". CV-fyll er det absolutt! Jeg satt i tussmørket og skrev ned alt jeg kom på :-)

Har endret litt, hovedsaklig i IT-delen:

IT-kunnskaper:

God kunnskap

· God kunnskap om- og forståelse for Windows 7, Vista og XP. Erfaring med Linux(Ubuntu, DSL, Arch, Mint + bruk av kommandolinje). Noe erfaring med Mac.

· God oversikt over mye brukte programmer(som f.eks Chrome, Opera, Firefox, MSE, Avast, Office, Open Office ++)

· Erfaring med fjerning av virus/optimalisering av PC.

· Har god kontroll på maskinvare.

· Feilsøking av nettverk og av MS Windows

Noe kunnskap

· Har grunnleggende kunnskaper om nettverk

· Oppsett av server, internettdomene, statisk IP i hjemmenettverk

· C#, actionscript

Jeg lærer fort, og er interessert i å lære mer. Spesielt IT-support (over telefon eller on-

site), nettverksoppsett og -drift er områder jeg kunne tenke meg å bli kunnskapsrik på.

Bedre?

Endret av konduktans
Lenke til kommentar

Å skrive CV, spesielt den første, er ikke lett. Det viktigste er at leseren enkelt skal få med seg hva det er du er god på. Når man er i startgropa i karrieren er det lett å lesse på for mye informasjon siden man ikke har fått spisskompetansen på plass.

Det er også vanskelig å skreddersy en CV når man sender den til et bemanningsbyrå siden man ikke vet hva slags stilling leseren skal fylle.

Jeg har lastet opp et bilde av min CV for å vise hva slags oppsett jeg bruker.

Jeg tror det er lurt å holde seg til kategorier og stikkord.

feks

nøkkelkompetanse: Hva du er best på og som også gjenspeiler hva de er ute etter og hva du vil jobbe med

erfaring, utdannelse, verv (politiske verv tar ikke jeg med siden man fort kan støte på noen uprofesjonelle) i skjemaform (se vedlegg)

referanser er ikke noe man pleier å ta med med mindre de ber om det.

personlige egenskaper kan du godt ha med som en kategori helt nederst, men kun det som er relevant i jobbsammenheng - lærevillig, fremoverlent, lagspiller etc.

Jeg ser du ramser opp en del kompetanse innen div OS, programmer. Dette kan du oppsummere med ett ord - feks. klientdrift. Oppramsinger som det du har gjort over er veldig uoversiktlig. Stikkord og skjemaer er det som gjelder på en CV.

OT: Hvilken region kan du tenke deg å jobbe i? Jeg vil anta at det ikke er i Oslo-regionen?

post-6740-0-85776100-1347959925_thumb.gif

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Bærum hovedsaklig, men Oslo er også av interesse.

Problemet mitt - i forhold til det du sier - er at jeg ikke har noen formell kompetanse, hverken utdanning eller jobberfaring. Derfor er det en stor fare for at en av to ting skjer

#1: Skryter på meg mer enn jeg kan

#2: Fremstår som kunnskapsløs og uten erfaring

Helt enig at det er en forferdelig CV, og at den er uoversiktlig.

Skal prøve å skrive om, og se hvordan det blir.

Først og fremst, rensket CV-en for all ikke-konkret informasjon.

CV

NAVN

ADRESSE

Utdanning:

· ÅRSTALL - UNIVERSITET

· ÅRSTALL - Verneplikt

Jobberfaring:

· ÅRSTALL - Snekker

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Narvesen

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Lager

Verv:

· ÅRSTALL - Materialforvalter i studentforening

· ÅRSTALL - Arrangementsansvarlig i studentforening

Førerkort:

· Klasse A,B,M

· Har litt erfaring med truck(T1)

Språk:

· Norsk morsmål

· Engelsk flytende

· Tysk grunnleggende

Tilleggsinformasjon:

IT-kunnskaper:

God kunnskap

· Klientdrift(Windows, Linux, virus/sikkerhet, optimalisering, office)

· Har god kontroll på maskinvare, både ny og eldre.

· Java og Python (litt rusten, men kommer fort inn i det igjen)

· Elektronikk

Noe kunnskap

· C#, actionscript

Personlige egenskaper:

· Lærevillig, positiv, livsglad og selvbevisst.

· Er i et stabilt, langvarig forhold(3,5 år), jeg røyker ikke, og setter arbeidsmoral høyt.

· Liker katter.

Jobbønsker(veiledende, ikke endelige)

· IT-support (over telefon eller on-site), nettverksoppsett og -drift.

· Lagerarbeide

· Sjåførarbeide

Lenke til kommentar

EDIT: Hva synes dere ser mest ryddig ut?

Jobberfaring:
·		 2011  3 mnd  *

·		09-10  9 mnd *

·		 2009  4 mnd  *

·		 2009  4 mnd  *

·		 2007  3 mnd  *

·		 2006 12 mnd  *

·		 2005 .5 mnd  *

Jobberfaring:
·			   Juni'11 - Aug  '11  *

·		 Des '09 - Aug  '10  *

·		 Sept'09 - Des  '09  *

·		 Feb '09 - Mai  '09  *

·		 Mai '07 - Juli '07  *

·		 Jan '06 - Des  '06  *

·		 Mars'05 - April'05  *

Jobberfaring:
·		 Juni  2011-Aug	'11  *

·		 Des   2009-Aug   '10  *

·		 Sept  2009-Des   '09  *

·		 Feb   2009-Mai   '09  *

·		 Mai   2007-Juli  '07  *

·		 Jan   2006-Des   '06  *

·		 Mars  2005-April '05  *

Lenke til kommentar

Jeg synes den midterste er mest ryddig, men jeg synes min er aller ryddigst. ;)

Hvis vil jobbe i oslo/akershus så tror jeg ikke det vil være noe problem å få jobb. Registrer CVen din på finn.no og hos andre bemanningsbyråer, xtra, manpower, adecco, top temp etc og vent ved telefonen. Det er mange jobber som ikke ligger ute på finn.no så det er lurt å registrere seg hos bemanningsbyråene. De overvåker også finn.no etter folk som legger ut CVen sin og ringer de de synes ser duganes ut. Hos disse så må du legge inn CVen din i deres system. Det er dritkjedelig å legge inn CVen sin i deres dårlige webskjemaer 5-10 ganger, men det er verdt det.

Søk også på jobbene du finner på finn.no. Markedet er helt støvsugd for folk så ikke ta det første og beste. Gi deg selv en ukes tid før du bestemmer deg. Bemanningsbyråene vil si at du må bestemme deg i løpet av dagen etc. Dette er for at ingen andre skal snappe deg opp. Da kan du si at du ønsker å være sikker på at du velger riktig arbeidsgiver siden du har planer om å bli værende en god stund.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Bærum hovedsaklig, men Oslo er også av interesse.

Problemet mitt - i forhold til det du sier - er at jeg ikke har noen formell kompetanse, hverken utdanning eller jobberfaring. Derfor er det en stor fare for at en av to ting skjer

#1: Skryter på meg mer enn jeg kan

#2: Fremstår som kunnskapsløs og uten erfaring

Helt enig at det er en forferdelig CV, og at den er uoversiktlig.

Skal prøve å skrive om, og se hvordan det blir.

Først og fremst, rensket CV-en for all ikke-konkret informasjon.

CV

NAVN

ADRESSE

Utdanning:

· ÅRSTALL - UNIVERSITET

· ÅRSTALL - Verneplikt

Jobberfaring:

· ÅRSTALL - Snekker

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Narvesen

· ÅRSTALL - Lager

· ÅRSTALL - Lager

Verv:

· ÅRSTALL - Materialforvalter i studentforening

· ÅRSTALL - Arrangementsansvarlig i studentforening

Førerkort:

· Klasse A,B,M

· Har litt erfaring med truck(T1)

Språk:

· Norsk morsmål

· Engelsk flytende

· Tysk grunnleggende

Tilleggsinformasjon:

IT-kunnskaper:

God kunnskap

· Klientdrift(Windows, Linux, virus/sikkerhet, optimalisering, office)

· Har god kontroll på maskinvare, både ny og eldre.

· Java og Python (litt rusten, men kommer fort inn i det igjen)

· Elektronikk

Noe kunnskap

· C#, actionscript

Personlige egenskaper:

· Lærevillig, positiv, livsglad og selvbevisst.

· Er i et stabilt, langvarig forhold(3,5 år), jeg røyker ikke, og setter arbeidsmoral høyt.

· Liker katter.

Jobbønsker(veiledende, ikke endelige)

· IT-support (over telefon eller on-site), nettverksoppsett og -drift.

· Lagerarbeide

· Sjåførarbeide

Syntes denne ser helt ok ut, men ville flyttet "klientdrift"(har du forresten noen gang driftet en klient?) og "feilsøking av nettverk" til "noe kunnskap" da erfaringen fra gutterommet på de områdene knapt er verdt noe for bedriftene. Er fortsatt noe andre jeg ville fjernet her, som at du liker katter, vært fadder og "lekt" deg med truck om du er ute etter IT-jobb.

Du er nok en gud blandt venner og familie, men du kommer fort til å innse at din gude-status ikke gjelder i bedrifter.

Jeg har aldri kunnet så mye som før jeg fikk min første IT-jobb :)

Lenke til kommentar

Er det ikke vanskelig å få seg jobb innen IT når en ikke har utdannelse?

Hva legger du i It-jobb? Om du sikter mot førstelinje, så nei. Mange (merk, langt fra alle) ønsker gode kundebehandlere som kan lære seg grunnleggende ting om systemer i en bedrift. Så førstelinje kan ta unna det meste av saker. God teknisk innsikt er gjerne like viktig. Det vil alltid være X% saker som må sendes til andre og tredjelinje. Har man ikke utdanning, så begynner man på bunn. Der må man vise initiativ for å komme seg videre. Husk at førstelinje er det første en kunde/bruker møter, det er derfor meget viktig at dette punktet gir tilfredsstillende service, selv om de ikke nødvendigvis kan løse alle saker.

Det er mye vanskeligere å finne en dyktig kundebehandler, enn en som har grunnleggende "datakompetanse". Derfor vil gjerne den gode kundebehandleren få jobben fremover han som ikke klarer å kommunisere med andre mennesker.

Andre, tredjelinje og rene driftsstillinger stiller helt andre krav enn det førstelinje gjør.

Lenke til kommentar

ryback siden cv var helt klart mest ryddig, en cv skal vel som regel ikke være mer enn en side uansett.

Det er begrenset hvor mye nyttig informasjon du har å komme med, og det blir fort oppfattet som stikkordsform og kjedelig.

lagde forøvrig denne cven til samboer til en jobb hu søkte som hu fikk, men det var jo mest søknaden sin fortjeneste.

post-209627-0-66245400-1348328035_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...