KingInTheNorth Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Jeg har alltid fått 5 i norsk, aldri i mitt liv fått karakter tre på en prøve eller stil. Må ha en femmer til jul? Noen tips til hvordan jeg kan forbedre norsken? Tror lærerene på ungdomsskolen var litt snille, går i 1. på vgs btw. Endret 17. september 2012 av KingInTheNorth Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Vi vet jo ikke hvordan norsken din er, så da blir det vanskelig å vite konkret hva du bør jobbe mer med. Du fikk vel en tilbakemelding sammen med karakteren? Mitt tips er å spørre læreren om hva du må forbedre for å kunne få en femmer. Eventuelt kan du legge ut teksten her, og håpe på noen tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Utifra det korte innlegget du har skrevet her, vil jeg si du bør jobbe med norsken din. Du kan ikke ha orddelingsfeil (norsk stil skal være norskstil) og du må begynne å inkludere subjektetfrasen i setningene dine ("Har alltid fått 5 i norsk,..." skal være "Jeg har alltid fått 5 i norsk,..."). I tillegg til å ha et godt språk, bør du lære deg sjangertrekk og ikke minst svare på oppgaven. Spør læreren din om hvilke krav som settes til karakteren 5, så får du sikkert noen flere forslag til hva du bør se på. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Kjenner meg igjen der. Gikk i en klasse med mange problemelever med ungdomsskolen og det krevde svært lite å utmerke seg; fikk aldri lavere enn 5 på en stil. Så begynte jeg på vgs og slet med å få noe over 4. Nå skal ikke jeg bedømme norsken din utfra et foruminnlegg, da det er vanlig å skrive i en mer muntlig stil her uten strenge krav til setningsoppbygging, og som deg pleier jeg å kutte ut subjektet, bruke engelske forkortelser og slurve med punktum/komma, og hvis du kan identifisere disse feilene i denne posten og din egen er det ikke der problemet ligger. Jeg ville gjort det enkelt for meg selv; følg sjangerkonvensjoner slavisk og ha en rigid struktur på teksten der innledning og konklusjon er klart avgrenset og der det er lett å se sammenhengen mellom disse og hva som står i resten av teksten. Om selve innholdet blir kjedelig er ikke like viktig, da det er mye lettere å ta deg på feil som viser at du ikke har forstått det grunnleggende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå