Gå til innhold

Project Eternity håver inn millioner (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forklaringen for hvorfor de trenger finansiering står på Kickstarter.

Steike flere 5000 og 10000 dollar backere. De må være single!

 

Lurer på hva fruen hadde sagt hvis jeg blåste av 60 000 på et spill.

Ganske sikker på at det ikke bare hadde blitt sofa'n.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Har ikke Obsidian nok med penger til å gjøre dette selv? Hvorfor være så grådige at vi må betale for dem? Kan godt være jeg tar feil..

 

Ved å oppfylle finansieringsmålet på kickstarter gir markedet signaler til potensielle andre investorer (publishers/venture capital) at det er et marked for det spillet de vil lage.

For det koster mye mer å utvikle ett AAA spill enn det de vanligvis ber om på kickstarter.

Lenke til kommentar

Har ikke Obsidian nok med penger til å gjøre dette selv? Hvorfor være så grådige at vi må betale for dem?Kan godt være jeg tar feil..

 

Obsidian er en utvikler, og de sitter sjelden med så mye penger. Det er det utgiverne (publisher) kommer inn.

 

Se på det som regissør/produsent forholdet i film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obsidian vil også gjerne lage spillet uten at utgiverne puster dem i nakken hele tiden, dette muliggjør best mulig resultat uten å bli f.eks. presset til å gi ut spillet for tidlig *host*KotOR2*host*.

 

BTW: Har passert 1.4 millioner dollar nå. Flere stretch goals skal komme etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke Obsidian nok med penger til å gjøre dette selv? Hvorfor være så grådige at vi må betale for dem?

 

Kan godt være jeg tar feil..

 

Utviklere sitter nesten aldri på noen pengesekk. Bare noen ytterst få, heldige utviklere kan gjøre dette, slik som Blizzard (i minkende grad) og Valve. De aller fleste opererer i grenseland hele tiden, med akkurat nok penger til enhver tid (som de har fått i lån fra publisheren) til å holde ting gående. Penger de tjener på et spill går vanligvis til å betale tilbake publisheren og holde selskapet i live mellom prosjekter. Det er derfor utviklerstudioer ofte lukkes eller går konkurs umiddelbart før eller etter lansering av et nytt spill.

 

Jeg skjønner at det er fristende å se for seg at selskaper man spytter penger inn i, f.eks. gjennom spillkjøp, får en stadig voksende pengebinge som konsekvens av dette. Det viser seg desverre å være svært, svært langt unna virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne få eierandeler som resultat av at jeg investerte så kanskje jeg ville bidratt men jeg er lei av å få T-sjorter, og annet jalla fra slike opplegg.

 

Jeg ser fram til JOBS Act crowdfunding blir reelle investeringsmuligheter! For ikke å snakke om at Norge trenger et tilsvarende rammeverk i loven!

Lenke til kommentar

De aller fleste utviklere er avhengige av pengeflyt fra utgivere. Som en følge av dette står de ikke fritt til å lage de spillene de ønsker selv, det er hva utgiverne tør satse på som avgjør hva vi får i spillhylla. Obsidian (som mange andre på Kickstarter) gir uttrykk for at de vil lage et spill de tror spillerne vil ha, men som utgiverne ikke vil åpne lommeboka for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne få eierandeler som resultat av at jeg investerte så kanskje jeg ville bidratt men jeg er lei av å få T-sjorter, og annet jalla fra slike opplegg.Jeg ser fram til JOBS Act crowdfunding blir reelle investeringsmuligheter! For ikke å snakke om at Norge trenger et tilsvarende rammeverk i loven!

Jeg ser den, men det spørs hvor attraktivt det er for utviklerne. Jeg tror mye av grunnen til at kickstarter er såpass attraktivt, også for de store utviklerne, er at det rett og slett er gratis penger, uten at de må gi noen garantier. Det eneste er at de gir bort spillet gratis til dem som investerer.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne få eierandeler som resultat av at jeg investerte så kanskje jeg ville bidratt men jeg er lei av å få T-sjorter, og annet jalla fra slike opplegg.

 

Dette er ikkje så mykje investering som førehandssalkampanje, både for å kunne demonstrere at det eksisterer eit interessegrunnlag og for å ha eit oppstartsbudsjett.

 

Trur eg skal kaste nok pengar på dei til å få Collector's Edition med cloth map.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som syntes dette prosjektet virker litt "tvilsomt" i det at det ikke var noe gameplay, så vidt som jeg så.

 

Men man vet jo at det blir solid siden det er Obsidian, for all del, jeg vil bare ikke investere i et spill uten å ha sett noe av det.

Lenke til kommentar

Har ikke Obsidian nok med penger til å gjøre dette selv? Hvorfor være så grådige at vi må betale for dem?Kan godt være jeg tar feil..

 

Obsidians spill har ofte ikke solgt så veldig bra sånn at de har fått lite royalities eller at de ikke har fått royalities i det hele tatt som med New Vegas. Det er dyrt å drifte et studio, så mange mellomstore studioer som Obsidian lever fra hånd til munn. Obsidian måtte også sparke en haug med folk nylig fordi en utgiver trakk seg fra avtalen, og da hadde de rett og slett ikke nok penger i bakhånd til å ta vare på de ansatte.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som syntes dette prosjektet virker litt "tvilsomt" i det at det ikke var noe gameplay, så vidt som jeg så.Men man vet jo at det blir solid siden det er Obsidian, for all del, jeg vil bare ikke investere i et spill uten å ha sett noe av det.

Det er ikke bare deg. Obsidian trodde det ville ta lenger tid å nå målet, så de har ikke fått skrevet noe håndfast til fansen enda og meste av detaljer som har blitt postet om spillet har blitt postet på Something Awful. Sawyer skrev på SA at han holder på med å skrive en oppdatering så folk får vite litt mer hva det går i, så det kommer sikkert ut i morgen.

 

Lenke til kommentar

Er det bare meg som syntes dette prosjektet virker litt "tvilsomt" i det at det ikke var noe gameplay, så vidt som jeg så.Men man vet jo at det blir solid siden det er Obsidian, for all del, jeg vil bare ikke investere i et spill uten å ha sett noe av det.

Det er ikke bare deg. Obsidian trodde det ville ta lenger tid å nå målet, så de har ikke fått skrevet noe håndfast til fansen enda og meste av detaljer som har blitt postet om spillet har blitt postet på Something Awful. Sawyer skrev på SA at han holder på med å skrive en oppdatering så folk får vite litt mer hva det går i, så det kommer sikkert ut i morgen.

 

Jepp, dette er inntrykket jeg sitter med også, uten at jeg har lest oppdateringene på SA. Ut fra andre intervju var det tydeligvis planen å gradvis fore fans med informasjon over den kommende måneden for å holde jevn interesse for kickstarteren. Dette har nå kollapset helt ettersom de nådde målet på litt over et døgn, og uten nevneverdige oppdateringer fra Obsidian har pengestrømmen nesten stoppet i ettertid.

 

Det er to store feil Obsidian gjør her så langt: 1) De fremstår som kliniske og for forretningsmessige. 2) De gir oss for lite informasjon.

 

Mer kommer, men det vil nok ikke skje med en gang. Obsidian vil nok få seg en hard lekse når det gjelder drifting av Kickstartere. Har hørt om flere andre som har måttet ta seg ferie etter en vellykket kickstarter fordi det var så mye arbeid involvert at de var fullstendig utslitte.

Lenke til kommentar

Har ikke Obsidian nok med penger til å gjøre dette selv? Hvorfor være så grådige at vi må betale for dem?

 

Kan godt være jeg tar feil..

 

Med Kickstarter så kan de gjøre sin egen ting uten en utgiver/publisher puster dem ned i nakken med fast satte release datoer, skrekk eksempel nr.1 Kotor 2.

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...