Gå til innhold

De 10 mest populære prosessorene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, ser at jeg må begynne å spesifiser en god del i innleggene mine fremover siden de nå ser ut til å bli tatt helt bokstavelig. I det opprinnelige innlegget mente jeg at for folk flest vil det ikke være verdt å betale de ekstra kronene det koster å gå for 8150 istedenfor 8120. Jeg mente ikke at 8150 og 8120 er 100% identisk.

Når det gjelder garanti så er det greit nok at den blir brutt om man kjører over spesifikasjonene, muligens om så med bare 1mhz, men kun på papiret vel og merke. Praksis blir en annen ting. Når det gjelder svaret jeg fikk om overklokking av Athlon XP 2500+ så antar jeg at den ansatte hadde nettopp dette i tankene, forskjellen mellom det som evt står på papiret og hvordan det er i praksis. Det er ikke mulig å se om jeg har overklokket med f.eks. 1%, og sannsynligheten for at en cpu har krepert som følge av det er latterlig liten.

Hvis vi tar en moped som eksempel igjen. Hvis man har tuklet med en moped (ikke nødvendigvis motoren), mister man da garantien for hele sykkelen eller kun for de delene man har tuklet med? Da tenker jeg på endringer som ikke har påvirket alle aspekter av sykkelen, og dermed ikke nødvendigvis hele garantien.

Lenke til kommentar

Både Jakke og Arni90 har nok gjort mye klokking de og. Samt de fleste andre her inne på denne delen av forumet, så det var nok litt for å være politisk korrekte eller litt for kveruleringens skyld. ;)

Har aldri hørt om noen som ikke har fått igjen en CPU ødelagt av overklokking på garantien, og har selv aldri ødelagt en prosessor tross store og gjentatte forsøk på det. Uansett

Og produsentene legger ganske opp for overklokking i disse dager.

Det er vel et argument som man kan droppe, med mindre vi ønsker å være veldig kverulante, eller se så svart/hvitt på det hele. Kort sagt anbefaler jeg heller å droppe den delen av diskusjonen. :wee:

Meeen når du er så konkret at du bruker ordet "identisk" på et forum, ja da er man nesten dømt til å havne i trøbbel. ;)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Jakke og Arni90 har nok gjort mye klokking de og. Samt de fleste andre her inne på denne delen av forumet, så det var nok litt for å være politisk korrekte eller litt for kveruleringens skyld. ;)

Har aldri hørt om noen som ikke har fått igjen en CPU ødelagt av overklokking på garantien, og har selv aldri ødelagt en prosessor tross store og gjentatte forsøk på det. Uansett

Og produsentene legger ganske opp for overklokking i disse dager.

Det er vel et argument som man kan droppe, med mindre vi ønsker å være veldig kverulante, eller se så svart/hvitt på det hele. Kort sagt anbefaler jeg heller å droppe den delen av diskusjonen. :wee:

Trodde jeg bare kom til å skrive en liten kommentar til den ikke så veldig spennende listen Ble en del mer spenning enn forventet ja. Bra vi har et godt hode til å holde oss i tømmene ;)

Meeen når du er så konkret at du bruker ordet "identisk" på et forum, ja da er man nesten dømt til å havne i trøbbel.

Vel eneste stedet jeg skrev identisk var i inlegget "Ja selvfølgelig er i5 3330 og 3570 helt like. Alle nyere intel-prosessorer er jo identisk, bare forskjellig klokket :closedeyes:" Trodde det var helt opplagt at dette ikke var seriøst ment, men så feil kan man ta.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

MEN! Det er ikke alltid brikkene skiller seg særlig ut på wafferen, og det er IKKE ønskelig rent økonomisk å selge alle brikker til samme pris, som du påstod i din hypotese Jakke. Tross for at de kanskje er tilnærmet identiske.

Äldri hatt noen hypotese om noe som helst jeg. Jeg har sagt at en CPU skal godt gjøres å ta knekken på med klokking sålenge du holder deg under et visst volt-tak, som på E8400 var 1.45, f.eks

Lenke til kommentar

MEN! Det er ikke alltid brikkene skiller seg særlig ut på wafferen, og det er IKKE ønskelig rent økonomisk å selge alle brikker til samme pris, som du påstod i din hypotese Jakke. Tross for at de kanskje er tilnærmet identiske.

Äldri hatt noen hypotese om noe som helst jeg. Jeg har sagt at en CPU skal godt gjøres å ta knekken på med klokking sålenge du holder deg under et visst volt-tak, som på E8400 var 1.45, f.eks

Hmm, nei var ikke det jeg refererte til. Klarer ikke finne igjen setningen jeg lette etter, mulig noe har blitt redigert etter. Stod noe i den duren som at "om alle prosessorer var identiske, så hadde de blitt solgt som samme modell".

Nekter å dro at jeg har drømt denne setningen, for så å svart på det. :p

Jaja, whatever, var ikke så viktig anyhow. ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Hmm, nei var ikke det jeg refererte til. Klarer ikke finne igjen setningen jeg lette etter, mulig noe har blitt redigert etter. Stod noe i den duren som at "om alle prosessorer var identiske, så hadde de blitt solgt som samme modell".

Nekter å dro at jeg har drømt denne setningen, for så å svart på det. :p

Jaja, whatever, var ikke så viktig anyhow. ^^

En annen over meg skrev det, tror jeg :p Jeg refererte til det i quoten over, samt Pentium 4-flausen back in the days. Jeg kan ikke nok om AMD FX til å uttale meg. Jeg vet at noen AMD-cpuer har vært identiske, f.eks med en avslått kjerne på en trekjerna, som har funket flott, og vært klokkbar til himmelen, mens firekjerna fra samme wafer har vært dårligere. Annet enn det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Bra sagt arni ;)

Andrull:

Testene på fabrikken er ikke veldig grundige, men en gjennomsnittlig FX-8150 er definitivt bedre enn en gjennomsnittlig FX-8120. Om det er verdt prisforskjellen for en entusiast som har bestemt seg for å overklokke er en helt annen sak! (ordet håndplukket blir noe feil her siden prosessen helt sikkert er automatisert)

Jeg er ganske lei av at personer som kanskje skal bygge sin første maskin får slengt i fleisen at det bare er å kjøpe en lavere modell og overklokke, derfor reagerer jeg på utsagn som de fra DeepW lenger her oppe.

Jeg har til gode å se statistisk grunnlag til å hevde at AMD eller Intel klokker ned brikker av samme kvalitet for å fylle utvalget, hvis du finner én enkelt brikke som du mener beviser dette så er det et resultat av påliteligheten til testen fra fabrikken, akkurat som testen bommer andre veien der enkeltbrikker kjører for høy frekvens og er ustabile. Og hvis AMD eller Intel plutselig får overskudd av én sortering så justerer de prisene, ikke selger f.eks. FX-8150 som FX-8120.

DeepW:

Det jeg er imot er å gi generelle tips om å overklokke til brukere som ikke er inneforstått med konsekvensene. Selv blant forumets brukermasse er det en stor andel brukere som overklokking ikke er aktuelt for. Som entusiast er det enkelt å glemme at ikke alle andre er like. For mange kan det være utfordrende nok å holde maskinen stabil uten overklokking, da er det ikke smart å slenge inn en ekstra variabel.

Ved overklokking av CPU ryker garantien til CPUen. Dersom du leverer inn en smeltet CPU vil du sannsynligvis få spørsmål om hvorfor dette har hendt, og hvis ikke du kan dokumentere at viften har forårsaket dette så får du et forklaringsproblem. Det er umoralsk å oppfordre folk til å lyve om overklokking. Selv om nettbutikkene ikke klarer å påvise at CPUen har vært overklokket så kan produsenten kreve å få tilsendt defekte garantiprodukter, og de kan finne ut en del mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske lei av at personer som kanskje skal bygge sin første maskin får slengt i fleisen at det bare er å kjøpe en lavere modell og overklokke, derfor reagerer jeg på utsagn som de fra DeepW lenger her oppe.

Å klokke en 8120 opp til 8150-specs vil være gjennomførbart for så godt som alle. Selvsagt hvis man har null peiling og bare skrur alt på maks i bios vil det ikke bli særlig vellykket, men jeg antar at folk er oppegående nok til å finne referanser hvis de evt ikke vet hvilke innstillinger som fungerer. Hvis man ikke har kunnskapene og/eller ikke er villig til å finne riktig info så for all del ikke overklokk.

Ved overklokking av CPU ryker garantien til CPUen. Dersom du leverer inn en smeltet CPU vil du sannsynligvis få spørsmål om hvorfor dette har hendt [...]

Det er umoralsk å oppfordre folk til å lyve om overklokking.

Å klokke en 8120 opp til 8150-specs med fornuftige innstillinger skal ikke svi cpu'en, så jeg hadde benyttet meg av garantien om mulig. I det opprinnelige innlegget var dette alt jeg "oppfordret til", nemlig å klokke 8120 opp til 8150. Går man for høyest mulig overklokking blir saken en helt annen...

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...