AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Det finnes hjerteleger som jeg har et godt tillitsforhold til, men det finnes ingen garanti at det er disse legene jeg får møte i en situasjon med akutt innleggelse. Jeg har vært innlagt to ganger i forbindelse med mitt paroxysmale atrieflimmer (hjertebank som kommer og går, for å si det litt enkelt). Etter den første innleggelsen hadde jeg ingenting å klage på. Men den andre innleggelsen skilte seg ut som et mareritt. Situasjonen denne andre gangen var riktignok litt annerledes, ettersom jeg i tillegg til mitt uregelmessige hjerterytmen hadde allerede et par dager hatt sår hals/ knatring i lungene /feber, som igjen ga sporadiske leddsmerter og en del kraftige og laaaange hosteanfall. Ved innkomst på sykehuset hadde jeg ingen smerter eller hoste i øyeblikket, og på VAS-skalaen (hvor man blir bedt om å oppgi et numerisk verdi for smerter i øyeblikket), oppga jeg faktisk null. Men en time eller to senere kom leddsmertene og hoste full styrke igjen, og jeg ba om å få noe mot smertene og mot hosting. Jeg kunne imidlertid ikke få noen effektiv (for meg) smertestillende, og jeg kunne ikke få noe mot hoste i det hele tatt. I ettertiden har jeg hørt at det er vanskeligere å gi symptomlindring den første stund etter inkomsten, enn senere. Dette er visst fordi "vi må observere pasienten" og fordi smertestillende kan maskere symptomer og gjøre det vanskeligere å finne fram til riktig diagnose og tiltak. Men ingen fortalte meg, der og da, at jeg senere kunne ha større sjanser for symptomlindring. Derfor ble jeg redd for å spørre etter effektiv smertestillende/ hostedempende senere også, og da natten kom turte jeg heller ikke spørre etter sovemiddel. Jeg hostet og vridde meg i smerter hele natten, og om morgenen ble blodtrykket mitt målt til 140/80 (eller evt. 85). Derfor ville legen som ledet visitten den morgenen, sette meg på en ny blodtrykksmedisin i tillegg til den betablokkeren som jeg allerede brukte. Og det er ikke uten grunn, at jeg kaller ham for "legen som kjørte blodtrykket mitt ned i 77/47". (Litt forenklet fortalt, men likevel...) Og det jeg nå lurer på, er: Hvis jeg en gang i framtiden skulle søke ø-hjelp og la meg legge inn, hva kan jeg gjøre (allerede på legevakten og mottak) for å unngå en gjentagelse av historien ovenfor? Anonym poster: 15cd6d226e4a0d5a7b3991f2ea34c8cd Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 Ingen som har noen ideer/forslag her? Takker i hvert fall alle som leste innlegget. Ser at det er blitt åpne over 200 ganger! :-) Anonym poster: 15cd6d226e4a0d5a7b3991f2ea34c8cd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå