Gå til innhold

Elektrikerfagprøve

lavslask

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal opp til fagprøven for andre gang,å føler meg virkelig ikke forberedt denne gangen heller. Første gang strøyk jeg etter en 5 timer lang samtale med sensorene. Følte meg rett og slett dum da de stilte forskjellige spørsmål jeg ikke kunne svare på.

Til mitt forsvar så var jeg lærling i et firma som ikke var flinke til å lære meg opp teoretisk. Jeg var på store industrianlegg å dro kabel, å da lærer man ikke så mye om feks sluttkontroll i en bolig.

Er dette jeg nå vil spørre om: feks kontiniutetsmåling : Hvilket resultat skal jeg egentlig få ?

Når jeg megger, hvilken måling er riktig, hva er feil ? Er det bra med høy ohm-verdi ? er det dårlig ?

Sliter ganske mye med resistans-forståelse :/ flaut men sant.. Håper på seriøse svar / noen som kan forklare meg dette på en fin måte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontinuitet skal du få et fornuftig resultat basert på lederens lengde og tverrsnitt. Det er ønskelig med så lavt resultat som mulig. Det trenger ikke være feil, men jeg tenker meg i alle fall om to ganger når resultatet bikker 0,5 ohm

Når du måler isolasjonsresistans ("megging") skal resultatet være så høyt som mulig, minimum 1000 ohm (1M ohm), det skal måles med spenning minimum 2 ganger installasjonens spenning. I praksis betyr det 500V for IT anlegg og 1000V på TN. selv om kravet er 1Mohm anser jeg ikke det som et akseptabelt resultat. For en nyinstallasjon er det direkte galt og må utbedres, i en eksisterende installasjon er det tillatt, men kunden bør (sterkt) anbefales feilsøking og utbedring.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

minimum 1000 ohm (1M ohm)

Siden han er såpass usikker på motstand så kan vi vel nevne at det mangler noe nuller her! :) 1M(ega) ohm er 1000 000 Ohm.

Kan du forklare tallstrukturen din? 1000 000 Ohm = 1 000 000 = 1 Million?

i så tilfelle er jeg nok uenig i det du skriver. Mega betyr "1000". altså: 1MΩ = 1000Ω.

Lenke til kommentar

minimum 1000 ohm (1M ohm)

Siden han er såpass usikker på motstand så kan vi vel nevne at det mangler noe nuller her! :) 1M(ega) ohm er 1000 000 Ohm.

Kan du forklare tallstrukturen din? 1000 000 Ohm = 1 000 000 = 1 Million?

i så tilfelle er jeg nok uenig i det du skriver. Mega betyr "1000". altså: 1MΩ = 1000Ω.

Vel, da tror jeg at du skal lese litt på SI-prefikser..! 1000 ohm er 1K(ilo)Ω.

Lenke til kommentar

Høyrest ut som du må lese litt meir. Til fagprøven meiner eg ein kandidat bør ha ganske god kontroll på NEK 400 blant anna. Korleis jording fungerer i eit anlegg er heilt nødvendig å kunne. At du ikkje har kontroll på dette viser etter mi meining at du ikkje er klar.

Sjølv med ei dårleg læretid har du hatt VG1, VG2 og VG3, der du skal lære om sånt.

Kontinuitetsmåling blir gjort for å sjekke om du har god kontakt gjennom heile jordingsanlegget. For at jordinga skal fungere best mogleg er det ynskjeleg med lågast mogleg motstand.

Det avheng sjølvsagt av lengda på kablane og storleiken på anlegget. Forskriftene stiller ikkje krav til kontinuitet, men det er eit krav at berøringsspenning ikkje skal kunne bli høgare enn 50V.

Edit: Kilo er tusen ja.

Kilo = 1 000

Mega = 1 000 000

Giga = 1 000 000 000

osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...