Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

jeg vet det , men det er slik NRK tenker.

jeg tar for meg tenkemåten til NRK og lisens byråkratene

Jeg klarer ikke helt å se den store forskjellen...

Bil og årsavgift:

1) Du har bil som er registrert i motorvognregisteret.

----> Du må betale årsavgift.

----> Du kan kjøre på offentlig vei.

----> Du kan kjøre på din egen private vei.

2) Du har bil som ikke er registrert i motorvognregisteret.

----> Du slipper å betale årsavgift.

----> Du kan kjøre på din egen private vei.

TV med mottager/tuner og kringkastingsavgiften:

1) Du har en TV som er registrert lisenspliktig hos NRK

----> Du må betale kringkastingsavgiften.

----> Du kan se på alle de offentlige gratiskanaler du ønsker.

----> Du kan se på alle dine private videoopptak.

2) Du har en TV som ikke er registrert lisenspliktig hos NRK (Den har ikke mottager/tuner eller er plombert)

----> Du slipper å betale kringkastingsavgiften.

----> Du kan se på alle dine private videoopptak.

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en forskjell.

Man kan kjøre , altså bruke bilen selv om den ikke er registrert ( riktignok ulovlig)

Det kan man ikke hvis man ikke har (fungerende) mottaker

Jo det kan du.. du kan fint bruke en plombert/tunerløs tv til å spille, koble til videokameraet, koble til videospiller uten tuner osv. osv.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Det er en forskjell.

Man kan kjøre , altså bruke bilen selv om den ikke er registrert ( riktignok ulovlig)

Jo, om du unnlater å registrere den på deg selv.

Nå kan man jo kjøre en bil man ikke eier selv da.

På samme måte som man kan se på en tv uten å eie den

Men så er det egentlig bruken ikke eierne NRK & co vil til livs.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell.

Ikke engang det er en forskjell!

Du kan si ifra til lisesnavdelingen at du ikke lenger har tv'en i bruk, akkurat slik som du leverer skiltene til vegvesenet. Du har noen gode poenger, men du sier også mye som er helt bak mål. Om du sa halvparten så mye og kun sa de gode poengene så kunne jeg tatt meg langt mer seriøst.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en forskjell.

Du kan si ifra til lisesnavdelingen at du ikke lenger har tv'en i bruk, akkurat slik som du leverer skiltene til vegvesenet. Du har noen gode poenger, men du sier også mye som er helt bak mål. Om du sa halvparten så mye og kun sa de gode poengene så kunne jeg tatt meg langt mer seriøst.

Det er bare det at du ikke ser forskjellen her

forøvrig så vet NRK at jeg ikke eier noen mottakere

Lenke til kommentar

Det er en forskjell.

Det er store forskjeller mellom veigavgift og tv-lisens, men hver gang du nevner noe du mener er forskjell, så viser det seg at det egentlig er likhet.

-Du kan kjøre din egen bil på offentlig vei etter at du har levert skiltene og ikke lenger betaler vegavgift.

-Du kan se på tv etter at du har meldt fra til lisensavdelingen at den (tuneren) ikke lenger er ibruk.

Dette var noe du mente var en forskjell. Slik jeg ser det er det motsatt, det er likhet, ikke forskjell.

Er det bare meg som ikke ser forskjellen i dette konkrete eksempelet? Eller mener du generelt?

Lenke til kommentar

Det er en forskjell.

Det er store forskjeller mellom veigavgift og tv-lisens, men hver gang du nevner noe du mener er forskjell, så viser det seg at det egentlig er likhet.

-Du kan kjøre din egen bil på offentlig vei etter at du har levert skiltene og ikke lenger betaler vegavgift.

-Du kan se på tv etter at du har meldt fra til lisensavdelingen at den (tuneren) ikke lenger er ibruk.

Dette var noe du mente var en forskjell. Slik jeg ser det er det motsatt, det er likhet, ikke forskjell.

Er det bare meg som ikke ser forskjellen i dette konkrete eksempelet? Eller mener du generelt?

Forskjellen ligner i en liten detalj i det å være eier her.

Hvis man eieren bil og tv men har sagt fra at man ikke vil ha dem registrert så kan man ikke etter loven bruke noen av dem

NRK har rett til få mottakeren plombert slik at du ikke kan bruke den

Med bilen gjør de ikke noe

Lenke til kommentar

Du tar bare ikke hintet elgen. Mulig det er en forskjell i ditt hode, men ikke for andre her.

En bil "plomberer" du med skilter når du registrere den.. og fjerner "plomberingen" når du ikke skal bruke den lengre.

En tv plomberer du når du ikke skal bruke den.. og fjerner plomberingen når du skal ta den i bruk igjen.

I begge tilfellene må du FYSISK gjøre noe og man kan si at det er helt sammenlignbart. Den eneste forskjellen er at en bil er en bil og en tv en tv.

I begge tilfeller er det også folk som sniker seg unna. Det er folk som ulovlig kjører med bil uten å ha betalt hverken forsikringer eller årsavgift på denne. Og det er folk som ser på tv uten å ha betalt kringkastingsavgiften.

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

slik at man kan ikke bruke det en til å forsvare det andre , som var det opprinnelige poenget mit

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er et poeng å forsvare noe som er nedfestet i Norges lover?

Det er jo fordi man har en oppfatning av at lover skal ha en viss fornuft og rettferdighet. Finnes veldig mye galskap som er skrevet ned i lover som jeg aldri ville forsvare. Også i norsk lov (men ikke så mye).

Lenke til kommentar

Det er jo fordi man har en oppfatning av at lover skal ha en viss fornuft og rettferdighet. Finnes veldig mye galskap som er skrevet ned i lover som jeg aldri ville forsvare. Også i norsk lov (men ikke så mye).

Det er fullt mulig å endre disse lovene. De er blitt til fordi de folkevalgte som noen stemte på mente det var en bra ting. Om du får ditt parti, som jeg regner med er i mot lisensen, i et flertall eller tilsvarende posisjon i Stortinget vil loven bli endret eller fjernet.

Lenke til kommentar

Hvis vi nå drar det dit så er det enste som nytter her å true seg frem .

Lisensen er slik den er i dag er en krampetrekning fra regjeringen og de forsvarer den med nebb og klør

til tross for alle gangene rettferdigheten i lisensen er tatt opp så er det forsatt mange som ikke ser hvor idiotisk dette systemet er.

et av Argumentene for den er innbilning hvor bra det er . Dette er kun bra for de som liker NRK sine programmer

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...