Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

tv lisensen gir meg motivasjon nok til å kvitte meg med hele tv konseptet engang for alle. det er mye givende ting å bruke tiden på enn å bruke den til å sakte råtne vekk i sofaen forran tv-en. jeg anbefaler alle å teste 3 dager uten tv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg antar du har samme synspunkt på motoriserte kjøretøy og veiavgiften ?

 

NRK lisensen går ihvertfall dit det er tiltenkt. Veiavgiften går alle andre steder enn tilbake til bilistene :)

 

Redigert: Ser krikkert hevder 70% av alle bilavgifter går til vei lenger nede.. vel.. det er fortsatt 30% som forsvinner andre steder og med litt manipulering av tall kan man si at veiavgiften hører til under de 30% så lenge disse pengene ikke er øremerket :)

 

Analogien er nok litt drøy fra min side, men synes det er viktig at man ser litt bredere på problemstillingen.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Hehe tror snakker noen år hos meg da jeg ikke har brukt tv til og se på TV sendinger, så en blueray film en uke tilbake.

 

Men har fremdelest ikke noe form for mottaker plugget in i hjemmekino oppsettet mitt, men likevel betaler jeg den sure avgiften...

 

Pokker ta altså :)

 

Seriøst jeg ser aldri tv samme hvor unormalt det høres ut haha.

Lenke til kommentar

Skal du bruke veiavgiften til å forsvare tv lisensen også ?

De har 2 helt forskjellige misjoner.

Sammenligningen blir også helt skjev da 90 % av befolkningen får denne regningen i stedet for at det kunne gå under vanlig skatt.

Årsavgiften feler bare de som eier en eller fler biler.

 

 

Det er prinsippet bak den byråkratiske måten lisensen skal draes inn på folk reagerer på

 

Spørsmålet er ( alltid) når dette er en gode alle skal ha nytte av ( frivillig eller ikke ) hvorfor skal det da taes inn som en særavgift utenfor de vanlige skatte-kanalene ?

 

jeg har fler spørmål i den sammenhengen men det har dere hørt før

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK lisensen går ihvertfall dit det er tiltenkt. Veiavgiften går alle andre steder enn tilbake til bilistene :)

 

Dette er en like søt kommentar hver gang. Newsflash: Les stats- og kommunalbudsjettene. Nærmere 70 % av de samlede avgifter som legges på bil går rett til vei, selv om bompenger ikke iberegnes.

 

(Og denne diskusjonen ender vi her.)

Lenke til kommentar

Hva var det som gjorde at man mistet radiolisensen? Alle jeg kjenner til har jo fremdeles en eller annen form for radio i huset!

 

http://www.nrhf.no/Kringkastningslisenser/nrhf-lisens.html

 

"Etter Stortingsvedtak i desember 1976 ble det bestemt at det ikke lenger skulle betales lytteravgift for radio. På dette tidspunktet var det 1.078.000 kombinerte TV/radiolisenser, og kun 223.000 rene radiolisenser."

Lenke til kommentar

Hvorfor begynner de ikke med mobillisens da? Alle omtrent har mobil, og mange kan se på tv med den!

 

Jeg antar det ikke blir gjort noe fordi 90% av alle husstander betaler kringkastingsavgift i dag. Og av de resterende 10% er noen lovlig fritatt. Dersom denne prosenten synker betraktelig vil jeg anta at noe blir gjort.

Lenke til kommentar

Hvorfor begynner de ikke med mobillisens da? Alle omtrent har mobil, og mange kan se på tv med den!

 

NRk er vel den eneste norske TV-kanalen en kan se gratis og det er vel fordi de er allmenkringkaster.? (nå har jeg kun prøvd TV2 i tilleg og det er iallefall betaltjeneste).

Lenke til kommentar

Hvorfor begynner de ikke med mobillisens da? Alle omtrent har mobil, og mange kan se på tv med den!

De har prøvd seg, på mobil og nett(pc). Men motargumentet med at mobil/internett generelt overhodet ikke er primært en tv-mottager slo heldigvis igjennom.

Lenke til kommentar

Man kan da ikke ha generell lisens av på en dings bare fordi noen få har denne muligheten.

 

For NRK sin del så kreves det generell lisens på en ting fordi meste parten bruker det uten å ta hensyn til det få som har det uten å bruke det .

 

Det skulle tatt seg ut om man innførte veiavgifter på biler som ikke brukes på offentlig vei eller om du måtte begynne å punge ut for sykkelen bare fordi du tar deg en sykkeltur

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle tatt seg ut om man innførte veiavgifter på biler som ikke brukes på offentlig vei

Du betaler ikke veiavgift utifra om du kjører på offentlig vei eller ikke. Du betaler så lenge du har skiltene på bilen. Lever skiltene senest 31. desember så slipper du å betale for neste år. Det samme kan vel sies å gjelde tv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle tatt seg ut om man innførte veiavgifter på biler som ikke brukes på offentlig vei

Du betaler ikke veiavgift utifra om du kjører på offentlig vei eller ikke. Du betaler så lenge du har skiltene på bilen. Lever skiltene senest 31. desember så slipper du å betale for neste år. Det samme kan vel sies å gjelde tv?

 

poenget her er at alle har bil , derfor kjøre alle på en offentlig vei

NRK: alle som har tv har også mottaker.

 

riktignok kan man plombere tven, men det kan man ikke gjøre med bilmotoren

eller kanskje man skal innføre merking av alle tv mottakerne?

Lenke til kommentar

poenget her er at alle har bil , derfor kjøre alle på en offentlig vei

 

Dette stemmer jo overhodet ikke.

 

jeg vet det , men det er slik NRK tenker.

 

Skjønner ikke hva du mener.. virker som om du motsier deg selv.. kan du utdype ?

 

jeg tar for meg tenkemåten til NRK og lisens byråkratene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...