Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når man betaler veiavgift er det fordi man eier en bil, ikke nødvendigvis kjører på den.

men pengene havner i den store kassen . ingen vet eksakt hvor vei-pengene havner.

Nrk får alle lisenspengen selv om men aldri ser på dsse kanalene

hvor ellers i samfunnet er det at konkurrenten krever at man betaler en avgift for at man skal ha lov til benytte seg av de andre tilbyderen av de samme tjenesten.

hva tror dere ville ha skjedd om Telenor skal begynne å kreve "lisens" av alle som hadde telefon selv om de brukte alle andre n Telenor som operatør .

de ville ha blir stoppet på flekken fordi de ikke er statlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sytes at man skal sette dette i system , da ser man at det er en del tilsnikelser her som eller ikke ville ha bilt godkjent.

Fler av spørsmålene man lurer på dukker stadig opp uten at noen kan svare , ( eller ar det bare slik at stortinger ikke gidder ).

hvorfor skal staten ha egen kringkasting ?

Hvorfor skal bare de som har tv mottaker være med på finansiere dette ?

hvorfor er dette utenfor stasbudsjettet ?

Hvorfor ar denne avgiften tvunget ? ( komme ikke med noe sleivspark om at du bare kan la være å se på tv ) .

....

Noen som har fler spørsmål å komme med ?

jeg har håpet på så mange at man kan sende en lang liste til et av partiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
?

hvorfor er dette utenfor stasbudsjettet ?

Drev ikke du i en annen tråd og klagde over at avgiftene på bil ikke gikk direkte tilbake til trafikktiltak, og mente at alle skatter og avgifter skulle gå rett tilbake til feltet de kom fra? Har du ombestemt deg, siden det er TV?

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en annen sak som også har lit skjeve prinsipper.

Utelatelsen din bære et preg av at du overhode ikke forstår saken .

bilutgifter bør i hovedsak bruks på det som har med bil og trafikk , problemet der er at mesteparten ikke blir brukt der .

dette er hinsides alle fornuft.

men videre diskusjon bær man ta i den rette tråden

tv er kultur , men pengene som staten trenger for drive det er unntatt statsbudsjettet samtidig som det er en tvunget avgift på de som ønsker å se på via en type distribusjon. Andre distribusjonsformer er dog gratis. med andre ord lit konsekvent.

Jeg ønsker at det skal være helt konsekvent . enten skal alle være med å bidra ( på en fornuftig måte ) eller så skal ingen.

Lenke til kommentar

Det greieste er antageligvis om det går over skatten. I utgangspunktet har jeg vært imot dette, og synes ikke det er riktig at folk som ikke har TV skal være med på å finansiere skiten, men med tanke på hvor mange drittsekker som sniker seg unna og overlater byrden til alle andre enn dem selv, så er det bedre på den måten. Men det som da selvsagt kommer til å skje er at selv om flere betaler så kommer ikke avgiften til å bli mindre..

Lenke til kommentar

Hvis en person over 18 som bor hjemme kjøper eget TV, skal den personen betale lisens? Jeg har lest at samboere og ektefeller kan ha flere TV-er i hus på én lisens, det samme med barn som de forsørger, de kan ha eget TV uten å måtte betale ekstra. Men barn som er over 18 og bor hjemme, de blir jo ikke forsørget? Ble fortalt at i det siste tilfellet skal man ikke betale egen lisens. Kjøpte et TV for snart et år siden uten å tenke på dette. Fikk senere vite at det alltid blir rapportert inn når personer kjøper TV så de har oversikt over hvem som skal betale osv, men jeg har ikke måtte betale.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Om denne er lagt feil, beklager jeg det.

NRK lisens på døra nå, spurte om jeg hadde en TV, ja, fikk regning.

Det han IKKE spurte om, var om jeg hadde no kanaler. Jeg bruker den som PCskjerm, da jeg sitter i soffaen, å ikke har stort plass til et skrivebord.

Skal jeg fortsatt måtte betale TV lisens, selv når jeg ikke ser på drittprogrammer med masse reklame?

Lenke til kommentar

OK. Hvordan er det jeg plomberer TVen? Jeg vil helst ikke betale for noe NRK greier jeg ikke bruker.

Forsåvidt, ser jeg helle ikke grunnlaget for å måtte betale noe hvert år, bare sålenge jeg har en TV? Det virker for meg veldig tungvint, å feil.

Lenke til kommentar

OK. Hvordan er det jeg plomberer TVen? Jeg vil helst ikke betale for noe NRK greier jeg ikke bruker.

Hos en eller annen elektriker/tvreperatør som utfører plomberingen og gir deg bekreftelse på dette som du sender inn til lisensavdelingen i NRK.

Forsåvidt, ser jeg helle ikke grunnlaget for å måtte betale noe hvert år, bare sålenge jeg har en TV? Det virker for meg veldig tungvint, å feil.

Du betaler skatt hvert år som går til mye rart du ikke benytter deg av.. og du benytter deg garantert av ting og tang du ikke betaler noe for. Summa sumarum går det vel stort sett opp i opp på en eller annen måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...