Illus Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Bare å finne fram popkornet 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det skinner ganske godt igjennom at du er i tenårene ja. Husker godt trassen og motviljen den alderen fører med seg. Jeg regner med at nrk tilbyr avtalegiro, efaktura og alle slike ting. Man praktiserer ikke forskjellig og det blir ikke rot. Det er bare du som roter. problem 1 : du bommer grovt på alderen min problem 2 : jeg har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtale giro selv om mange ønsker det Da hadde vi benyttet oss av det her i huset Lenke til kommentar
Illus Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 problem 2 : jeg har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtale giro selv om mange ønsker det Da hadde vi benyttet oss av det her i huset http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.3101048 "Avtalgiro Kringkastingsavgiften kan betales ved bruk av avtalegiro. Kontakt din bank dersom du ønsker å bruke denne tjenesten. Ta med tilsendt faktura når du kontakter banken din." 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Du tuller med meg, elgen? "Hva om lovteksten har noen urimelige krav"? Endret 27. mars 2012 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 problem 2 : jeg har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtale giro selv om mange ønsker det Da hadde vi benyttet oss av det her i huset Jeg har avtalegiro på kringkastingsavgiften eller hva det nå heter om dagen. Har vel hatt det minst et par år og... 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Du tuller med meg, elgen? "Hva om lovteksten har noen urimelige krav"? Urimelige krev = begrensninger på betalingsmåten spesielt når det er et offentlig foretak , Men det er vel bare private aktører som er pålagt dette ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 En lov settes ikke til side fordi den er urimelig på samme måte som en avtale kan bli det. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 En lov settes ikke til side fordi den er urimelig på samme måte som en avtale kan bli det. Det er jo derfor at det først blir diskusjoner og protester , videre rettssaker og så kanskje endringer fordi noen ser at det er urimelige krav Et poeng er også hvilken lover man lar dominere . Det finnes nemlig en del lover som overkjører andre lover , alt etter hvordan man praktiserer dem Lenke til kommentar
Illus Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) http://www.aftenpost...ce#.T3It0jHxrik Når selv meglere ikke går til retten mot lovteksten så er den nok å anse som "sikker som banken" Her kan du lese hele teksten: http://www.lovdata.n...24-028-003.html Endret 27. mars 2012 av Illus Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 http://www.aftenpost...ce#.T3It0jHxrik Når selv meglere ikke går til retten mot lovteksten så er den nok å anse som "sikker som banken" Her kan du lese hele teksten: http://www.lovdata.n...24-028-003.html Nå har jeg lest det punktet i loven men det betyr ikke at det nødvendigvis er en fornuftig lov Hvis man skal praktisere det så betyr det også at man kan nekte å ta i mot kontantbetaling over et bestemt beløp. Det stiller jeg meg lit tvilende til. beløpet vil naturlig nok bli ganske stor så praktiseringen setter begrensninger Lenke til kommentar
Illus Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Hvis man skal praktisere det så betyr det også at man kan nekte å ta i mot kontantbetaling over et bestemt beløp. Og hvor i lovteksten står dette ? Dersom man betaler kun med mynter så kan man etter loven maksimalt betale: 25 x 50 øre = 12,50 kroner 25 x 1 krone = 25,00 kroner 25 x 5 kroner = 125 kroner 25 x 10 kroner = 250 kroner 25 x 20 kroner = 500 kroner Totalt: 912 kroner og 50 øre. Da ser jeg bortifra jubileumsmynter o.l. som kan ha andre verdier. Sedler derimot har ingen begrensning så vidt jeg vet. Du kan betale hele Hellas statsgjeld med 50-lapper om du vil. Men jeg tror du går tom for 50-lapper lenge før den gjelda er betalt.... Endret 27. mars 2012 av Illus Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Nå har jeg lest det punktet i loven men det betyr ikke at det nødvendigvis er en fornuftig lov Når du skriver "nå har jeg lest det punktet i loven" er det en fordel om du faktisk har gjort det. Loven lyder som følger (§ 14 første ledd): "Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen er pliktig til i én betaling å ta imot mer enn femogtyve mynter av hver enhet." Hvis man skal praktisere det så betyr det også at man kan nekte å ta i mot kontantbetaling over et bestemt beløp.Det stiller jeg meg lit tvilende til. Hvis du hadde lest loven så hadde du visst at begrensningen til 25 enheter innebærer en begrensning i antall mynter man kan betale med. Ikke sedler. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det var nettopp det jeg leste. Ok jeg trodde at det også gjaldt sedler ,vel det begrenser nå lit hva man kan betale kontant eller hvilke priser en butikk kan ta for varene sine som kontant betaling Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det var nettopp det jeg leste. Ok jeg trodde at det også gjaldt sedler ,vel det begrenser nå lit hva man kan betale kontant eller hvilke priser en butikk kan ta for varene sine som kontant betaling Nei, det gjør det ikke, hadde du kunnet elmentær matematikk så hadde du raskt sett at man kan betale alle priser som er ett multiplum av 50 øre med mindre enn 25 mynter per type og sedler. AtW 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det var nettopp det jeg leste. Ok jeg trodde at det også gjaldt sedler ,vel det begrenser nå lit hva man kan betale kontant eller hvilke priser en butikk kan ta for varene sine som kontant betaling Det begrenser ingenting for hva man kan betale kontant eller hvilke priser en butikk kan ta for varene sine. Hvor har du det fra? Det eneste som er begrenset er antall mynter som kan brukes og det kun dersom mottaker ikke ønsker å motta mer enn det som er påkrevd etter lov. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) problem 1 : du bommer grovt på alderen min problem 2 : jeg har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtale giro selv om mange ønsker det Da hadde vi benyttet oss av det her i huset Hvor grovt bommet jeg? Du har hvertfall tenåringstrass, ytringsbehov og uvitenhet. Du har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtalegiro. Selv om du ikke har søkt etter informasjonen? Endret 28. mars 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 En lov settes ikke til side fordi den er urimelig på samme måte som en avtale kan bli det. Det er jo derfor at det først blir diskusjoner og protester , videre rettssaker og så kanskje endringer fordi noen ser at det er urimelige krav Et poeng er også hvilken lover man lar dominere . Det finnes nemlig en del lover som overkjører andre lover , alt etter hvordan man praktiserer dem Nei, det er det ikke. Du har tydeligvis et bilde av rettssystemet som er fullstendig på bærtur. Loven endres ikke av domstolene, den praktiseres. Dersom du vil ha endret loven må du veien om stortinget. Det babbelet ditt om "hvilke lover man lar dominere" og overkjøring og sånn er bare svada. Ja, det hender lover kolliderer, men vær så snill, finn en lov som kolliderer med denne. Herregud, kan du ikke for en gangs skyld si "ok, jeg tok feil" når du blir rettet på? Når du ikke aner hva du snakker om så blir det så utrolig dumt å kverulere slik du gjør. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Nå er du ikke så mye bedre selv her . jeg har ikke sagt at det var domstolene som endret lovene. Det er når politikeren innser at en lov er feil eller får mye press at de endre litt på den. At loven kan kolliderer har veldig mye å si hvordan rettsvesenet tolker dem . ( jeg har aldri hør at noen har tatt en lov bokstavelig ) den enste feilen jeg kan innrømme er at jeg tydelig vis ikke var klar nok Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 problem 1 : du bommer grovt på alderen min problem 2 : jeg har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtale giro selv om mange ønsker det Da hadde vi benyttet oss av det her i huset Hvor grovt bommet jeg? Du har hvertfall tenåringstrass, ytringsbehov og uvitenhet. Du har ikke sett en eneste plass at NRK kan tilby avtalegiro. Selv om du ikke har søkt etter informasjonen? hvis du skal kalle meg for en tennåringstrass så kan jeg kalle deg for sosialist dust som synes at folk betaler alt for lite i skatt av prinsipp,uavhengig av om staten har bruk for pengene eller ikke. Nå har du sjansen til å legge beskyldningene død Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det var nettopp det jeg leste. Ok jeg trodde at det også gjaldt sedler ,vel det begrenser nå lit hva man kan betale kontant eller hvilke priser en butikk kan ta for varene sine som kontant betaling Det begrenser ingenting for hva man kan betale kontant eller hvilke priser en butikk kan ta for varene sine. Hvor har du det fra? Det eneste som er begrenset er antall mynter som kan brukes og det kun dersom mottaker ikke ønsker å motta mer enn det som er påkrevd etter lov. hvis du har fulgt med i noen år så vet du at enkelte priser kan man ikke betale korrekt hvis man skal betalte kontant . eks: 9.90 , 10.70 ( Rema 1000 har det på stratus bar sjokoladen ) og nå forsvinner svinner jo også 10.50. At man ikke klarer å tenke så langt blir for dumt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå