Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har det med saken å gjøre? Jeg har alltid bodd hjemme, og har ikke støtt på problemstillingen før. Hvis jeg hadde hatt full oversikt over temaet så hadde jeg selvsagt ikke bestilt den i mitt navn, og jeg hadde heller ikke spurt her inne om hjelp. Jeg har bestilt pc-skjerm før, og det falt meg ikke inn at tuneren som ligger i TVen utgjorde noen forskjell.

Påstandene dine ovenfor impliserer at jeg enten ikke visste at jeg ville bli belastet for lisens hvis jeg bestilte den til meg, eller at jeg prøver å snike meg unna lisensen.

Hvis det er det første, så er det helt riktig, jeg har såvidt hørt om NRK-lisens før, og jeg hadde (inntil i går) ingen oversikt over det.

Hvis du derimot ikke tror på at TVen er til meg, så er det selvfølgelig greit for meg. Kunne ikke brydd meg mindre. Det får uansett ingen konsekvenser for meg, siden TVen er til min far, og dette meldes fra om til NRK.

Lenke til kommentar

Påstandene dine ovenfor impliserer at jeg enten ikke visste at jeg ville bli belastet for lisens hvis jeg bestilte den til meg, eller at jeg prøver å snike meg unna lisensen.

Jeg tenkte at du ikke visste. Var ikke meningen å være så krass. Selv synes jeg en skarve tuner i en tv er alt for lite til å lage så mye styr omkring. Men det har jo med historien å gjøre.

Fra forbrukernes perspektiv så er dette noe det burde stå mye mer om. La oss si en advarsel før man kjøpte tv. Slik er det med telefoner.

Samtidig er det informasjon som er spredt veldig godt i samfunnet. "Alle" kjenner til lisensavgiften, tv-avgiften, nrk-avgiften. Du er ikke den første som går i fella og du blir ikke den siste. Det er vel mest oppgittheten som fikk meg til å svare som jeg gjorde. Gang på gang leser vi den samme beskjeden:

"Oisann, jeg kjøpte tv, men jeg visste ikke..."

Lenke til kommentar

Nå må du ikke være så fryktelig hårsår, les heller den første linjen i innlegget hans om igjen, og tenke deg om i to sekunder.

Var ikke meningen å virke hårsår, ville bare bringe klarhet i situasjonen. Men mulig det virket litt krast. Kanskje jeg ikke skal sitte på forumet samtidig som jeg er på lesesalen og leser hat-fag neste gang. ;)

Griffar: Ja, du har nok et poeng. Det at selgeren faktisk tar mine personopplysninger og sender til NRK burde det hvertfall gis beskjed om. Da har jeg i hvertfall lært noe nytt, så får vi håpe at mine dager som lisensbetaler ikke kommer før om et par år. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor?

Han betalte for mye, i tillegg til 255kr i porto. Ble en dyr lisens det der.

Du misforstår, ikke på grunn av prisen, men på grunn av budskapet!

Men hva er egentlig "budskapet" her ?? At NRK er greie og faktisk tar imot pengene, selv om de faktisk kan kreve å få betaling i annet format?

Lenke til kommentar

Dett er da lovlig betalingsmidler. at de ikke kan ta i mot hele beløpet i samme mynt er nok ukjent for de fleste ( meg inkludert).

Så hvis de nektet å ta i mot så tro jeg det hadde blitt en jobb for rettsvesenet.

budskapet : fortelle hvor dum denne lisensen er.

synd at man ikke kunne bruke 10 øringer

ps: er det noen som vet hvilket pengeenhet som har absolutt minste verdi samtidig som det er lovlig betalingsmiddel ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Dett er da lovlig betalingsmidler. at de ikke kan ta i mot hele beløpet i samme mynt er nok ukjent for de fleste ( meg inkludert).

Så hvis de nektet å ta i mot så tro jeg det hadde blitt en jobb for rettsvesenet.

budskapet : fortelle hvor dum denne lisensen er.

synd at man ikke kunne bruke 10 øringer

ps: er det noen som vet hvilket pengeenhet som har absolutt minste verdi samtidig som det er lovlig betalingsmiddel ?

1: Jeg tror enhver person med IQ større enn skostørrelsen ville droppet å ta dette til retten, når man så åpenbart tar feil (lovteksten er klokkeklar).

2: Fram til 01. mai er det 50øringene. Etter 01. mai er det kronestykkene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er bare dem med lav IQ som vil forsøke seg på slik ting tror jeg ikke.

Reglen til NRK er en ting , om de vil praktiseres så strengt som man hevder tro jeg bare ikke.

Det ser man jo når folk sier at man ikke har mottaker ( eller kvittet seg med den man hadde ) så gidder ikke NRK å undersøke det så nøye.

( der dog mulig at den praksisen er lit varierende )

Men for at det skal ha noen virkning så må mange drive med slike påfunn.

Han er sikker inspirert fra bøllekursene NRK FBI hadde for en del år siden

Så å si at det er bare dumme folk som gjør slik blir feil

Lenke til kommentar

Hva om lovteksten har noen urimelige krav ?

mynter er også lovlige betalingsmidler.

Etter det jeg vet så er det ingen lover som direkte forbyr folk å bruke uvanlige måter å betale på så lenge parten får riktig beløp.

Et eksempel : de fleste busselskap nekter ( av praktiske årsaker) å la passasjerene betale med bank kort på bussen, selv om det er den mest brukte betalingsmåten nå.

Skal NRK kreve at du kun betaler pr giro ?

Hvorfor kan de ikke tilby autogiro avtale ?

Nå man praktiserer det så forskjellig så blir det jo bare rot

Lenke til kommentar

Det skinner ganske godt igjennom at du er i tenårene ja. Husker godt trassen og motviljen den alderen fører med seg.

Jeg regner med at nrk tilbyr avtalegiro, efaktura og alle slike ting.

Man praktiserer ikke forskjellig og det blir ikke rot.

Det er bare du som roter.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...