Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gamlinger ser ikke på noe annet enn NRK, så jeg tror ikke savnet etter å se på Mtv eller andre fillekanaler vil være så stort.

Nåja, bestefar satt nå klistret til Discovery på sine siste dager (dette var på den tiden Discovery fortsatt sendte ordentlige dokumentarer, ikke bare den blandingen av reality-søppel, dokusåper og barne-TV de sender nå).

Lenke til kommentar

Det hadde jeg nektet å betale med mindre de absolutt kan bevise at du har eid TV-en selv. Man skal ikke få lisens bare av å kjøpe TV i gave til noen.

Jo, hvis du har registrert tv'en i ditt navn skal du det.

Du skal tenke nøye gjennom hvem sitt navn som blir registrert, enten det er tv, bil eller hus!

Lenke til kommentar

Vanligvis når man sender en e-post til et seriøst firma, så får man svar innen 24 timer. Har sjelden opplevd at det har tatt mer enn det. I verste fall snakker vi 48 timer.

Jeg sendte NRK lisensavdelingen en e-post på søndag kveld, og etter fire dager har jeg kun fått autosvar om at de har mottatt min henvendelse.

Har forståelse for at det er større pågang i disse tider når det er sendt ut lisens, men andre firma har også perioder med ekstrem pågang, og det løser man ved å ha ekstrahjelper. Tviler på at det å ringe hjelper mye, for er det like mye pågang der som det tilsynelatende er på e-post, så blir jeg vel sittende et par timer, og det gidder jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke betal før du får svar.

hvis de sender deg en nye regning be dem vente med begrunnelse at saken er under tvist.

Det er for å si opp lisensen til min døde bestemor, og samtidig spørre om vi kan slippe å betale regningen for perioden som nettopp har begynt (hun fikk aldri benyttet den da hun var veldig syk på det siste uansett). I telefonen fikk min far høre at det skulle gå bra, men vi måtte sende skriftlig oppsigelse på e-post og å be om å få slippe å betale for inneværende periode måtte de også ha skriftlig.

F*** ta dem om de ilegger oss gebyr fordi de svarer etter forfallsdato.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

I dag kjøpte jeg en TV som skal være en gave til min far. Den ble kjøpt fra komplett. Jeg har akkurat flyttet hjemmefra, og jeg vil snart få lisensgiro i posten, siden tven ble kjøpt av meg og sendt til meg. Er det bare å sende en epost til NRK om at tven ikke er min, men min fars, og dermed slipper jeg å betale for lisensavgift?

Fins det noen standardskjemaer på dette? Eller er det nok å sende en epost?

Jeg kommer ikke til å betale lisens på et apparat som er min far sitt.

EDIT: For å gjøre det helt klart, så er dette et apparat som min far skal ha, og jeg skal ikke bruke det hos meg. Det skal stå hjemme hos ham.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel og: Har du tv selv? Jeg regner med at du ikke har det, og derfor skal du heller ikke betale lisens. Du kan jo ta kontakt med komplett og. Hvis de ikke alt har gitt beskjed til lisensavdelingen, så kan de endre det der.

Men det er bare å ta kontakt med NRK direkte og, men det er ikke sikkert de har fått beskjed ennå.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke TV selv. :)

Ble nesten litt fra meg av panikk i dag da jeg innså at jeg hadde bestilt TVen i mitt navn når det ikke var jeg som skulle ha den. Ringte komplett kundeservice, og han sa jeg bare skulle snakke med NRK. Jeg har nå sendt en epost til komplett for å høre om når de sender inn informasjon til NRK.

Håper ikke jeg har blitt fanget i NRK-nettet nå. Har hørt skrekkhistorier om det før. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...