Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Det er en tin jeg lurer på her.

nå er det vel bare rikstv som bruker den vanlig antennetilkoblingen ?

Canal digital og viasat har i mange år hatt egen type tilkobling , gjelder det ikke lenger når man ha innebygd digital mottaker ?

Hvis man har en ekstern dekoder som i bruk så vil det være urimelig å kreve lisens for dekoderen som er inne i tven.

eller er NRK så kynisk at de per definisjon kan kreve lisens for den også siden den kan brukes ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en tin jeg lurer på her.

nå er det vel bare rikstv som bruker den vanlig antennetilkoblingen ?

Canal digital og viasat har i mange år hatt egen type tilkobling , gjelder det ikke lenger når man ha innebygd digital mottaker ?

Hvis man har en ekstern dekoder som i bruk så vil det være urimelig å kreve lisens for dekoderen som er inne i tven.

eller er NRK så kynisk at de per definisjon kan kreve lisens for den også siden den kan brukes ?

Hva slags praktisk forskjell skal det gjøre? Man betaler bare en lisens uansett, du får ikke noen ekstra lisens for dekoderen i TVen når du allerede betaler lisens for dekoderen du har fått fra canal digital.

AtW

Lenke til kommentar

jeg kan si det på en lit annen måte.

det går på definisjonen av eieren av mottakeren.

hvis 3 personer er eier av hvert sitt tv som de har kjøp selv så er saken grei.

Hvis en person har kjøp alle tv-ene som brukes av alle 3 så er de jo bare en som er eier. da skal det slik jeg forstår de kun betales en lisens.

Derimot hvis en person har kjøpt eller lier 3 dekodere tilknytte 3 forskjellige tv-er og det betales en lisens ( fordi det er de ene personen som har kjøpt alle 3 )

så tar en av de 2 andre og kjøper seg nytt tv , men bruker forsatt de samme eksterne mottakeren , så er jo ikke mottakeren på de nye tvet i bruk.

Det er forsatt en person som leiere 3 mottakere,

Skal han som kjøpte nytt tv uten å ta i bruk mottakeren nå plutselig betale lisens ?

hvis så er tilfelle så er det i grunne veldig lett å omgå det.

Lenke til kommentar

Men det er ikke pengene i seg selv som er problemet.

Derimot metoden, hvem som skal og ikke skal "betale".

Du har jo argumentert for at set skal tas over skatten, da er det jo mye flere som ikke ser på TV som må betale.

AtW

Det er et av alternativene, ja

For det argumenteres for at tjenestene til NRK er tilgjengelig for alle som ønsker det.

Ville det da ikke være mest rettferdig at felles tjenster er fellesskapets oppgave å finansiere ?

Man må ikke glemme at det er stortinget som har funnet ut at Norge trenger et statlig tv og radio tilbud.

Samtidig så er det ikke valgfritt i ordet rette forstand.

Det ville vært mere rettferdig om de som faktisk brukte tjenesten TV betalte for den, enn at alle betalte for den, er du ikke enig? Dette har lite med rettferdighet å gjøre, det har å gjøre med at du vil at andre skal betale regninga for deg.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke pengene i seg selv som er problemet.

Derimot metoden, hvem som skal og ikke skal "betale".

Du har jo argumentert for at set skal tas over skatten, da er det jo mye flere som ikke ser på TV som må betale.

AtW

Det er et av alternativene, ja

For det argumenteres for at tjenestene til NRK er tilgjengelig for alle som ønsker det.

Ville det da ikke være mest rettferdig at felles tjenster er fellesskapets oppgave å finansiere ?

Man må ikke glemme at det er stortinget som har funnet ut at Norge trenger et statlig tv og radio tilbud.

Samtidig så er det ikke valgfritt i ordet rette forstand.

Det ville vært mere rettferdig om de som faktisk brukte tjenesten TV betalte for den, enn at alle betalte for den, er du ikke enig? Dette har lite med rettferdighet å gjøre, det har å gjøre med at du vil at andre skal betale regninga for deg.

AtW

Valget er jo om de som faktisk bruker en NRK tjeneste betaler ( noe som pr d.dd.er uhyre vanskelig å kontrollere ) eller at kun de som har en tv mottaker betaler.

Begge er i utgangspunktet ikke spesielt rettferdig.

Husk nå på at det er tjenester som går langt ut over det å kunne se tv på en skjerm med mottaker .

Hvorfor skal bare de som har mottaker betale for tjenester som er tilgjengelig for alle.

Du må også ta til etterretning at tjenestene er i utgangspunktet gratis.

Det er også tv kanalene , mens det er staten som forlanger det som en tvungen ekstra skatt.

Poenget mit er at tjenesten er tvungent tilgjengelig for alle da er det mest rettferdig at alle er med på å betale for det

Hadde det derimot vert hel frivillig så hadde det været mest rettferdig at brukerne betaler.

Poenget er at noen av tjenestene skal være gratis for alle samtidig som en gruppe ( riktignok flertallet ) er tvunget til å betale for alle tjenestene når de brukeren en spesiell tjeneste. Detter også en tjeneste så blir påtvunget oss når vi ønsker se tv kanaler som ikke er tilgjengelig på andre måter

Hadde NRK sine tv kanaler vær frivillig og uavhengig av hva man ellers hadde av tv kanaler så hadde saken bilt noe helt annet

Hvis det var noen som ikke forstod sammenhengen så kan jeg formulere det på en annen måte på oppfordring

Lenke til kommentar

Hei jeg har et lcd tv her men jeg har ikke noe tuner til og få in noe med.

Sender NRK enda på analog ?

Slippe man og betale lisensen om man ikke klare og ta in noe kanaler.

Jeg har ikke testet og koble til en antenne til den analoge pluggen og søket og sett om nrk enda sender.

Ser aldri på tv så har ikke hatt behov, har kun dvd/blueray spiller

Lenke til kommentar

Hei,Trekk fra Nord!

Alle analoge TV-sendere er nå skrudd av over hele landet. Den eneste

muligheten for å få noe på skjermen på en analog mottaker er nå om du

bor et sted hvor du har en fellesantenne som sender omformede, ukodede

analoge signaler gjennom coax-en.

Jeg kom i klammeri med Lisenskontoret fordi jeg nektet å betale når de

skrudde av de analoge signalene. Det gikk så langt at lisenskravet gikk

til Statens Innkrevingssentral(!) før de tok til vettet og skjønte at de

hadde tabbet seg ut. Men så bor jeg i en enebolig uten noen

fellesantenne. Derfor skjønte de nok til slutt at jeg ikke kunne ta inn

de kodede Riks-TV signalene.

Endret av Daddy_DJ
Lenke til kommentar

Hos foreldrene mine har de en slags kabel-tv avtale. Det som er rart der er at den ene tv'en tar imot analoge signaler rett ut fra veggen uten noen boks imellom! Men den kan ikke vise like mange kanaler da.

Ja, fordi kabeltvselskapet sender endel kanaler analogt, men som du nevner, enda flere digitale.

Lenke til kommentar

Muligt jeg er en av de sjeldne, men jeg ser aldri på tv.

Tror vi snakker noen år siden jeg så på en tv kanal her hjemme.

Jeg kjøper fast dvd/blueray billigt utenlands på nettet (play.com)

og har mer en nok med det. Den tiden jeg ikke gjør noe hjemme så sitter jeg med pc og redigere bilder eller video som jeg har som hobby.

Er så tåpelig om jeg må betale den regninen de siste åra uten at jeg har en eneste gang sett på tv.

Kan dem ikke komme med en løsning der det kun er de som velger og se på tv som betaler for det.

Vi er vel på god vei nå med det digitale at man må ha en tuner og kort ? for og kunne se.

Men som du sier så ser jeg en kontakt på veggen her som det er tv og radio i, om det er noe signal der er jo noe annet.

Hadde Våre opp til meg hadde jeg røsket det ned siden jeg ikke trenger det, men leier her.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids teste med en antenne kabel. :) Men sannsynligheten er nok stor for at det er signaler der, jeg tror ikke noen av kabelleverandørene har kuttet analoge signaler helt ut. (Men hva vet jeg, jeg har en digitaldekoder.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hei jeg har et lcd tv her men jeg har ikke noe tuner til og få in noe med.

Sender NRK enda på analog ?

Slippe man og betale lisensen om man ikke klare og ta in noe kanaler.

Jeg har ikke testet og koble til en antenne til den analoge pluggen og søket og sett om nrk enda sender.

Ser aldri på tv så har ikke hatt behov, har kun dvd/blueray spiller

Fra NRK sine sider:

"Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister."

Så jeg vil tro du må betale ja.

Lenke til kommentar

Jeg får dele min erfaring fra nrk, jeg kjøpte en tv i 2009. Ventet på lisens, men den kom ikke før jeg registrerte flytting i 2010. Jeg vet ikke om det er grunnen for at lisensen kom, men regningen var hvertfall på litt over 5000 kr. Jeg sendte en mail, så fikk jeg et brev der jeg skulle krysse ut om jeg hadde tv eller ikke, og om den var tilknyttet en dekoder. Så fikk jeg en ny faktura, som var over 7000 kr. Jeg ringte og spurte hvorfor jeg fikk en ny faktura, hun sa at jeg bare skulle se vekk i fra den, siden det var registrert oppsigelse på meg. Jeg eier en tv, men ikke en dekoder som står i mitt navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...