Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Så det du mener er at da skal begge parter betale lisens for samme periode og for samme tv ?

Det jeg ser at dett er langt over rimelighetens grense

Bare vent til du skal kjøpe bil. "Jeg kjøpte en bil og registrerte den i mitt navn fordi jeg glemte å registrere den i mine foreldres navn...".

En slik holdning lærer man fort fra seg i det virkelige liv. Lisens og registrering er ikke noe man tar lett på. Bare vent til du skal kjøpe hus! Hvor mye tror du staten skal ha dersom du kjøpte huset i ditt navn fordi du skulle teste om det funket i et par timer, også glemte du at det skulle vært registrert på foreldrene dine?

Jeg synes du har en helt grei sak du taler for, men problemet mitt er at jeg orker ikke gi deg noe sympati fordi du har gnålt og sutret om alt mulig rart, du har sagt så ufattelig mye rart som jeg er uenig i, at jeg bare orker ikke ta deg alt for seriøst lenger. Har garantert noe med alderen å gjøre.

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke la saker du er uenig med meg i gå utover den en saken du er enig med meg i.

Da blir det bare rot :cool:

jeg vil påstå at NRK er sovjetstatens siste skanse slik de oppfører seg .

Lit rart at ikke folk reagere mere en de gjør

At andre land har lignede lisens systemer er ingen unnskyldning for at man ikke kan endre systemet

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en ny tv i sommer, og glemte å gjøre som forrige gang, å sette den i navnet til mamma. Da bodde jeg hjemme hos mamma, som allerede betaler NRK lisensen. Bor nå for tiden i leiligheten til mormor, som fra før betaler for NRK lisensen. Fikk nå min første faktura for NRK lisensen, og regnet med at dette var ganske greit å ordne opp i.

Jeg trodde man bare betaler for en NRK lisens pr. husstand. Altså hvis jeg skulle flyttet ut til en leilighet i mitt navn, med kabeltv fra Get eller CD i mitt navn, da må jeg selvfølgelig betale NRK lisensen. Men når jeg bor i en leilighet hvor det betales for NRK lisensen, hvordan kan jeg slippe å betale NRK lisens i tillegg til den som er her fra før?

Ringte inn på 75122250 og hørte om dette. De mente at jeg måtte sende inn en skriftlig bekreftelse på at jeg ikke forsørger meg selv. De sier at hovedregelen er at man betaler NRK lisensen pr. enhet/TV. Det er helt på tryne. Virker som de bare har et dårlig system for å kreve inn penger, og gjøre det vanskeligst mulig å komme seg unna det. Jeg er ikke interessert i å betale 3200 kr i året for noe jeg såvidt "låner" av mamma og mormor. Om jeg må skru ut tv mottakeren i tven min og sende den til NRK så gjør jeg det. Jeg bruker bare tven til Xbox og PC..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en ny tv i sommer, og glemte å gjøre som forrige gang, å sette den i navnet til mamma. Da bodde jeg hjemme hos mamma, som allerede betaler NRK lisensen. Bor nå for tiden i leiligheten til mormor, som fra før betaler for NRK lisensen. Fikk nå min første faktura for NRK lisensen, og regnet med at dette var ganske greit å ordne opp i.

Jeg trodde man bare betaler for en NRK lisens pr. husstand. Altså hvis jeg skulle flyttet ut til en leilighet i mitt navn, med kabeltv fra Get eller CD i mitt navn, da må jeg selvfølgelig betale NRK lisensen. Men når jeg bor i en leilighet hvor det betales for NRK lisensen, hvordan kan jeg slippe å betale NRK lisens i tillegg til den som er her fra før?

Ringte inn på 75122250 og hørte om dette. De mente at jeg måtte sende inn en skriftlig bekreftelse på at jeg ikke forsørger meg selv. De sier at hovedregelen er at man betaler NRK lisensen pr. enhet/TV. Det er helt på tryne. Virker som de bare har et dårlig system for å kreve inn penger, og gjøre det vanskeligst mulig å komme seg unna det. Jeg er ikke interessert i å betale 3200 kr i året for noe jeg såvidt "låner" av mamma og mormor. Om jeg må skru ut tv mottakeren i tven min og sende den til NRK så gjør jeg det. Jeg bruker bare tven til Xbox og PC..

1) Du glemte å registrere tv'en i din mors navn. Da er du fanget i lisensavdelingens klør!

2) Du trodde man bare betaler en lisens per husstand. Du trodde feil.

3) Du har rett i at det er et (dårlig) system for å kreve inn mest mulig penger. I samme slengen blir byråkratiet vanskelig for forbrukerne.

Hvis det er noen trøst så er du ikke førstemann i fella og heller ikke siste som glemte og trodde.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les da for all del lovteksten..!

DERSOM NRK ØNSKER DET, skal det være adgang til å plombere ..

Det du tror det står er: "Dersom NRK ber om det skal man plombere TVn sin". Det er ikke det det står. Det står at DU skal gi DEM adgang til å plombere.

For å slippe lisensen skal DU gi beskjed om at TV'n ikke er i bruk - om DE ikke stoler på deg, kan DE plombere den.

Tven ER selvfølgelig i bruk, riktignok som monitor. Så lenge den er i bruk, skal du plombere tv'en hvis du skal slippe å betale lisens. Og dette er ikke noe du kan gjøre selv med superlim som har blitt foreslått her forresten, det må utføres av et autorisert verksted, som også skal sende den erklæringen til de.

Alle NRK kanalene sender ukrypterte signaler, dette betyr at du da ikke behøver å ha digital tuner/boks for å kunne se på NRK.

Dersom fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK. Regningen dekkes ikke av NRK.

Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger.

Lenke til kommentar

Tven ER selvfølgelig i bruk, riktignok som monitor. Så lenge den er i bruk, skal du plombere tv'en hvis du skal slippe å betale lisens. Og dette er ikke noe du kan gjøre selv med superlim som har blitt foreslått her forresten, det må utføres av et autorisert verksted, som også skal sende den erklæringen til de.

Ja jeg er enig i det du sier. Jeg må på grunn av disse lovene få klage og gjenta noe jeg har sagt tidligere:

Reglene er aaaaaaalt for gamle. Hvor finner man idag, 2012, et "autorisert verksted" for tv'er? Skal jeg sende 60" plasma tv'en i posten da? Hvordan skal jeg pakke inn den? I avispapir? Skal så posten sende svære skjøre tv'er land og strand fram og land og strand tilbake fordi teknikkere skal få betalt for å plombere en tv-tuner?

Hele lisensloven er gammel og utdatert. Noen har ikke gjort jobben sin med å tilpasse loven til virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg sier bare :thumbdown::mad: til lisensen og lovene rundt den.

Det er alt for mange idiotiske prinsipper som brukes

Ja stakkars deg som er blitt myndig og må betale for livets opphold. Buhu.

jeg syner mere synd i deg som lever i din egen boble og har alt for mye penger.

Kanskje du vil betale for oss andre også ?

Nei. du bør heller få med det hva det faktisk dreier seg om

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg såpass at du er blitt myndig og dermed fått regninger i postkassa. Det likte du ikke nei, og det har vi fått høre grundig her i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg såpass at du er blitt myndig og dermed fått regninger i postkassa. Det likte du ikke nei, og det har vi fått høre grundig her i denne tråden.

Ikke grundig nok.

Men det er ikke pengene i seg selv som er problemet.

Derimot metoden, hvem som skal og ikke skal "betale".

hvis du ikke har får med deg alt så kan jeg oppsummere det

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot TV-lisens, men når jeg i dag fikk (som første regning fra NRK) regning på 4500 kroner, pluss ekstragebyr på 400 kroner for for sen betaling* ble jeg litt lite fornøyd. Kan godt betale 1200 kroner i halvåret (selv om TVen min strengt talt ikke er koblet opp mot noe TV-nett, jeg nyter tross alt av NRK-stoff både på nettet og hos familie), men 4500 uten forvarsel er ikke særlig snasent.

Nå skal det også bemerkes at jeg ei heller bor i Norge for tiden, og at regningen ble sendt til besteforeldrene mine, som allerede har betalt sin TV-lisens, for TV i samme hus.

Har en feeling på at det er litt kaos hos de just nu. Håper jeg kan få ordnet det

* (merk igjen, dette er første brevet mitt fra NRK)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke grundig nok.

Jo, uten tvil grundig nok. Til det kjedsommelige.

hvis du ikke har får med deg alt så kan jeg oppsummere det

Nei takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har jo argumentert for at set skal tas over skatten, da er det jo mye flere som ikke ser på TV som må betale.

AtW

Det er et av alternativene, ja

For det argumenteres for at tjenestene til NRK er tilgjengelig for alle som ønsker det.

Ville det da ikke være mest rettferdig at felles tjenster er fellesskapets oppgave å finansiere ?

Man må ikke glemme at det er stortinget som har funnet ut at Norge trenger et statlig tv og radio tilbud.

Samtidig så er det ikke valgfritt i ordet rette forstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er faktisk ikke så enkelt som du skal ha det til. Har du plombert antenneinngangen selv, er ikke tv-en lenger i stand til å ta imot tv-signaler, noe NRK selv ellers bruker som kriterium for å avgjøre om en tv-er fjernsynsmottaker. Problemet er da kun dokumentasjon.

Alle NRK kanalene sender ukrypterte signaler, dette betyr at du da ikke behøver å ha digital tuner/boks for å kunne se på NRK.
Jaaaada. Analoge tunere kan ta imot digitale signaler så lenge de er ukrypterte, mener du? :p Niks, sorry - Nettopp derfor slipper du å betale lisens om du har en tv uten digital tuner, så lenge du ikke har tilgang til analoge tv-signaler gjennom f.eks. kabler.

Bortsett fra det er jeg helt enig i at man neppe slipper unna i praksis uten å la "fagfolk" plombere den, men det er egentlig veldig synd, ettersom man faktisk ikke får kjøpt tv-er uten lenger.S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...