Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvor går grensa? Om jeg har en TV jeg bare bruker til Xbox og PC, så er det ikke lisens? Må de bare ta meg på ordet at jeg ikke bruker TV-en til TV?

 

EDIT: Og hvordan kontrollerer de? De har ikke lov til å komme INN i husstanden?

 

Står i FAQ-en:

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende.

 

Det vil jo da si at om TV-en ikke er koblet til tv-nettet, og bare en PC, så vil man måtte betale lisens?

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Du må nok plombere tv'en selv. Spiller ingen rolle om tv'en brukes eller ei.

Ikke nødvendigvis. Jeg sendte mail til lisensavd. hvor jeg meldte fra om at mottakeren ikke lenger var i bruk og at de kunne besørge plombering hvis de ønsket det. Dette gikk igjennom. Fikk lisensmann på døra noe tid senere som ble overrasket over at de ikke hadde bedt om plombering, men ellers sa at alt var i orden :) Jeg bruker TV'en kun som monitor, og det eneste som hindrer meg fra å ta inn TV er mangelen på antennekabel.

 

Ellers må man nok regne med å purre på eposter man sender til lisensavd. De bruker laaang tid på å svare.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått en lisens i posten, kjøpte vel en tv i 2009 (tror jeg) så nå kom det en regning på over 5k. Hva skal jeg skrive til de? Jeg bor jo hjemme, og er det ikke en lises per hustand eller er det per tv? det vil jo blitt dyrt..

 

Kjapt google søk gir deg svaret (3 år gammelt, men har vel ikke skjedd mye med reglene på mange år):

 

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6282523

 

"Etter forskrifter om fjernsynsmottakere, som er hjemmelsgrunnlaget for lisensen til NRK, er utgangspunktet at det skal betales lisens for hver enkelt mottaker. Det er likevel gjort noen unntak i forskriften:

 

<Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre>

 

Så svaret på spørsmålet ditt er nei, ikke nødvendigvis en lisens per husstand, men i praksis vil det oftest være det.

 

Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet"

Lenke til kommentar

Hehe ja, satt i telefonene med min mor da jeg fikk "sjokkbeskjeden" så så jeg denne tråden. Ja har lest det, tenkte å redigere innlegget mitt, men ble med tanken.

 

Jeg har ikke en dekoder i mitt navn, og da jeg kjøpte tv'en så hadde vel digitalt bakkenett tatt over. Så jeg eier jo bare en tv, og siden det ikke er mulig å bruke en antenne til å få inn kanaler, så er jo det rart at jeg får rettet et slikt krav på meg. Jeg har jo ingen muligheter til å få inn kanaler.

 

Men jeg har sendt en mail :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...