Broseen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Hei. Jeg er ny i tråden, men håper jeg kan få litt info her. Har lest store deler av tråden, men finner ikke svaret jeg leter etter. Mye synsing, lite dokumenterbar fakta. Jeg øsnker ingen diskusjon om moral osv. Naboen har hatt nrk mannen på døra. Han opplyste om at de nå kan hente inn kundeopplysninger fra tv tilbydere. Dette bekreftes av Canal Digital. Og loven: http://www.lovdata.no/all/hl-19921204-127.html#8-5 Dette betyr vel egentlig kroken på døra for folk som ikke betaler lisens. Men hva blir sanksjonene? Får man bot? Hvor mye? Betaler man for dokumenterbart kundeforhold tilbake i tid? Og siden dette tydeligvis er kroken på døra, bør man registrere seg fortløpende eller bør man bare vente og se hva som skjer? Hvis det ikke innebærer noen bot eller tilbakevirkende kraft, så er det jo bare å vente. NRK mannen skulle peile boligen ved en senere anledning, men etter hva jeg kan finne ut så er dette bare skremselpropaganda fra KLM tidene. Det finnes nok av utstyr med tilnærmet lik frekvens og peilingen må foregå rett ved apparatet dersom det skal gi noe utslag. Og grensen for personvern går vel snart i filler. Han hadde også noen opplysninger om en tilleggsavgift som kunne unngås dersom man registrerte seg umiddelbart, men jeg vet at disse kontrollørene kommer med mye svada. Få en ransakelsesordre før du stikker beinet inn i døra hos meg. Sitat: "§ 11. Straff Forsettelig eller uaktsom overtredelse av bestemmelser i disse forskrifter, eller medvirkning til dette, kan medføre straff, jfr. § 29 i lov om kringkasting av 13. juni 1980 nr. 36." http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19801023-8798.html#11 Finner ikke loven det refereres til i paragraf 11. Endret 8. mars 2011 av Broseen Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Finner ikke loven det refereres til i paragraf 11. Hvis du leser i begynnelsen av forskriften finner du følgende: Hjemmel: Fastsatt av styret i Norsk rikskringkasting 23. oktober 1980 med hjemmel i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 annet ledd og § 8-3 fjerde og femte ledd. (Tidligere hjemmel: lov om kringkasting av 13. juni 1980 nr. 36 § 21 nr. 2 og § 23 nr. 3 og 4.) Det betyr sannsynligvis at kringkastingsloven fra 1980 er blitt opphevet og erstattet av den nyere fra 1992, men at henvisningen av en eller annen grunn ikke er blitt oppdatert. Relevant henvisning ville vært §10-1 i den nye loven. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Det er jo mer relevant å spørre; Er det noen som har opplevd kontrollører og medhørende bot\tilleggsavgift etter at NRK (tydeligvis?) har begynt å praktisere innhenting av opplysninger fra tv tilbydere? For meg virker det som om situasjonen er veldig uklar og at ingen vet hvordan dette vil håndheves: http://www.idg.no/computerworld/article193410.ece Her er forøvrig siste høringsnotat fra Datatilsynet, men blir vel egentlig ikke så mye klokere av det. http://www.datatilsynet.no/upload/hoering/2011/10-01477-3_H%C3%B8ringsuttalelse_-_Forslag_til_regler_om_produktplassering_og_korte_nyhetsreportasjer_for_gjennomf%C3%B8ring_av_AMT-direktivet_i_norsk_rett_mv.pdf Endret 8. mars 2011 av Broseen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Dette betyr vel egentlig kroken på døra for folk som ikke betaler lisens. Det betyr vel egentlig bare kroken på døra for folk som ikke betaler lisens og som har et TV-abbonnement. AtW 1 Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Joda, for å være helt korrekt så gjør det vel det Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Sendte klage via kontaktskjema hos NRK: Jeg klarer ikke å se Anne Grosvold. Hva skjedde med Sverrre Tom Radøy? "Her og nå" er forresten helt håpløst. Det er aldri debatt om de viktige sakene der. Dere burde skjems. Det blir for irriterende å høre på radio til tider. Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg tror neppe klager fører frem Men vet noen svaret på spørsmålene mine? Får man bot eller tilleggsavgift dersom kundeopplysningene hentes fra tv tilbyder? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg tror neppe klager fører frem Men vet noen svaret på spørsmålene mine? Får man bot eller tilleggsavgift dersom kundeopplysningene hentes fra tv tilbyder? Nei, det hjelper vel ingenting. Det er mer mentalhygiene. Bli kvitt gammelt rask.... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 jeg fikk et spørre skjema fra NRK etter at jeg klagde på et lisenskrav etter at jeg kjøpte en opptaker. De spør om jeg har tv . kan jeg definere det som tv når det ikke kan ta i mot sendinger uten ekstern mottaker. For meg er det kun en skjerm/monitor så spør de om jeg har anskaffet dekoder Videre spør de (3 forskjellige spørsmål ) om det er installert kabel tv , parabol eller annen antenne/dekoderteknologi som gjør at husstanden kan ta inn sendinger . Hvor skal man da plassere tv gjennom fiberkabel ? (kabel eller anen løsning ? ) Hvis jeg svare feil her så risikerer jeg at de krever lisens på en tv som det allerede betales lisens for. - svar jeg ja på spørsmålet om jeg mottar tv-sendinger risikerer jeg dobbel lisens - svare jeg nei så lure de antagelig på hva jeg skal men en opptaker når jeg ikke ser på tv og vil kreve lisens av den grunn Nå betales det allerede en lisens i husstanden og det får jaggu være nokk. Nå kan jeg helt definere hvilke tv jeg ser mest på og ammen med de andre i samme husvære Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Hvor skal man da plassere tv gjennom fiberkabel ? (kabel eller anen løsning ? ) Hvis jeg svare feil her så risikerer jeg at de krever lisens på en tv som det allerede betales lisens for. - svar jeg ja på spørsmålet om jeg mottar tv-sendinger risikerer jeg dobbel lisens - svare jeg nei så lure de antagelig på hva jeg skal men en opptaker når jeg ikke ser på tv og vil kreve lisens av den grunn Nå betales det allerede en lisens i husstanden og det får jaggu være nokk. Nå kan jeg helt definere hvilke tv jeg ser mest på og ammen med de andre i samme husvære Nå har du klaget og sutret over dette alt for lenge! Hvis du allerede betaler lisens skal du ikke betale dobbel lisens. Hvis ikke du betaler lisens, risikerer du heller ikke å betale dobbel lisens. Du er PLIKTIG å betale lisens. Du er voksen, ikke noe barn lenger. Du har tv eller tilgang til tv samtidig som du forsørger deg selv. Trenger ikke kaste bort mer tid på det her. 1 Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Hva er egentlig argumentet til NRK for at en uten tvkanaler skal betale lisens? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Så lenge du ikke har tilgang til tv-kanaler så trenger du heller ikke betale lisens. F.eks hvis du ikke har kabel-tv, parabol eller digital dekoder for RiksTV Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 NRK har selv bestemt (med forhåndsgodkjennelse av politikerne ) at alle fra 18 år skal betale lisens hvis de ser på egen tv ( uten bry seg om hvem som faktisk eier tven). Hadde NRK fått frie tøyler så hadde de nok krevd lisens fra en var 16 år . Samt at alle som ser på samme tv også skulle betale. For min del så er det noen definisjoner jeg sliter med samt hvordan det praktiseres Så lenge det finnes så mange voksne personer som slipper unna lisensen så akter heller ikke jeg å bare godta reglene som bare er tredd nedover hodet på oss. det finnes så altfor mange sosialister der ute som tror at det at det er stikke hendene i andres sin pengebok hvis det er 3 tver å velge mellom i en husstand og det bor 3 personer der hvor mange lisenser skal det egentlig betales for ? Alle bor i samme husstand. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg tror neppe klager fører frem. det fører frem å klage. for cirka tre år siden hadde jeg besøk av en kontrollør fra NRK. jeg sa da at jeg ikke hadde tv men jeg fikk alikevel krav om lisens halvannen uke etterpå. da jeg klagde på den fikk jeg beskjed om at broren min hadde sagt vi hadde tv. dette selv om broren min bodde i en annen del av byen og at det var jeg som hadde snakket med kontrolløren. etter litt frem og tilbake slapp jeg naturlig nok lisensen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 NRK har selv bestemt (med forhåndsgodkjennelse av politikerne ) at alle fra 18 år skal betale lisens hvis de ser på egen tv ( uten bry seg om hvem som faktisk eier tven). Dette er vedtatt for lenge siden! Først nå når du er blitt 18 år, og DU faktisk må betale, så er det urettferdig? Hadde NRK fått frie tøyler så hadde de nok krevd lisens fra en var 16 år . Samt at alle som ser på samme tv også skulle betale. Selvfølgelig har ikke NRK et ønske om at alle som har fylt 16 år skal betale lisens. Dette er bare sutring, og du kan fint holde det for deg selv. For min del så er det noen definisjoner jeg sliter med samt hvordan det praktiseres Så lenge det finnes så mange voksne personer som slipper unna lisensen så akter heller ikke jeg å bare godta reglene som bare er tredd nedover hodet på oss. Så fordi andre slipper, så skal du og slippe? Hva er dette for en tankegang? Andre slipper unna med mord, derfor skal du også? Lær deg å bli voksen! Ikke mer "det var ikke jeg som begynte" og andre barnsligheter. det finnes så altfor mange sosialister der ute som tror at det at det er stikke hendene i andres sin pengebok Ikke bland sosialisme inn i dette her. Det er langt flere enn sosialister som er enige om lisens. hvis det er 3 tver å velge mellom i en husstand og det bor 3 personer der hvor mange lisenser skal det egentlig betales for ? Alle bor i samme husstand. Dette har du fått svar på før! Og du skal selvsagt betale. Men det er avhengig av mange ting, som vi har diskutert før. Alder, sivil status osv. Hvorfor spør du samme spørsmål om og om igjen? Konklusjonen ER den samme. Du ER pliktig i å betale lisens. Lær deg å ta fakta inn over deg. Finn ut hva du skal gjøre! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hadde NRK fått frie tøyler så hadde de nok krevd lisens fra en var 16 år . Samt at alle som ser på samme tv også skulle betale. Hvorfor 16? Hvorfor ikke 15? 13? 10? 8? 5? 2? 1? 0? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Fikk et mistenksomt email fra nrk. Den utgir seg å være fra [email protected], men emnen på emailen er bare et drøss av tall, og den har ikke noe skrift bare et pdf. Tør ikke åpne. Noen andre som kjenner til dette? Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Sikkert bare spam. Fikk svar fra Canal Digital angående utlevering av kundeopplysninger: "Vi kan gi deg følgende svar vedrørende utlevering av personopplysninger: § 8-5. Opplysninger om kundeforhold Den som mot vederlag tilbyr fjernsynssendinger ved kringkasting eller formidling av kringkasting, plikter å gi Norsk rikskringkasting AS opplysninger om sine kunders navn og adresse. Norsk rikskringkasting AS kan kun bruke opplysningene til kontroll mot sitt eget register over dem som betaler kringkastingsavgift. Norsk rikskringkasting skal sikre at tilgang til opplysningene begrenses til ansatte med tjenstlig behov for slik tilgang. Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om opplysningsplikten etter denne paragraf og om Norsk rikskringkasting AS\' bruk av opplysningene." Det står navn og adresse. NRK`s problem er vel at de vil ha fødselsdato også for å virkelig kunne bevise noe. Så jeg er veldig interessert i hva straffen blir dersom man blir tatt? Valget står mellom å vente til de finner ut av det, eller betale med en gang. Endret 9. mars 2011 av Broseen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Selvfølgelig har ikke NRK et ønske om at alle som har fylt 16 år skal betale lisens. Dette er bare sutring, og du kan fint holde det for deg selv. Hvordan i kan du være så sikker på det. NRK er interessert i å få inn så mye penger som over hode mulig på lisensen uten å bryte loven. Når man passerer 16 år så regnes man også å som voksen de aller fleste steder. Med denne diskusjonen så kan man begynne å lure på om flere av medlemmene virkelig ønsker at NRK skal få lov å holde på slik de gjør. Sammenligner man dem med alle andre som tilbyr tv kanaler så er NRK definitivt dyrest på tjenestene sine samtidig som det ikke er valgbart. Er det virkelig noe vi ønsker Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hvordan i kan du være så sikker på det. NRK er interessert i å få inn så mye penger som over hode mulig på lisensen uten å bryte loven. Når man passerer 16 år så regnes man også å som voksen de aller fleste steder. Med denne diskusjonen så kan man begynne å lure på om flere av medlemmene virkelig ønsker at NRK skal få lov å holde på slik de gjør. Sammenligner man dem med alle andre som tilbyr tv kanaler så er NRK definitivt dyrest på tjenestene sine samtidig som det ikke er valgbart. Er det virkelig noe vi ønsker Man kan begynne å lure på om den eneste grunnen til at du er så engasjert er at du nettopp er blitt 18 år og at lisensen også omfatter deg. Jeg kan ikke se hvilken verdi det har å diskutere om NRK ønsker eller ikke ønsker å kreve lisens av 16-åringer. Dessuten har de aldri ytret et slikt ønske, og jeg er overbevist om at NRK-ledelsen faktisk ikke besitter et slikt ønske. Når man passerer 18 så er man myndig. Så får det være nok om dette tullsnakket. Lisensavgiften er ikke kun for NRK men også for infrastrukturen slik jeg har forstått. Dette har jo blitt diskutert om og om igjen, også av deg. Er det virkelig noe vi ønsker? Tja, det er det faktisk. Det startet hvertfall slik, også er det blitt en tradisjon ut av det. Folk flest synes vel det er rimelig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå