sinnaelgen Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Nå er det få av oss som kan lisens forskriftene. Det virker også som om NRK har fått florhåndsgodkjenning av teksten før den var skrevet slik at de i realiteten kunne bestemme loven selv. Det finnes flere steder der fler voksne bor sammen ( ikke ektepar) og det kun blir betalt en lisens ,om det i det heltetat blir betalt lisens. Saken mine dreier seg ene og alene om at jeg har fått lisens krav på en mottaker som aldri ville kunne brukes. hva jeg gjør med mottakeren eller hvordan den er koblet til tv har NRK ingen ting med å gjøre. Derimot hvis de vil ha lisens kravet så er de nødt til å kreve det for en mottaker som er i bruk ikke begynne med å anta at opptakeren min (som godt kan være noen andre sin) er tilkoblet annet lisenspliktig utstyr som jeg bruker Bare fordi krave er tildels så ufint formet så er det også mange som lurer seg unna. man aksepterer det rett og slett ikke. Når man ikke vet om det er lisenskrav på analogt utstyr hvordan kan man da vite om det kommer lisens krav ? Hvordan har NRK klar å gjøre det slik at sendt regning skal betales selv om man betaler for ingen ting ? hvordan i verden kan de være så forbaskede trege å svare på epost ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Når man ikke vet om det er lisenskrav på analogt utstyr hvordan kan man da vite om det kommer lisens krav ? Dette er ikke vanskelig, ser du på TV, så er du lisensplikitg, det er ingen vits å framstille det som veldig uklart. Selvfølgelig kan man lure seg unna, men om man faktisk lurer på reglene, så er de relativt klare på denne fronten. AtW Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det finnes flere steder der fler voksne bor sammen ( ikke ektepar) og det kun blir betalt en lisens ,om det i det heltetat blir betalt lisens. Selvsagt, det kalles å snike seg unna lisensen. Mange gjør dette. Saken mine dreier seg ene og alene om at jeg har fått lisens krav på en mottaker som aldri ville kunne brukes. hva jeg gjør med mottakeren eller hvordan den er koblet til tv har NRK ingen ting med å gjøre. Derimot hvis de vil ha lisens kravet så er de nødt til å kreve det for en mottaker som er i bruk ikke begynne med å anta at opptakeren min (som godt kan være noen andre sin) er tilkoblet annet lisenspliktig utstyr som jeg bruker Du har ikke skjønt det enda? Ved å kjøpe denne mottakeren har NRK blitt oppmerksom på at du kanskje er lisenspliktig. De har så sendt deg et generelt lisenskrav for at du ser på tv. Du har til alt overmål innrømt ovenfor dem at du faktisk bruker en av flere mottakere i husstanden, og på denne måten har NRK full rett til å kreve deg for lisens. Du kan kaste mottakeren på sjøen, fylle den med urin eller selge den, det spiller ingen rolle. For å komme deg unna lisenskravet må du bestride lisenskravet (enten basert på at du faktisk lar være å bruke alt lisenspliktig utstyr, eller lyver og sier at du har gjort dette) 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det finnes flere steder der fler voksne bor sammen ( ikke ektepar) og det kun blir betalt en lisens ,om det i det heltetat blir betalt lisens. Selvsagt, det kalles å snike seg unna lisensen. Mange gjør dette. Saken mine dreier seg ene og alene om at jeg har fått lisens krav på en mottaker som aldri ville kunne brukes. hva jeg gjør med mottakeren eller hvordan den er koblet til tv har NRK ingen ting med å gjøre. Derimot hvis de vil ha lisens kravet så er de nødt til å kreve det for en mottaker som er i bruk ikke begynne med å anta at opptakeren min (som godt kan være noen andre sin) er tilkoblet annet lisenspliktig utstyr som jeg bruker Du har ikke skjønt det enda? Ved å kjøpe denne mottakeren har NRK blitt oppmerksom på at du kanskje er lisenspliktig. De har så sendt deg et generelt lisenskrav for at du ser på tv. Du har til alt overmål innrømt ovenfor dem at du faktisk bruker en av flere mottakere i husstanden, og på denne måten har NRK full rett til å kreve deg for lisens. Du kan kaste mottakeren på sjøen, fylle den med urin eller selge den, det spiller ingen rolle. For å komme deg unna lisenskravet må du bestride lisenskravet (enten basert på at du faktisk lar være å bruke alt lisenspliktig utstyr, eller lyver og sier at du har gjort dette) når jeg skriver at jeg er tilknyttet en av flere digitale dekodere så betyr det bare at opptakeren er koblet til en ekstern mottaker.Det betyr ikke nødvendigvis at det er jeg som buker den og ser på tv.i så fal må NRK spørre om det Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 når jeg skriver at jeg er tilknyttet en av flere digitale dekodere så betyr det bare at opptakeren er koblet til en ekstern mottaker.Det betyr ikke nødvendigvis at det er jeg som buker den og ser på tv.i så fal må NRK spørre om det Det var en underlig formulering i så fall. Ingen steder i setningen "jeg er tilknyttet en av flere dekodere" ser jeg noen som helst hentydning til opptakeren. Jeg (og sannsynligvis NRK) tolker det dithen at du bruker en (av flere tilgjengelige) dekodere i husstanden. NRK trenger ikke å spørre deg om dette nå da lisensen er sendt ut, det er du som må bestride kravet. Da vil du sannsynligvis få spørsmålet "ser du på tv?" Svarer du nei, lyver du og slipper lisens, svarer du ja må du betale lisens, enkelt og greit. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Dette er ikke vanskelig, ser du på TV, så er du lisensplikitg, det er ingen vits å framstille det som veldig uklart. Selvfølgelig kan man lure seg unna, men om man faktisk lurer på reglene, så er de relativt klare på denne fronten. AtW Dette er typisk, det er en så typisk kommentar.. Jobber du i det offentlige ettersom du forsvarer et system som bevisst er urettferdig? Alle er klar over at det er slik det er, men det er ikke riktig at det skal være på denne måten. Hvis man betaler lisens til f.eks Viasat eller Canal Digital så er det ikke riktig at man skal betale NRK-lisens i tillegg. NRK får se til helvette å enten legge ned eller innføre reklame. Og innfører de reklame, så får vi se hvor lenge de klarer å holde seg i drift. Så enorme summer de tjener på lisensen sin er det rart det ikke kommer bedre kvalitet på skjermen og det tolker jeg som at disse pengene faktiskt ikke går direkte til driften rundt NRK. Jeg blir helt svett når jeg ser på NRK. Jeg tenker at jeg har betalt 2.434,32 kroner for denne driten og det er tvang i tillegg. Betaler man ikke den første regningen den 31. Januar, på 1.217,16 kroner, så kommer det en purring med tilleggsavgift på 15 prosent. Dermed blir det 1.399,73 kroner å betale. Betaler du fortsatt ikke går det til Statens Innkrevningssentral for tvangsinndrivelse som ber din arbeidsgiver om å trekke deg i lønn. Da kommer også et gebyr på 860 kroner i tillegg. Da er vi oppe i hvertfall 2.259,73 kroner, så det hjelper lite å være prinsippfast her. 2 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 snip Og dette er absolutt en mening du deler med mange (meg inkludert), men det er en annen problemstillning enn det "den andre elgen" spør om. Reglene er klare, ser man på tv og ikke blir forsørget av andre i husstanden, er man lisenspliktig. Jeg har ikke oppfattet det slik at ATWindsor forsvarer systemet, han betaler jo faktisk ikke lisens selv, men han svarer ganske korrekt på de spørsmålene som blir stilt. For min del kan vi godt vinkle debatten inn på innholdet i posten din, for nå begynner vi seriøst å gå i ring angående opptakeren til "den andre elgen". Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Dette er ikke vanskelig, ser du på TV, så er du lisensplikitg, det er ingen vits å framstille det som veldig uklart. Selvfølgelig kan man lure seg unna, men om man faktisk lurer på reglene, så er de relativt klare på denne fronten. AtW Dette er typisk, det er en så typisk kommentar.. Jobber du i det offentlige ettersom du forsvarer et system som bevisst er urettferdig? Alle er klar over at det er slik det er, men det er ikke riktig at det skal være på denne måten. Hvis man betaler lisens til f.eks Viasat eller Canal Digital så er det ikke riktig at man skal betale NRK-lisens i tillegg. Alle som jobber i det offentlige støtter lisensen. Dessverre er det snart 50 % av folket. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Alle som jobber i det offentlige støtter lisensen. Dessverre er det snart 50 % av folket. Jeg er lærer og støtter ikke lisensen. (Men jeg betaler den dog). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Dette er ikke vanskelig, ser du på TV, så er du lisensplikitg, det er ingen vits å framstille det som veldig uklart. Selvfølgelig kan man lure seg unna, men om man faktisk lurer på reglene, så er de relativt klare på denne fronten. AtW Dette er typisk, det er en så typisk kommentar.. Jobber du i det offentlige ettersom du forsvarer et system som bevisst er urettferdig? Alle er klar over at det er slik det er, men det er ikke riktig at det skal være på denne måten. Hvis man betaler lisens til f.eks Viasat eller Canal Digital så er det ikke riktig at man skal betale NRK-lisens i tillegg. Forsvarer jeg lisensen? Dvs på et vis er den grei, iogmed at jeg slipper, alternativet for meg personlig hadde vært å skatte de pengene. Prinsipielt sett synes jeg ikke det er noen god løsning dog. Poenget er at når folk framstiller denne delen av reglene som uklare, så mener jeg det er tull, reglene er ganske klare i så måte. Det må vel være lov å kommentere dette uten at man plutselig skal være en som støtter lisensen? Og kommentaren din om offentlig ansatte har ingen annen funksjon enn å gjøre ditt eget innlegg usaklig. AtW Endret 27. januar 2011 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Forsvarer jeg lisensen? Dvs på et vis er den grei, iogmed at jeg slipper, alternativet for meg personlig hadde vært å skatte de pengene. Prinsipielt sett synes jeg ikke det er noen god løsning dog. Poenget er at når folk framstiller denne delen av reglene som uklare, så mener jeg det er tull, reglene er ganske klare i så måte. Det må vel være lov å kommentere dette uten at man plutselig skal være en som støtter lisensen? Og kommentaren din om offentlig ansatte har ingen annen funksjon enn å gjøre ditt eget innlegg usaklig. AtW Det betyr at du innrømmer at det stemmer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Forsvarer jeg lisensen? Dvs på et vis er den grei, iogmed at jeg slipper, alternativet for meg personlig hadde vært å skatte de pengene. Prinsipielt sett synes jeg ikke det er noen god løsning dog. Poenget er at når folk framstiller denne delen av reglene som uklare, så mener jeg det er tull, reglene er ganske klare i så måte. Det må vel være lov å kommentere dette uten at man plutselig skal være en som støtter lisensen? Og kommentaren din om offentlig ansatte har ingen annen funksjon enn å gjøre ditt eget innlegg usaklig. AtW Det betyr at du innrømmer at det stemmer. Det må du gjerne innbille deg, de som er interessert kan sikkert finne ut av det. Jeg velger av prinsipp å hverken bekrefte eller avkrefte slikt irrelevant tøv som ikke har noe med diskusjonen å gjøre. AtW 2 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det betyr at du innrømmer at det stemmer. Nei, det betyr bare at det var en usaklig (og også feil) påstand. 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Det må vel være lov å kommentere dette uten at man plutselig skal være en som støtter lisensen? Og kommentaren din om offentlig ansatte har ingen annen funksjon enn å gjøre ditt eget innlegg usaklig. AtW Ja, jeg så den nå. Reglene er klare, men spørsmålet bak er mer snakk om at det ikke skal være slik, enn hvordan det er, tenkte jeg. Endret 27. januar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Forsvarer jeg lisensen? Dvs på et vis er den grei, iogmed at jeg slipper, alternativet for meg personlig hadde vært å skatte de pengene. Prinsipielt sett synes jeg ikke det er noen god løsning dog. Poenget er at når folk framstiller denne delen av reglene som uklare, så mener jeg det er tull, reglene er ganske klare i så måte. Det må vel være lov å kommentere dette uten at man plutselig skal være en som støtter lisensen? Og kommentaren din om offentlig ansatte har ingen annen funksjon enn å gjøre ditt eget innlegg usaklig. AtW Det betyr at du innrømmer at det stemmer. Det må du gjerne innbille deg, de som er interessert kan sikkert finne ut av det. Jeg velger av prinsipp å hverken bekrefte eller avkrefte slikt irrelevant tøv som ikke har noe med diskusjonen å gjøre. AtW Det handler om habilitet og inhabilitet. Men greit nok. Samme for meg. JEG DRITER I DET. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Om reglene er klare er en sak. En annen sak er hvordan de praktiseres og det er det jeg etterlyser. ATWindsor har innrømmet ( etter at jeg spurte) at han ser på tv hos venner de få gangen han gjør det. Det vil i praksis at han noen få ganger sitter samme med en eller flere venner og ser på tv. Da vil NRK mene at også han er lisenspliktig Spørsmålet mit er om det er riktig av NRK å kreve lisens av flere som ser på samme TV. De fleste innbyggerne i Norge vil oppfatte reglen slik at det er bare en lisens pr husstand uansett eller mottaker eier ( eier innfatter også leie ). Så igjen blir disse reglene praktisert etter boka eller etter folkets oppfatning ? Finnes det noen slags form for press gruppe mot lisensreglene ? Jeg har lyst til å melde meg inn alle som finnes og hadde det vært mulig så ville jeg ha anmeldt NRK for å ta seg for mye til rette ( jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal definere det ) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Det vil i praksis at han noen få ganger sitter samme med en eller flere venner og ser på tv. Da vil NRK mene at også han er lisenspliktig han er ikke lisenspliktig så lenge han ikke har tv hjemme. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det vil i praksis at han noen få ganger sitter samme med en eller flere venner og ser på tv. Da vil NRK mene at også han er lisenspliktig han er ikke lisenspliktig så lenge han ikke har tv hjemme. Kan du like til den delen av bestemmelsene ? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 NRK får se til helvette å enten legge ned eller innføre reklame. Jobber du i reklamebransjen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det vil i praksis at han noen få ganger sitter samme med en eller flere venner og ser på tv. Da vil NRK mene at også han er lisenspliktig han er ikke lisenspliktig så lenge han ikke har tv hjemme. Kan du like til den delen av bestemmelsene ? " Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget." Å se på TV hos venner er ikke å låne en fjernsynsmottaker. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå