Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Det står ikke spesifisert.

....

jeg lyver ikke når jeg sier at mottakeren i opptakeren ikke er i bruk. Det er det saken dreier seg om. Hadde det dreid seg om andre mottakere så hadde det gått frem av teksten

Vel, da skriver du et brev om at mottakeren ikke er i bruk og du ikke bruker lisenspliktig utstyr lenger (altså lyver, det må du gjøre siden du allerede har innrømt å bruke en av flere dekodere i husstanden). Lisensen du har fått er generell fordi de går ut fra at du ser på tv, men den kommer spesifikt av at du kjøpte opptakeren. Dette kunne likegodt ha vært et uanmeldt besøk av kontrollørene, eller at du hadde kjøpt hva som helst som er lisenspliktig. Å si at du ikke bruker dekoderen, men likevel ser tv fører deg ingen vei. Du har altså 3 valg:

1: Betal lisensen

2: La være å se på tv, informer NRK om dette og bestrid lisensen siden du da ikke er lisenspliktig lenger.

3: Lyv til NRK, si at du ikke lenger benytter lisenspliktig utstyr, selv om du gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlighet for ein diskusjon. Kringkastingsavgifta er svært enkel.

Har du TV-mottakar og ser på TV så skal du betale avgift (med mindre du bur hos foreldre osv).

Om du har førti eller ein mottakar(ar) betyr ingenting, så lenge du har minst ein og ser på TV så er du lovpålagt å betale avgift. Om du ikkje vil betale så får du la være å sjå på TV. Alternativet er å sjå på TV utan å betale lisensen, noko som er eit lovbrot.

Har du hundre mottakarar, men ser ikkje på TV så må du ikkje betale lisens.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det dere sier nå medfører også den situasjonen at en person som kjøper en enhet ( f.eks en opptaker) som som han kobler til et felles tv og mottakeren i enheten ikke blir brukt med fører at alle skal betale lisens til tross for at alle ser på samme tv.

eller kortversjonen: flere personer som ser på samme TV skal betale hver sin lisens.

med andre ord så krever NRK pengen uten å yte noe særlig tilbake. her bryr de seg ikke om at bare en person kan bestemme hva som skal sees på tv ( selv om de andre kan være enig med han).

Det her jo at de skal gi et tilbud til alle.

Man si at det spiller ingen rolle for NRK. Da betaler man lisen for en tjeneste som ikke fungerer og det er streng ta ikke lovlig i alle andre sammenhenger

I grunnen så er det lit rar at ikke man er blit lir psykisk syk av NRK sinn lisens politikk

Det er også grunnen til at så mange hater NRK ( de hater lisen delen av NRK ).

Hvis man sammenligner det med naturlig konkurrenter så kan velge vekk deler av kanalene.

De andre selskapene bryr seg helle ikke hvor mange som siter å ser på.

og så har det langt bedre tilbud

man kan si så mye man vil om at det er en avgift som staten krever.Det gjør ingen forskjell det er NRK som krever avgift av folk som bruker andre selskap sitt tilbud for dekke sine egne kostnader

Lenke til kommentar

Det dere sier nå medfører også den situasjonen at en person som kjøper en enhet ( f.eks en opptaker) som som han kobler til et felles tv og mottakeren i enheten ikke blir brukt med fører at alle skal betale lisens til tross for at alle ser på samme tv.

For å si det med NRK's egne ord:

Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker.

I grunnen så er det lit rar at ikke man er blit lir psykisk syk av NRK sinn lisens politikk

Det er også grunnen til at så mange hater NRK ( de hater lisen delen av NRK ).

Dette kan du godt ha rett i, det er svært mange som hater lisensen. Om noen år når høyhastighets internett blir allemannseie og mulighetene for å se tv gjennom nettet blir bedre utbygd vil kanskje NRK støte på et problem. Det har allerede vært snakk om å lisensbelaste alt utstyr som kan motta tv-sendinger, mobiler, internett osv, men jeg har ikke kjennskap til hva slags fremgang som har skjedd her. Det er jo åpenbart at man ikke kan lisenbelaste en mobiltelefon 1238,76kr * 2 for alle mobilkunder i landet fordi man kan bruke den til å streame tv-sendinger. Hva som skjer her i fremtiden er spennende, men personlig håper jeg de endelig lanserer NRK som betal-kanal, slik at kanalen kan stå på egne bein som alle andre kanaler. (Jadajada, kulturtilbud, smale programmer, jeg har hørt alle argumentene, men om det er etterspørsel vil også nok kunder betale). I tillegg kommer argumentet om infrastruktur og utbygging, greit nok, men la det gå av skatteseddelen mener hvertfall jeg, om man kutter ut beløpet som kreves for å holde NRK som kanal gående kutter man uansett beløpet ned til en brøkdel. Vel, det er mine two cents, og det er sikkert dem som er uenig med meg, men jeg betaler i det minste min lisens nå, og har således rett til å klage litt synes jeg, hehe. :tease:

Lenke til kommentar

Den skjønte jeg ikke helt...

Etter regelverket, så må man betale om man har en mottaker, uansett om man ser på tv eller ikke.

Ikke sånn jeg tolker reglene, man må ha en fjernsynsmottaker i bruk, loven virker ganske klar på at man slipper lisens om fjernsynsmottakeren ikke er i bruk.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sånn jeg tolker reglene, man må ha en fjernsynsmottaker i bruk, loven virker ganske klar på at man slipper lisens om fjernsynsmottakeren ikke er i bruk.

AtW

Jeg tror du har rett, men om du oppgir at du har tv som ikke benyttes til å se tv mener jeg å ha sett at NRK i teorien har lov til å plombere apparatet ditt også. (Har ingen kilder foran meg, så tar selvkritikk hvis dette er feil, men har lest det for ikke veldig lenge siden, uten at jeg finner kilden igjen nå.)

Lenke til kommentar

AtW

Jeg tror du har rett, men om du oppgir at du har tv som ikke benyttes til å se tv mener jeg å ha sett at NRK i teorien har lov til å plombere apparatet ditt også. (Har ingen kilder foran meg, så tar selvkritikk hvis dette er feil, men har lest det for ikke veldig lenge siden, uten at jeg finner kilden igjen nå.)

Det har de lov til ja. Nå har jeg dog tilgode å høre om et tilfelle der de faktisk kommer og plomberer et apparat. Men de er velkommen til meg om de gidder :)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

eller kortversjonen: flere personer som ser på samme TV skal betale hver sin lisens.

Ja, de skal betale hver sin lisens om de 1) ikke er ektefeller og/eller barn forsørget av foreldrene, og 2) disponerer (eier, leier, låner*) hver sin mottaker, og 3) begge/alle mottakerene faktisk er i bruk.

JA, hvis foreldrene eier en (eller flere) lisenspliktig TV, og sønnen i huset (som ikke er forsørget av foreldrene) eier en lisenspliktig VCR m/tuner (som må brukes sammen med foreldrenes TV for å vise bilde), så skal i teorien begge betale separat. (forutsatt at tuneren i VCR faktisk brukes) Løsningen (fullt lovlig) er enkel; sønnen selger/leier/låner bort opptakeren/tuneren til foreldrene, eller omvendt, og gir NRK nødvendig beskjed.

Kan sønnen i huset se på TV uavhengig av foreldrene, altså på en kanal han selv velger, når han selv vil, (på sitt eget rom), så blir imidlertid den løsningen noe tvilsom, ref. tolkningen av "låne".

*) Definisjonen av å låne en mottaker er vel det eneste man kan kverulere på; i mine ører betyr dette noe mer enn å se på TV sammen med foreldrene (en av mine forutsetninger for ordet "låne" er at du alene får full råderett over gjenstanden, herunder skifte kanal eller slå av når du vil, f.eks.) eller å overnatte en natt eller to på sporadisk basis hos en kamerat som tilfeldigvis har TV på det rommet du får bo. Om du bor på dette gjesterommet (eller en kjellerleilighet e.l. hos foreldre) kontinuerlig i måneder og år, derimot, blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Det har de lov til ja. Nå har jeg dog tilgode å høre om et tilfelle der de faktisk kommer og plomberer et apparat. Men de er velkommen til meg om de gidder :)

AtW

Var derfor jeg skrev i teorien, kan aldri forestille meg at de ville gjort dette i praksis, da skal de virkelig hate personen det gjelder. Men kanskje de burde gjort det, da hadde de hvertfall måtte gjøre noe fysisk arbeid for provisjonen sin. :!:

Lenke til kommentar

Den skjønte jeg ikke helt...

Etter regelverket, så må man betale om man har en mottaker, uansett om man ser på tv eller ikke.

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lenke til kommentar

Når en TV bestilles på nettet, hvordan avgjør lisenskontoret hvem som skal få lisenskrav i posten, dersom mottager av TV og betaler ikke er den samme?

Det vil være kjøpers ansvar å gi NRK beskjed.

Det er alltid selgers ansvar å gi NRK beskjed ved salg av mottakerutstyr vel?

Jeg vil si at mottager blir meldt til NRK, mens kjøper ikke blir. Når jeg kjøper ting og tang på Elkjøp så spør de etter navn og adresse slik at jeg blir lagt inn som kunde i databasen. De sjekker ikke hva det står på bankkortet hvis ikke jeg betaler kontant. Dette gjelder ved tv-kjøp også.

Lenke til kommentar

Det er alltid selgers ansvar å gi NRK beskjed ved salg av mottakerutstyr vel?

Om dei er lovpålagt veit eg ikkje, finn ikkje noko om det, men som kjøpar er ein det.

§ 6. Meldeplikt

Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.

Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker.

Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker.

Det er unødvendig med melding når mottaker er anskaffet hos radiohandler, med mindre det er gått 3 måneder fra anskaffelsen uten at avgiftskrav fra NRK er mottatt.

Lenke til kommentar

Nå må dere se hva jeg svarte på. Det er kjøper som får lisenskravet, men dersom kjøper og bruker ikke er den samme, må selvsagt kjøper eller bruker selv ansvarlig for å gi beskjed om dette. Det er ikke opp til NRK å finne ut om kjøper og bruker er den samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne

http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article3973689.ece

Fortell meg at dette er en spøk? Er det DDR vi bor i nå? Heldigvis er Frp svært kritiske og også Datatilsynet.

http://e24.no/media/article4007938.ece

Man trenger bare vente på DLD innføringen, og så er vi der - i et rent kommunistdiktatur.

l.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...