Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Det som er vanskelig er finne ut om bare en eller fler skal betale hver sin lisens under disse forholdene.

Nei det er ikke spessielt vanskelig å finne ut. NRK opererer etter følgende regel:

Hva lønner seg mest?

I dette tilfellet lønner det seg mest om både du og en av dine foreldre betaler lisens. Derfor skal dere betale lisens.

enda har de ikke svart.

De holder ikke døgnåpent hele uka oppe i Mo i Rana. Det tok mange måneder før jeg fikk noe svar. De tjener ikke penger på å svare på email.

de er altså også med på trenere saker bare for ta til seg penger på lit tvilsomme grunnlag.

lisens avdelingen til NRK er ikke der for å tjene penger der er der for hjelpe folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg befinner meg på tynn is her (ikke hugg meg fullstendig ned i så fall), men kan du ikke overføre alt av lisenspliktig utstyr til dine foreldre og informere lisensavdelingen om at du ikke lenger benytter deg av dette? I og med at du bor i samme husstand som dine foreldre (slik jeg har forstått) vil jo dette bli rimelig vanskelig å undersøke for lisenskontrollørene. At det er moralsk tvilsomt får være så sin sak, all den tid det å ta betalt for flere lisenser i samme husstand i seg selv kan oppfattes som noget umoralsk. :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg befinner meg på tynn is her (ikke hugg meg fullstendig ned i så fall), men kan du ikke overføre alt av lisenspliktig utstyr til dine foreldre og informere lisensavdelingen om at du ikke lenger benytter deg av dette? I og med at du bor i samme husstand som dine foreldre (slik jeg har forstått) vil jo dette bli rimelig vanskelig å undersøke for lisenskontrollørene. At det er moralsk tvilsomt får være så sin sak, all den tid det å ta betalt for flere lisenser i samme husstand i seg selv kan oppfattes som noget umoralsk. :)

Jo, du kan si at du har solgt utstyret....(til foreldrene dine).

Har gjort det selv et par ganger.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jo, du kan si at du har solgt utstyret....(til foreldrene dine).

Har gjort det selv et par ganger.

Det er jo det jeg har forsøkt å gjøre med setningene

Jeg er tilknyttet en av flere digitale dekodere. For dem betales det allerede lisens

jeg kan også si at opptakeren er en gave

NRK vet ikke pr i dag hvem som ser på tven hjemme bare at det betales en lisens.

Nå er det ikke det som er problemet .

Problemet er at jeg har fått kravet allerede for den den opptakeren som jeg kjøpte.

betalingsfristen er 4 februar.

spørsmålet er om jeg likevel Må betale siden NRK skal ha en klausul ( er dog lit usikker på om det gjelder) om at sendt regning kan ikke fraskrives og jeg risikerer både det ene og andre i tilleggsavgifter.

Hvis jeg betaler har jeg heller ikke mulighet for å få å pengene tilbake.

Hele saken dreie seg om et lisenskrav på en mottaker som ikke blir bruk ( som uheldigvis befinner seg i en opptaker )

NRK har sendt regning med små muligheter fra å slippe unna betalingen alene fordi jeg ikke har hatt anledning til å melde fra at mottakeren ikke er i bruk.

årsaken er at butikken ikke gir beskjed nå de melder inn mottakere og man har heller ikke muligheter til å skille mellom kjøper og lisensbetaler. Det er definert slik at kjøperer han som skal betale lisensen.

Det jeg også er redd for ar saksgangen er så treg at jeg er nødt til å betale ( for den ubrukte mottakeren) .

nå skal jeg forsøke å vente til helga. hvis jeg da ikke får svar forteller jeg dem at mottakeren ikke er i bruk , jeg kommer derfor ikke til å godta kravet som selvfølgelig heller ikke vil bli betalt.

Jeg var så irritert at jeg sendte en forespørsel til forbrukerrådet.

etter å ha forhørt meg hos FBI (NRK) og TV2 hjelper deg som rådet meg å kontakte dem

Lenke til kommentar

Jeg er tilknyttet en av flere digitale dekodere. For dem betales det allerede lisens

NRK vet ikke pr i dag hvem som ser på tven hjemme bare at det betales en lisens.

Jeg tror det er her problemet ditt ligger (uthevet), om det finnes flere dekodere i husstanden, og NRK finner ut at flere medlemmer av husstanden (som ikke er ektefellen, eller øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne) bruker disse, har de full anledning til å kreve ekstra lisens for dette. Et par poster har allerede vist dette, å skrive at opptakeren ikke er i bruk spiller da mindre rolle, all den tid du oppgir å bruke lisenspliktig utstyr og ikke oppfyller unntakskravene.

Du nevnte et eller annet sted at ingen av tv'ene ble brukt til å se på fjernsyn (stemmer dette?), i så fall kan jo mottakerne plomberes, og hele husstanden slipper unna lisens. Men jeg ville likevel gått for mitt forslag, skriv en offisiell overdragelse til foreldrene dine på alt lisenspliktig utstyr, og oppgi i brevet at du ikke lenger benytter dette. Da skal de vanskelig kunne kreve deg for videre lisens, og dere er per definisjon heller ikke pliktige til å slippe kontrollørene inn i hjemmet om dere ikke ønsker. (De jobber dog, såvidt meg bekjent, på provisjon, så i så fall tipper jeg de ikke nøyer seg med ett besøk).

*rot med quoting og leifer, redigert*

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Jeg tror det er her problemet ditt ligger (uthevet), om det finnes flere dekodere i husstanden, og NRK finner ut at flere medlemmer av husstanden (som ikke er ektefellen, eller øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne) bruker disse, har de full annledning til å kreve ekstra lisens for dette. Et par poster har allerede vist dette, å skrive at opptakeren ikke er i bruk spiller da mindre rolle, all den tid du oppgir å bruke lisenspliktig utstyr og ikke oppfyller unntakskravene.

Du nevnte et eller annet sted at ingen av tv'ene ble brukt til å se på fjernsyn (stemmer dette?), i så fall kan jo mottakerne plomberes, og hele husstanden slipper unna lisens. Men jeg ville likevel gått for mitt forslag, skriv en offisiel overdragelse til foreldrene dine på alt lisenspliktig utstyr, og oppgi i brevet at du ikke lenger benytter dette. Da skal de vanskelig kunne kreve deg for videre lisens, og dere er per definisjon heller ikke pliktige til å slippe kontrollørene inn i hjemmet om dere ikke ønsker. (De jobber dog, såvidt meg bekjent, på provisjon, så i så fall tipper jeg de ikke nøyer seg med ett besøk).

*rot med quoting, redigert*

Det må ha blitt en misforståelse her et sted. Tven blir brukt til å se på tv men ingen at mottakerne i tvene der kan brukes.

Det er også derfor det er fler digital mottakere tilknyttet hver tv.

NRK vet bare om en person som er eier av alle tvene. Derav bare en lisens.

De vet ikke hvor mange personer som bor her.

De vet heller i hvor jeg ser tv. vi kan jo sitte å se på samme tv alle sammen. Er det da moralsk riktig å kreve fler lisenser .

en liten assosiasjon: vardet ikke organisasjon TONO som ville kreve ekstra avgift av alle som spilte musikalsk fra radioen på en offentlig plass elelr der mange personer var samlet ?

hvordan kan NRK hvite hva jeg bruker opptakeren til med unntak at mottakeren ikke er i bruk ?

per definisjon står også opptakeren hos foreldrene mine.

han kan også lå den hvis han vil

Lenke til kommentar

Det må ha blitt en misforståelse her et sted. Tven blir brukt til å se på tv men ingen at mottakerne i tvene der kan brukes.

Det er også derfor det er fler digital mottakere tilknyttet hver tv.

Aha, jeg forstår. Men det er vel (etter min forståelse av reglene, jeg kan ta feil selvsagt) dekoderne som er lisenspliktige da.

NRK vet bare om en person som er eier av alle tvene. Derav bare en lisens.

De vet ikke hvor mange personer som bor her.

Hm, har ikke NRK tilgang til folkeregisteret da? Det er sikkert noen i tråden som kan besvare dette bedre enn meg, men dette har jeg alltid gått ut fra. I så fall vet de hvor mange personer som bor der, om du har folkeregistrert adresse i denne husstanden.

De vet heller i hvor jeg ser tv. vi kan jo sitte å se på samme tv alle sammen. Er det da moralsk riktig å kreve fler lisenser .

Når du har skrevet eller sagt til lisenskontoret (slik jeg har forstått det) at "jeg er tilknyttet en av flere dekodere...), tror jeg de tolker det slik at de benytter en av dekoderne i husstanden. Er det moralsk riktig? Jeg synes ikke det, men lisensinnkreverne synes nok det.

en liten assosiasjon: vardet ikke organisasjon TONO som ville kreve ekstra avgift av alle som spilte musikalsk fra radioen på en offentlig plass elelr der mange personer var samlet ?

Jo, i utgangspunktet må en bussjåfør betale Tono-avgift om han spiller så høyt at passasjerene kan høre musikken, men i det store og hele blir nok ikke dette påbudet fulgt opp tror jeg.

Hvordan kan NRK hvite hva jeg bruker opptakeren til med unntak at mottakeren ikke er i bruk ?

per definisjon står også opptakeren hos foreldrene mine.

han kan også lå den hvis han vil

Jeg personlig tror ikke mottakeren har noe særlig å si i denne saken, NRK vil peke på at du er tilknyttet lisenspliktig utstyr og ikke blir forsørget av de resterende medlemmene av husstanden. Det enkleste er, som sagt, å overføre alt av lisenspliktig utstyr til foreldrene dine og skriftlig meddele at du ikke lenger benytter noe av dette utstyret. (Legg ved kopi av overdragelsen).

Lenke til kommentar

Jeg vil nå definere det som ran av NRK.

Likevel så har de altså lov til å kreve lisens av en mottaker som ikke brukes bare fordi jeg ikke her meldt den inn før fristen til tross for at jeg ikke har hatt noen muligheter for det.

snakk om bortkastede penger

Er det noen som med klarhet kan si hva som er normal behandlingstid hos lisensavdelingen ?

Er det noen som har fått lisensen tilbake betalt ?

Er det noen som har godkjent ikke bruk av mottaker etter at regningen kom og sluppet å betale den ?

Lenke til kommentar

Likevel så har de altså lov til å kreve lisens av en mottaker som ikke brukes bare fordi jeg ikke her meldt den inn før fristen til tross for at jeg ikke har hatt noen muligheter for det.

Er det noen som med klarhet kan si hva som er normal behandlingstid hos lisensavdelingen ?

Er det noen som har godkjent ikke bruk av mottaker etter at regningen kom og sluppet å betale den ?

Ran? Det framgår vel her at du ser på TV, NRK er i sin fulle rett til å kreve lisens av deg om du er selvforsørget. Mange av rådene som er gitt her kan sikkert fungere i praksis, men er ikke i henhold til loven.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ran? Det framgår vel her at du ser på TV, NRK er i sin fulle rett til å kreve lisens av deg om du er selvforsørget. Mange av rådene som er gitt her kan sikkert fungere i praksis, men er ikke i henhold til loven.

AtW

Da har du ikke forstått poenget mit .

Det er ran at NRK kan kreve lisens for en mottaker som ikke er i bruk ( har ingen ting med om jeg betaler egen lisens eler ikke ). konsekvens er at uansett om jeg beholder den ,selger den eller gir den bort så må jeg betale lisensen fordi NRK har en merkelig regel som tilsier at krev lisens kan ikke fravikes uansett hvor mye feil dette måtte være .

Det er ran når man må betale for noe man ikke bruker.

jeg vet ikke hvor mange gange jeg må påpeke det :

- NRK har krevd lisens for en mottaker ( ikke opptakeren) som ikke har vær i bruk ( til å ta i mot tv signaler )

- Når det har gått så lang tid siden jeg kjøpte opptakeren så hadde jeg heller ikke forventet at det skulle komme lisens krav nå.Dette har ingen ting med at jeg bruker en annen mottaker når jeg ser på tv.

Lenke til kommentar

Det hjelper fint lite at den ene mottakeren ikke er i bruk, når du bruker en annen mottaker til å se på TV, uansett om du forventer å få et krav for den andre mottakeren eller ikke. Logikken din er jo helt underlig, du mener du ikek skal betale lisens fordi en av dine 3 eller 4 mottakere ikke brukes? Du ser på TV, er du selvforsørget er du da lisenspliktig. Ellers tror jeg ikke det er riktig at du må betale om det er et uriktig krav fra NRK, regelene r sånn at om du feks melder fra til NRK litt uti en lisensperiode at du har solgt TVen, så må du betale for påbegynt periode. Er kravet fra NRK feilaktig, så må du ikke betale, jeg betalte aldri lisens for perioden jeg kranglet med NRK.

AtW

Lenke til kommentar

Da har du ikke forstått poenget mit .

Det er ran at NRK kan kreve lisens for en mottaker som ikke er i bruk ( har ingen ting med om jeg betaler egen lisens eler ikke ). konsekvens er at uansett om jeg beholder den ,selger den eller gir den bort så må jeg betale lisensen fordi NRK har en merkelig regel som tilsier at krev lisens kan ikke fravikes uansett hvor mye feil dette måtte være .

At det muligens er innrapporteringen av nevnte utstyr (som ikke er i bruk) som har gjort NRK oppmerksom på at du er lisenspliktig, spiller forsåvidt liten rolle. Bommerten din (slik jeg ser det) er det faktum at du allerede har innrømt overfor NRK å benytte en av flere lisenspliktige mottakere i husstanden. Om du selger, brenner eller skyter utstyret du ikke bruker har ingenting å si, så lenge du faktisk ser på tv, husstanden har flere dekodere og du ikke blir forsørget av de andre medlemmene av husstanden. Jeg forstår at du synes det er urettferdig, men slik er nå engang reglene til NRK.

Det er ran når man må betale for noe man ikke bruker.

Men du bruker lisenspliktig utstyr, husstanden har flere dekodere, og du blir ikke forsørget av andre medlemmer av husstanden, ergo skal du i prinsippet betale lisens. Ran-nei, urettferdig for mange - ja.

jeg vet ikke hvor mange gange jeg må påpeke det :

- NRK har krevd lisens for en mottaker ( ikke opptakeren) som ikke har vær i bruk ( til å ta i mot tv signaler )

- Når det har gått så lang tid siden jeg kjøpte opptakeren så hadde jeg heller ikke forventet at det skulle komme lisens krav nå.Dette har ingen ting med at jeg bruker en annen mottaker når jeg ser på tv.

Du har sagt dette noen ganger nå, vi forstår hva du mener. Poenget er at du faktisk er lisenspliktig i forhold til reglene, enten du liker det eller ei, og uavhengig av om du bruker opptakeren eller ei. Les deg opp her: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531829

Hva gjør du så? "Selg" alt utstyret ditt (huff, så umoralsk jeg er) og legg ved bekreftelse på at du ikke lenger eier eller bruker lisenspliktig utstyr. Du kan hyle og skrike på forumet alt du ønsker, men at du ikke har gjort dette for lengst er for meg uforståelig, du slipper hvertfall ikke unna lisensen ved å hyle "ran" på diskusjon.no, men du gjør det kanskje om du lytter til rådene som blir gitt her.

*PS: Forøvrig betaler jeg min lisens, dog ikke med glede. Dette gjør jeg fordi jeg faktisk ser på tv, mine råd er derfor ikke basert på egen praksis, til informasjon til dere som måtte lure*

Endret av ChaosPredicted
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper fint lite at den ene mottakeren ikke er i bruk, når du bruker en annen mottaker til å se på TV, uansett om du forventer å få et krav for den andre mottakeren eller ikke. Logikken din er jo helt underlig, du mener du ikek skal betale lisens fordi en av dine 3 eller 4 mottakere ikke brukes? Du ser på TV, er du selvforsørget er du da lisenspliktig. Ellers tror jeg ikke det er riktig at du må betale om det er et uriktig krav fra NRK, regelene r sånn at om du feks melder fra til NRK litt uti en lisensperiode at du har solgt TVen, så må du betale for påbegynt periode. Er kravet fra NRK feilaktig, så må du ikke betale, jeg betalte aldri lisens for perioden jeg kranglet med NRK.

AtW

Kravet er rette mot en ubrukt mottaker.

Hvis de krever meg for en mottaker som er i bruk så er saken noe helt annet

Da forventer også at jeg får krav om det

Nå er det ikke det saken gjelder .

Her er det ikke hva som er moralsk riktig men hva som er fakta som gjelder.

Så lenge NRK driver med tvilsomme ting så gjør også vi brukere det.

Det er noe som het å ta igjen med samme mynt.

spørsmålet er om jeg skal vente med å betale til jeg får svar fra NRK , eller om jeg må betale uansett hva som skjer.

Hvis jeg venter så risikere jeg tilleggsavgift. her er spørsmålet om NRK har lov til å legge på tilleggsavgift i påvente av at saken blir behandlet ?

Nå er jeg heller ikke sikker på at lisensavdelingen har mott den siste eposten (svaret) da jeg bare svarte på en automatisk svar melding uten referanse.

Kan de da være noen poeng å sende alt på nytt.

Der jeg forteller at jeg kjøpte en opptaker som var tiltenkt å erstatte VHS opptakeren som er i stua.

Dette medfører også jeg har gitt opptakeren som julegave til foreldrene mine.som allerede betaler lisens og så referer til dere lisens nummer og til mit som jeg anser som ugyldig i denne sammenhengen.

Samtid påpeker at lisenskravet da må settes på vent til alt er avklart.

Samtid kan jeg fortelle at det er 2 mottakere som er i bruk , begge brukt av foreldrene mine som jeg ser tv samme med

faktisk så er bare 2 av mottakerne i bruk (det er også disse det betales abonnement for )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nøyaktig hva er det som står i kravet? Jeg sitter her med min egen regning foran meg, og ikke et eneste sted står det spesifisert om det er LG-tv'en min, Samsung-opptakeren min, Canal Digital-dekoderen min eller noe av det andre lisenspliktige utstyret mitt de krever lisens for. Det står ganske enkelt: kringskastingsavgift periode 01.01.11-30.06.11. Har du fått en spesiell kringkastingsavgift hvor utstyret ditt er spesifisert?

spørsmålet er om jeg skal vente med å betale til jeg får svar fra NRK , eller om jeg må betale uansett hva som skjer.

Hvis jeg venter så risikere jeg tilleggsavgift. her er spørsmålet om NRK har lov til å legge på tilleggsavgift i påvente av at saken blir behandlet ?

Enten bestrider du kravet og lyver til NRK og sier at du ikke lenger eier eller bruker lisenspliktig utstyr, ellers betaler du lisensen som du faktisk er pliktig til. Det kan dog hende du slipper unna tilleggsavgift under saksbehandlingen, men det kan jeg ikke si sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke det saken gjelder .

Her er det ikke hva som er moralsk riktig men hva som er fakta som gjelder.

Så lenge NRK driver med tvilsomme ting så gjør også vi brukere det.

Det er noe som het å ta igjen med samme mynt.

Nå er jeg heller ikke sikker på at lisensavdelingen har mott den siste eposten (svaret) da jeg bare svarte på en automatisk svar melding uten referanse.

Kan de da være noen poeng å sende alt på nytt.

Der jeg forteller at jeg kjøpte en opptaker som var tiltenkt å erstatte VHS opptakeren som er i stua.

Dette medfører også jeg har gitt opptakeren som julegave til foreldrene mine.som allerede betaler lisens og så referer til dere lisens nummer og til mit som jeg anser som ugyldig i denne sammenhengen.

Samtid påpeker at lisenskravet da må settes på vent til alt er avklart.

Samtid kan jeg fortelle at det er 2 mottakere som er i bruk , begge brukt av foreldrene mine som jeg ser tv samme med

faktisk så er bare 2 av mottakerne i bruk (det er også disse det betales abonnement for )

Kan du ikke bare plukke opp telefonen og ringe dem da? Må jo være mye enklere enn å sitte her å lure.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva er det som står i kravet? Jeg sitter her med min egen regning foran meg, og ikke et eneste sted står det spesifisert om det er LG-tv'en min, Samsung-opptakeren min, Canal Digital-dekoderen min eller noe av det andre lisenspliktige utstyret mitt de krever lisens for. Det står ganske enkelt: kringskastingsavgift periode 01.01.11-30.06.11. Har du fått en spesiell kringkastingsavgift hvor utstyret ditt er spesifisert?

Enten bestrider du kravet og lyver til NRK og sier at du ikke lenger eier eller bruker lisenspliktig utstyr, ellers betaler du lisensen som du faktisk er pliktig til. Det kan dog hende du slipper unna tilleggsavgift under saksbehandlingen, men det kan jeg ikke si sikkert.

Det står ikke spesifisert. derimot står det at det : "De er registrert som følge av kjøp av ny mottaker" sitat slutt.

Det er nettopp da opptakeren er kjøpt. Den er bestilt 29/7 . lisens kravet er fra 1/8 og mottatt 4/8.

grunnen til at jeg ikke bruker telefonen er dette med telefon kø ( hvem orker å bruke hele arbeidsdagen til å stå i en slik kø ?) Det er også lett å glemme ting hvis en ringer til slike etater

da er det på tide at noen forteller meg hvordan responsen på telefonen er der.

jeg lyver ikke når jeg sier at mottakeren i opptakeren ikke er i bruk .

Det er det saken dreier seg om.

hadde det dreid seg om andre mottakere så hadde det gått frem av teksten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...