Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

jeg vil poengtere at ingen at tv-ene som benyttes har mulighet til mota tv signaler lenger.

men dere har ikke tatt ut tuneren i de, ikkesant? greitnok at de ikke kan brukes etter at det analoge bakkenettet ble stengt men det hjelper fint lite så lenge tuneren fremdeles sitter i.

Det er ikke riktig, det hjelper fint mye, man skal ikke beatle lisens om man ikke har tunere i bruk.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil poengtere at ingen at tv-ene som benyttes har mulighet til mota tv signaler lenger.

Så lenge du også har tre digitale mottakere i bruk , så er akkurat det argumentet fullstendig irrelevant.

Om alle tv'ene og mottakerene er i bruk av foreldrene dine skal de betale en lisens, og du ingen. Om alle tv'ene og digitalmottakerene er i bruk av deg, skal du betale en lisens, og de ingen.

Om begge parter bruker minst en digital mottaker hver, og du forsørger deg selv, så skal dere som ilpostino skriver også betale en lisens hver.

Lenke til kommentar

Så lenge du også har tre digitale mottakere i bruk , så er akkurat det argumentet fullstendig irrelevant.

Om alle tv'ene og mottakerene er i bruk av foreldrene dine skal de betale en lisens, og du ingen. Om alle tv'ene og digitalmottakerene er i bruk av deg, skal du betale en lisens, og de ingen.

Om begge parter bruker minst en digital mottaker hver, og du forsørger deg selv, så skal dere som ilpostino skriver også betale en lisens hver.

Ja, saken er ganske grei sånn. Spørsmålet er ganske enkelt, ser dere på TV.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, saken er ganske grei sånn. Spørsmålet er ganske enkelt, ser dere på TV.

AtW

Så du mener at hvis jeg leier 3 dekodere så er de som ser på tv som skal betale ikke bare de som leier ( står for ) dekoderne.

Før gikk det jo på hvor mange mottakere men selv eide som bestemte lisensen.Noe som også betydde at man kunne eie så mangt tver man ville uten at man måte betale flere lisenser av den grunn

siden det er jeg som leier dekoderen ( alle sammen ) så er det strengt tatt jeg som skal betal lisensen uten at også foreldrene mine skal betale en engen lisens.

jeg bor ikke i noen egen husstand eller hybel hos foreldreneve mine .

jeg har kun et tv på soverommet

hvis det er sant det du sier så vil det også bety at hvis jeg bor en stund hos en venn som har tv på soverommet og han en i stuen så skal jeg betale lisens for tven på soverommet hvis jeg ser på den i tillegg til den han betaler

Du har nok tolket regelen lit feil.

hadde jeg kunne mota tv signaler inn på mottakeren i en tv jeg eirer så er den lisens pliktig.

her er det slikk at ingen av mottakerne i TVen kan brukes til dette.

nå handle saken min om den analoge mottakeren som ikke vil bli tatt i bruk av naturlige årsaker

Lenke til kommentar

Man betaler lisens for å se på TV, drit i hgva slags mottakere du har i TVen, ser du på tv, ja eller nei? Om ja, så er spørsmål to, er du en selvstandig lisensbetalende, eller dekkes du av andres lisens? Det er mer vanskelig å svare på enkelt, men hva som er i TVen eller ikke er irrelevant, det som teller i så måte er om du har utstyr som gjør at du kan se på TV, og om du bruker dette utstyret. Har du det så må du argumentere for at du er en ikke-selvstendig del av en hustand som allerede betaler lisens.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

siden det er jeg som leier dekoderen ( alle sammen ) så er det strengt tatt jeg som skal betal lisensen uten at også foreldrene mine skal betale en engen lisens.

jeg bor ikke i noen egen husstand eller hybel hos foreldreneve mine .

jeg har kun et tv på soverommet

hvis det er sant det du sier så vil det også bety at hvis jeg bor en stund hos en venn som har tv på soverommet og han en i stuen så skal jeg betale lisens for tven på soverommet hvis jeg ser på den i tillegg til den han betaler.

Hvem som skal betale lisens nr 2 i det tilfellet kan diskuteres, men at det skal betales separat lisens for to apparater som brukes av forskjellige personer som ikke er ektefeller eller forsørget av den andre er helt klart. Spørsmålet er hvordan man tolker det å låne fjernsynsmottaker, ref. §1 sitert under:

§ 1. Betalingsplikt Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Tolker man §4 videre i din situasjon med tre mottakere som du leier, men som derimot brukes av husstandsmedlemmer (foreldre) som ikke forsørges av deg, så betyr det faktisk at du egentlig skulle betalt separat lisens for hver av de tre mottakerene.

Lenke til kommentar

Man betaler lisens for å se på TV, drit i hgva slags mottakere du har i TVen, ser du på tv, ja eller nei? Om ja, så er spørsmål to, er du en selvstandig lisensbetalende, eller dekkes du av andres lisens? Det er mer vanskelig å svare på enkelt, men hva som er i TVen eller ikke er irrelevant, det som teller i så måte er om du har utstyr som gjør at du kan se på TV, og om du bruker dette utstyret. Har du det så må du argumentere for at du er en ikke-selvstendig del av en hustand som allerede betaler lisens.

AtW

Du argumenter hele tide på om jeg har tv eller ikke som om det skal være avgjørende.

Det hjelper ikke det spor når mottakeren i tv ikke kan brukes ( altså ikke er i bruk etter NRK sine spesifikasjoner) .

Her er det mottakerne som benyttes som i det hele tatt gjør at man kan få inn tv programmer eller ikke.

NRK bryr seg ikke om jeg har tv bare om jeg har funksjonelle mottakere .

Det er nok også derfor at man slipper lisens

- når tv kun brukes om monitor.

- når man bruker mobil telefon eller andre enheter til å se på tv programmer

Lenke til kommentar

AtW

Du argumenter hele tide på om jeg har tv eller ikke som om det skal være avgjørende.

Det hjelper ikke det spor når mottakeren i tv ikke kan brukes ( altså ikke er i bruk etter NRK sine spesifikasjoner) .

Her er det mottakerne som benyttes som i det hele tatt gjør at man kan få inn tv programmer eller ikke.

Nei, jeg har ikke argumentert med det. Jeg spurte ikke om du hadde en TV-skjerm, jeg spurte om du så på TV (les: TV-sendinger). Ser du på TV-sendinger der du bor, ja eller nei?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Nei, jeg har ikke argumentert med det. Jeg spurte ikke om du hadde en TV-skjerm, jeg spurte om du så på TV (les: TV-sendinger). Ser du på TV-sendinger der du bor, ja eller nei?

AtW

jeg ser på tv ja, men hvilken rolle spiller det ?

Du har argumentert med at hvis man ser på tv så skal man betale lisens.

Det blir også feil da man kan se på tv uten mottaker.

igjen : det enste NRK bryr seg om er mottakene

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle betyr det også NRK krever 2 lisenser på en eier av flere mottakere.

Det betyr også at de krever en lisens på en mottaker som ikke er i bruk.

Jeg mener at det står et eller annet i forskriften om at en eier ikke skal betale mere en en lisens.

Det du sier er at du betaler lisens fra før? Isåfall er det bare å vise til lisensnummeret ditt og si at du allerede betaler lisens.

AtW

Lenke til kommentar

jeg ser på tv ja, men hvilken rolle spiller det ?

Du har argumentert med at hvis man ser på tv så skal man betale lisens.

Det blir også feil da man kan se på tv uten mottaker.

igjen : det enste NRK bryr seg om er mottakene

TV i denne samanheng er TV-sendingar som TV2, TV3, TVNorge, NRK osv.

Om du har eit apparat som ikkje blir brukt til å sjå på TV, så må du ikkje betale lisens.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle betyr det også NRK krever 2 lisenser på en eier av flere mottakere.

Det betyr også at de krever en lisens på en mottaker som ikke er i bruk.

Jeg mener at det står et eller annet i forskriften om at en eier ikke skal betale mere en en lisens.

Det du sier er at du betaler lisens fra før? Isåfall er det bare å vise til lisensnummeret ditt og si at du allerede betaler lisens.

AtW

Jeg bor ei en husstand under samme tak som foreldrene mine.

vi bruker mottakerne om hverandre selv om det er jeg som betaler for tv kanalene , mens faren min betaler lisensen.

slik har det bestandig vært

jeg ser at noen av lisensreglen er endret i fjor.

bl.a. at er lisenskravet kommet så må det betales uten muligheter å få tilbakebetalt beløpet til tross for at NRK kan foretatt kravet på feil grunnlag

saken her er at jeg ikke var klar over at komplett.no som opptakeren er kjøp hos meng har gitt meg noen tilbakemelding om at den er meldt inn. samtid har hele tiden siden tv sendingen ble digitalisert forstått det slik at analoge mottakere ikke lenger var lisenspliktig siden de heller ikke kan brukes til å mota vanlig tvangssendinger.

jeg har ikke hatt muligheter til å melde at mottakeren ikke var i bruk før.

Hvis jeg leier alle dekorene som er i bruk ( eier dem etter NRK sine spesifikasjoner) så må også lisenskortet være knyttet opp mot disse.

en av reglene er:

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Definisjon her er noe merkelig da det er en eier av alle mottakerne som jeg normalt vil regne er knyttet til lisenskortet.

Normal vil de som gir husly også være med på å forsørge dem som bor der.

jeg finner det urimelig at NRK skal kreve lisens for en Mottaker som ikke vil bli brukt.

jeg finner det urimelig hvis jeg ikke har noen mulighet til å melde fra om at en mottaker aldri har vær brukt

Jeg finner det urimelig at flere i samme husstand skal betale lisens når de ser på de samme tv-ene

Jeg finner det urimelig at NRK skal ved rett kunne kreve lisensen fordi de somler ved å gi meg tilbakemelding.

Lenke til kommentar

vil denne eposten til NRK fungere ?

------------------------------------------------------------

I høst kjøpte jeg en DVD /Harddisk opptaker for å kunne ta opp tv programmer som jeg ellers kunne gå glipp av. Samtidig skulle den brukes som DVD spiller.

Det slo meg ikke at det også var en analog mottaker innebygget i den .

Sliden fjernet alt av analoge tv sendinger er den alminnelige oppfatningen om at slike mottakere ikke lenger er lisenspliktige.

Jeg fikke ingen signaler hos forhandleren om det var sendt inn melding om at jeg hadde skaffet meg en ny mottaker ( som ikke var hensikten ved kjøpet) og har heller ikke hatt muligheter om å melde fra tidligere.

Derfor finner jeg det urimelig at NRK kan kreve avgiften betalt før alt er avklart

Det er også den alminnelige oppfatning om at man kun skal betale en lisens per eier av mottakere uansett hvor mange motanker man har og hvor mange familiemedlemmer som ser på tv under samme tak. Bor man på egen hybel , forsørger seg selv og har egen tv så er lisenskravet berettiget.

Derimot så bor ikke jeg slik

jeg finner det urimelig at NRK skal kreve lisens av flere familiemedlemmer som bruker flere mottakere selv om det er bare en person som betaler leien av dekodere

Et slikt krav vil i praksis føre til at samme person/ eier får ansvaret for flere lisens krav

Så lisenskravet med lisens nr xxx xxx xxx bestrides da den er knyttet til en mottaker som aldri har vær i bruk

Det er lisens nr xxx xxx xxx som hører til min husstand.

mit navn

----------------------------------

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så vanskelig. Du stiller deg selv to spørsmål.

Ser du på TV(som i tv sendinger fra NRK, TV2, TV3 på TV-apparatet)?

Forsørger du deg selv(som i kjøper egen mat, betaler husleie, har egen inntekt)?

Dersom du kan svare ja på begge, skal du betale lisens. Dersom foreldrene dine kan svare ja på begge skal de også betale lisens.

Hvis ikke, så sender du en mail til NRK sin lisensavdeling og sier at alle mottagerne tilhører en husstand som er dekket av linsens xxxxxx(den som tilhører dine foreldre). Så kutter du ut alle unødvendige linjeskift, hva du synes er urimelig, og ting som ikke er relevant. Skulle bli et par linjer til slutt da.

Endret av Orjanp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

alt ville ha vert geit hvis vi leide hever vår mottaker.

Her er det jeg som leier alle mottakerne som er i bruk.

Alle bor også under samme husstand.

Det som er vanskelig er finne ut om bare en eller fler skal betale hver sin lisens under disse forholdene.

hvis nåde jeg og faren betaler hver vår lisens så vil det i praksis si at jeg er ansvarlig for 2 lisenser.

Meg bekjent så skal ingen betale mer en en lisens .

hvis man praktisere dett så betyr det også folk som overnatter hos vener og bekjente er lisenspliktige hvis de ser på her sin tv

spørsmålet er hvordan regelen praktiseres.

Det andre spørsmålet (som er hovedsaken) går ute på at har NRK sendt regningen så har man ingen mulighet til å fravike det uansett grunn.

Regningen er kommet fordi komplett har meldt innkjøpet til NRK

Dette er en mottaker som ikke er og heller ikke kommer til å bli tatt i bruk.

på grunn av dette har jeg heller ikke hatt anledning å melde mottakeren som ubrukt

kort fortalt så har jeg fått lisenskrav for en mottaker som ikke er i bruk , som jeg heller ikke har hatt anledning til å melde ubrukt og på toppen av det hel så har man helle ikke anledning til fravike kravet når det først er sendt ( eller få pengene tilbake) .

nå har jeg vente på svar fra lisenskontoret til NRk siden 17. januar.

Der jeg meldte at mottakeren ikke var i bruk og at den hell ikke kom til å bli brukt .

Samt at jeg allerede bruker en annen lisens

jeg sendte først denne e-posten :

Nå som bakkenettet er digitalt hva kommer det av at NRK krever lisens for en analog motaker som tilfeldigvis står i en DVD optaker ? Siden mottakren er anlog er det overhode ingen mulihet for å bruke den til å mota noen form for fjernsynssending. Til opplysning så bor jeg heller ikke i noe boretslag der det muligens kan vere noen annaloge kanaler igjen. Den lisensen som skal betales for er allerede regisstrert på rette eier.og svate på det automatiske svaret om at eposten var mottatt

oppdatering/tilleggs informasjon:

for 2 dager siden fikk jeg lisenskrav på en DVD opptaker med analog motanker kjøpt hos Komplett.no i oktober 2010.

Som kjent ( som NRK også burde vite ) er det ingen som lenger kan mota analog signaler for å mota tv sendinger , alt er digitalisert nå.

Den innebygde mottakeren vil og kommer aldri til blir brukt til å mota tv sendinger

Ergo så kan jeg ikke annet en se at lisenskravet med lisens nr : xxx xxx xxx på denne opptakeren må være ugyldig

Jeg er tilknyttet en av flere digitale dekodere. For dem betales det allerede lisens.

enda har de ikke svart.

Jeg vurdere å sende en ny henvendelse.

Lenke til kommentar

Det som er vanskelig er finne ut om bare en eller fler skal betale hver sin lisens under disse forholdene.

Nei det er ikke spessielt vanskelig å finne ut. NRK opererer etter følgende regel:

Hva lønner seg mest?

I dette tilfellet lønner det seg mest om både du og en av dine foreldre betaler lisens. Derfor skal dere betale lisens.

enda har de ikke svart.

De holder ikke døgnåpent hele uka oppe i Mo i Rana. Det tok mange måneder før jeg fikk noe svar. De tjener ikke penger på å svare på email.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke spessielt vanskelig å finne ut. NRK opererer etter følgende regel:

Hva lønner seg mest?

I dette tilfellet lønner det seg mest om både du og en av dine foreldre betaler lisens. Derfor skal dere betale lisens.

enda har de ikke svart.

De holder ikke døgnåpent hele uka oppe i Mo i Rana. Det tok mange måneder før jeg fikk noe svar. De tjener ikke penger på å svare på email.

Og det er det NRK selv som alene skal bestemme ?

Det lønner seg også tydeligvis å kreve lisens og så nekte å godta et kravet kan være fremmet på feil grunnlag.

Da kunne de like god send lisens til alle som hadde mottaker uten å godta at tven ell mottakeren var satt vekk.

Jeg betaler ikke lisens for en mottaker som ikke er i bruk. Det er også det kravet er fremt på.

Ikke om jeg er pliktig til å betale lisens bare fordi jeg ser på tv , av og til alene og av og til sammen med andre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...