sinnaelgen Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Nå må du slutte å blande igjen, du betaler lisens for å se på TV, det er enkelt og binært, vil du se på TV (hjemmme hos deg) må du betale lisens. Uansett om du ser få eller mange kanaler, eller om du ser på TV2 eller NRK. Avgiften er for å se på TV, abonnementsavgifter for TV-kanaler er noe helt annet, her er NRK gratis. Forøvrig så trenger ikke jeg digital dekoder heller, eller en rekke andre funksjoner på TVen min, men det er jo gjerne sånn at om du kjøper en ny TV med en viss kalitet, så følger det med ganske mye. AtW Du har nok misforstått poenget mit i de øverste delene . Alle vet at man ikke kan se tv program på en tv lovlig uten å måtte betale lisens . problemstillingen er hvorfor de som ikke vil bruke tvn til alt annen også må betale lisens og hvorfor NRK ikke kan akseptere det . Et annet spørsmål jeg stilte hva hvorfor det er alt eller ingenting holdning når det gjelder lisensen ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Nå må du slutte å blande igjen, du betaler lisens for å se på TV, det er enkelt og binært, vil du se på TV (hjemmme hos deg) må du betale lisens. Uansett om du ser få eller mange kanaler, eller om du ser på TV2 eller NRK. Avgiften er for å se på TV, abonnementsavgifter for TV-kanaler er noe helt annet, her er NRK gratis. Forøvrig så trenger ikke jeg digital dekoder heller, eller en rekke andre funksjoner på TVen min, men det er jo gjerne sånn at om du kjøper en ny TV med en viss kalitet, så følger det med ganske mye. AtW Du har nok misforstått poenget mit i de øverste delene . Alle vet at man ikke kan se tv program på en tv lovlig uten å måtte betale lisens . problemstillingen er hvorfor de som ikke vil bruke tvn til alt annen også må betale lisens og hvorfor NRK ikke kan akseptere det . Et annet spørsmål jeg stilte hva hvorfor det er alt eller ingenting holdning når det gjelder lisensen ? Hva mener du ikke å bruke TVen til alt annet? Mener du folk som feks ikke bruker TVen til tv-spill? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, er en som ser på TV en som "bruker TVen til alt annet". Mener du man skal betale lisens basert på hvor mange timer man ser på TV? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Nå må du slutte å blande igjen, du betaler lisens for å se på TV, det er enkelt og binært, vil du se på TV (hjemmme hos deg) må du betale lisens. Uansett om du ser få eller mange kanaler, eller om du ser på TV2 eller NRK. Avgiften er for å se på TV, abonnementsavgifter for TV-kanaler er noe helt annet, her er NRK gratis. Forøvrig så trenger ikke jeg digital dekoder heller, eller en rekke andre funksjoner på TVen min, men det er jo gjerne sånn at om du kjøper en ny TV med en viss kalitet, så følger det med ganske mye. AtW Du har nok misforstått poenget mit i de øverste delene . Alle vet at man ikke kan se tv program på en tv lovlig uten å måtte betale lisens . problemstillingen er hvorfor de som ikke vil bruke tvn til alt annen også må betale lisens og hvorfor NRK ikke kan akseptere det . Et annet spørsmål jeg stilte hva hvorfor det er alt eller ingenting holdning når det gjelder lisensen ? Hva mener du ikke å bruke TVen til alt annet? Mener du folk som feks ikke bruker TVen til tv-spill? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, er en som ser på TV en som "bruker TVen til alt annet". Mener du man skal betale lisens basert på hvor mange timer man ser på TV? AtW Det er flere her på forumet som tydeligvis vil bruk tven som monitor ( ikke for å se på tv sendinger) . siden TV tilfeldigvis inneholder en dekoder så blir de tvunget til å betale lisens fordi NRK ikke vil godta at de bruker tven som monitor til tross for at den verken er tilkoblet antenne/eller kabel . NRK mer tydeligvis at det er så let koble kabelen til Det kunne også høres ut som om NRK ikke brydde seg om koble ut dekoderen. Nå var det vel du som også mente at man i praksis ikke fik tak i TV apparater uten dekoder lenger ? Å kunne betale lisens i forhold hvor mange timer man bruker den er ganske god ide faktisk. det jeg mente med "alt eller ingenting holdning når det gjelder lisensen" er: hvis man skal kunne se alt som NRK sender så må man betale full lisens. Likevel så får man via Internett lov til å se 90% å programmene til NRK gratis. man får altså ikke lov til å kjøpe de 10% for visning på nettet. Skal man se disse programmene må man ha en tv som er lisenspliktig i tillegg kan disse programmene komme i konflikt med andre programmer man ønsker å se Til sammenligning så kan man kjøpe rettigheter til å se omtrent alt tv2 sender uten å ha noen tv. OM ikke TV2 legger alt de sender ut på nettet så legger det ut absolutt alt det V2 er med på lage. NRK legger ut bare nesten alt de er med på produsere. Lit merkelig i grunnen jeg bruker analogien "å betale lisens for å se NRK" for det er praksis det man gjør. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Det er flere her på forumet som tydeligvis vil bruk tven som monitor ( ikke for å se på tv sendinger) . siden TV tilfeldigvis inneholder en dekoder så blir de tvunget til å betale lisens fordi NRK ikke vil godta at de bruker tven som monitor til tross for at den verken er tilkoblet antenne/eller kabel . NRK mer tydeligvis at det er så let koble kabelen til Det kunne også høres ut som om NRK ikke brydde seg om koble ut dekoderen. Nå var det vel du som også mente at man i praksis ikke fik tak i TV apparater uten dekoder lenger ? Å kunne betale lisens i forhold hvor mange timer man bruker den er ganske god ide faktisk. Ja, riktig, det er sant, det er problematisk å få NRK til å forstå at man ikke ser på TV, jeg måtte krangle med de i mange måneder. Men det skal sies at de ga seg til slutt. Jeg betaler ikke lisens. Å betale i forhold til timer blir antakelig vanskelig å administrere på en fornuftig måte. AtW Endret 16. januar 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Det er flere her på forumet som tydeligvis vil bruk tven som monitor ( ikke for å se på tv sendinger) . siden TV tilfeldigvis inneholder en dekoder så blir de tvunget til å betale lisens fordi NRK ikke vil godta at de bruker tven som monitor til tross for at den verken er tilkoblet antenne/eller kabel . NRK mer tydeligvis at det er så let koble kabelen til Det kunne også høres ut som om NRK ikke brydde seg om koble ut dekoderen. Nå var det vel du som også mente at man i praksis ikke fik tak i TV apparater uten dekoder lenger ? Å kunne betale lisens i forhold hvor mange timer man bruker den er ganske god ide faktisk. Ja, riktig, det er sant, det er problematisk å få NRK til å forstå at man ikke ser på TV, jeg måtte krangle med de i mange måneder. Men det skal sies at de ga seg til slutt. Jeg betaler ikke lisens. Å betale i forhold til timer blir antakelig vanskelig å administrere på en fornuftig måte. AtW ser du på noen av programmene til NRK ? Selv må jeg bruke Internett til det når det passer å se dem. Å betale pr time på nettet burde da ikke være så vanskelig. Det finnes flere eksempler på at det kan fungere. f.eks slik NRK administrerte visningen fra 1.divisjon i fotball i 2010. altibox har en løsning rettet mot TV2 sumo der man "logger" seg inne med å taste en pinkede på fjernkontrollen. Dessverre så vil ikke NRK være med på dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som sagt, jeg ser ikke på TV hjemme, hender seg jeg ser noen NRK-programmer på nett, men det er jo helt gratis. Ellers ser jeg jo avogtil TV i andre forbindelser (på besøk hos venner, om jeg overnatter på hotel, den type ting) AtW Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg skulle likt å ha en av disse kontrollørene på besøk. Selvsagt, de hadde stelt i stand mye trøbbel for meg fordi det gjør de uansett virker det som. Men jeg kunne lett vist fram tv'en min, satt på NRK fra internett eller tv2 fra sumo. Alt uten å betale lisens. Jeg synes ikke lisensavdelingen er så umulige. Har lignende erfaring som ATWindsor, men de må jo bare akseptere at noen ikke tar imot tv-signaler. Det handler nok om at tv-utviklingen og pc-skjermutviklingen konvergerer. Dessuten skjer teknologiutviklingen mye raskere enn hva lisensavdelingen klarer henge med på. Før var tv det samme som å måtte betale lisens. Nå kan man få underholdning på skjermen på mange andre måter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som sagt, jeg ser ikke på TV hjemme, hender seg jeg ser noen NRK-programmer på nett, men det er jo helt gratis. Ellers ser jeg jo avogtil TV i andre forbindelser (på besøk hos venner, om jeg overnatter på hotel, den type ting) AtW gratis siden andre betaler for deg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som sagt, jeg ser ikke på TV hjemme, hender seg jeg ser noen NRK-programmer på nett, men det er jo helt gratis. Ellers ser jeg jo avogtil TV i andre forbindelser (på besøk hos venner, om jeg overnatter på hotel, den type ting) AtW gratis siden andre betaler for deg. Som så mye annet, kan ikke akkurat si jeg har så dårlig samvittighet for det, de har selv valgt å gjøre nett-TV og Radio gratis uansett om man betaler lisens eller ikke. AtW Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som så mye annet, kan ikke akkurat si jeg har så dårlig samvittighet for det, de har selv valgt å gjøre nett-TV og Radio gratis uansett om man betaler lisens eller ikke. AtW Vi får se om ikke gratis nett-tv er et ledd i en plan for å kreve lisens av en større brukermasse. De som betaler for internett på pc eller mobil kan bli fremtidens lisensbetalere. At nett-tv er gratis kan bli et kraftig argument for å utvide lisensen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som så mye annet, kan ikke akkurat si jeg har så dårlig samvittighet for det, de har selv valgt å gjøre nett-TV og Radio gratis uansett om man betaler lisens eller ikke. AtW Vi får se om ikke gratis nett-tv er et ledd i en plan for å kreve lisens av en større brukermasse. De som betaler for internett på pc eller mobil kan bli fremtidens lisensbetalere. At nett-tv er gratis kan bli et kraftig argument for å utvide lisensen. Personlig ser jeg på det som et rimlig lamt argument, de kan lett implmentere brukere på nett-TV, slik at det kun er de med lisensnummer som får se på det, men vet jo aldri. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som sagt, jeg ser ikke på TV hjemme, hender seg jeg ser noen NRK-programmer på nett, men det er jo helt gratis. Ellers ser jeg jo avogtil TV i andre forbindelser (på besøk hos venner, om jeg overnatter på hotel, den type ting) AtW gratis siden andre betaler for deg. Som så mye annet, kan ikke akkurat si jeg har så dårlig samvittighet for det, de har selv valgt å gjøre nett-TV og Radio gratis uansett om man betaler lisens eller ikke. AtW nå var det siste innlegget ikke ment som noe spørsmål.. Men jeg holder med deg i at man ikke har noen dårlig samvittighet her Det finnes så mange andre måter (som er nevnt flere ganger ) å sikre NRK inntekter Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hvor lang tid trenger NRK lisensavdelingen å svare på epost når jeg henvender meg dit pr epost fordi jeg betviler et lisenskrav. Det er 5 dager siden jeg sendt eposten. Saken dreie seg om en opptaker (med DVD og harddisk) som har analog mottaker , kjøpt i høst som NRK nå krever lisens for Mottakeren er ikke og kommer heller ikke til å bli tatt i brukt. De digitale mottakerne (altibox) jeg har blir det allerede betalt lisens for selv om det ikke er jeg som betaler den. Ingen at tven som benyttes har digital mottaker. Slik jeg forstår reglen så skal jeg ikke betal lisens for den Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hvor lang tid trenger NRK lisensavdelingen å svare på epost når jeg henvender meg dit pr epost fordi jeg betviler et lisenskrav. Det er 5 dager siden jeg sendt eposten. Saken dreie seg om en opptaker (med DVD og harddisk) som har analog mottaker , kjøpt i høst som NRK nå krever lisens for Mottakeren er ikke og kommer heller ikke til å bli tatt i brukt. De digitale mottakerne (altibox) jeg har blir det allerede betalt lisens for selv om det ikke er jeg som betaler den. Ingen at tven som benyttes har digital mottaker. Slik jeg forstår reglen så skal jeg ikke betal lisens for den Venter på svar jeg også. Sente mail 17 Jan. Forsatt ikke svar. Gammel er du? Om du er over 18, så blir du sett på som selvforsørgende, og du må nok betale lisens siden det er signal inn i ditt hjem (altiboks). Du hadde sluppet dersom det var ingen signal inn. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Hvor lang tid trenger NRK lisensavdelingen å svare på epost når jeg henvender meg dit pr epost fordi jeg betviler et lisenskrav. Det er 5 dager siden jeg sendt eposten. Saken dreie seg om en opptaker (med DVD og harddisk) som har analog mottaker , kjøpt i høst som NRK nå krever lisens for Mottakeren er ikke og kommer heller ikke til å bli tatt i brukt. De digitale mottakerne (altibox) jeg har blir det allerede betalt lisens for selv om det ikke er jeg som betaler den. Ingen at tven som benyttes har digital mottaker. Slik jeg forstår reglen så skal jeg ikke betal lisens for den Venter på svar jeg også. Sente mail 17 Jan. Forsatt ikke svar. Gammel er du? Om du er over 18, så blir du sett på som selvforsørgende, og du må nok betale lisens siden det er signal inn i ditt hjem (altiboks). Du hadde sluppet dersom det var ingen signal inn. 18 års regelen betyr ikke noe i dette tilfellet . jeg betaler for altibox abonnementet som kun benytter seg digitale mottakere via fiber kabel . jeg leier altså 3 mottakere av digital type. som er tilkoblet hver sin tv . det ene av disse blir lite brukt . Samtid er det i flere år betal lisens for tv-en i denne husstanden. 18 års reglen gjelder bare når jeg har egen mottaker som kan mota signal ( noe denne ikke kan). Så saken er de kun skal betales en lisen siden jeg leier alle mottakerne ( dekoderen ) som er i bruk. Nå er det en annen i huset som betaler lisensen . I tillegg er denne mottakeren analog noe som gjør at jeg ikke kan mota noen tv signaler gjennom den. Da er det 2 momenter som tilsier at jeg ikke skal betale ( flere ) lisen(ser) : - lisensen betales allerede for alle mottakerne - mottakeren er analog og kan derfor ikke brukes ( er ikke i bruk etter NRK sine spesifikasjoner) Endret 22. januar 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Så du bor i en husstand som allerede betaler lisens? Mao du har en smaboer, eller bor sammen med familien? Isåfall er det ikke noe problem, da er det jo bare å henvise til at husstanden allerede betaler lisens, og lisenssnummeret. Drit i å argumenter med at det er en analog mottaker, det er helt irrelevant i dette tilfellet om husstanden allerede betaler lisens. AtW Endret 22. januar 2011 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Så du bor i en husstand som allerede betaler lisens? Mao du har en smaboer, eller bor sammen med familien? Isåfall er det ikke noe problem, da er det jo bare å henvise til at husstanden allerede betaler lisens, og lisenssnummeret. Drit i å argumenter med at det er en analog mottaker, det er helt irrelevant i dette tilfellet om husstanden allerede betaler lisens. AtW Jeg bor hos foreldren mine ,ja Her hadde jeg forvente at NRK spurte hvilken lisens som benyttes , men de må vel ha det inne med teskje. Nå skal jeg forsøke å være tålmodig , men nå betalingsfristen nærmer seg så må jeg nok sende en 3dje epost (oppdatering) til dem Endret 22. januar 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 så lenge du bor hjemme men har inntekt nok til at du skan forsørge deg selv skal du i utgangspunktet betale egen lisens om du har egen tv. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 så lenge du bor hjemme men har inntekt nok til at du skan forsørge deg selv skal du i utgangspunktet betale egen lisens om du har egen tv. les momentene mine en gang til. jeg vil poengtere at ingen at tv-ene som benyttes har mulighet til mota tv signaler lenger. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2011 jeg vil poengtere at ingen at tv-ene som benyttes har mulighet til mota tv signaler lenger. men dere har ikke tatt ut tuneren i de, ikkesant? greitnok at de ikke kan brukes etter at det analoge bakkenettet ble stengt men det hjelper fint lite så lenge tuneren fremdeles sitter i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå