Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

NRK er gratis og sendes ukryptert, det har i utgangspunktet ingenting med riksTV å gjøre. Nå må du skille ting fra hverandre her 1. DU betaler lisens for å ta imot TV-signaler, det gjelder uansett hvilken kanal du ser på, eller får inn, sålenge det er noen i det hele tatt. 2. Når dette er betalt så må du betale for kanalene, såvidt meg bekjent er NRK dene eneste gratis kanalen som sendes ukrpytert, andre kanaler må du betale for, og du må betale for pakker med masse kanaler, mao betaler man mer enn man ville gjort for kun kanalen man ønsker seg.

Lisensen gjør ikke at man får NRK med på kjøpet, lisens er ikke noe du betaler for å få NRK, det er noe du betaler fordi du ser på TV.

AtW

Det er beder at du faktisk får med deg hva jeg skriver .

Riks tv er den eneste kanaldistributøren som lar det velge NRK sine kanaler som de enste kanalen du vil ha.

( på en måte så er det grunn pakken til riks tv )

NRKS sender ukryptert på bakkenettet, det har ingenting med riksTV å gjøre. Jeg kan (med riktig utstyr), ta inn NRK uten å være kunde hos hverken rikstv eller noen av kabelleverandørene. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det, man trenger mao ikke noe riksTV-dekoder-kort.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten spørre om hvordan nrk finner personinformasjonen min.

Jeg ga opp personinformasjon da jeg kjøpte tven min, noe jeg ble fortalt var grunnet forsikring. Men er det slik at de sender denne informasjonen videre til nrk da eller? I så fall er det vel bare å oppgi annet navn og adresse?

Bare lurer :)

Lenke til kommentar

Må nesten spørre om hvordan nrk finner personinformasjonen min.

Jeg ga opp personinformasjon da jeg kjøpte tven min, noe jeg ble fortalt var grunnet forsikring. Men er det slik at de sender denne informasjonen videre til nrk da eller? I så fall er det vel bare å oppgi annet navn og adresse?

Bare lurer :)

Hvordan NRK får informasjon? Alle som selger tv-mottager utstyr er pliktig å melde fra til lisensavdelingen med navn og personopplysninger til kjøper. Det er nok uproblematisk å oppgi annet navn og adresse, da dette ikke sjekkes av butikken som selger. Men det kan jo føre til problemer med tanke på reklamasjon og det er nok dessuten ulovlig. Men et gammelt triks i boka er jo å oppgi en av foreldrene sine som kjøper.

Lenke til kommentar

NRK er gratis og sendes ukryptert, det har i utgangspunktet ingenting med riksTV å gjøre. Nå må du skille ting fra hverandre her 1. DU betaler lisens for å ta imot TV-signaler, det gjelder uansett hvilken kanal du ser på, eller får inn, sålenge det er noen i det hele tatt. 2. Når dette er betalt så må du betale for kanalene, såvidt meg bekjent er NRK dene eneste gratis kanalen som sendes ukrpytert, andre kanaler må du betale for, og du må betale for pakker med masse kanaler, mao betaler man mer enn man ville gjort for kun kanalen man ønsker seg.

Lisensen gjør ikke at man får NRK med på kjøpet, lisens er ikke noe du betaler for å få NRK, det er noe du betaler fordi du ser på TV.

AtW

Det er beder at du faktisk får med deg hva jeg skriver .

Riks tv er den eneste kanaldistributøren som lar det velge NRK sine kanaler som de enste kanalen du vil ha.

( på en måte så er det grunn pakken til riks tv )

NRKS sender ukryptert på bakkenettet, det har ingenting med riksTV å gjøre. Jeg kan (med riktig utstyr), ta inn NRK uten å være kunde hos hverken rikstv eller noen av kabelleverandørene. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det, man trenger mao ikke noe riksTV-dekoder-kort.

AtW

Det bruker de heller ikke.

i "gamle " dager måtte de som hadde parabol ha et programkort for NRK og TV2

Side man har bakkenettet som meg bekjent kun er tilgjengelig gjennom Riks tv så må man ha en dekoder for kunne få ful utnyttelse av NRK sine TV programmer. Man betaler kun for dekoderen.

Du tenker sikkert på disse dingsene man kobler til en pc for å kunne se TV .

Jeg ser ikke helt poenget med å ha "eget utstyr" for å bare kunne mota tv programmene til NRK.

Med tanke på at det har vær delte meninger om hvor godt det fungerer så ville det være dumt å kaste bort lisensen på noen som funger dårlig ( man må nesten regne med at lisenskontoret finner ut at du mottar NRK )

Selv om NRK programmene ligger ute på Internett så er det ikke full dekning der.

Enkelte av konkurrentene, Bl.a. TV2 har egen Web tv ( som stort sett er en betalingstjeneste ) virker å ha bedre tilgjengelighet av programmene en NRK har. Det var ihvertfall slik før.

Hvis man kun ønsker å se TV2 sine programmer så hadde man sikker grid seg med TV2 sumo.

Nå er det slik at man ønsker å se mange av de andre kanalene også.

Lenke til kommentar

Du må ha dekoder, eller kompatibel TV, du må ikke ha et riksTV-kort, noe kundeforhold med riksTV eller noen andre TV_leverandører, informasjonen flyter fritt i eteren. Det holder med en antenne og en TV eller dekoder som klarer å lese signalene. Du trenger ikke å forholde deg til RiksTV.

AtW

Lenke til kommentar

Du må ha dekoder, eller kompatibel TV, du må ikke ha et riksTV-kort, noe kundeforhold med riksTV eller noen andre TV_leverandører, informasjonen flyter fritt i eteren. Det holder med en antenne og en TV eller dekoder som klarer å lese signalene. Du trenger ikke å forholde deg til RiksTV.

AtW

Når jeg bruker ordet "dekoder" så mener jeg en dekoder , enten som separat enhet eller innebygget i en TV ( eller annet utstyr) .

Jeg lur nå på om det er helt riktig det du skriver.

Mange tv-er selges med innebygget dekoder , man er da avhengig av en Cam modul elle hva nå det heter for å sette inn dekoder kortet i.

Hvis dekoderen som er innebygget i TVen støtter riks tv så får man inne NRK uten dette kortet ?

Da er man "avhengig" av rikstv (Rikstv kompatibel dekoder ) for å mota NRK på TVen.

Du mener at det finnes andre måter å få inn NRK på , på en innebygget dekoder , uten abonnement ?

Selvfølgelig betaler man ikke til Rikstv i dette tilfellet.

Jeg trodde at man måtte ha denne modulen for mota signal uansett.

Når man er inne på det , Hvilket utstyr er det du tenker på ?

Lenke til kommentar

Man må meg bekjent ikke ha noe kort i det hele tatt for å ta inn NRK. Kortet har ingenting direkte med dekodingen å gjøre, dekoder er for å lage bilde av de digitale signalene man får inn. Det er rikitg at man må ha kort ofte, men det er bare fordi kanalene er kryptert. NRK er ikke kryptert. Gamle TVer har også en slags dekoder, bare at det er analogt, nemlig en tuner som gjør om antennesignaler til bilder. (Med forbehold om feil, da jeg ikke ser på TV, og ikke bruker disse systemene)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man må meg bekjent ikke ha noe kort i det hele tatt for å ta inn NRK. Kortet har ingenting direkte med dekodingen å gjøre, dekoder er for å lage bilde av de digitale signalene man får inn. Det er rikitg at man må ha kort ofte, men det er bare fordi kanalene er kryptert. NRK er ikke kryptert. Gamle TVer har også en slags dekoder, bare at det er analogt, nemlig en tuner som gjør om antennesignaler til bilder. (Med forbehold om feil, da jeg ikke ser på TV, og ikke bruker disse systemene)

AtW

Regner du da denne modulen det har vær snakk om også som et "kort" ?

Slik jeg har forstått det så er man avhengig av den for å mota signal på en slik dekoder.

Lenke til kommentar

bare jeg som ikke fatter hva elgen egentlig prater om? man trenger ikke mer en en DVB-T dekoder for å mota nrk over bakkenettet. man trenger ikke å ha noe programkort. man kan også mota digitale radiosendinger som også blir sendt over DVB-T nettet i norge uten programkort. ser heller ikke for meg at rikstv får noen konkurent på DVB-T nettet i norge. så det blir vell dem man må forholde seg til om man skal ha andre kanaler over bakkenettet, eller at andre kanaler også begynner å sende ukryptert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

AtW

Regner du da denne modulen det har vær snakk om også som et "kort" ?

Slik jeg har forstått det så er man avhengig av den for å mota signal på en slik dekoder.

Dutrenger hverken kort eller cam-modul såvidt meg bekjent.

AtW

Lenke til kommentar

Usikker på om dette er riktig sted å poste, men får våge meg.

Bestilte tven min fra internett for et par år siden da jeg flyttet inn i ny leilighet, har ikke fått en eneste nrk-lisensregning, og kabel-tv er inkludert i husleie. Vurderer nå å bestille en Get-boks (har Get-kabeltv fra før) og lurte på om noen vet om Get vil sende denne infoen videre til Nrk eller om de tar det for gitt at jeg allerede betaler Nrk-lisens fra før?

Lenke til kommentar

Herregud, nå fikk jeg Kringskastingsavgift regning igår.

Til tross for at jeg har hatt en av disse "torpedoene" på døren og notert at jeg benytter TVen som monitor. Og sendt inn skjema å formidle at jeg ikke får inn noe signaler til leiligheten.

Det er som om de bare sender ut regninger og satser på at folk lyver. :mad:

Lenke til kommentar
For å kunne ta inn signaler via det digitale bakkenettet trenger du en dekoderboks eller en tv hvor en slik dekoder er innebygget. Trenger du en egen boks kan den kjøpes både hos tv-forhandlere, i en rekke andre butikker eller direkte fra selskapet RiksTV.

De fleste apparater som er i handelen nå har en slik dekoderboks innebygd. Det betyr at for å ta i mot NRKs kanaler trenger du ikke noe ekstrautstyr i tillegg til antennen for å se tv via det digitale bakkenettet.

http://www.nrk.no/informasjon/hjelp/1.6587616

Lenke til kommentar
For å kunne ta inn signaler via det digitale bakkenettet trenger du en dekoderboks eller en tv hvor en slik dekoder er innebygget. Trenger du en egen boks kan den kjøpes både hos tv-forhandlere, i en rekke andre butikker eller direkte fra selskapet RiksTV.

De fleste apparater som er i handelen nå har en slik dekoderboks innebygd. Det betyr at for å ta i mot NRKs kanaler trenger du ikke noe ekstrautstyr i tillegg til antennen for å se tv via det digitale bakkenettet.

http://www.nrk.no/in...hjelp/1.6587616

Er det ikke på tide at NRK faktisk undersøker om det folk sier er sant i stedet for å ta det for gitt at folk vil se TV gratis.

hvor skal NRK komme unna med : Du har tv , det er sikkert enkelt for deg å skaffe deg en dekoder , derfor må du betale lisens

Når skal de fatte at mange kanal distributører ikke bruker disse innebygde dekoderne (som må kobles til en antenne for å virke )

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide at NRK faktisk undersøker om det folk sier er sant i stedet for å ta det for gitt at folk vil se TV gratis.

hvor skal NRK komme unna med : Du har tv , det er sikkert enkelt for deg å skaffe deg en dekoder , derfor må du betale lisens

Når skal de fatte at mange kanal distributører ikke bruker disse innebygde dekoderne (som må kobles til en antenne for å virke )

DU må ikke koble noe til en antenne for å bruke innebygd dekoder, du kan bruke det (ofte) om du har kabeltv også (avhengig av hvor ny TV du har), og hva har det uansett å si? Du betaler lisesn for TV-signaler, ikke tv-signaler som går over antenne. Og hva konkret er det egentlig du mener NRK skal undersøke i dette tilfellet?

Når det er sagt er det tydligvis vanskelig for lisensavdelingen å forstå at enkelte ikke tar inn tv-signaler, hverken med antenne, kabel eller satelitt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

DU må ikke koble noe til en antenne for å bruke innebygd dekoder, du kan bruke det (ofte) om du har kabeltv også (avhengig av hvor ny TV du har), og hva har det uansett å si? Du betaler lisesn for TV-signaler, ikke tv-signaler som går over antenne. Og hva konkret er det egentlig du mener NRK skal undersøke i dette tilfellet?

Når det er sagt er det tydligvis vanskelig for lisensavdelingen å forstå at enkelte ikke tar inn tv-signaler, hverken med antenne, kabel eller satelitt.

AtW

antenne eller kabel , samme shiten.

alle tver kan ta i mot analoge signaler som enkelt kabelselskap forsatt bruker

Om en tv har innebygget dekoder ha ikke så mye hvor ny den er men hvilken modell det er.

Det NRK bør undersøke før de sender ut regningen er om brukeren faktisk har muligheter uten noe ekstra å mota tvsignaler . Ikke bare anta at tv kan ta i mot digitale signaler fordi den er relativ ny tv

Lenke til kommentar

antenne eller kabel , samme shiten.

alle tver kan ta i mot analoge signaler som enkelt kabelselskap forsatt bruker

Om en tv har innebygget dekoder ha ikke så mye hvor ny den er men hvilken modell det er.

Det NRK bør undersøke før de sender ut regningen er om brukeren faktisk har muligheter uten noe ekstra å mota tvsignaler . Ikke bare anta at tv kan ta i mot digitale signaler fordi den er relativ ny tv

For noen år siden hadde nesten ingen TVer en slik dekoder, nå har ganske mange det, greit nok, det er modellavhengig, men det har også svært mye å gjøre med hvor ny TVen er.

Personlig ser jeg ikke det store problemet, de fleste som kjøper TV skal se på TV. Sålenge de faktisk behandler deg med respekt om du ikke skal se på TV, så er det greit (noe de desverre ikke gjør dog). Når det er sagt, så har de vel nå fått tilgang på TV-selskapenes kundelister, så de kan jo bare gjøre det via de.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

som du skriver så er neppe problemet så stort , men det er nå likevel respektløst for dem som ikke bruker skjermen som vanlig tv.

Joda, man man ha en relativ ny tv, men også den rette modellen . det er her NRK bommer hvis de tro at alle nye tver har innebygget digital dekoder.

for min del så er det ingen poeng å kjøpe en nye tv ( hvis jeg skulle kjøpe ny) med innebygget dekoder siden jeg likevel ikke kan nyttegjøre meg den

Som kjent så har ikke Altibox støtte gjennom disse innebygde dekoderne

Det er et spørsmål som har dukket opp.

NRK legger de fleste programmene ut på nettet slik at alle kan se dem uten å måtte betale .

men med en gang man vil se andre kanalene så skal staten påtvinge oss denne avgiften som kun er en støtte til NRK.

Det er altså ikke mulig for NRK å la en som er interessert i et av de få programmene som holdes vekke fra nettet å kunne betale for å se det enkle programmet slik f.eks TV2 gjør .

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å blande igjen, du betaler lisens for å se på TV, det er enkelt og binært, vil du se på TV (hjemmme hos deg) må du betale lisens. Uansett om du ser få eller mange kanaler, eller om du ser på TV2 eller NRK. Avgiften er for å se på TV, abonnementsavgifter for TV-kanaler er noe helt annet, her er NRK gratis.

Forøvrig så trenger ikke jeg digital dekoder heller, eller en rekke andre funksjoner på TVen min, men det er jo gjerne sånn at om du kjøper en ny TV med en viss kalitet, så følger det med ganske mye.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...