kjeLL// Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 ja du sier noe. tv-lisensen bør egentlig kun dekke utbygging av bakkenettet. ikke for finansiering av en kanal. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article3973689.ece Fortell meg at dette er en spøk? Er det DDR vi bor i nå? Endret 5. januar 2011 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article3973689.ece Fortell meg at dette er en spøk? Er det DDR vi bor i nå? Fødselsdato fordi NRK er for late til å sjekke opp ting selv mot adresse osv? Hmm. Fordelen er dog at det blir vesentlig lettere å krangle med lisensavdelingen(?), kanskje de faktisk begynner å tro på folk som meg nå, nemlig at det eksisterer folk som ikke ser på TV-sendinger. (på den andre siden, så skal det vel litt til å rokke den gjengen der) AtW Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne. jeg synes dette er fint. skal virkelig folk som oppgir de ikke har tv til NRK alikevel kunne sitte med sine digre flatskjermer og se på HD-tv uten å bidra til fellesskapet? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne. jeg synes dette er fint. skal virkelig folk som oppgir de ikke har tv til NRK alikevel kunne sitte med sine digre flatskjermer og se på HD-tv uten å bidra til fellesskapet? Synes dette blir helt vannvittig. Skikkelig ubehagelig overvåking. Vil forresten dette gjelde de som har kort med bare NRK og frikanalene også? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Synes dette blir helt vannvittig. Skikkelig ubehagelig overvåking. overvåking at du faktisk må betale for et produkt du bruker? heter det ikke snylting på fellesskapet når du gjør slik? 2 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Synes dette blir helt vannvittig. Skikkelig ubehagelig overvåking. overvåking at du faktisk må betale for et produkt du bruker? heter det ikke snylting på fellesskapet når du gjør slik? Nå synes jeg lisensen er for høy og koppskattpreget, men det er en annen sak. Dette her dreier seg om hva staten kan gjøre for å kreve inn penger. Jeg gjentar: Lever vi i den siste sovjetstat? For det kan nemlig virke sånn nå etterhvert. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne. jeg synes dette er fint. skal virkelig folk som oppgir de ikke har tv til NRK alikevel kunne sitte med sine digre flatskjermer og se på HD-tv uten å bidra til fellesskapet? Synes dette blir helt vannvittig. Skikkelig ubehagelig overvåking. Vil forresten dette gjelde de som har kort med bare NRK og frikanalene også? Det vil gjelde alle som har kort/dekoder fra Get/Canal Digital/Altibox/NGT/etc... Jeg er enig med ilpostino. Synes det er bra at snylterne også skal måtte betale. Så får man heller ta en annen diskusjon på hvordan/om NRK skal finansieres av staten. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Raptor' timestamp='1294236995' post='16721690'] NRK får innsyn i kunderegistrene til betal-TV-tilbyderne. jeg synes dette er fint. skal virkelig folk som oppgir de ikke har tv til NRK alikevel kunne sitte med sine digre flatskjermer og se på HD-tv uten å bidra til fellesskapet? Synes dette blir helt vannvittig. Skikkelig ubehagelig overvåking. Vil forresten dette gjelde de som har kort med bare NRK og frikanalene også? Det vil gjelde alle som har kort/dekoder fra Get/Canal Digital/Altibox/NGT/etc... Jeg er enig med ilpostino. Synes det er bra at snylterne også skal måtte betale. Så får man heller ta en annen diskusjon på hvordan/om NRK skal finansieres av staten. Eneste jeg er redd for er at de kun ser på kundelister, jeg har nett fra en leverandør som også leverer TV. AtW Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Såvidt jeg kan se var Datatilsynet i mot denne utleveringen. Det må jo være grenser for hva man gjør for å få tak i noen som ikke betaler og som kanskje ikke har råd til det heller. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Poenget her som gjør det så svimlende galt er at man blir påtvunget å betale for noen kanaler som man ikke er spesielt introdusert i bare fordi man her lyst til å se kanaler som i utgangspunktet er gratis. TV2 var gratis før , men det skal etter sigende får litt av pengen man betaler kanaldistributøren. At dette ikke også kan gjelde NRK må komme av at sosialisten på stortinger lider av enn eller annen vrangforestilling. hvis nå noen likevel skulle finne ut det kan fungere så kommer nok prisen jeg betaler hos min kanaldistributør til å øke med 50 % ( fra 269 til lit 403 og 5o øre kr ). siden NRK lisensen estimert til måneds-pris er ca 170 kr så vil det da kost 439 kr. Å si at noen som vil se på andre kanaler en NRK sine er snyltere når de ikke betaler lisensen blir å ta hardt i. Man blir jo tvunget til det. Her må man også huske på at alle kan se NRK lovlig og gratis på nettet. Da er man ikke snylter Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Så å ikke betale skatt er ikke snylting, fordi man blir tvunget til det? Og hvilke kanaler er det egentlig du snakker om som "i utgangspunktet er gratis"? Jeg renger med du er en heftig motstander av kanalpakkene som man får kjøpt også? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Så å ikke betale skatt er ikke snylting, fordi man blir tvunget til det? Og hvilke kanaler er det egentlig du snakker om som "i utgangspunktet er gratis"? Jeg renger med du er en heftig motstander av kanalpakkene som man får kjøpt også? AtW TV 2 var gratis før man la om til til bakenettet. Man kunne også mota TV Norge gjennom lokal tv. Uanet så er NRK kanalene dyre kanaler sammenlignet med alle de andre kanalene man kan skaffe seg. Nå finnes det riktignok noen spesielle kanaler som er tilleggskanaler som også er dyre. disse kanalene er myntet på personer med spesielt interesser. Her der dreier det seg for det meste om sport og film. Jeg tviler på at du ville ha godtatt at du måtte kjøpe minst 2 aviser hvis du bare skulle kjøpe en lokalavisen. edit : nå er forumet for tiden svær ustabilt så jeg vet ikke når jeg neste gang kan poste noe her Endret 5. januar 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 TV2 er vel ikke gratis nå? At det ikke er gratis har ingenting med lisensensen å gjøre. Og folk godtar jo å "kjøpe 2 aviser", man er jo tvunget til kanalpakker når man skal kjøpe de andre kanalene, ihvertfall i praksis. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) TV2 er vel ikke gratis nå? At det ikke er gratis har ingenting med lisensensen å gjøre. Og folk godtar jo å "kjøpe 2 aviser", man er jo tvunget til kanalpakker når man skal kjøpe de andre kanalene, ihvertfall i praksis. AtW Hvor mye TV2 koster er jeg ikke siker på når de inngår som en av mange andre kanaler. Det er uansett langt billigere en NRK . TV2 klagde også for en stund tilbake om at de fikk for lite igjen av de pengen som kom inn til kanaldistributørene. Her ble det påstått at Discovery fikk mer igjen for pengen ( siden mange så mere på den kanalen) TV2 har ikke så mye med lisensen å gjøre men man må likevel betale lisens for å kunne se på TV2 Lisensen gjør at man får NRK med på kjøpet. Det er så langt man kan gå uten å kalle "tvang" for tvang. Man kan velge mellom flere kanalpakker ( Altibox har 2 grunnpakker ) og så kan man bygge ut etter hvert. Riks tv har "frittvalg" samt NRK som enste kanaler NRK tvinges på deg uansett hvilken kanalpakke man måtte velge Folk godtar å "Kjøpe 2 aviser" hvis de får avis nr 2 med på kjøpet ( å betale mindre for 2 aviser samlet en det ville koste hvis man kjøper dem hver for seg) . Når det gjelder lisensen så kan jeg sammenligne det med at må må kjøpe 2 aviser ( begge ) for full pris for å få minst lov til å beholde minst en av dem. Lisensen er så sterkt tilknyttet NRK at man betaler for NRK med den. Dette blir det samme som at bilforhandleren sier " du kan kjøpe denne bilen til 199 tusen , men da må du også kjøpe en campingvogn til full pris " . Endret 5. januar 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 NRK er gratis og sendes ukryptert, det har i utgangspunktet ingenting med riksTV å gjøre. Nå må du skille ting fra hverandre her 1. DU betaler lisens for å ta imot TV-signaler, det gjelder uansett hvilken kanal du ser på, eller får inn, sålenge det er noen i det hele tatt. 2. Når dette er betalt så må du betale for kanalene, såvidt meg bekjent er NRK dene eneste gratis kanalen som sendes ukrpytert, andre kanaler må du betale for, og du må betale for pakker med masse kanaler, mao betaler man mer enn man ville gjort for kun kanalen man ønsker seg. Lisensen gjør ikke at man får NRK med på kjøpet, lisens er ikke noe du betaler for å få NRK, det er noe du betaler fordi du ser på TV. AtW 1 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 jeg betaler ikke for grunnpakka. og jeg er nok ikke den eneste. canal digital og get (jeg vet om ivertfall) gir deg grunnpakka om du har internett fra dem. og det er som du sier. lisens er noe man får for man har tv. men nrk får ganske mye av denne lisensen til å sende sine 3 kanaler. de burde aldrig fått lov til å utvide uten at de kanalene ble finansiert av en kanalpakke og ikke lisenspenger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 jeg betaler ikke for grunnpakka. og jeg er nok ikke den eneste. canal digital og get (jeg vet om ivertfall) gir deg grunnpakka om du har internett fra dem. og det er som du sier. lisens er noe man får for man har tv. men nrk får ganske mye av denne lisensen til å sende sine 3 kanaler. de burde aldrig fått lov til å utvide uten at de kanalene ble finansiert av en kanalpakke og ikke lisenspenger. Ok, det er nytt for meg ihvertfall, sist jeg spurte CD om internett måtte jeg også ha TV for de, og dermed betale ekstra i måneden, pluss en dekoder. NOe jeg selvsagt ikke gadd. Uansett så må man betale for disse kanalene, selv om man gjør det vha å kjøpe en pakke med internett og TV. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 NRK er gratis og sendes ukryptert, det har i utgangspunktet ingenting med riksTV å gjøre. Nå må du skille ting fra hverandre her 1. DU betaler lisens for å ta imot TV-signaler, det gjelder uansett hvilken kanal du ser på, eller får inn, sålenge det er noen i det hele tatt. 2. Når dette er betalt så må du betale for kanalene, såvidt meg bekjent er NRK dene eneste gratis kanalen som sendes ukrpytert, andre kanaler må du betale for, og du må betale for pakker med masse kanaler, mao betaler man mer enn man ville gjort for kun kanalen man ønsker seg. Lisensen gjør ikke at man får NRK med på kjøpet, lisens er ikke noe du betaler for å få NRK, det er noe du betaler fordi du ser på TV. AtW Det er beder at du faktisk får med deg hva jeg skriver . Riks tv er den eneste kanaldistributøren som lar det velge NRK sine kanaler som de enste kanalen du vil ha. ( på en måte så er det grunn pakken til riks tv ) Staten krever inne pengene og gir dem til NRK. Ego så er ikke NRK gratis. hvorfor skal ellers staten kreve inne avgiften når de ikke vil ha dem ? NRK koster ca 170 kr i måneden for 3 kanaler ( 57 kr pr kanal) jeg har mere en 50 kanaler og betaler 269 kr for alle (5 kr og 40 øre pr kanal) Hvis jeg kun ser på 10 av dem så blir det likevel under 30 kr pr kanal. Hvis man drar lisensen inn i dette ( du mente jo at den hadde med tven å gjøre) sa koster det ca 10 kr mer per kanal pr måned. Når det også er slik at NRK skal ha pengen sine men de her ikke plikt til å lage noen programmer som jeg liker så ligner det mye på mafiavirksomhet. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Ok, det er nytt for meg ihvertfall, sist jeg spurte CD om internett måtte jeg også ha TV for de, og dermed betale ekstra i måneden, pluss en dekoder. NOe jeg selvsagt ikke gadd. Uansett så må man betale for disse kanalene, selv om man gjør det vha å kjøpe en pakke med internett og TV. AtW blir litt OffTopic nå men, sist jeg kvitta meg med tv-en min ringte jeg CD for å si opp programkortet. han jeg snakka med forsto nesten ikke hvorfor jeg ville det. for den eneste kostnaden jeg som internett kunde har ekstra for å ha tv var kortavgift. og det ble nok en gang bekrefta når jeg skaffa meg en tv med mulighet for kortleser. da jeg bestilte meg nytt kort samtidig med en kortleser til tv-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå