Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er så forbannet på NRK og deres innkrevningsbikkjer!

Nå har jeg fått en regning på over 2000kr for mangel på betaling for lisensen. Jeg betalte lisens der jeg bodde før, og det var vel og greit, men jeg har solgt tvn til en privatperson over finn.no og siden flyttet. Jeg har antageligvis fått regningen fra lisensfolka på den gamle adressen, og de nye leietakerne har nok bare kastet posten, da jeg ikke har hørt noe.

nå har jeg fått beskjed om at de kan komme å inndra eiendom pga mangel på betaling!!? jeg leier i et hus der det er tvtilknytning, men det står på eieren vistnok.

Hva i helv kan jeg gjøre??

forbanna NRK!?

Lenke til kommentar

Hvis du leier en leilighet med TV, er det ikke noe som heter at det "står på utleier". Ser du på fjernsyn, skal du betale.

EDIT: Mer presist: Har du mulighet til å se på fjernsynssendinger, skal du betale lisens. Det er i senere tid åpnet for å bruke TV-er som rene monitorer til film, spill o.l. uten å betale lisens. Siden det analoge bakkenettet legges ned er det en smal sak.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Betale regninga. Selv om du får TV gratis igjennom eieren til husværet ditt, så er du pliktig til å betale lisens til NRK. Dette er fordi du har eget uttak i din leilighet, ergo så er du lisensberettiget. Du kan jo prøve deg på at du ikke har TV og derfor ikke skal betale. Men de som kommer på døra di er gamle politifolk og de vet nok hvordan dem skal finne ut om du har TV eller ei..

Good luck.. :)

Lenke til kommentar

Nok ett resultat av skatte- og avgiftshelvetes Norge. Itillegg til momsen man betaler for feks en DVD-spiller eller TV må man itillegg betale for å bruke den. Da itillegg til størmen man betaler moms på. Vi kunne like gjerne bare innført kommunisme her i landet.

Det finnes mange avgifter som er minst like morsomme å betale. Feks finnes det jo smaksavgift på rusbrus.

Så når formueskatten og arveavgiften skal betales blir du nok enda mer forbannet. Da skal feks det huset du har betalt avgifter på i alle år, momsen du betalte for materialene og håndverkerne plutselig skattes for annen gang gjennom formueskatt. Arves huset blir det jo en tredje gang man går på en smell.

Alt dette slik at man kan sende penger til Koran-skoler i Pakistan slik at de bruker norske skattekroner på å trene opp de samme terroristene vi bruker skattepenger på å bekjempe i Afghanistan.

Livet er herlig!

Lenke til kommentar
Selv om du får TV gratis igjennom eieren til husværet ditt, så er du pliktig til å betale lisens til NRK.

Huseier betaler TV lisens = du skal ikke betale

Trådstarter har solgt sin TV, derfor skal ikke betale da han/hun ikke har eget medium til å motta og se på TV.

Til trådstarter: Ikke klag først, men forklar situasjonen. Gir de seg ikke, meld fra til forbruker ombudet(VIKTIG!).

Lenke til kommentar

Man betaler lisens på mottager og ikke TV, DVDspiller, VHS (uten mottager). Har du mottager så skal du betale lisens. Om huseieren din har betalt sin lisens har ikke noe å si om du skal betale din. Du har din mottager, han har sin.

Og for at du skal være lisenspliktig, så må du ha en mottager som kan ta inn signaler. Bor du i et område hvor det analoge bakkenettet er slått av, og ikke har kabel/sattelitt, så skal du ikke betale lisens.

Lenke til kommentar

Trådstarter sier han ikke har TV.

Hvorfor i all verden skal han da betale lisens?

Jeg er klar over _mottaker_ betegnelsen, mer ærlig talt.

Send mail til lisensavdeling og forklar i detalj om hvorfor regningene ikke er mottatt og at du har solgt tvn din.

Tviler da på at de lurer på om du har en gammel vhs med mottaker i boden.

Hvis du derimot har koblet opp en tuner og en pc skjerm så må du nok svelge eplet.

Lenke til kommentar
Jeg er så forbannet på NRK og deres innkrevningsbikkjer!

Nå har jeg fått en regning på over 2000kr for mangel på betaling for lisensen. Jeg betalte lisens der jeg bodde før, og det var vel og greit, men jeg har solgt tvn til en privatperson over finn.no og siden flyttet.

...

forbanna NRK!?

Ja, fy f.. ta NRK som ikke er synske og ser i krustallkulen at du har solgt tv-en din, ass!
Lenke til kommentar

Lurte litt på dette:

Har ikke TV hjemme. Har derimot en HD prosjektor jeg for det meste bruker til film. Til tider bruker jeg også en HD PVR dekoder jeg kobler med HDMI kabel til prosjektoren. Jeg kan da se enkelte kanaler via prosjektoren.

Vil kjøp av en canal digital dekoder være lisenspliktig på tross av at jeg ikke har TV?

Sender evt. Canal Digital opplysninger til NRK ved kjøp av dekoder?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som de fleste vet, så skal sosialistene i oslo ha skatt på alt, inkludert tv signaler. Jeg bor i et hus med foreldrene mine, og får signaler fra deres parabol ned til mitt rom. Nrk ville at jeg skal betale lisens for at jeg kjøpte ny tv. Så må jeg det, eller slipper jeg fordi jeg bor hjemme hos noen som allerede betaler avgift.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Som de fleste vet, så skal sosialistene i oslo ha skatt på alt, inkludert tv signaler. Jeg bor i et hus med foreldrene mine, og får signaler fra deres parabol ned til mitt rom. Nrk ville at jeg skal betale lisens for at jeg kjøpte ny tv. Så må jeg det, eller slipper jeg fordi jeg bor hjemme hos noen som allerede betaler avgift.

Tror ikke du trenger betale da

Lenke til kommentar

I slike tilfeller er det lurest å kjøpe TV'n i foreldrene dine sitt navn . Da blir du ikke registrert som eier av TV. Antar det er for sent nå.

Lenke til kommentar

Tja, det kommer ann på. Om du har egen inntekt og lignende regnes du faktisk som en egen husholdning om du bor hos foreldrene dine. Reglene der er skikkelig knotete.

Jeg kjøpte meg ny tv og kommer aldri til å betale lisens. Om de prøver seg så får de raskt beskjed om at tven er kasta, gitt bort, eller lignende. At jeg har kjøpt en tv er på ingen måte et bevis for at jeg har en tv så de kan bare drite å dra. De har ingen rett til å komme inn å sjekke uansett. Har vært en lisensinspektør utenfor hos oss en gang. Jeg ba han drite og dra. :p

Lenke til kommentar
Du må betale lisens. Lisensen følger apparatet.

Nei.

Gjorde samme feil som trådstarter for ikke så lenge siden. Og dersom du er over 18 år må du i teorien betale avgiften. Men, du kan gjøre som meg og ringe til nrk å si at jeg kjøpte tv'en til foreldrene som allerede betaler lisensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...