Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Det spiller for så vidt ingen rolle, fordi det følger av kringkastingsloven § 8-3 og fjernsynsmottakerforskriften § 1 at avgift skal svares for kringkastingsmottaker man har uavhengig av hvorvidt man kan motta signaler med den.

En uttalelse fra Forbrukerombudet, på den annen side, taler i den retning at NRK har bundet seg til å konkret vurdere om du har mulighet til å motta signaler hvis du krever fritak for avgift med begrunnelsen at du ikke kan motta signaler.

Under ingen omstendigheter er NRK etter någjeldende lovverk pliktig til å frita deg for avgift dersom du ikke kan bruke mottakeren, derimot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spiller for så vidt ingen rolle, fordi det følger av kringkastingsloven § 8-3 og fjernsynsmottakerforskriften § 1 at avgift skal svares for kringkastingsmottaker man har uavhengig av hvorvidt man kan motta signaler med den.

En uttalelse fra Forbrukerombudet, på den annen side, taler i den retning at NRK har bundet seg til å konkret vurdere om du har mulighet til å motta signaler hvis du krever fritak for avgift med begrunnelsen at du ikke kan motta signaler.

Under ingen omstendigheter er NRK etter någjeldende lovverk pliktig til å frita deg for avgift dersom du ikke kan bruke mottakeren, derimot.

Jeg tenker ikke å argumentere med mangel på mulgiheter til mottak, men at mottakeren ikke er i bruk, mer spesifikt paragraf 9

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lisensavdelingen godtar forsåvidt dette, men da kun om man selv bekoster plombering, og sender kvittering til de, jeg tolker det siste avsnittet i paragrafen som jeg kun trenger å gi NRK annledning til å plombere, dvs slippe de inn sammen med en autorisert reperatør, men at de må bekoste det selv.

AtW

Lenke til kommentar

Å kreve avgift for noe du ikke kan bruke for å mota signaler virker direkte urimelig.

sikker på at det ikke finnes noen forskrift som tar live at dette.

Lenke til kommentar

Lurer på om man kan bare betale lisens for 2 måneder? Har bodd i en leilighet som jeg leier i 2 mnd, men nå skal jeg flytte. Og jeg trenger ikke lisens der jeg skal flytte til. Fikk en kontrollør på døren, så det var maks uflaks. Men vet noen om man kan betale for kun den perioden man bruker tv'n eller om man må betale for et helt halvår?

Lenke til kommentar

hele lisenspolitikken er en stor vits som er mest til ulempe .

de sier seg selv at de som bare trenger lisensen i noen måneder og må betale for mist et halvt år vil forsøke å jukse.

hvor kan de ikke gjøre som alle andre som gjør det samme , å ta betaling pr måned ,kvartal eller år ?

har de hør om det å være fleksibel ? . det er å bruke hue.

det er da folk kanskje ser at lisenspengene går til noe nytting.

hva sier en generelle regelen om å ta betaling for noe man ikke kan benytte seg av ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et spørsmål, bestilte en riks-tv boks til en bekjent i hennes navn, men betalte den med mitt visa-kort. Ble plutselig litt engstelig for om det blir registrert noe på meg da?

Da regner jeg med at den blir satt opp i navnet hennes, og ikke ditt :) så er nok ikke noe å engste seg for :)

Lenke til kommentar

Hei!

Leier leilighet hvor canaldigital er inkludert...

Fikk plutselig en regning på tv-lisens..

spm er da: er det jeg som må betale dette?

eller kan jeg be utleieren betale dette, da det ikke står noe om dette i kontrakten?

har lest om flere hvor utleier har betalt siden de ikke hadde skrevet noe om det i kontrakten, men

er dette lovpålagt?

Lenke til kommentar

Fra NRK sine hjemmesider:

Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister.

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6.

Lenke til kommentar

du har sikkert meldt flytting og så har dette komt til lisensregisteret.. evt har utleier satt parabolab.i ditt navn, da skjer det samme. ellers kan du ha kjøpt deg en TV eller rikstv tuner eller lignende skjer det og.. best å sette slike ting på foreldre sitt navn fram til du finner ut at du og vil betale for å se på nrk.

Lenke til kommentar

Har planer om å bestille en 42" i disse dager fra Komplett, men så begynte jeg å tenke på lisens og har noen spørsmål rund dette. Aller først, er det noen som vet om Komplett plikter å informere NRK at jeg har kjøpt en TV, hørte noe rykter om at alle forhandlere ble pliktet til å gjøre dette for en stund tilbake. Noen som vet om dette stemmer? Jeg skal således ikke bruke den innebygde mp4. dekoderern, men kun bruke TVen til Xbox og eventuelt film. Jeg slipper da å betale lisens om jeg sier ifra til NRK? Så sum av sumarum lurer jeg på om det vil dumpe en lisens i postkassen om jeg bestiller TVen og ikke tenker noe mer på dette?

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...