ATWindsor Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Mitt argument var: jeg har kun 1 "dings" med innebygget tuner, og denne er analog. I mitt distrikt (Vestfold) er de analoge signalene stengt, og jeg har dermed ikke mulighet for å motta kringkastede signaler lenger. Det er jo godt å vite at det fungerer med analog mottaker. Håper de er like velvillige i min sak, angående plombering. AtW Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Jammen kom det ikke en kar fra NRK til meg også. NRK: God dag. Kommer fra NRK. Vi går igjennom noen lister her Meg: Hei. NRK: Og du har jo en TV ser jeg. Meg: Nei, det har jeg ikke. NRK: Hmmm.... det var rart. *ser på papirene* Det står da her i listene at du har kabel-TV. Meg: Jasså? Nei, det må nok være en feil. Jeg har ikke TV. NRK: Hmm. Veeeldig rart. Jeg vet ikke hvor disse kommer fra (du fant de på gata kanskje?), men det er vel fra kabel-tv leverandøren her, eller de som leverer signalene til beboerene her *peker rundt i blokka*. Man må jo ha dekodere får å ta i mot slike signalet. Vi går igjennom systemet her nå skjønner du. TV-signalene går jo gjennom blokka til de ulike beboerene og levera..... Meg: Akkurat, ja! (og tenkte stille inni meg at Get som er leverandøren i borettslaget uansett ikke leverer ut lister på sine kunder) *stille pause* NRK: Men du har vel en skjerm du bruker å se TV på. Meg: Nei, jeg ser bare Web-TV. Har ikke behov for en TV. NRK: Akkurat så du har en PC koblet til en stor skjerm da altså. Så har du et mottakerkort i PC`en. Meg: Nei. Det var kun web-TV. NRK: Jeg skjønner. *stresser seg opp og tar på seg en alvorlig maske*. Hvilken leilighet er dette! *presser seg mot døra for å se nummeret og begynner å skrible i pappirene* (et nummer han forørig må ha visst før han ringte på). NRK: Så du ser ikke TV i det hele tatt? *prøver å se overrasket ut* Meg: Jeg reiser så mye så jeg har ikke noe behov for TV. Det jeg trenger får jeg gjennom internett. NRK: *titter i papirene* Jeg antar at du har lånt en TV da siden det står her. Kanskje bare i en liten periode? Meg: Nei, her har det ikke vært en TV i hus siden jeg flyttet inn. NRK: Da skal jeg bare notere litt her, jeg. Vel, du får ha en fin dag. Meg: Takk. *slam* -------------------------------------------------------------------------------- Vel, så får vi se. For 10 år siden ringte de til meg. Da påstod han at teknisk avdeling i NRK hadde plukket opp at jeg hadde TV i leiligheten min. De hadde jo antenner som plukket opp slikt. Jeg besvarte at siden jeg var utdannet serviceelektroniker kunne jeg godt tenke meg å vite hvordan de gjorde dette. Hans skjønte raskt at jeg hadde gjennomskuet han og fintet inn et autoritært spørsmål om mitt personnummer. "du tuller med meg? På telefonen? Trenger NRK mitt personnummer så har dere det allerede. DET er personlig - derav navnet!". 2-0 til meg og han gjorde noen siste graspetak ved å spørre en rekke irrelevant spørsmål om jeg noensinne i mitt liv hadde hatt en TV og hvor mange tommer den var på. Jeg sa jeg mente å huske at jeg hadde hatt en 14" da jeg fortsatt bodde hjemme. Han noterte så blekket sprutet. Enden på den saken var at NRK sendte meg en regning. Jeg klaget, og de svarte at tekniker hadde vært hjemme hos meg en gitt dato i Desember - faktisk samme uke som jeg var på ferie i Asia. Jeg foreslo til NRK at jeg sendte over kopi av boardingkort og hotellregning, men de svarte elegant med å sende meg en ny giro. Ny klage ble sendt. Denne mannen hadde åpenbart skrevet at han hadde vært hjemme hos meg. Slik holdt det på i flere peridoder til det summerte seg opp til mange tusen kroner og trusler om både det ene og det andre. Nesten utrolig hvordan de får lov til å holde på uten et snev av bevis. For å få en slutt på saken varslet jeg om at jeg nå endelig hadde kjøpt en TV, men at jeg ikke kom til å betale et rødt øre av pengene de mente jeg skyldte de. De trakk alt sammen, en regning ble betalt og neste måned meldte jeg fra om at TV`en var havnet hos en venn. Så de er ganske ivrige når de først setter i gang. Tydlig at disse karene får bonus. De er jo sluere enn selv de værste parkeringsvaktene.... Nuvel, skal bli artig å se hva som skjer denne gangen. Kjenner jeg NRK rett dukker det vel opp en giro snart. Endret 8. oktober 2009 av HåkonN Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det var det som skjedde sist jeg hadde lisensmannen på besøk. Poengterte at jeg ikke hadde TV (dvs samboeren min gjorde ,jeg snakket aldri med fyren), fikk en giro i posten der jeg ettersigende hadde bekreftet å hatt en TV i bruk, samboeren min gjorde det ikke, meg har han ikke snakket med engang. Slitsom gjeng, i tilegg svarer de på all mail med brevpost, så det tar lang tid å få saken ut av verden. AtW Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Stusselig jobb disse menneskene har. Jeg synes helt ærlig vi må ha en alternativ måte å gi pengene på, det er jo bare tull å ha mennesker i samfunnet som får betalt for å oppføre seg slik! Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Så lenge folk betaler lisens, bør de jo si før og etter programmene: programmet er sponset av lisensbetalerne, i stedet for alle de andre sponsorene de ramser opp... Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Døra mi er altid låst og jeg kan titte ut gjennom stengte persienner når det kommer folk på døra når jeg ikke venter besøk. Har de jakke som det står NRK på eller noe annet som kjennetegner dem? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg flyttet hjem til faren min i mars. Sa da ifra til NRK om at jeg ikke skulle betale avgift. Nå har jeg fått avslag! Wtf! Trodde det kun var en lisens per bolig? Har ikke egen leilighet eller tv-abo hos faren min. Det som står hos NRK.no er: "Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister. Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I. Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6. Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7." Jeg betaler ingen leie for å bo hos faren min, må jeg betale eller klage igjen? Lenke til kommentar
laurell Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Har de jakke som det står NRK på eller noe annet som kjennetegner dem? De går i sivilt, men har(må ha) ID kort på seg som bekrefter at de jobber for NRK. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Har de jakke som det står NRK på eller noe annet som kjennetegner dem? De går i sivilt, men har(må ha) ID kort på seg som bekrefter at de jobber for NRK. Aha. Takker da skal samtlige som banker på døre mi bli scannet for NRK ID kort. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Har de jakke som det står NRK på eller noe annet som kjennetegner dem? De går i sivilt, men har(må ha) ID kort på seg som bekrefter at de jobber for NRK. Aha. Takker da skal samtlige som banker på døre mi bli scannet for NRK ID kort. De viser ikke ID-kortet sitt før du åpner døra og lar de presenterer seg. Da er det allerede for sent. Det virker som at så lenge man åpner døra eller svarer på telefonen så sender de giro uansett hva man sier. Det er vel for å få provisjonen sin. I dag man har så stort utvalg på nett av web-tv/streaming/nedlasting, 30" monitorer og prosjektorer at man faktisk kan fint klare seg uten en TV med mottaker. Og utvalget blir stadig større og billigere. Hvordan i all verden kan NRK ta seg til rette ved å tvangstrekke lisenspenger fra lønningen til folk uten et snev av bevis? De påstår at jeg har TV. Jeg kan jo ikke bevise at noe ikke eksisterer, ergo ligger bevisbyrden hos de. Men slik fungerer det altså ikke. Minner meg litt om radio-systemet (og sikkert også TV) i Nord-Korea.... Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvis man uberettig er pålagt å betale kringkastingsavgift,må man bestride(eks."Jeg,***** bestrider herved lisenskrav med lisensnr.*** *** ***.")kravet. Gjerne med mere utfyllende opplysninger. Hvis jeg ikke husker feil,har ingen innkrevere rett til å gå til inkasso mm så lenge man bestrider et krav. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 I forbindelse med dette. NRK var ikke uventet ikke helt enig med min tolkning av hvem som må betale lisens. Om jeg er uenig med Lisensavdelingens avgjørelse kan jeg klage det inn til medietilsynet, men hvor går veien derfra? Forbrukertvistutvalget? Rettsvesenet? Ingen steder? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 angående webtv o.s,v. så er det bare progrmmen de selv lager som kommer på webtv . NRK legger gratis bare ut programmer de selv produserer. TV2 er jeg litt usikker med mye tyder også på at de bare legger ut programmer de selv er med på produsere. i tillegg så har de denne sci-fi kanalen ( som veldig få i praksis har anledning til bruke) TVNorge vet jeg ikke hvordan det er . så hvis man greier seg med det så trenger man neppe tv og lisens . skal man følge med på andre serier , eller andre kanaler så må man nok i dette dårlige lisenssystemet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 I forbindelse med dette. NRK var ikke uventet ikke helt enig med min tolkning av hvem som må betale lisens. Om jeg er uenig med Lisensavdelingens avgjørelse kan jeg klage det inn til medietilsynet, men hvor går veien derfra? Forbrukertvistutvalget? Rettsvesenet? Ingen steder? Generelt sett kan Medietilsynets avgjørelser påklages til departementet (Kulturdepartementet), men her fatter Medietilsynet vedtak som klageorgan -- da har du ikke videre klagerett. Da må sak anlegges for domstolene. Lenke til kommentar
kj0tar Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvor langt tror dere NRK er villig til å etterforske meg for å finne ut om jeg har TV eller ikke? Skal min samboer som har et GET abonnement, men ingen TV, betale nrk lisens? (les. enda en straffe skatt) Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Såvidt jeg har forstått, følger lisensen i prinsippet TV'n, dvs har du ikke TV, ingen lisens. Under TV har de vel nå også sortert mottakerutstyr i PC. Men rett meg nå om jeg tar feil, noen.. Forøvrig må man jo lure på hva du skal med GET uten TV? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Innlegg fra en tilsvarende tråd er flyttet over i denne. Da forumet kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet kan det forekomme at noen innlegg ikke ligger i kronologisk rekkefølge. Husk å bruke, søkefunksjonen før man oppretter nye tråder. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Hvor langt tror dere NRK er villig til å etterforske meg for å finne ut om jeg har TV eller ikke? Skal min samboer som har et GET abonnement, men ingen TV, betale nrk lisens? (les. enda en straffe skatt) regner med at hun har en decoder fra GET også, altså utstyr for å ta imot signaler. fjern den GET-boksen, så skal dere vel slippe. det er mottaker-utstyr avgiften er beregnet på, ikke skjermen. hentet fra NRK: "Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekodere, PC med TV-kort/tuner og lignende." Endret 14. oktober 2009 av aklla Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Skal vi klage? Det er jo vi selv som har stemt på partiene som gjør at vi må betale ekstra lisens fra 2010? Når det gjelder NRK-lisens burde den etter min mening ha byttet navn til tvangslisens. Jeg vil gjerne ha TV, men jeg vil ikke ha NRK. Jeg skyr NRK som pesten fordi det er en dårlig kanal. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg synes faktisk NRK er en veldig god kanal og en av de siste som sender litt hjerne-mat, men lisensen kan de likevel spare seg for. Over 2000kr pr år for å se på TV er drøyt uansett, og i tillegg kommer selvfølgelig kabel-TV/Riks-TV abonnement som ikke nødvendigvis er rimelige. En reklamefri kanal er viktig på mange måter, men lisensen synes pr. i dag som pur idioti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå