Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens

Anbefalte innlegg

Du betaler ikke lisens for å se på tv, men for at du eier et tv, uavhengig av hva du bruker den til. Men det var jo snakk om at det skulle komme nye regler

hvis det er helt rett , hvordan kan de da forsvare lisensen ?

pengen skal jo brukes til lage programmer som du kan se på den tv-en.

det har tidligere vert hevdet at man betaler lisens hvis en teoretisk kan mota tv signaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du betaler ikke lisens for å se på tv, men for at du eier et tv, uavhengig av hva du bruker den til. Men det var jo snakk om at det skulle komme nye regler

Ja eventuelt skal jeg be dem plombere den. Jeg har ingen interesse i noen tv-mottaker. Jeg vil kun ha en skjerm. Desverre koster en 42" skjerm dobbelt så mye som en 42" tv :(

Lenke til kommentar
De gjør det ikke, men du kan få gjort det. Gå til et tvverksted og de be gjøre det, er sagt det koster ca kr 400. Få papirer på jobben og send til Nrk. Sjekk de nøyaktige vilkårene hos Nrk først.

Jeg har 50", jeg flytter den ikke en meter! NRK-lisensen er helt latterlig. Betale for analog mottaker når det analoge nettet er lagt ned. Nei, jeg får se hvordan det går i kampen mot NRK. Jeg kommer til å stå på mitt - jeg bruker en skjerm, ikke tv.

Lenke til kommentar

NRK skal visstnok ha endret praksis i mars i år, slik at man kan slippe lisens dersom man har en TV man ikke har signaler til, uten å plombere. Les mer f.eks. her:

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...492&subid=0

Krav til forbruker

Har du ikke tilgang til tv-signaler gjennom det analoge bakkenettet, det digitale bakkenettet, parabol/satellitt, ip-tv eller kabel, kan du slippe å betale lisensen. Du må selv si opp lisensforholdet til NRK Lisensavdelingen for å få slippe lisens.

Det stilles enkelte krav:

* Oppsigelsen må være skriftlig,

* Du må gi NRK Lisensavdelingen den informasjonen som er nødvendig for å vise at du ikke kan motta tv-signaler,

* Oppsigelsen må sendes innen begynnelsen av neste termin, dvs. før 1. juli 2009.

Pressedekning av dette:

http://www.kampanje.com/medier/article430323.ece

http://www.itavisen.no/806723/nerder-slipper-tv-lisensen

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2957017.ece

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

men hva skjer til neste år ?

det er flere selskaper man kan sammenligne lisenssystemet med men de for på langt vei så mye rett på folks private penger.

fokk flest oppfatter NRK som en av konkurrentene om å tilby tv programmer til folk og stiller et stort spørsmål hvorfor det skal være tvungen lisens ( når en mottar tv signaler ) .

man betaler ikke noen avgitft til copp kjeden om man handler vare på Rema.

eller

man betaler ingen ekstra avgift til statiol om om man kjøper bensin hos ESSO

o.s.v

men man må betale avgift til NRK om man ser på TV2.

i tillegg (hevdes det et det) er gratis å se NRK på Internett, men noen betaler jo for det.

og så har man jo alle de ander momentene som er diskutert her fra før.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en tv for en annen person som allerede betaler lisens på komplett.no. Den ble stående i mitt navn og jeg har fått giro i posten.

Kan jeg slippe unna 1400,-?

Hvis jeg skriver en mail, hvor jeg presiserer at jeg ikke eier TV-en og forteller hvem som bruker den, vil det være grunn nok til å slippe å betale f.o.m. neste termin?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en tv for en annen person som allerede betaler lisens på komplett.no. Den ble stående i mitt navn og jeg har fått giro i posten.

Kan jeg slippe unna 1400,-?

Hvis jeg skriver en mail, hvor jeg presiserer at jeg ikke eier TV-en og forteller hvem som bruker den, vil det være grunn nok til å slippe å betale f.o.m. neste termin?

Ja.

Bare skriv navnet til den reelle eieren i brevet.

Lenke til kommentar

Da skulle du sagt ifra FØR de sendte deg den.

Å kjøpe tv for noen adre uten at du selv betaler lisens er ikke klokt gjort av deg. Har hørt mye rart om det, at det er kjempevanskelig og at du må sende kopi av kontrakt. Samme hvis du har kastet tv'en, da må du nærmest sende vraket til NRK før de tror deg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er nok en del forskjell fra hvilken anstatt en treffer på lisensavdelinga. Enkelte godtar faktisk at en ringer å sier at en skrota TV-en i går.

Andre krever nesten at en faller på kne, serverer bløtekake&shampis, og beviser i form av minst 65 ulike beviskyndige instanser at en ikke lengre har TV.

På den andre siden; har du kvitta deg med TV-en, er det ¤#!/¤#/¤#!&¤!#§/((( som må bevise at du faktisk ikke har gjort dette om de skal kreve gebyret.

Når det gjelder giroen du nå har fått, er det stor sannsynlighet for at du må betale denne. Denne gjelder for Juli tom Desember, og en må betale for hele perioden, uansett pokker.

Som tidligere nevnt, du skulle nok sagt fra tidligere.

Send giroen til h*n som sitter med TV-en.

Lenke til kommentar

Angående salg av brukt tv. Nå skal jo avgiften betales straks. Så hvis jeg da selger tven rett etterpå, vil jeg da kunne få tilbake lisensen? For det er jo forskuddsbetaling ? og personen som da kjøper tven, betaler h*n da full pris for terminen 01.07.09-31.12.09 ?

Eller vil dette bli sånn at nrk får 2x avgifter? En fra meg og en fra kjøper?

Lenke til kommentar
Men kan jeg slippe unna den giroen jeg har fått?

Jeg gjorde det hvertfall. Samme med en kamerat som hadde tre giroer liggende, han ga beskjed om at han hadde vært på reise, og ikke sett disse, og tv var heller ikke i bruk, han aktet derfor ikke betale. Aldri hørt noe mer fra dem.

Angående salg av brukt tv. Nå skal jo avgiften betales straks. Så hvis jeg da selger tven rett etterpå, vil jeg da kunne få tilbake lisensen? For det er jo forskuddsbetaling ? og personen som da kjøper tven, betaler h*n da full pris for terminen 01.07.09-31.12.09 ?

Eller vil dette bli sånn at nrk får 2x avgifter? En fra meg og en fra kjøper?

Hva da betales straks..? Man betaler da ikke lisensen i sjappa?

Lenke til kommentar
Hva da betales straks..? Man betaler da ikke lisensen i sjappa?

Vel, mener at nå skal kringkastingsavgiften straks betales. Hvertfall jeg har fått en giro fra nrk nå.

For å klargjøre mer, jeg eier en nå en tv, og har gjort det i noen år, som jeg vil selge.

Lenke til kommentar
Kan jeg skrive dette?

"Hei,

Jeg kjøpte en TV for ****** **** over komplett.no. Jeg ble stående på mitt navn fordi jeg utførte kjøpet, men jeg har aldri brukt TV-en. ****** **** betaler allerede lisens og hans lisens nr. er: *** *** ***. Jeg ber om at den giroen jeg har fått i posten, med lisens nr. *** *** ***, blir kanselert og at jeg blir slettet fra listen over de som skal betale lisens. Jeg har ingen TV.

Mvh *******"

Ja.

Mener det er til "[email protected]"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...