Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Samfunnsøkonomi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom marginalkostnaden er høyere enn prisen, betyr det at bedriften tapte penger på siste vare produsert (siden prisen er lavere enn den kostet å produsere).

Motsatt er det slik at dersom marginalkostnaden er lavere enn prisen er det lønnsomt å produsere mer av varen. Og vi ser da at eneste kvantum som gir optimalt overskudd er det kvantum der pris er lik marginalkostnad.

Kan også vises matematisk, men vet ikke om du trenger det?

Lenke til kommentar

Dersom marginalkostnaden er høyere enn prisen, betyr det at bedriften tapte penger på siste vare produsert (siden prisen er lavere enn den kostet å produsere).

Motsatt er det slik at dersom marginalkostnaden er lavere enn prisen er det lønnsomt å produsere mer av varen. Og vi ser da at eneste kvantum som gir optimalt overskudd er det kvantum der pris er lik marginalkostnad.

Kan også vises matematisk, men vet ikke om du trenger det?

Men når marignalinntekten og marginalkostnaden er lik, tjener bedriften ingenting på å produsere neste enhet. La oss si at marginalinntekten er 10 kr pr neste produsert enhet, og marginalkostnaden er også 10 kr pr neste produsert enhet (fordi marginalkostnaden er lik marginalinntekten). Da vil jo bedriften gå i null istedenfor å tjene noe.

Nei, du trenger ikke å vise det matematisk. Har ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig det du sier. Dersom marginalkostnaden er 10, og prisen er 10, er bedriften indifferent mellom å produsere neste vare eller ikke.

Det som er greia er at vanligvis antar man stigende marginalkostnader for en bedrift, dvs at enhetskostnaden per produserte vare blir høyere jo mer bedriften produserer. I et slikt tilfelle vil bedriften produsere helt til de når det nivået at marginalkostnaden er lik prisen, og stoppe ved dette kvantumet. Da vil bedriften ha et overskudd på alle produserte varer fram til det punktet.

Dersom noe er uklart er det bare å spørre i vei så forklarer jeg så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Okei, nå skjønner jeg, tror jeg. Læreren sa aldri at bedriften opplever et overskudd på alle de tidligere produktene fram til der marginalkostnaden skjærer med marginalinntekten (som kalles vinningsoptimal mengde?).

Men hvis bedriften holder seg der marginalkostnaden er lik marginalinntekten i det lange løp, vil de ikke da gå i null eller at overskuddet holder seg likt gjennom hele perioden, selv om de har et overskudd for alle de tidligere produserte varer?

Lenke til kommentar

Takk for svarene! Det ser ut som du har veldig peiling på samfunnsøkonomi. Svarene dine hjelper meg veldig for prøven imorgen :)

Edit: Jeg vet ikke om du får svart dette spørsmålet før imorgen, men jeg prøver allikevel:

Hvorfor bidrar fullkommen konkurranse til å allokere ressursene effektivt, koordinere varestrømmer, skape likevekt mellom produksjon og forbruk og sørge for effektiv bruk av ressursene i samfunnet?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...