QwdretiA Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Hei, jeg skal kjøpe meg en hybridskkkel, helst 12kg eller lettere. Fant masse men det er vanskelig å forstår foskellen. Er det noen som har erfaring og kan anbefalle? Takk! Bruk: Trening på grusveier og ellers til vanlig bruk f.eks. til butikk, osv. Blir ikke noe pendling til jobben sykklen. Ikke helt sikker on man trenger skivebremser eller ikke. Ikke opptatt av Shimano vs SRAM, men trenger deler som funker bra og går ikke i stikker. Fordel med en sykkel som kan lett oppgraderes. Pris: Helst 3 000 - 6 000. Muliig kan strekke opp til 8 - 9 000 hvis sykkelen er særlig bra og holdbar ISLABIKES? Vi kjøpte en ganske bra barnesykkel fra Islabikes, og nå vurdere Islabikes - Beinn 29 (4 500 - 5000 levert-Engeslk MVA+Norsk MVA) http://islabikes.co.uk/bike_pages/beinn29.html - GEKKO? Har kikket rundt Anton Sport og selgeren anbefalte: - Gekko Firm Street Deore ( tilbud 7 000) http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=10470&cid=1185&vid=63341&pcid=57710470 - Gekko Firm Pluss Street (tilbud 9 000) http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=10474&cid=1185&vid=63359&pcid=115110474 EVEREST På Oslo Sports lager fant jeg: - Everest Explorer 2011 ( 2 999 ) http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-explorer-2011-hybridsykkel-stiv-gaffel-26439.aspx - Everest Adventure 2012 ( 6 999) http://www.oslosportslager.no/produkt/adventure-2012-hybridsykkel-m-stiv-aluminiumsgaffel-28546.aspx HARD ROCX - Cross Machine C3 SL Disc (7 500) http://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-cross-machine-c3-sl-disc-hybridsykkel-2012-28196.aspx Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Er også interessert her i gården om tips. Kan slenge på Gekko Street Alivio 4999,- http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=10471&cid=1185&vid=63345&pcid=57710471 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Generellt kan man nå finne gode tilbud i butikkene, nøyaktig hva som er tilgjengelig er avhengig av hva de har igjen for mye av. Spesifikasjonsmessig ville jeg ha sett etter: * skivebremser --Helst shimano eller avid, og helst hydrauliske. hayes og tektro er billigere løsninger, men de funker også. hope, formula eller magura finner du neppe på en hybrid) * 3x10 eller 2x10 giring. --Tidelt er nok det som gir mest fleksibilitet for fremtidige komponentutskiftinger. --2 klinger foran er stort sett bedre enn 3, mindre som kan gå galt og med moderne gir, nok utveksling for norske forhold * Stiv gaffel med mindre du er villig til å legge penger i en god dempegaffel, og faktisk har noe å bruke den til (litt mer rufsete grusvei eller verre underlag) -- Gode dempegafler koster penger, dårlige dempegafler blir ganske raskt tunge stive gafler. Sam: Islabikes sender vel ikke til norge lengre har jeg hørt. Sykkelen du viste til er noe besynderlig. Den har 1x10 giring etter hva jeg kan se, men ingen kjedefører. Jeg vil si den er for litt spesiellt intresserte. Siden den rammen har glidende dropout vil jeg si den egentlig er tiltenkt rohloff eller alfine giring, og vil nok funke bedre med det. Endret 20. september 2012 av sverreb Lenke til kommentar
QwdretiA Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Sam: Islabikes sender vel ikke til norge lengre har jeg hørt. Sykkelen du viste til er noe besynderlig. Den har 1x10 giring etter hva jeg kan se, men ingen kjedefører. Jeg vil si den er for litt spesiellt intresserte. Siden den rammen har glidende dropout vil jeg si den egentlig er tiltenkt rohloff eller alfine giring, og vil nok funke bedre med det. Jeg fikk bekrefteslen fra Islabikes denne uke at de fortsatt levere sykler til Norge. Mer kan du forklare mer om det du skrev om giring? Hva er galt med 1x10 giring? Klart - jeg vet ikke så mye om dette, men jeg kan ikke tro at 3x9 gir er nødvendig til bruken som jeg beskrkev tidligere. - Bruk: Trening på grusveier og ellers til vanlig bruk f.eks. til butikk, osv. Blir ikke noe pendling til jobben. Dempegaffel tror jeg er overkill også. Mer viktig for meg at jeg kjøpe en solid, men lett syken som er verdt å oppgradere senere når jeg litt har mer erfaring og kunnskap. Vil gjerne får mer tilbakemeldninger om Gekko sykkler - nesten umulig til å finne brukeromtaler. Endret 21. september 2012 av Sam25 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Mer kan du forklare mer om det du skrev om giring? Hva er galt med 1x10 giring? Klart - jeg vet ikke så mye om dette, men jeg kan ikke tro at 3x9 gir er nødvendig til bruken som jeg beskrkev tidligere. - Bruk: Trening på grusveier og ellers til vanlig bruk f.eks. til butikk, osv. Blir ikke noe pendling til jobben. Ingenting galt med det, tvert i mot så er det ett gir mindre og mer robust, men du får også mindre spenn i girene, så du må være nøye når du velger kjederingstørrelse at den passer for den giringen du trenger. Det er alminnelig å ha en kjedefører på kjederingen når man har derailergiring bak, det er for å hindre at kjedet hopper av. Sykler med gir foran har dette naturlig da frontgiret også er kjedefører. Hvis du er intressert i den sykkelen, ville jeg spurt islabikes om de kan sette den opp med alfine 11 istederfor utvendig gir bak, da får du en svært lettstelt og uproblematisk sykkel. Jeg er enig i at trippel krank neppe er så viktig, du vil sannsynligvis aldri bruke de laveste girene. Dobbel krank gir nok imidlertid litt mer å gå på i bakkene. Har du vurdert en on-one pompetamine? Gekko er anton sports 'husmerke', ikke så lett å si så mye mer. Litt tilsvarende til diamant og nakamura. Helt ok sykler. Endret 21. september 2012 av sverreb Lenke til kommentar
QwdretiA Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Hvis du er intressert i den sykkelen, ville jeg spurt islabikes om de kan sette den opp med alfine 11 istederfor utvendig gir bak, da får du en svært lettstelt og uproblematisk sykkel..... ...Har du vurdert en on-one pompetamine?... ..Gekko er anton sports 'husmerke', ikke så lett å si så mye mer. Litt tilsvarende til diamant og nakamura. Helt ok sykler.. Takk for svaret. On-one pompetaimine + Alfine hørte interessant ut, men kansje resultatet er noe skuffende? http://road.cc/content/review/48378-one-pompetamine-versa-11 Om Gekko, sporsmålet egentlig er: synes du at sykkelne på url'ene oppover bra kjøp til prisene? Eller overpriset? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hvis du er intressert i den sykkelen, ville jeg spurt islabikes om de kan sette den opp med alfine 11 istederfor utvendig gir bak, da får du en svært lettstelt og uproblematisk sykkel..... ...Har du vurdert en on-one pompetamine?... ..Gekko er anton sports 'husmerke', ikke så lett å si så mye mer. Litt tilsvarende til diamant og nakamura. Helt ok sykler.. Takk for svaret. On-one pompetaimine + Alfine hørte interessant ut, men kansje resultatet er noe skuffende? http://road.cc/conte...tamine-versa-11 Om Gekko, sporsmålet egentlig er: synes du at sykkelne på url'ene oppover bra kjøp til prisene? Eller overpriset? Gekkoene er greit priset, Får du XT modellen til 9K (firm street pluss) så er det temmelig billig. Det eneste som er synd er at de enda ikke har funnet en skivebremsekompatibel karbongaffel. Det kan være en fordel med 10-delt gir bak (XT modellen buirde ha det) siden det er å forvente at de rimeligere seriene vil få tidelt snart. Med tidelt får du dermed noe bedre utvalg erstattningsdeler. (Men det er hovedsaklig friheten til å velge høyere spc, tilgjengeligheten for 9-delt vil vare lenge) On-one sammenligningen er mot en gatesykkel, og ja da vil den føles tung og treg. Sammenlignet med en hybrid, ikke fullt så treg... Når det er sagt så har du sagt at det ikke er plan å bruke den til pendling, så maks pålitelighet er kanskje ikke et så stort tema. Lenke til kommentar
QwdretiA Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Gekkoene er greit priset, Får du XT modellen til 9K (firm street pluss) så er det temmelig billig. Det eneste som er synd er at de enda ikke har funnet en skivebremsekompatibel karbongaffel. XT modellen (Gekko Firm Pluss Street http://www.antonspor...&pcid=115110474 ) er akkurat 10 000 på tilbud nå, så kansje på grensen men billige enda. Men i butikken sier selgere at XT modellen har karbon gaffel - trolig websiden er ikke helt opdatert..Vi malte vekten til syklene med pedaler i butikken: XT var 10.2 kilo og Deore modellen 11.5. Men jeg forventet a at vektforsjkellen fra (Deore + aluminium gaffel) til (samme ramme + XT + karbon gaffel) skulle blitt mer enn 1.3 kilo. Vansklig til å forsvare 4000 kroner prisforskellen kansje... Jeg har tro på hub-integrated girer som Alfine og Roloff, men kansje bedre til å vente en generasjon til. Trenger lit mer slanking. Endret 24. september 2012 av Sam25 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Om det er karbon eller aluminium merker du fort ved inspeksjon. Det er ikke så mye forskjell i vekt, jeg synes det er viktigere at karbongaler er mer dempet (= overfører veivibrasjon dårligere enn aluminium) Girnav er glimrende for pålitelighet, men det blir 0.5-1Kg mer vekt på sykkelen (Mindre hvis man tar utgangspunkt i en ramme som er lagd for det), det er imidlertid lett å bli litt for opphengt i vekt, 1Kg mer betyr ikke alltid så mye. Den største ulempen med girnav er nok gjerne prisen, spesiellt på rohloff. Jeg bruker en rohloff sykkel med gates beltedrev selv, og den bare funker sommer som vinter nesten uten vedlikehold. Lenke til kommentar
QwdretiA Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Takk for mange nyttige svarene! Ble Gekko'n til slutt: Gekko Firm Street Deore på tilbud - 6 000 kr. Jeg er ikke helt klar over hvorfor men sykkelen var mye billiger hos Sport 1 enn hos Anton Sport, selv om Gekko er Anton sin merkevare. Ogsa noe prisforskell selv mellom Anton filialer. Rart synes jeg. Endret 1. oktober 2012 av Sam25 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Jeg ser etter omtrent det samme, og vurderer Gekko Street Alivioen. Men er det slik at Alivio er skikkelig crap og ikke verd pengene? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Alivio funker nok helt greit. Den største ulempen er at du da har veldig begrenset utvalg reservedeler siden alivio til forskjell fra deore og bedre er 8 delt, ikke tidelt. Foruten at tidelt gir deg mer å gå på på girene har du også lettere tilgang på reservedeler når det som er på er utslitt. (Tidelte systemer fra samme leverandør går for det meste om hverandre) Funksjonsmessig er det merkbar bedring opp til SLX nivå (Samt for grovere terrengbruk er de nye bakgirene i XTR/XX med clutch en vesentlig forbedring), etter det er det mest vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå