Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Likhet for loven

Skatteflyktning

Anbefalte innlegg

Befolkningen er ikke en enhet som har egen vilje uavhengig av enkeltindividene som den består av. Mao din påstand om at Stortinget har tillatelse av hele folket rett og slett usann, i og med at den ikke har min tillatelse (og trolig endel andre er noe uenige også).

Men flertallet av "borgerskapet" har gitt dem retten til å ta beslutninger på væres vegne, bare fordi du, et enkeltindivid, ikke er enig betyr ikke det at det er "mot folkets vilj". Et annet navn på demokrati er "flertallsdiktatur", for mindretallet må alltid føyes. Jeg derimot mener at demokrati ikke vil fungere i lengden!

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med din definisjon gjør du likhet for loven til en fantasikonstruksjon som ingen rettssystemer vil kunne oppfylle, og som ikke har noen praktisk betydning. Du kan velge en definisjon av "likhet for loven" som gjør gir deg det svaret du er ute etter, men det forteller oss tross alt ingenting av relevans, annet enn at du kan si at "vi har ikke likhet for loven".

Vel, det er ingen fantasikonstruksjon å påpeke at vi idag har forskjellige lover for Jørgen Hattemaker og Kong Salomons menn. Det er kun å observere faktum at det er ikke likhet I loven i Norge (som vi allerede har konstatert).

Noe helt annet er det å stille spørsmålet "Er det legitimt at der skal eksistere forskjellige lover for herskere og undersåtter?" Jeg kan ikke se helt hvordan det KAN være legitimt, men mulig andre kan det.

Jeg er ikke enig i din påstand om at ingen rettsystemer vil kunne fungere med ett sett med lover som gjelder ALLE i samfunnet, derimot er det mulig at med din observasjon mente at Staten ikke kan fungere med de samme lover for herskere og undersåtter, isåfall er jeg enig med deg.

Igrunnen så har vel det juridiske spørsmålet her blitt avklart, der eksisterer ikke likhet i loven (altså der er forskjellige lover avhengig av hvem du er: Hersker eller undersått)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovene gjelder alle i samfunnet, kjære deg. Ingen er unntatt fra den.

Problemet ditt er at du banaliserer det hele til et Hersker/undersått-spørsmål. Sånn er det overhodet ikke. Vi har ikke likhet i loven, dersom kravet ditt er at enhver lov skal påby eller forby en handling, uten at hvem som utfører handlingen skal være relevant, men det er ikke slik at det går et magisk skille mellom undersått og hersker. Det er mange personkrav i loven som slettes ikke har noe med om man er statsansatt å gjøre.

Lenke til kommentar

Ingenting er lengre fra min hensikt enn det å "forsøple" noe som helst. Har merket tråden med løst ettersom jeg anser at det er enighet om at de i Norge ikke eksisterer likhet I loven (som definert over)

Hvorvidt der eksisterer likhet FOR loven (som definert over) ser meg ut til å være en subsidiær problemstilling og irrelevant siden likhet I loven ikke eksisterer.

Om andre ønsker å diskutere videre problemstillingen med "likhet for loven" kan jeg klikke tråden tilbake til "uløst", bare si fra.

Tror en videre diskusjon om legitimitet av at vi har forskjellige lover avhengig av om du tilhører herskerklassen eller undersåttene hører hjemme i politikkseksjonen og ikke her i denne seksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...