Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 3B 2000mod motor problemer


Xeratul

Anbefalte innlegg

11V er ikke et gyldig svar når vi spør om spenning egentlig. 11V, er det 11,9 eller 11,0? Jeg har 11,6V på mitt nylada batteri kjøpt i vår til 1700,-. Det er ikke nødvendigvis lite.

 

11.36V når jeg akkorat hadde låst opp bilen, låst bil 11,38V :)

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Essensen av en batterispenning som kan tyde på at batteriet er defekt eller utslitt er at hvilespenningen ligger ned mot 10V. Dette kan likevel rettes med en lading.

 

Det som er hovedfokuset er hvordan batteriet opptrer ved belastning. De fleste batterier går ned mot 9V og stiger raskt ved belastning. Hvis batteriet går under 9 V og ikke stiger raskt, så er batteriet defekt eller på vei til å ryke.

 

Ut fra det du sier, så tror jeg ikke batteriet er ditt hovedproblem, men siden det ikke klarer å oppnå en hvilespenning på 12.4-12.8V, så har det muligens sett sine beste dager. Jeg tror ikke du er skadelidende av å bytte det ut.

Lenke til kommentar

Mye mulig ja, bilen startet ikke idag (11.3V) så jeg satt inn ett annet batteri (ikke helt nytt men målte spenningen til 12.4V) enda det har vært ubrukt minst 4mnd. Satt det inn og bilen startet og gikk opp til 14.4V så regner med det er helt i orden:) Får kjøre med det enstund å se om samme problemer oppstår, om man er heldig så er ett problem borte.

Lenke til kommentar

Ett problem som kan oppleves med lav batterispenning er at startsperra slår inn. Dette skjer for at så lite strøm gjør at ecu ikke klarer å lese koden i nøkkelen. Har selv hatt dette problemet på flere vag biler (hhv en golf, audi, passat og en skoda). Batterispenningen lå da rundt 11v. Når jeg fikk nok strøm så var problemet borte. Bare ett tips ;)

Lenke til kommentar

Skal ta å måle det her batteriet pånytt... skrudde seg av 2 ganger idag mens jeg rygget/kjørte ut fra parkeringsplassen. og nei er ikke jeg som kveler motoren ;). Når jeg kom fram og sku parkere (clutch og bremse) datt motoren ned på 400 omdreininger så den skrudde seg nesten av igjen..

 

Ser ut som at dette skjer mye oftere når motoren er kald (kaldt ute) i forhold til når motoren er varm

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Byttet Lambda nå, var vist bare 1 på denne bilen... Tidligere kom jo feilkoden rett etter man slettet denne så var den tilbake ved nytt søk, har nå byttet denne og slettet feilkodene, og ingen feilkode dukket opp. Sjekket etter feilkoder nå etter 2uker, og disse kom opp.

 

2 Faults Found:

00282 - Throttle Position Actuator (V60)

44-10 - Short Circuit - Intermittent

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

18-00 - Upper Limit

 

Mot disse før bytte

 

3 Faults Found:

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

18-10 - Upper Limit - Intermittent

00282 - Throttle Position Actuator (V60)

44-10 - Short Circuit - Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-10 - - Intermittent

 

 

Ser på Lambda at den har endret seg fra 18-00 til 18-10, hva betyr dette? Byttet lambda med en med ny bosch helt like farger, og skjøtet farge mot farge, og de 2 hvite mot random hvit. Men ettersom jeg har forstått kunne man koble de hvite på uten betydning..

Mens jeg var å rotet under panseret kom jeg over en liten luftslange? på sikkert 30-40cm lang og noen mm tykk som var litt slitt og kan godt være noe små lekasjer i den... selfølgelig ikke tatt bilde men tegnet inn her så skjønner vel dere litt.

 

Det som er byttet etter jeg startet denne tråden er da batteri og lambda, starter iallefall uten problemer, men slår seg fortsatt av nå og da

Så fortsatt problemer her, noen som vet hva dette kan være, blir ikke klok av feilkoder på ross-tech siden...? Takknemlig for all hjelp :)

 

mhmib.jpg

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest noe mer enn de 2 siste postene i denne tråden...

 

Den eneste ordentelige feilkoden her er P1570. Den er også blitt eliminert ser jeg. Disse andre feilene ligger bare å lurker i minnet uten å slå inn som aktive. For meg sier dem bare at her er det noe kødd med massemåleren eller falskluft...

 

Du har allerede funnet kilden til falskluft... Disse slangene kan du omsider rive ifra hverandre som en tyggis. Og ja, slangen skal være 100% hel. Veivhus ventilasjon slanger kan du kalle dem når du skal bestille.

 

Jeg hadde begynt med å bytte den slangen samt rense massemåleren. Massemåleren renser du bare med noe bremserens, industrirens, zalo eller whatever lays around.. Bare ikke ødelegg den tynne tråden inni der. Etter det bør du, hvis feilen fortsatt er der, få lest ut ordentelige feilkoder.

 

Ang. temperatur så vil denne ECU giveren også gi startvansker, random stopp osv. Enten på kald, varm eller pisslunka motor. Det varierer veldig hvilket temp. området problemet er som værst. Da pleier dog kodene se annerledes ut så jeg antar at den er i orden. G0062 eller P0062 er koden på temp. føler sånn jeg husker det. (Kun skrudd Toyota de siste årene)

 

At temp. måleren inni bilen ligger lavt er nok defekt termostat. La den stå å gå på tomgang så skal du se nåla legger seg på 90 grader etterhvert. Helt til du begynner å kjøre så detter den ned igjen. Hvis ikke dette skjer vil jeg peke på viskosekoblingen som sitter på propellen(vifta) i front.

Lenke til kommentar

Takk for svar, da må jeg se litt mere på det og så får vi se :) er massemåleren på den siden nermest vinduet på bilen eller nermest fronten på tegninga? Om det er på den siden nermest vinduet så er det vel en del å løsne på for å få den opp.. motor tuller mest når det er kaldt ute. Er elektriker selv så kan ikke så mye mekanisk, men skal vel få det til

Lenke til kommentar

20130226_105724.jpg

Her gikk den slangen inn, den blanke tuppen som ikke er tilkoblet noe... denne boksen som er massemåler? Har iallefall byttet til en midlertidig slange som er helt tett og virker som at bilen fungerer litt bedre selv om turtallet detter litt ned av å til, får ta å slette feilmeldingene å se hva som kommer opp neste gang :)

 

Du hadde forresten rett angående temperaturen, var nesten på 90 når motoren stod en god stund uten kjøring og sank når man kom i fart... hvor ligger denne sensoren?

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...