LiamH Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Det har med blandingen å gjøre, ja. Det er likevel mange komponenter som er med å styrer denne. Lambda'en har du uansett en aktiv feilkode på, så start med den. Endret 24. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Lambdaen skal ikke kunne gjøre slikt. Så og si alle biler har smalbandslambda uansett, så den måler et veldig snevert bånd av luft/bensin-forholdet. Bilen bruker luftmengde/massemåler eller MAP, samt gasspjeldsensor. Men på tomgangsregulatoren eller på gasspjeldhuset skal det være en justeringsskru for tomgangen, kan jo være verdt å prøve å stille den pittelitt opp, se hva som skjer? Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Lambdaen skal ikke kunne gjøre slikt. Så og si alle biler har smalbandslambda uansett, så den måler et veldig snevert bånd av luft/bensin-forholdet. Bilen bruker luftmengde/massemåler eller MAP, samt gasspjeldsensor. Men på tomgangsregulatoren eller på gasspjeldhuset skal det være en justeringsskru for tomgangen, kan jo være verdt å prøve å stille den pittelitt opp, se hva som skjer? kan prøve det, men bilen bakker vel ellers på ca 800-1000 rpm her om dagen startet ikke bilen igjen før forsøk nr 3... helt død. men det kan vel være som han nevnte feil med tenninga. er vel litt av hvert feil her ute å går Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Lambdaen skal ikke kunne gjøre slikt. Så og si alle biler har smalbandslambda uansett, så den måler et veldig snevert bånd av luft/bensin-forholdet. Bilen bruker luftmengde/massemåler eller MAP, samt gasspjeldsensor. Men på tomgangsregulatoren eller på gasspjeldhuset skal det være en justeringsskru for tomgangen, kan jo være verdt å prøve å stille den pittelitt opp, se hva som skjer? En helt defekt lamdba kan fint fremkalle symptomer som beskrives her, men jeg er ikke i tvil om at det er flere ting, som f.eks. tomgangsregulatoren og startsperra. Lambda'en måler oksygennivået i eksosen og hvis den måler feil, så blir blandingen feil. Det er også en aktiv feilkode på lambda'en. I tillegg til alt dette, så vil nok pluggene på denne bilen sotes ned og fremkalle problemer i tillegg når den kjører med slike feil. I forhold til justeringsskru på tomgang og gass-spjeld, så er dette helt ukjent for meg på denne bilen og ellers alle andre biler fra denne tids-perioden. Det du beskriver er tomgangsreguleringen man finner på en forgasser eller luftspjeldet på en bensinmengdefordeler der man justerer CO'en, men ikke på denne type innsprøytning. Her er det luftmasseføler, hvis jeg ikke husker feil og tomgangen er elektronisk justert. Endret 25. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Vel, både en Toyota-motor med MAP-sensor og en RX7 med MAF-sensor, begge med innsprøytning, har tomgangsreguleringsskru. Ang. lambda så har jeg aldri hatt så alvorlige feil når lambdaen har vært sliten. Kun når MAFen har tullet eller gasspjeldsensoren har tullet har det vær så store problemer at bilen kan finne på å dø. På de bilene jeg har kunne gjort det på, har jeg under feilsøking også koblet fra lambda, rett og slett, der jeg har testet at denne fungerte, og bilen oppførte seg helt likt. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Det finnes sikkert enkelte biler, det er alltid noen, med mekanisk justeringsskru på tomgangsregulatoren eller på gass-pedalen, men dette er ikke vanlig og helt overflødig, samt en veldig unøyaktig løsning på nyere biler. Det er likevel meg helt ukjent at dette finnes på akkurat denne bilen. Jeg har vært borti mye rart, men biler fra 2000 har sjelden mekaniske innstillinger på motorkomponenter. I forhold til lambda'en så har vi i så fall ulike erfaringer. Han har likevel en aktiv feilkode på lambda'en uten at motoren er i gang, noe som tyder på at denne, eller tilkoblinger på den, er defekt. Hvilke symptomer man får er avhengig av omfanget på feilsignalet motorstyringen får og antall lambda-sonder på bilen. Jeg er, som sagt, likevel sikker på at det er andre feil også på denne bilen. Det at motorlampen er koblet fra er et tegn på at enten noen fjøsmekanikere har holdt på før, feilen var for kostbar å fikse eller feilen ikke ble funnet. Pæra går sjelden på motorlampen, så denne er nok koblet fra med viten og vilje for å spare penger av ulike årsaker. Nå trenger vi likevel ikke å gjøre dette til en prestisjegreie og jeg ser for meg at denne tråden vil fortsett en stund fremover og at det er flere feil som må utbedres før bilen er i orden. Det å luke unna det man vet eller sterkt mistenker er feil er likevel noe jeg vil anbefale en hvilken som helst bileier før man fortsetter feilsøkingen. Endret 26. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 Gjort det letteste hitill, åpnet instrumentet og fant ut at alle lys er led... så de har kanskje ikke fjernet noe alilavell neste steg er å engang bytte sensoren Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Merkelig at kun motorlampen er defekt. Hvis varsellampene er LED så er det uvanlig at disse ryker. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Du får tak i brukt lambda på bilopphoggere Kostet meg 500kr for en som funket fjell til en gammel opel jeg hadde Endret 19. september 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 så at varsellampen med nøkkel å bil logo lyste når bilen skrudde seg av ved start her om dagen, så regner med det problemet skyldes slitt nøkkel eller låssylinder.. blir nok å gå for å bytte lambda sonden etterhvert å kommer da tilbake med om det funka eller ikke:) takk hitill Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Lagt merke til noen stopp nu og batteri lampen tennes... kan ett dårlig batteri gjøre at motorn skrur seg av? Starter igjen på vanlig måte etter, så kan d skje igjen feks om jeg kjører fra parkeringsplassen å clutcher/bremser før jeg kjører ut på veien. Eller skal motor gå uansett om batteriet hadde vært flatt når man først har fått start? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Motoren skal holde seg i gang kun på dynamo, såfremst du får startet ja. Selvom bilen ikke starter så kan du slepe bilen i gang på så og si helt flatt batteri. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Lagt merke til noen stopp nu og batteri lampen tennes... kan ett dårlig batteri gjøre at motorn skrur seg av? Starter igjen på vanlig måte etter, så kan d skje igjen feks om jeg kjører fra parkeringsplassen å clutcher/bremser før jeg kjører ut på veien. Eller skal motor gå uansett om batteriet hadde vært flatt når man først har fått start? Er det kun batterilampen som tennes eller lyser det i mange varsellamper? Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 Lagt merke til noen stopp nu og batteri lampen tennes... kan ett dårlig batteri gjøre at motorn skrur seg av? Starter igjen på vanlig måte etter, så kan d skje igjen feks om jeg kjører fra parkeringsplassen å clutcher/bremser før jeg kjører ut på veien. Eller skal motor gå uansett om batteriet hadde vært flatt når man først har fått start? Er det kun batterilampen som tennes eller lyser det i mange varsellamper? Kun batterilampen.. de gangene bilen har skrudd seg av rett etter start så lyser nøkkel lampen :s Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Mål ladingen og batterispenningen. Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Mål ladingen og batterispenningen. Målte 11V før start av motor og 14V med motor i gang, burde vel være på 12 og 14V? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 11V er litt i minste laget ja, men om bilen starter på nøkkelen skal det være tilstrekkelig. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Med 14 Volt har du god lading. 11V er litt lite, men bilen starter, så batteriet holder under belastning. Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Ja, skal prøve å sette i et annet batteri å se om det hjelper noe. Får jo lett start på bilen etter den er skrud av, så er vel noe elektronikk feil enplass Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 11V er ikke et gyldig svar når vi spør om spenning egentlig. 11V, er det 11,9 eller 11,0? Jeg har 11,6V på mitt nylada batteri kjøpt i vår til 1700,-. Det er ikke nødvendigvis lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå