Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 3B 2000mod motor problemer


Xeratul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Lambdaen skal ikke kunne gjøre slikt. Så og si alle biler har smalbandslambda uansett, så den måler et veldig snevert bånd av luft/bensin-forholdet. Bilen bruker luftmengde/massemåler eller MAP, samt gasspjeldsensor.

 

Men på tomgangsregulatoren eller på gasspjeldhuset skal det være en justeringsskru for tomgangen, kan jo være verdt å prøve å stille den pittelitt opp, se hva som skjer?

Lenke til kommentar

Lambdaen skal ikke kunne gjøre slikt. Så og si alle biler har smalbandslambda uansett, så den måler et veldig snevert bånd av luft/bensin-forholdet. Bilen bruker luftmengde/massemåler eller MAP, samt gasspjeldsensor.

 

Men på tomgangsregulatoren eller på gasspjeldhuset skal det være en justeringsskru for tomgangen, kan jo være verdt å prøve å stille den pittelitt opp, se hva som skjer?

 

kan prøve det, men bilen bakker vel ellers på ca 800-1000 rpm :) her om dagen startet ikke bilen igjen før forsøk nr 3... helt død. men det kan vel være som han nevnte feil med tenninga. er vel litt av hvert feil her ute å går

Lenke til kommentar

Lambdaen skal ikke kunne gjøre slikt. Så og si alle biler har smalbandslambda uansett, så den måler et veldig snevert bånd av luft/bensin-forholdet. Bilen bruker luftmengde/massemåler eller MAP, samt gasspjeldsensor.

 

Men på tomgangsregulatoren eller på gasspjeldhuset skal det være en justeringsskru for tomgangen, kan jo være verdt å prøve å stille den pittelitt opp, se hva som skjer?

 

En helt defekt lamdba kan fint fremkalle symptomer som beskrives her, men jeg er ikke i tvil om at det er flere ting, som f.eks. tomgangsregulatoren og startsperra. Lambda'en måler oksygennivået i eksosen og hvis den måler feil, så blir blandingen feil. Det er også en aktiv feilkode på lambda'en.

 

I tillegg til alt dette, så vil nok pluggene på denne bilen sotes ned og fremkalle problemer i tillegg når den kjører med slike feil.

 

I forhold til justeringsskru på tomgang og gass-spjeld, så er dette helt ukjent for meg på denne bilen og ellers alle andre biler fra denne tids-perioden. Det du beskriver er tomgangsreguleringen man finner på en forgasser eller luftspjeldet på en bensinmengdefordeler der man justerer CO'en, men ikke på denne type innsprøytning. Her er det luftmasseføler, hvis jeg ikke husker feil og tomgangen er elektronisk justert.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Vel, både en Toyota-motor med MAP-sensor og en RX7 med MAF-sensor, begge med innsprøytning, har tomgangsreguleringsskru.

 

Ang. lambda så har jeg aldri hatt så alvorlige feil når lambdaen har vært sliten. Kun når MAFen har tullet eller gasspjeldsensoren har tullet har det vær så store problemer at bilen kan finne på å dø.

 

På de bilene jeg har kunne gjort det på, har jeg under feilsøking også koblet fra lambda, rett og slett, der jeg har testet at denne fungerte, og bilen oppførte seg helt likt.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert enkelte biler, det er alltid noen, med mekanisk justeringsskru på tomgangsregulatoren eller på gass-pedalen, men dette er ikke vanlig og helt overflødig, samt en veldig unøyaktig løsning på nyere biler. Det er likevel meg helt ukjent at dette finnes på akkurat denne bilen. Jeg har vært borti mye rart, men biler fra 2000 har sjelden mekaniske innstillinger på motorkomponenter.

 

I forhold til lambda'en så har vi i så fall ulike erfaringer. Han har likevel en aktiv feilkode på lambda'en uten at motoren er i gang, noe som tyder på at denne, eller tilkoblinger på den, er defekt. Hvilke symptomer man får er avhengig av omfanget på feilsignalet motorstyringen får og antall lambda-sonder på bilen.

 

Jeg er, som sagt, likevel sikker på at det er andre feil også på denne bilen. Det at motorlampen er koblet fra er et tegn på at enten noen fjøsmekanikere har holdt på før, feilen var for kostbar å fikse eller feilen ikke ble funnet. Pæra går sjelden på motorlampen, så denne er nok koblet fra med viten og vilje for å spare penger av ulike årsaker.

 

Nå trenger vi likevel ikke å gjøre dette til en prestisjegreie og jeg ser for meg at denne tråden vil fortsett en stund fremover og at det er flere feil som må utbedres før bilen er i orden. Det å luke unna det man vet eller sterkt mistenker er feil er likevel noe jeg vil anbefale en hvilken som helst bileier før man fortsetter feilsøkingen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

så at varsellampen med nøkkel å bil logo lyste når bilen skrudde seg av ved start her om dagen, så regner med det problemet skyldes slitt nøkkel eller låssylinder.. blir nok å gå for å bytte lambda sonden etterhvert å kommer da tilbake med om det funka eller ikke:) takk hitill

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lagt merke til noen stopp nu og batteri lampen tennes... kan ett dårlig batteri gjøre at motorn skrur seg av? Starter igjen på vanlig måte etter, så kan d skje igjen feks om jeg kjører fra parkeringsplassen å clutcher/bremser før jeg kjører ut på veien. Eller skal motor gå uansett om batteriet hadde vært flatt når man først har fått start?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Motoren skal holde seg i gang kun på dynamo, såfremst du får startet ja. Selvom bilen ikke starter så kan du slepe bilen i gang på så og si helt flatt batteri.

Lenke til kommentar

Lagt merke til noen stopp nu og batteri lampen tennes... kan ett dårlig batteri gjøre at motorn skrur seg av? Starter igjen på vanlig måte etter, så kan d skje igjen feks om jeg kjører fra parkeringsplassen å clutcher/bremser før jeg kjører ut på veien. Eller skal motor gå uansett om batteriet hadde vært flatt når man først har fått start?

 

Er det kun batterilampen som tennes eller lyser det i mange varsellamper?

Lenke til kommentar

Lagt merke til noen stopp nu og batteri lampen tennes... kan ett dårlig batteri gjøre at motorn skrur seg av? Starter igjen på vanlig måte etter, så kan d skje igjen feks om jeg kjører fra parkeringsplassen å clutcher/bremser før jeg kjører ut på veien. Eller skal motor gå uansett om batteriet hadde vært flatt når man først har fått start?

 

Er det kun batterilampen som tennes eller lyser det i mange varsellamper?

 

Kun batterilampen.. de gangene bilen har skrudd seg av rett etter start så lyser nøkkel lampen :s

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

11V er ikke et gyldig svar når vi spør om spenning egentlig. 11V, er det 11,9 eller 11,0? Jeg har 11,6V på mitt nylada batteri kjøpt i vår til 1700,-. Det er ikke nødvendigvis lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...