Xeratul Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Hei. Tenkte det var verdt ett forsøk å sjekke her om noen kanskje vet hva som kan være feil med bilen, en passat 3B 1.6 bensin 2000mod. Gådd ca 150,000km Problemet er at av og til så kan motoren skru seg av når man kjører og foreksempel girer ned/bremser og har clutchen inne. Dette skjer ikke så ofte men en sjelden gang, og bare i lav fart feks før parkering, i ett kryss eller ved nedbremsing Også når man starter bilen så kveles den rett etter start, turtallet går opp til ca 1000 og så detter den ned til 0, kan og være at man starter og motoren nesten kveles, detter ned til 5-600 omdreininger. Også vært borti 1 gang at bilen var helt dø første 2-3 vridninge på nøkkeln og så fikk jeg start Hatt problemene ca 3mnd (rett etter jeg kjøpte den) Hjelper en god del og ha på klimaanlegget, uten det på så oppstår problemet oftere.. Eneste jeg har byttet i det siste er bensinfilter/olje/luftfilter men ser ikke ut som det hjalp. Noen forslag? Endret 16. september 2012 av Xeratul Lenke til kommentar
darket Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 prøvd en dose kondensfjerner? Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 prøvd en dose kondensfjerner? ikke prøvd det nei... verdt ett forsøk:) står jeg i ro og ruser motoren litt opp noen ganger så kan den å skru seg av... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Dette kan være alt fra tomgangsreguleringen til drivstoffdysene. Oppi alt dette kan det være deler på tenninganlegget. Det kan også være en giver som er dårlig. Det blir ren gjetting. Hvordan ser pluggene ut? Lyser det ikke, eventuelt periodisk, i motorlampen? Endret 17. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Dette kan være alt fra tomgangsreguleringen til drivstoffdysene. Oppi alt dette kan det være deler på tenninganlegget. Det kan også være en giver som er dårlig. Det blir ren gjetting. Hvordan ser pluggene ut? Lyser det ikke, eventuelt periodisk, i motorlampen? Har ikke sjekket pluggene ettersom jeg ikke har så mye peiling:) Trur ikke denne bilen har vært så godt fulgt opp på servicer, kun 3-4 skrevet i boka resten er vel tatt selv eller kun olje og slitedeler, noen utlendiger som har eid den.. Skal prøve med kondensfjerner seinere. Mulig å finne ut noe med bruk av VAG-com eller? Motorlampen lyser ikke noe uvanlig, skal dobbelsjekke at den lyser ved start:) Endret 17. september 2012 av Xeratul Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Motorlampen lyste ikke ved tenning nei, skal den gjøre det? Muligens blitt litt bedre med kondensfjerner, men har bare kjørt 20km etter fylling så vanskelig å si. Har forresten også en tendens til å bli fuktig på bakken bak eksosen, noe veske som spruter ut når bilen bakker... vet ikke om det har noe å si da:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hadde tilsvarende problem på en Golf III med samme motor: Byttet tomgangsregulatoren (kostet ca 5.000) og en slange i nærheten av denne det hadde blitt hull i (lenge siden, husker ikke hvilken), alt OK etterpå. Behøver ikke være samme årsak hos deg. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Har forresten også en tendens til å bli fuktig på bakken bak eksosen, noe veske som spruter ut når bilen bakker... vet ikke om det har noe å si da:) Det er kondensvann. Helt normalt. Motorlampen skal lyse når tenningen er på, men slukke ved oppstart. Sjekk om den lyser med tenningen på. Det er mange fjøs-mekanikere som fjerner pæra for å få biler gjennom EU-kontroll eller ved salg hvis den lyser konstant. Har du VAG-com kan du lese av det meste. Endret 18. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 (endret) VAG-Com test kom med følgende feil: Address 01: Engine Labels: Redir Fail! Part No: 3B0 907 557 P Component: 1,6l R4/2V SIMOS HS D04 Coding: 04021 Shop #: WSC 05311 VCID: 3668C69F12BE28A8CB9 2 Faults Found: 00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation 18-10 - Upper Limit - Intermittent 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer P1570 - 35-10 - - Intermittent Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl Part No: 3B1 907 044 D Component: CLIMATRONIC D2.2 Coding: 05000 Shop #: WSC 05311 VCID: 22400ACFAE36A408171 1 Fault Found: 01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time 35-10 - - - Intermittent Address 46: Central Conv. Labels: 1J0-959-799.lbl Part No: 1J0 959 799 Q Component: 2H Zentral-SG Komf. 0001 Coding: 04097 Shop #: WSC 01317 VCID: 4C9C84777C3242788DD Subsystem 1 - Part No: 1J1959801D Component: 38 Tõrsteuerger. FS0002r Subsystem 2 - Part No: Steuerger Component: t Beif. antwortet nicht Subsystem 3 - Part No: 1J4959811D Component: 38 Tõrsteuerger. HL0002 Subsystem 4 - Part No: Steuerger Component: t HR antwortet nicht 11 Faults Found: 01329 - Convenience System Data Bus in Emergency Mode 35-00 - - 01334 - Door Control Module; Rear Right (J389) 49-10 - No Communications - Intermittent 01333 - Door Control Module; Rear Left (J388) 49-10 - No Communications - Intermittent 01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387) 49-10 - No Communications - Intermittent 01331 - Door Control Module; Driver Side (J386) 49-10 - No Communications - Intermittent 00931 - Locking Module for Central Locking; Rear Right (F223) 54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent 00930 - Locking Module for Central Locking; Rear Left (F222) 54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent 00929 - Locking Module for Central Locking; Front Passenger Side (F221) 54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent 00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220) 54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent 01331 - Door Control Module; Driver Side (J386) 53-10 - Supply Voltage Too Low - Intermittent 00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent Vet det er noe tull med sentrallåsen og det, har byttet Comfort Boksen under matta, den var rusten og ødelagt... Sikkert noe kortsluttninger på det andre. Men om vi bryr oss om motor problemet nå så holder det:) Og motorlampe lyser ikke ved tenning nei... Endret 18. september 2012 av Xeratul Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Slett feilkodene og hiv deg ut på en lengre kjøretur. Når symptomene oppstår, så skriv ut feilkodene fra kun motoren og legg de inn her. Jeg foreslår også at du fikser motorlampa, enten med ny pære eller kobler den til igjen. Endret 18. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Slett feilkodene og hiv deg ut på en lengre kjøretur. Når symptomene oppstår, så skriv ut feilkodene fra kun motoren og legg de inn her. Jeg foreslår også at du fikser motorlampa, enten med ny pære eller kobler den til igjen. Kjøre med pcn koblet i? Prøvde trykke på den live knappen men står at bilen ikke støtter det, eller skal man gå inn i menyen å klikke på Engine? Er det egen slette knapp der for feilkodene? Når jeg fikk opp disse feilkodene stod jeg bare parkert med tenningen på, skal se om jeg får byttet pære. Instrumentpanelet er vel enkelt å løsne, dekselet over rattet og med lysbryterpanelet så er man vel på riktig vei? Endret 18. september 2012 av Xeratul Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Kjøre med pcn koblet i? Prøvde trykke på den live knappen men står at bilen ikke støtter det, eller skal man gå inn i menyen å klikke på Engine? Er det egen slette knapp der for feilkodene? Når jeg fikk opp disse feilkodene stod jeg bare parkert med tenningen på, skal se om jeg får byttet pære. Instrumentpanelet er vel enkelt å løsne, dekselet over rattet og med lysbryterpanelet så er man vel på riktig vei? Du trenger ikke kjøre med PC'en tilkoblet. Bare husk å slette gamle koder før du kjører. Det lagres mange ulike feilkoder over tid, så det er umulig å vite hvilken som gjelder nå, med mindre feilkoden er merket "aktiv" hele tiden og da vil motorlampen lyse konstant. Når du går inn på "engine" i VAG-com og så "feilkoder", så får du muligheten til å slette feilkodene. Det er en knapp der som sletter dem. Husker ikke helt hva den het eller hvor den står siden det er en stund siden sist jeg brukte VAG-com. Jeg tror den heter "Erase fault-codes" eller noe i den duren. Det finnes uansett bruksanvisninger til VAG-com på nettet. Instrumentpanelet er ikke noe problem. Det høres ut som om du er på riktig vei, ja. Endret 19. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 19. september 2012 Forfatter Del Skrevet 19. september 2012 Fikk slettet feilkodene, Clear all DTC's etter Autoscan.. Da blei alt i listen borte og den scannet en gang til. (uten noe kjøring) Engine: 2 Faults Found: 00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation 18-10 - Upper Limit - Intermittent 17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer P1570 - 35-10 - - Intermittent Readiness: N/A Climatronic: 1 Fault Found: 01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time 35-10 - - - Intermittent Komfortmodul: 1 Fault Found: 01329 - Convenience System Data Bus in Emergency Mode 35-00 - - Skal prøve å få byttet pære i instrumentpanelet i løpet av dagen om det regner litt mindre etterhvert og jeg får av resten av dekslene Lenke til kommentar
joka Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 immobilizer er startsperra. en vanlig feil er ukontakt i spolen som ligger rundt tenningslåsen.. 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Vel, lambda'en din har en aktiv feilkode. Siden den kommer kun ved tenning, så kan det tyde på at den faktisk er defekt. Ofte er luftmassemåleren synderen til lambda-feilkoder, men her er ikke luftmasseføleren aktiv når feilkoden legges, så jeg er fristet til å be deg skifte lambda-sonden. Endret 22. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Vel, lambda'en din har en aktiv feilkode. Siden den kommer kun ved tenning, så kan det tyde på at den faktisk er defekt. Ofte er luftmassemåleren synderen til lambda-feilkoder, men her er ikke luftmasseføleren aktiv når feilkoden legges, så jeg er fristet til å be deg skifte lambda-sonden. Okay, er det noe man klarer å bytte selv trur du? Prøvde se på nett etter en nå men fant ikke noe.. fant til noen modeller men ikke 1.6 2000mod.. Fant denne http://www.car-bock.de/Oxygen-Sensor-universal-4-wire ... men burde vel finne noe i norge har ikke biltema her i nærmeste område Endret 22. september 2012 av Xeratul Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Først og fremst, styr unna Biltema! Det er søppel! Tro meg! Finn deg en ordentlig Bosch-sonde hos Mekonomen. Du kan skifte denne selv, men kjøp deg verktøy. Bare husk å løsne kontakten før du begynner å skru den av ellers slites ledningen. Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Først og fremst, styr unna Biltema! Det er søppel! Tro meg! Finn deg en ordentlig Bosch-sonde hos Mekonomen. Du kan skifte denne selv, men kjøp deg verktøy. Bare husk å løsne kontakten før du begynner å skru den av ellers slites ledningen. Verktøy har jeg sikkert, skal ta få ordnet det en dag men det kostet jo litt (1600-2400kr) så må se når det blir:) Skriver nu her når det er byttet.. er vel ikke skadelig på en dyr måte å kjøre sånn en stund? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg vet ikke hva mer som kan feile bilen, men en dårlig lambda er ikke veldig alvorlig. Dog kan det å kjøre med feil blanding over lengre tid sote ned plugger og tilsette oljen en del bensin. Dette er ikke bra for motoren. Hvor lenge denne bilen er kjørt med denne feilen vites ikke, så lukt i allefall på oljen og sjekk at den ikke stinker bensin. Verktøyet jeg snakker om er spesielt laget for å løsne lambda-sonder. Du kan prøve med en 22mm fastnøkkel, men hvis den sitter veldig fast, så kan ordentlig verktøy være å anbefale. Det skal likevel nevnes at lambda'en ikke trenger å være ansvarlig for den feilen du beskriver her. Lenke til kommentar
Xeratul Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Jeg vet ikke hva mer som kan feile bilen, men en dårlig lambda er ikke veldig alvorlig. Dog kan det å kjøre med feil blanding over lengre tid sote ned plugger og tilsette oljen en del bensin. Dette er ikke bra for motoren. Hvor lenge denne bilen er kjørt med denne feilen vites ikke, så lukt i allefall på oljen og sjekk at den ikke stinker bensin. Verktøyet jeg snakker om er spesielt laget for å løsne lambda-sonder. Du kan prøve med en 22mm fastnøkkel, men hvis den sitter veldig fast, så kan ordentlig verktøy være å anbefale. Det skal likevel nevnes at lambda'en ikke trenger å være ansvarlig for den feilen du beskriver her. Nei skjønner at det ikke må være feilen, men like greit å starte en plass. en kompis kjørte bilen litt idag å synes den akselererte litt ujevnt, å når han sa det så har jo jeg å merket det.. trykker inn gassen så rykker det liksom litt til, å når turtallet øker feks 1000omdreinnger til så kjenner man at den plutselig dreger bedre.. Kjøre ut ett gir så er det liksom 2-3 rykk på turen. Det kan vel skyldes feil blanding luft/bensin eller har jeg lest feil enplass ? Skal iallefall prøve å bytte når man tar seg råd:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå