Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette urimelig?

Anbefalte innlegg

Det kan finnes en forklaring på TS sin opplevelse, som tar ham i forsvar.

Ikke alle 17-åringer er like "modne" som vi vil ha det til. Da snakker jeg ikke om emosjonell refleksjonsevne, men rent fysiologiske årsaker. Som dere alle vet, begynner hjernen en ombyggingsprosess når man kommer i puberteten. Dette sees typisk ved at innarbeidede vaner fra 1-13 års alder, plutselig svikter, som f.eks å holde orden på rommet sitt.

Denne "ombyggingen" har ulik varighet, noen er klar allerede i 16 års alder (oftest jenter), noen blir ikke klar før de er 22. Dette er noe man kan gjøre noe med selv, gjennom f.eks mengdetrening, men som ved all annen nylæring, tar ting der du ikke er motivert, mye lengre tid.

Hvilken 17-åring er motivert for husarbeid? Jeg blir mer urolig over en 17-åring som rydder konstant enn en som ikke gjør det...

Til TS: Du kommer deg nok allikevel ikke fra dette, du bør kanskje lage deg huskeregler. Post-IT på pc-skjermen? Snubletråd? Jeg antar at du er motivert for å bedre deg, lykke til med foreldrene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette finnes det ikke noe fasitsvar for, nei. Selv begynte jeg å jobbe når jeg var 17 (droppet ut av gymnaset), og fra da av krevde mine foreldre at jeg betalte for meg så lenge jeg valgte jobb framfor skole. Ingen som synes det var urimelig den gangen. Fra jeg var 16 laget jeg min egen mat, inklusive middag, og vasket mine egne klær. (Vi hadde vaskemaskin på 70-tallet også, så det var ikke akkurat noen stor byrde.) Jeg kjøpte min egen mat også.

Slike ting passet jeg selv, vasket jeg ikke klærne så hadde jeg ikke rene, laget jeg ikke mat så fikk jeg gå sulten. Det er en grei måte å lære slikt på. Hagearbeid og den slags falt også på meg (min søster hadde alt flyttet hjemmefra.)

Jeg tror jeg betalte 500 kroner i starten. Det var en del i 1974, da tjente jeg 1800 brutto i måneden. Siden fikk jeg bedre betalte jobber, og da betalte jeg mer.

Geir :)

Lenke til kommentar

For det første så tror jeg at en del av dere gjør feil i å nevne tiden når han skal flytte for seg selv. Når han bor for seg selv vil han erfare (kanskje smertelig) hva som skjer når han ikke gjør husarbeid. Jeg antar at slikt kommer med alderen, og selv om jeg ikke bor alene merket jeg godt hvordan det var med husarbeid da jeg var hjemme alene i 2 uker.

Når det gjelder om foreldrene dine er urimelige eller ikke så vet jeg ikke helt. Det dreier seg jo ikke om du er egoistisk eller ikke, du glemmer jo bare. På en annen side så burde du kanskje ha innarbeidet deg visse vaner, men det klarer jeg rett og slett ikke svare på. Jeg har ikke innarbeidet de selv, noe jeg får høre stadig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...