Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette urimelig?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17 år som synes at foreldrene mine er veldig urimelige. Det er slik at som alle andre familier, så krever de at jeg må gjøre husarbeid. Problemet mitt er at jeg gjør ting på kommando. Kanskje jeg er sjenert? Jeg vet ikke, men jeg er mer typen til å ligge i bakgrunnen, så jeg gjør ikke ting automatisk.

 

Derfor synes jeg at det er urimelig av foreldrene mine å kreve at jeg tar ansvar for husarbeid uten å få beskjed om det. Ligger det f. eks. rene klær i bunnen av trappa som skal bæres til 2. etasje, krever de at jeg gjør det automatisk. Problemet mitt er at jeg ofte ikke tenker over slikt. Jeg løper ned trappa for å ta et glass vann og løper opp igjen, med tankene et helt annet sted. Nå har de begynt å true med å ikke vaske klærne mine hvis jeg overser klærne. Dette gjelder også for masse annet. Jeg har sagt flere ganger til dem at de må gi meg beskjed, da gjør jeg det med en gang (eller når jeg har tid), men de nekter, og jeg skjønner ikke hvorfor???

 

Jeg blir beskyldt av dem for å være egoistisk og ansvarsløs. Så jeg lurer på, er det bare meg som synes de er urimelige, eller er jeg virkelig egoistisk som ikke greier å ta ansvar for eget husarbeid?

Endret av DarrenShan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om det er slik at du faktisk gjør tingene når de gjør deg oppmerksomme på det, og det står på at de ikke gidder dette, da vil jeg si at de er urimelige.

Da burde du ta en prat med dem, forklar nøye at du ikke alltid plukker opp på slike ting, og forsøk å finn en løsning på det hele. For eksempel en oppslagstavle eller lignende.

 

På samme tid bør du jo trene på å bli oppmerksom på slike ting.

 

 

Eventuelt kan dere fordele anvarsområdet, gjerne med faste dager i uken, slik at du vet når noe bestemt skal gjøres.

 

 

Det er i hvert fall det første jeg tenker.

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg har tatt det opp med dem flere ganger, men de nekter å gjøre meg oppmerksom på husarbeidet, uten å gi meg noen ordentlig forklaring, bortsett fra at jeg må ta ansvar. Og Phileas, kan du forklare meg hvorfor du synes at de har rett? Jeg føler det nesten blir for galt når de kjefter fordi jeg ikke har skjønt at jeg gikk forbi husarbeid. Men det jeg ønsker å vite mest, er hva det hjelper dem å ikke gi meg beskjed om å gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg er far selv til 3 gutter og er enig med dine foreldre at du bør ta deg sammen.

Mine også går i sin egen drømmeverden og går forbi ting de bør få med seg.

 

De gjør det ikke for å være 'vrang' eller noe, men det har bare blitt slik. (ikke ofte her, men skjer altså av og til) Men samtidig gjør ikke vi foreldre ting for å være 'slemme' heller. Husk vi har dere bare på lån og det er vårt ansvar å forberede dere så godt som mulig til et liv uten oss ved deres side. Da er det å rydde og holde orden endel av dette dere må lære. Ha mye liggende overalt og ikke gjøre rent medfører f.eks lettere mugg og slitasje som igjen fører til andre ting. Det er ikke slik dere bør ha det når dere bor alene. For ser du det ikke nå, så ser du det ikke når du bor alene heller. (hvem skal da gi deg beskjed?)

Så foreldrene dine gjør rett og det er for at de bryr seg - de gjør tiltak slik at du lærer å være litt oppmerksom på det rundt deg og ta ansvar

 

Edit: Hva gjør du i en jobb f.eks? Skal du der også måtte ha beskjed om alt uten å klare å se hva som bør gjøres?

Du er så og si voksen, så du kan snu på det - hvordan ville du ha tatt det hvis du måtte fortalt dine foreldre alt - at de må lage middag, vaske klær osv ... ? Egentlig burde det vært en selvfølge at alle tar i et tak og det uten å må bli fortalt alt hele tiden.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke de er urimelige nei. Min samboer har selv tenåringer i hus, og de må og være med på husarbeidet, (og de små, men ikke på samme måte) , Og klær er noe jeg er streng på, klær støver og roter noe enormt. Jeg vasker og legger sammen klærene deres, men det minste de kan gjøre er å legge de skitne på vaskerommet og å legge rene på plass, og i 90% av tilfellene, så ligger de rene klærene tilbake på vaskerommet, pga de ikke ligger de på plass, men slenger de på gulvet på rommet...

 

Så min mening, er at dette klarer du :)

Lenke til kommentar

Du må nok lære å tilpasse deg. Foreldrene dine gjør nok ikke dette for å være uretferdig mot deg, men for å forbrede deg på livet utenfor det trygge hjemmet.

 

Om du ikke klarer å plukke opp på ting uten å få beskjed, så begyn å gi deg selv beskjeder? Bruk mobilen din og alarmen på den til å gi deg selv beskjed om å gjøre daglige ting. Få inn vanen med å gjøre noe så vil du gjøre det automatisk.

Brukte denne måten selv på å huske å ta ut hunden min når jeg var yngre, for jeg glemte det ofte når jeg hadde det gøy eller var opptatt, og hun var ikke av typen til å gi beskjed.

 

Men foreldrene dine er nok ikke urimlige. Når jeg var 17 hadde jeg flyttet ut og vasket klær (og alt annet) selv. Så du får nok finne deg i å gjøre ting uten beskjed fra andre enn deg selv. Finn en måte som fungerer for deg, og som vil gjøre at du klarer deg på egen hånd. Er ikke alltid noen der som kan fortelle deg hva og når du skal gjøre noe :)

Lenke til kommentar

Jeg er 20 og bor fortsatt hjemme, er ganske lik deg. Har ikke øye for hva som må gjøres i huset. Noen ganger gjør jeg ting, andre ganger går jeg rett forbi. Foreldrene mine har bare gitt opp når det gjelder å få meg til å gjøre husarbeid. Har ingen søsken som bor hjemme, så kanskje jeg er litt bortskjemt?

 

Hender både mamma og pappa sier jeg må gjøre mer husarbeid, og jeg er igrunn enig med dem, så er på sakte vei oppover.. Men hvorfor pappa sier at JEG må gjøre mer husarbeid skjønner jeg ikke, siden han ikke gjør noe selv, vet ikke hvordan man skrur på vaskemaskinen engang.. ;)

 

Uansett, prøv å ta deg sammen. Foreldrene dine har nok rett, de er ikke urimelige. Enig i at det kan være fort gjort å gå rett forbi noen klær i trappen, men samtidig koster det ikke mye å ta de med opp..

Lenke til kommentar

Hvis dere har avtalt på forhånd hva pliktene dine er, er det ikke urimelig i det hele tatt at du forventes å gjøre dem uten å bli bedt om det.

 

Hvordan skal det bli den dagen du har egen bolig og jobb? Hjemme kommer du til å sulte og mangle rene klær hvis ikke foreldrene dine ringer og sier at du skal handle og vaske. Jeg tror heller ikke at sjefen din blir veldig fornøyd når du bare sitter stille på arbeidsplassen din og ikke gjør noe som helst før han sier akkurat hva du skal gjøre.

 

Du kan jo snu på det og tenke over hvordan du ville likt deres situasjon. Hva om foreldrene dine aldri gjorde noen ting uten at du fortalte dem hva de skulle gjøre til enhver tid?

Lenke til kommentar
Men hvorfor pappa sier at JEG må gjøre mer husarbeid skjønner jeg ikke, siden han ikke gjør noe selv, vet ikke hvordan man skrur på vaskemaskinen engang..

Nå gjør han kanskje endel annet ? Betaler regninger, lån, mat, husleie/kommunale avgifter. Jobber mange timer i en reell jobb som kommer huset til gode. Gjør du det? Jobber du, så bør vel du betale din del

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men hvorfor pappa sier at JEG må gjøre mer husarbeid skjønner jeg ikke, siden han ikke gjør noe selv, vet ikke hvordan man skrur på vaskemaskinen engang..

Nå gjør han kanskje endel annet ? Betaler regninger, lån, mat, husleie/kommunale avgifter. Jobber mange timer i en reell jobb som kommer huset til gode. Gjør du det? Jobber du, så bør vel du betale din del

 

Ja, han betaler nok mer enn det jeg gjør for å bo her, selv om jeg dekker mine egne utgifter. Dessuten, min mor betaler vel så mye som han i den sammenhengen, og gjør husarbeid.

 

Jeg prøver ikke å si at jeg er unnskyldt fordi han ikke gjør noe, men syns samtidig ikke han har så mye rett til å klage på hva jeg gjør når han bruker mer tid på sofaen enn deg jeg gjør ;) Dessuten er jeg enig i det folk sier i tråden her, kravene han får fra foreldrene er ikke urimelig, men jeg kan relatere til situasjonen hans :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...