Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fett på nesen

Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet egentlig ikke hvor jeg skulle poste om dette, men valgte her på helse. Vil bare si at jeg er på mobilen så noen skrivefeil kan oppstå.

Problemet er fett på nesen. Jeg har det alltid, da jeg sover, er ute på fest eller byen, slapper av, ser på tv er på pcen og venner, alltid. Det er som en slags svette men fett og ikke "surt vann". Da jeg faktisk ikke svetter ut fettet er da jeg faktisk trener, som i idrett og styrke o.l.

Hvorfor får jeg fettet på nesa? Jeg merker jeg får utrolig masse klissete og ferske hudormer på nesa hver dag på grunn av fettet - eller er det hudormene som forårsaker fettet?

Hjelp takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Hvorfor får jeg fettet på nesa? Jeg merker jeg får utrolig masse klissete og ferske hudormer på nesa hver dag på grunn av fettet - eller er det hudormene som forårsaker fettet?

Hjelp takk!

Det er nok det første alternativet du nevnte, at hudormene kommer pga. fettet (og ikke omvendt). Jeg har tidligere slitet med dette selv, vært hos leger osv.

Du får vel ta en tur til fastlegen og se hva som kan gjøres. Og evt. henvisning fra fastlegen til hudlege.

Det snakkes en del om T-sonen, dvs. pannen og nesen. Disse er spesielt utsatt for fett og hudormer.

Du nevnte dette om når du er hos venner, på fest eller på byen. Å ha med et par-tre våtservietter av den typen som er pakket hver for seg, kunne være praktisk å ha med for tørking av ansiktet.

Lykke til, god bedring.

Lenke til kommentar

...

Hjelp takk!

Det er nok det første alternativet du nevnte, at hudormene kommer pga. fettet (og ikke omvendt). Jeg har tidligere slitet med dette selv, vært hos leger osv.

Du får vel ta en tur til fastlegen og se hva som kan gjøres. Og evt. henvisning fra fastlegen til hudlege.

Det snakkes en del om T-sonen, dvs. pannen og nesen. Disse er spesielt utsatt for fett og hudormer.

Du nevnte dette om når du er hos venner, på fest eller på byen. Å ha med et par-tre våtservietter av den typen som er pakket hver for seg, kunne være praktisk å ha med for tørking av ansiktet.

Lykke til, god bedring.

Men du har fikset det nå?

Ja stemmer at jeg har litt på pannen, men skjer som oftest på nesen.

Har så klart servietter men ser bare rart ut å gå rundt i en gjeng og plutselig ta seg opp en serviett og tørker seg på nesa..

Lenke til kommentar

Sliter litt med det samme selv, under øynene, på nesa og i panna, men jeg er ALLTID varm, tror det har noe med det å gjøre, jeg svetter ikke, blir bare fet i fjeset.

Vet ikke hva som er galt, men anbefaler å ta kontakt med hudlege, noe jeg personlig har fått henvisning til! :)

Lenke til kommentar

Men du har fikset det nå?

Ja stemmer at jeg har litt på pannen, men skjer som oftest på nesen.

Har så klart servietter men ser bare rart ut å gå rundt i en gjeng og plutselig ta seg opp en serviett og tørker seg på nesa..

Ja, det som hjalp meg, tidlig på 70-tallet, var et (den gang) nytt produkt med et nytt virkestoff ved navnet tretinoin. Etter en stund behøvde jeg ikke dette tretinoin-produktet lenger. Og det var bra, for det var ikke å få her i Norge på tidlig 70-tallet. Men jeg ser at det har har for lengst kommet hit til landet, bl.a. under navnet Aberela. Har også hørt om Roaccutan, tror at det er noe av det samme.

I ettertiden har jeg lest at tretinoin skal ha nettopp den effekten at det gjør seg selv overflødig etter en stund. Man skal rett og slett ikke behøve det lenger - slik jeg også opplevde.

Men om legen din skulle foreslå å prøve et annet produkt istedenfor noe med tretinoin, så kan det være en god grunn til det også. Tretinoin var ikke uten sideeffekter - bl.a. rød hud i første omgang for min del.

Angående det med våtservietter: For meg var det ikke et problem å gå bort et diskret sted og tørke ansiktet med en våtserviett. Men jeg er dame - jeg vet ikke hvordan det er for dere gutter/unge menn.

Angående det ene svaret du fikk, hvor en person spurte deg om hygiene: Det er meget dårlig gjort av folk å anta at hygiene har noe med saken å gjøre i det hele tatt. For det er ikke hygiene som er årsaken til akne! Det har faktisk vist seg i noen tilfeller at for mye vasking av ansiktet kan forverre problemet.

Fortsatt lykke til!

Lenke til kommentar

Angående det ene svaret du fikk, hvor en person spurte deg om hygiene: Det er meget dårlig gjort av folk å anta at hygiene har noe med saken å gjøre i det hele tatt. For det er ikke hygiene som er årsaken til akne! Det har faktisk vist seg i noen tilfeller at for mye vasking av ansiktet kan forverre problemet.

Fortsatt lykke til!

Hehe, jeg skal ta kontakt med legen når jeg kan!

Nå snakker vi egentlig ikke om akne (kviser om jeg ikke tar feil) men jeg får litt av det pga fettet også selvfølgelig - men fettet i hovedsak. Og selv det at jeg har utrolig god hygiene så har jeg likevel dette problemet, så det må nok være noe annet som (hvis det i det hele tatt er noe) forårsaker dette..

Men takk for hjelpen! Håper det løser seg for meg som med deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...