mobile999 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Jeg har kommunisert noe med TS over meldingssystemet til dette forumet. Bl.a. har jeg skrevet: Dette har jeg tenkt til å få oppklart, men jeg trenger hjelp av deg og at du svarer på spørsmålene mine. Jeg har ikke fått noe respons og det er mange dager siden nå. Jeg har en teori som kan løse gåten, men jeg mister lysten til å hjelpe når TS ikke gjør noe for å oppklare de spørsmålene som har dukket opp underveis. Endret 8. oktober 2012 av mobile999 4 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 TS hadde og vært i kontakt med en advokat som sa at han kom til å tape saken så det kan være det er litt av grunnen i tillegg så ville politiet bøtlegge han for ulovlig kjøring av mopedbil. TS hadde fått beskjed av vegvesenet om at han hadde lov til å kjøre den, men ikke fått det skriftelig, og dette har selvsagt ingen i vegvesenet sagt noen gang. Om jeg husker riktig 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Informasjonen om at mopedbiler registrert før 2003 og med egenvekt over 150kg kan kjøres med førerkort M kode 146 selv om føreren er under 18år, stammer mest sannsynlig fra "Biltilsynet". Statens vegvesen sluttet å bruke navnet Biltilsynet i 1995 og de som ringer Biltilsynet idag kommer til en teletorgtjeneste. Vedkommende som driver denne teletorgtjenesten påstår at "Jeg kan mye om regler, og er blitt mer og mer forbauset over Vegdirektoratet som ikke alltid har like god peiling på det de driver med". Jeg kommer ikke til å vurdere vedkommendes evne til å tolke lover og regler, men han er nok ikke jurist. Les mer her: http://www.h-avis.no/nyheter/han-er-biltilsynet-1.1603355 2 Lenke til kommentar
rankine Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Informasjonen om at mopedbiler registrert før 2003 og med egenvekt over 150kg kan kjøres med førerkort M kode 146 selv om føreren er under 18år, stammer mest sannsynlig fra "Biltilsynet". Statens vegvesen sluttet å bruke navnet Biltilsynet i 1995 og de som ringer Biltilsynet idag kommer til en teletorgtjeneste. Vedkommende som driver denne teletorgtjenesten påstår at "Jeg kan mye om regler, og er blitt mer og mer forbauset over Vegdirektoratet som ikke alltid har like god peiling på det de driver med". Jeg kommer ikke til å vurdere vedkommendes evne til å tolke lover og regler, men han er nok ikke jurist. Les mer her: http://www.h-avis.no...synet-1.1603355 Er du seriøs, eller er dette en form for sarkasme? Kanskje sjekke kildene dine hvis førstnevnte er tilfelle? Han er «Biltilsynet» Audun Kalveland (58) eier domenenavnet «biltilsynet.no», og driver informasjonsvirksomhet ved siden av Statens vegvesen. AV: GAUTE-HÅKON BLEIVIK PUBLISERT 09.07.2002 00:00 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Det er det førstnevnte som er tilfelle, dvs seriøst ment. Datoen på den kilden er irrelevant siden domenet biltilsynet.no først ble øverført til Statens Vegvesen etter at dommen ble rettskraftig nå i august: http://www.vegvesen....nalt/368418.cms Endret 18. oktober 2012 av mobile999 4 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 I det minste bra at karma slo inn og faren også fikk bilen sin ramponert 2 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Jeg har kommunisert noe med TS over meldingssystemet til dette forumet. Bl.a. har jeg skrevet: Jeg har ikke fått noe respons og det er mange dager siden nå. Jeg har en teori som kan løse gåten, men jeg mister lysten til å hjelpe når TS ikke gjør noe for å oppklare de spørsmålene som har dukket opp underveis. Beklager meget sen svar. Jeg har vært veldig opptatt i det siste , ikke en gang fått tid til å bruke internett en gang. Etter det ble passordet på brukeren min endret så fikk ikke logget meg inn. Nå er det sånn at jeg har fått en bot idag på 3000kr. Der har de nevnt følgende: Vegtrafikkloven §1 første ledd jf § 17 annet ledd. Grunnlag: Søndag 16 sep lot han S****** bruke sin mopedbil med kjennemerke U***** og egenvekt på 375kg uten å forvisse seg om at S****** fylte vilkårene for å føre den, idet han ikke hadde gyldig førerkort for vedkommende kjøretøygruppe. Den andre parten som kræsjet min bil vil ikke ordne opp i noe som helt , først skulle han gi meg 5000kr men nå har han ombestemt seg (lenge siden) jeg har igjen forsøkt å spørre han om pengene men ingen respons. Jeg tar en tur ned til politistajonen imorgen og spør hvorfor jeg har fått bot , det var jo han som kræsjet bilen , det var han som kjørte uvettig , ikke meg. Jeg tapte 26.000kr p.g.a han kjørte på feil måte. Bilen var vrak etterpå , ingen sjans å reparere den. Hva synes dere jeg burde gjøre nå ? Jeg har ingen penger på konto , jeg har ikke jobb lengre. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Hvem ? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg tar en tur ned til politistajonen imorgen og spør hvorfor jeg har fått bot , det var jo han som kræsjet bilen , det var han som kjørte uvettig , ikke meg. Det trenger du ikke gå til politistasjonen for å få svar på, det sier du selv: Søndag 16 sep lot han S****** bruke sin mopedbil (...) uten å forvisse seg om at S****** fylte vilkårene for å føre den, idet han ikke hadde gyldig førerkort for vedkommende kjøretøygruppe. Du lånte bort bilen/mopeden/kjøretøyet til en som ikke hadde førerkort for det, og det er ulovlig (på samme måte som det er ulovlig å låne bort til en som er beruset), selv når den som får låne kjører forsiktig og ikke vraker bilen. Forhåpentligvis har skadevolder også fått en tilsvarende høy (eller høyere...) bot for å ha kjørt uten gyldig førerkort for kjøretøyet. 1 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Det trenger du ikke gå til politistasjonen for å få svar på, det sier du selv: Du lånte bort bilen/mopeden/kjøretøyet til en som ikke hadde førerkort for det, og det er ulovlig (på samme måte som det er ulovlig å låne bort til en som er beruset), selv når den som får låne kjører forsiktig og ikke vraker bilen. Forhåpentligvis har skadevolder også fått en tilsvarende høy (eller høyere...) bot for å ha kjørt uten gyldig førerkort for kjøretøyet. Dette gjaldt en mopedbil , han som kræsjet den har mopedsertifikat. Jeg ringte vegvesenet før jeg kjøpte denne mopedbilen , de sa så lenge den er registrert før 2003 og er registrert som moped med 4 hjul kode 601 så er den lovlig å kjøre på vanlig mopedsertifikat fordi da havner den i kjøretøygruppen L6e. Egenvekten hadde ingenting å si. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg har lest hele tråden, og sett det utsagnet, men så lenge du ikke har det skriftlig, eller kan vise til en navngitt person i Vegvesenet som husker å ha sagt det, så har det dessverre null verdi i denne sammenheng. Det står ellers ingenting om kode 601 eller kjøretøygruppe L6e i førerkortforskriften, det står: Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg. Altså, ingen unntak fra vektbegrensningen avhengig av kjøretøyets alder, registreringsdato eller kjøretøykode/gruppe. Selv om kjøretøyet er registrert som kode 601, så gjelder vektbegrensningen. Derimot betyr det at det kan kjøres av en som har fylt 18 år og har klasse M147, men ikke klasse B. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Hva synes dere jeg burde gjøre nå ? Jeg skrev i et innlegg lenger opp på denne siden at du sannsynligvis har snakket med "Biltilsynet" i Kristiansund og ikke med Statens Vegvesen. Du ringer vel derfor opp til "Biltilsynet" igjen og spør om man kan kjøre mopedbil registrert før 2003 med førerkort M146. Det er ingen grunn til å fortelle at du har fått bot. Hvis han bekrefter, så ber du om dokumentasjon. Hvis det ikke er riktig at du har snakket med "Biltilsynet", men at du faktisk har snakket med noen hos Statens Vegesen, så får du sannsynliggjøre dette med utskrifter av telefonregning. Bare vær klar over at dette kanskje ikke er mulig nå pga tiden som har gått siden du ringte i August. 2 Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Uansett hva som skjer mellom deg og tosken som vraka bilen din, så håper jeg bilen til faren hans (og muligens andre eiendeler) fortsetter å bli ramponert i lang tid framover. Så lenge gjerningsmannen (hvem enn det måtte være) passer på å ikke bli ferska. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 La meg presisere mitt forrige inlegg: Det er selvfølgelig snakk om mopedbil med egenvekt på 375kg (over 150kg). Jeg fraråder å fortelle til "Biltilsynet" at du har fått bot. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Jeg snakket med Statens Vegvesen , ikke biltilsynet. Altså jeg vil bare ha erstatning rett og slett , jeg blir straffet p.g.a en annen person sin feil , det er ikke riktig. Endret 13. november 2012 av drift_boy 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Det jeg anbefaler deg er å reise sivil sak/erstatningssak mot "kompisen" din som kræsja mopedbilen. Start med forliksrådet. Det er eneste måten du kan få penger. Det er ingen som kommer og ordner opp for deg, det må du ordne selv! Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Det jeg anbefaler deg er å reise sivil sak/erstatningssak mot "kompisen" din som kræsja mopedbilen. Start med forliksrådet. Det er eneste måten du kan få penger. Det er ingen som kommer og ordner opp for deg, det må du ordne selv! Hadde du giddet å sende en PM til meg om hvordan jeg skal ta og gjøre dette ? Hva du vil anbefale og hvordan du ville gått frem. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Når det er snakk om et beløp av denne størrelsen ville jeg heller brukt noen kroner på en advokat og forhørt meg om videre saksgang. Jeg er ikke advokat og min hjelp vil nok være noe begrenset. Det er noen her på forumet med utdanning innen rettssystemet som sikkert kan hjelpe deg, men rådene du trenger må du nok til en advokat for å få. Si du bruker 5000 kr på advokat og vinner saken: ca. 23000 til deg. Bruker du ingenting: kr. 0 til deg. Du kan jo gå inn på forliksrådet sine nettsider og lese deg opp litt selv. 1 Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Siden denne faren tydeligvis er et ekte rasshøl av rang skulle det ikke forundre meg om hærverket på bilen hans ble gjort av ham selv, i et dårlig forsøk på å kunne ta deg for det. Han er jo fullstendig "attspikra" (spikret igjen (i huet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå