drift_boy Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Hmm, syntes å huske noe om et unntak fra vektbegresningen for mopedbiler registrert <=2001, Det er vel hvis den er begrenset til en viss hastighet tror jeg, men jeg husker ikke hvilket år eller om det ikke er et slikt unntak i det hele tatt. Den skal være begrenset til 45km/t som det står i vognkortet og motoren er begrenset til 4kw. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 2001 , 375kg , 4kw , 498cc Det skrives flere steder på nettet at kjøretøy i gruppe 601 (firehjulsmoped) som er registrert før 2003 kan kjøres med M146 fra 16 år. Jeg har dessverre ikke funnet skikkelig dokumentasjon på dette ennå, men skal se hva jeg kan gjøre. Du har ikke tilfeldigvis lappen på traktor også (klasse T)? Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 2001 , 375kg , 4kw , 498cc Det skrives flere steder på nettet at kjøretøy i gruppe 601 (firehjulsmoped) som er registrert før 2003 kan kjøres med M146 fra 16 år. Jeg har dessverre ikke funnet skikkelig dokumentasjon på dette ennå, men skal se hva jeg kan gjøre. Du har ikke tilfeldigvis lappen på traktor også (klasse T)? Nei jeg har ikke Klasse T . Jeg fant heller ikke skikkelig dokumentasjon på dette så derfor kontaktet jeg vegvesenet de sa det var lov men når jeg var og anmeldte forholdet så ringte politiet vegvesenet og da mente de plutselig noe helt annet , altså at den var for tung til å kjøre med mopedlapp. Hvorfor heter de mopedbiler da!! ? Idiotiske regler. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Det står klart på nettsiden til vegvesenet: Aldersgrense: Før man fyller 18 år, er føreretten begrenset til tre- og firhjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Moped+%28klasse+M%29 men dette bør jo uansett ikke ha noe med erstatningssaken å gjøre. Dersom du skal bøtelegges for dette så kreves det jo at du anmeldes for dette forholdet. Og hvem skal anmelde deg for det? Og hvor mye ressurser politiet da vil bruke på dette siden du faktisk nesten er atten uansett, tipper jeg er minimalt. Siden ikke politiet selv har stoppet deg så må de altså åpne en egen etterforskingssak på dette dersom de vil gå videre med den. 1 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Det står klart på nettsiden til vegvesenet: Aldersgrense: Før man fyller 18 år, er føreretten begrenset til tre- og firhjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). http://www.vegvesen....+%28klasse+M%29 men dette bør jo uansett ikke ha noe med erstatningssaken å gjøre. Dersom du skal bøtelegges for dette så kreves det jo at du anmeldes for dette forholdet. Og hvem skal anmelde deg for det? Og hvor mye ressurser politiet da vil bruke på dette siden du faktisk nesten er atten uansett, tipper jeg er minimalt. Siden ikke politiet selv har stoppet deg så må de altså åpne en egen etterforskingssak på dette dersom de vil gå videre med den. Jeg er 18 , idioten som kræsjet bilen blir 18 om 2 mnd. Alle prøver å slippe unna med å legge skylden på meg. Politiet og Idiotfamilien som er fucket i hodet sitt. Han kræsjet bilen han for erstatte skadene , jeg skjønner ikke hvorfor politiet begynner å mase om at jeg kun hadde ansvarsforsikring og da tar jeg risikoen hvis jeg låner vekk bilen. Hvilken forsikring jeg hadde er ikke relevant så lenge jeg hadde ''forsikring''. Hvis jeg ikke hadde forsikring og likevel hadde lånt han bilen så er jeg enig med at det er min feil. Men sånn er det ikke , uansett om jeg hadde hatt full-kasko så hadde jeg tapt penger p.g.a en feil han idioten gjorde. Hadde han kjørt ROLIG så hadde ikke noe av dette skjedd , men likevel sier politiet at jeg kunne hindret han fra å kræsje , hvordan ??? jeg sitter i passasjersetet og han begynner å grisekjøre , 2 sekunder etter det så ligger bilen i fjellveggen. Hva er det politiet tenker med? jeg kan ikke se fram i tid og vite at han idioten som tenker med ræven skal kræsje min bil , også skal jeg plutselig hindre det? Første jeg gjør på mandag er å kontakte en advokat , det er siste sjansen min fordi politiet oppfører seg som noen drittsekker. Endret 22. september 2012 av drift_boy 4 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Høres bra ut med advokat. Vanlige politifolk er uansett ikke eksperter på lover og regler. Men jeg er fullt ut enig i at det er irrelevant hva slags forsikring etc. man hadde. Poenget er, som du sier, at han har ødelagt store materielle verdier. Du ga ham aldri tillatelse til å vrake bilen og kjøre gris. At man ikke ikke skal gjøre opp for seg strider mot all fornuft. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Jeg er 18 , idioten som kræsjet bilen blir 18 om 2 mnd. Alle prøver å slippe unna med å legge skylden på meg. Politiet og Idiotfamilien som er fucket i hodet sitt. Han kræsjet bilen han for erstatte skadene , jeg skjønner ikke hvorfor politiet begynner å mase om at jeg kun hadde ansvarsforsikring og da tar jeg risikoen hvis jeg låner vekk bilen. Hvilken forsikring jeg hadde er ikke relevant så lenge jeg hadde ''forsikring''. Hvis jeg ikke hadde forsikring og likevel hadde lånt han bilen så er jeg enig med at det er min feil. Men sånn er det ikke , uansett om jeg hadde hatt full-kasko så hadde jeg tapt penger p.g.a en feil han idioten gjorde. Hadde han kjørt ROLIG så hadde ikke noe av dette skjedd , men likevel sier politiet at jeg kunne hindret han fra å kræsje , hvordan ??? jeg sitter i passasjersetet og han begynner å grisekjøre , 2 sekunder etter det så ligger bilen i fjellveggen. Hva er det politiet tenker med? jeg kan ikke se fram i tid og vite at han idioten som tenker med ræven skal kræsje min bil , også skal jeg plutselig hindre det? Første jeg gjør på mandag er å kontakte en advokat , det er siste sjansen min fordi politiet oppfører seg som noen drittsekker. Politiet er bare ansvarlig for det strafferettslige. Dvs. at siden du har en sivilsak så er politiet feil instans. Du må trolig ta saken til retten. Begynn gjerne med forliksrådet. Politiet har rett i at du tar risikoen når du låner bilen, men det betyr ikke at du ikke kan stille sjåføren ansvarlig (risiko er ikke det samme som ansvar). Som eier av bilen er du ansvarlig for at den er ansvarsforsikret og da kan ikke "kompisen" din forvente at den har flere forsikringer. "Kameraten" din vil neppe bli tiltalt for hærverk og har da ikke noe å svare politiet for (med mindre sertifikatet ikke stemmer med motorvognen), men han er erstatningsansvarlig da han har gjort skade på din eiendom. Sivilrettslig sak og ikke straffesak. Da er politiet feil instans og derfor kan svarene til politiet virke merkelige. Med mindre du må blande inn namsmannen for å kreve inn beløpet etter at du har reist sak har ikke politiet noe med saken å gjøre. Edit: Og siden det er snakk om grov uaktsomhet har det ingenting å si hvilken forsikring du måtte ha i tillegg. Forsikringsselskapet ville krevd pengene av "kameraten" din. Endret 22. september 2012 av nicho_meg 2 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Håper virkelig det ordner seg for din del, og at det ender med at han "kammeraten" må betale for tillsvarende kjøretøy pluss saksomkostningene dine. Jeg sjekket nettopp på finn.no og fant en mopedbil fra 2008, dette var den eldste, som har gått 10.900 km altså nesten dobbelt så langt som din, dog noen år nyere og den lå til 90.630 fra forhandler. Den billigste lå til 89.615 men det var en 2011 modell, den har gått 11.735 km Siden disse da er en del nyere enn din kan du nok ikke få så mye i erstatning for din, men din hadde tross alt gått ganske mye mindre, med tanke på km, så slik jeg ser det burde du få mer enn de 26.000 du ga for den, for det er tydelig at du har gjort en handel som rett og slet var et veldig heldig kjøp og som neppe er mulig å gjøre på nytt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Det står klart på nettsiden til vegvesenet: Aldersgrense: Før man fyller 18 år, er føreretten begrenset til tre- og firhjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). http://www.vegvesen....+%28klasse+M%29 men dette bør jo uansett ikke ha noe med erstatningssaken å gjøre. Dersom du skal bøtelegges for dette så kreves det jo at du anmeldes for dette forholdet. Og hvem skal anmelde deg for det? Og hvor mye ressurser politiet da vil bruke på dette siden du faktisk nesten er atten uansett, tipper jeg er minimalt. Siden ikke politiet selv har stoppet deg så må de altså åpne en egen etterforskingssak på dette dersom de vil gå videre med den. Jeg er 18 , idioten som kræsjet bilen blir 18 om 2 mnd. Alle prøver å slippe unna med å legge skylden på meg. Politiet og Idiotfamilien som er fucket i hodet sitt. Han kræsjet bilen han for erstatte skadene , jeg skjønner ikke hvorfor politiet begynner å mase om at jeg kun hadde ansvarsforsikring og da tar jeg risikoen hvis jeg låner vekk bilen. Hvilken forsikring jeg hadde er ikke relevant så lenge jeg hadde ''forsikring''. Hvis jeg ikke hadde forsikring og likevel hadde lånt han bilen så er jeg enig med at det er min feil. Men sånn er det ikke , uansett om jeg hadde hatt full-kasko så hadde jeg tapt penger p.g.a en feil han idioten gjorde. Hadde han kjørt ROLIG så hadde ikke noe av dette skjedd , men likevel sier politiet at jeg kunne hindret han fra å kræsje , hvordan ??? jeg sitter i passasjersetet og han begynner å grisekjøre , 2 sekunder etter det så ligger bilen i fjellveggen. Hva er det politiet tenker med? jeg kan ikke se fram i tid og vite at han idioten som tenker med ræven skal kræsje min bil , også skal jeg plutselig hindre det? Første jeg gjør på mandag er å kontakte en advokat , det er siste sjansen min fordi politiet oppfører seg som noen drittsekker. Vel, de sier at du har risikoen fordi det er helt sant. Man har risikoen for om ting man eier blir ødelagt. Men her er det noen som har utvist skyld, og når man utviser skyld "overtar" man risikoen for at ting går galt. Som nicho_meg sier: Dette er uansett ikke en sak for politiet. 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg er 18 , idioten som kræsjet bilen blir 18 om 2 mnd. Alle prøver å slippe unna med å legge skylden på meg. Politiet og Idiotfamilien som er fucket i hodet sitt. Han kræsjet bilen han for erstatte skadene , jeg skjønner ikke hvorfor politiet begynner å mase om at jeg kun hadde ansvarsforsikring og da tar jeg risikoen hvis jeg låner vekk bilen. Hvilken forsikring jeg hadde er ikke relevant så lenge jeg hadde ''forsikring''. Hvis jeg ikke hadde forsikring og likevel hadde lånt han bilen så er jeg enig med at det er min feil. Men sånn er det ikke , uansett om jeg hadde hatt full-kasko så hadde jeg tapt penger p.g.a en feil han idioten gjorde. Hadde han kjørt ROLIG så hadde ikke noe av dette skjedd , men likevel sier politiet at jeg kunne hindret han fra å kræsje , hvordan ??? jeg sitter i passasjersetet og han begynner å grisekjøre , 2 sekunder etter det så ligger bilen i fjellveggen. Hva er det politiet tenker med? jeg kan ikke se fram i tid og vite at han idioten som tenker med ræven skal kræsje min bil , også skal jeg plutselig hindre det? Første jeg gjør på mandag er å kontakte en advokat , det er siste sjansen min fordi politiet oppfører seg som noen drittsekker. Politiet er bare ansvarlig for det strafferettslige. Dvs. at siden du har en sivilsak så er politiet feil instans. Du må trolig ta saken til retten. Begynn gjerne med forliksrådet. Politiet har rett i at du tar risikoen når du låner bilen, men det betyr ikke at du ikke kan stille sjåføren ansvarlig (risiko er ikke det samme som ansvar). Som eier av bilen er du ansvarlig for at den er ansvarsforsikret og da kan ikke "kompisen" din forvente at den har flere forsikringer. "Kameraten" din vil neppe bli tiltalt for hærverk og har da ikke noe å svare politiet for (med mindre sertifikatet ikke stemmer med motorvognen), men han er erstatningsansvarlig da han har gjort skade på din eiendom. Sivilrettslig sak og ikke straffesak. Da er politiet feil instans og derfor kan svarene til politiet virke merkelige. Med mindre du må blande inn namsmannen for å kreve inn beløpet etter at du har reist sak har ikke politiet noe med saken å gjøre. Edit: Og siden det er snakk om grov uaktsomhet har det ingenting å si hvilken forsikring du måtte ha i tillegg. Forsikringsselskapet ville krevd pengene av "kameraten" din. Tror du overkompliserer ting her fordi det er så mange i bildet. Gjør dette enkelt: 1. Legg fra deg følelsene 2. Les Frevilds innlegg på forrige side. 3. Ta saken videre til forliksrådet og unngå politiet. Anmeldelsen var bare et nødvendig onde, ikke snakk mer med politiet. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Første jeg gjør på mandag er å kontakte en advokat , det er siste sjansen min fordi politiet oppfører seg som noen drittsekker. Siden det er ganske dyrt med advokat så foreslår jeg at vi finner ut med sikkerhet at du og din tidligere kamerat faktisk har førerrett på den aktuelle mopedtypen. Dette kan dessverre ha betydning. Jeg får ikke gjort noe med dette før på mandag. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Så, et av de viktigste punkter, hadde den faktiske føreren av mopedbilen førerrett til kjøretøyet iht. lovmessige krav? Ellers slik som jeg ser på saken, sivilrettslig anliggende dvs. forliksrådet neste. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 ... Dersom du skal bøtelegges for dette så kreves det jo at du anmeldes for dette forholdet. Og hvem skal anmelde deg for det? ... Politiet som dukket opp på skadestedet anmelder for dette. Om de vil ta den helt ut kan de anmelde følgende forhold under forutsetning av at mopedlappen ikke er nok til å føre mopedbilen. Fører anmeldes for uaktsom kjøring - kjøretøyet i grøfta fører ofte til den anmeldelsen om man blander inn politi. Fører anmeldes for å ha ført kjøretøyet uten å inneha kompetansebevis/sertifikat for angjeldende kjøretøy. Eier anmeldes for å ha overlatt kjøretøyet til en person uten å inneha kompetansebevis/sertifikat for angjeldende kjøretøy. Moralen i dette er at såfremt det ikke er snakk om personskade så bør man holde politi langt unna utforkjøringer og kollisjoner. Når det er sagt håper jeg kompisen din kjenner sin besøkelsestid og gjør opp for seg. 1 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Dette gikk ikke bra . Jeg har til slutt blitt enig om å ta imot 5.000kr fra han. Fordi jeg gidder ikke å bruke mer energi på å prøve. Går bare ikke. Ingen positiv synsvinkel fra noe som helst sted, alt blir påpeket mot meg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Problemet nå er som Whist1er beskrev over. Både du og kameraten din risikerer 5.000 kroner hver i bot. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Hjalp ikke med advokat engang? Føler veldig med deg, er ufattelig dårlig gjort av denne personen å ikke ta på seg skylda og betale! Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Jeg sa til faren hans på telefon , ''din sønn har totalvraket bilen og du vil ikke ta noe ansvar for det , har du ikke noe dårlig samvittighet for andre? ''Nei'' Svarer han og sier '' jeg driter i sånne som deg , kunne ikke brydd meg mindre , vi kan godt gå til retten med dette men jeg kommer til å kverke deg som mygg!'' . Etter det ble jeg og forbanna på han men siden han sa at tilbudet på 5.000kr fortsatt var tilgjengelig så la jeg bare på og sendte en sms '' 3624 XXXXX XXX er mitt kontonummer , så overfører du 5.000kr som avtalt muntlig på telefon. Mvh S****** Hvis han ikke en gang betaler de 5.000kr så får jeg ordne dette PRIVAT. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Ønsker du hjelp til å finne ut hvorfor du fikk beskjed av vegvesenet at du har førerrett på bilen din? Dette er kjekt å ha dersom politiet prøver seg med bøter. Endret 24. september 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Ønsker du hjelp til å finne ut hvorfor du fikk beskjed av vegvesenet at du har førerrett på bilen din? Dette er kjekt å ha dersom politiet prøver seg med bøter. Husker ikke reg nr i hodet , skal ta å sende deg en pm imorgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå