The Avatar Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Dersom trådstarters versjon stemmer så er det ingen tvil om at sjåføren er ansvarlig for å dekke trådstarters tap. Sjølv om trådstarter hadde hatt fullkaskoforsikring så ville forsikringsselskapet utvilsomt retta eit regresskrav mot føraren for uvettig kjøyring. Eg ser ingen grunn til at trådstarter som privatperson skal kreve noke mindre. Slik som eg ser det så ville saka stillt seg annaleis dersom begge to var like mykje med på tullkjøyringa eller dersom kammeraten fekk låne bilen for å kunne gjere eit ærend eller liknande. Men denne saka stiller eit par spørsmål som kan være aktuellt å sjå nærmare på. Visste kammeraten at du kun hadde ansvarsforsikring? Dersom ein person låner ein bil, er det lånetakaren eller utlåneren som skal informere eller spørre om kor god forsikring bilen er dekkt av? Det er stor forskjell på å kræsje ein lånt bil med full forsikring der lånetakaren kun skulder eigenandelen (pluss litt for bonustap o.l.) enn det er å kræsje ein lånt bil med kun ansvarsforsikring eller som i værste fall er uforsikra. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Stygg ting om forholdene stemmer slik de har blitt fremlagt her. Håper du får igjen pengene slik at du kan kjøpe et kjøretøy med tilsvarende kvalitet. Det virker somom du har en god sak og at motparten er rimelig drittsekker som ikke vil gjøre opp for seg. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 19. september 2012 Forfatter Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Da har jeg snakket med politiet idag , de sier jeg skal kontakte konfliktsrådet , så kontakter jeg konfliktrådet og de sier jeg skal anmelde saken hvor jeg samtykker at den skal behandles via konfliktsrådet. Han kjørte bilen uaktsomt og det var grunnen til at vi kræsjet. Både han og foreldrene hans er noen store idioter , de har ødelagt hverdagen min , jeg brukte bilen frem og tilbake fra skolen og nå må jeg ta buss som er virkelig stress. De har ikke noe som helst dårlig samvittighet , istedet for det så legger de all skylden på MEG. Vet noen av dere eventuelt hvor lang tid det vil ta til jeg får penger tilbake fra de? sånn at jeg kan kjøpe en ny bil. EDIT: Han truet meg nettopp med å anmelde meg ! jeg stikker ned til politistasjonen imorgen tidlig og ordner en anmeldelse Endret 19. september 2012 av drift_boy 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg OV-103 Skrevet 19. september 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2012 Det er jo kjempefint at disse foreldre går frem som et eksempel for ungen sin, og lærer han at en skal ta ansvar for sine handlinger... </sarkasme> 26 Lenke til kommentar
Populært innlegg nicho_meg Skrevet 19. september 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2012 Han truet meg nettopp med å anmelde meg ! jeg stikker ned til politistasjonen imorgen tidlig og ordner en anmeldelse Hva skal han anmelde deg for? Dårlig valg av venner? 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Rolf_X Skrevet 19. september 2012 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2012 Ville ikke kalt han en venn etter dette. Slike venner er ikke verdt å ta vare på 13 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 19. september 2012 Forfatter Del Skrevet 19. september 2012 Han truet meg nettopp med å anmelde meg ! jeg stikker ned til politistasjonen imorgen tidlig og ordner en anmeldelse Hva skal han anmelde deg for? Dårlig valg av venner? Ja akkurat det jeg tenker , har ikke gitt han noe trusler eller noe som helst upassende. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 19. september 2012 Forfatter Del Skrevet 19. september 2012 Ville ikke kalt han en venn etter dette. Slike venner er ikke verdt å ta vare på Bare jeg får erstatning fra han , etter det så kan han leve eller død , kutter kontakt med han Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Han truet meg nettopp med å anmelde meg ! jeg stikker ned til politistasjonen imorgen tidlig og ordner en anmeldelse Hva var det egentlig han truet med å anmelde deg for? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Dersom trådstarters versjon stemmer så er det ingen tvil om at sjåføren er ansvarlig for å dekke trådstarters tap. Sjølv om trådstarter hadde hatt fullkaskoforsikring så ville forsikringsselskapet utvilsomt retta eit regresskrav mot føraren for uvettig kjøyring. Eg ser ingen grunn til at trådstarter som privatperson skal kreve noke mindre. Slik som eg ser det så ville saka stillt seg annaleis dersom begge to var like mykje med på tullkjøyringa eller dersom kammeraten fekk låne bilen for å kunne gjere eit ærend eller liknande. Men denne saka stiller eit par spørsmål som kan være aktuellt å sjå nærmare på. Visste kammeraten at du kun hadde ansvarsforsikring? Dersom ein person låner ein bil, er det lånetakaren eller utlåneren som skal informere eller spørre om kor god forsikring bilen er dekkt av? Det er stor forskjell på å kræsje ein lånt bil med full forsikring der lånetakaren kun skulder eigenandelen (pluss litt for bonustap o.l.) enn det er å kræsje ein lånt bil med kun ansvarsforsikring eller som i værste fall er uforsikra. Det er ofte at det lønner seg å ta ting uteom forsikring fordi egenandel + bonustap blir mer enn det reperasjonen koster. Uansett Har det ingenting å si. Ansvarsforsikring var tilstede, og da er det fører, ikke eier sitt ansvar. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Leser mye mer enn hva jeg skriver på dette forumet, men her må jeg bare kommentere litt. Lykke til trådstarter, og ikke gi deg! Tror dette vil ordne seg til slutt, og i aller verste fall har du funnet ut hvilken karakter denne "vennen" din består av. Ganske hysterisk de foreldrene hans, skjønner ikke at de prøver å frasi seg ansvar på den måten. 4 Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Grunnen til at du ble tilbudt 5.000 kan være fordi foreldrene har lest skadeserstatningsloven § 1-2.2 (foreldres ansvar). 2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. Det virker som at de prøver å vri seg unna. Tidligere i tråden ble det nevnt om barns ansvar (§ 1-1) Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Slik jeg leser tråden er det ingen tvil om at kameraten din handlet uaktsomt, så det er kanskje ditt sterkeste kort. Kan kanskje kjapt også nevne § 4-1 (erstatningsutmålingen) Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap. Det er mer enn en side av en sak, men du sier at kameraten din ville vært enig med deg i det du har skrevet som hendelsesforløp. Da er det bare rett og rimelig at både han og foreldrene gror seg litt bein i nesa og tar konsekvensen av det som har skjedd. Ikke la deg skremme av argumentene og "truslene" de kommer med. Slik de holder på framstår de bare patetisk. Håper denne kjedelige situajsonen løser seg for din del. Edit: La til en setning. Endret 20. september 2012 av sebbur 1 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 OPPDATERING. Var hos politiet idag , tenkte å anmelde faren og sønnen for erstatningskrav. Men politidamen sa jeg ikke vil komme noe særlig videre med sånt. Så sier hun jeg har mer sjangs til å få noe ut av dette hvis jeg anmelder kun sønnen for uansvarlig kjøring. Det jeg er mest bekymret over er at politiet sier han som som kræsjet bilen har ikke rett på å betale noe som helst mer enn 5.000kr. Også kommer et til problem. Siden dette var en mopedbil som veier over 150kg så sier politiet at verken jeg eller han hadde ikke lov til å kjøre den. Men jeg endret ikke svaret mitt med å si at jeg ringte til vegvesenet før jeg skulle kjøpe denne mopedbilen og spurte om reglene. De sa til meg at hvis den er registrert før 2003 og det står 601-firehjuls moped i vognkortet så kan jeg kjøre den på vanlig mopedlapp. Politiet skrev og i anmeldelsen at jeg var klar over reglene til å kjøre mopedbil , men jeg endret fortsatt ikke svaret mitt. Så da skrev hun i anmeldelsen forklaringen min om reglene på mopedbil. Men de sa til meg at hvis de finner utav at jeg ikke hadde lov til å kjøre mopedbilen så sliter jeg med en stor bot og kan miste førerkortet. Politimannen som var tilstedet der ulykken skjedde var og innpå kontoret idag. Siste er at jeg må ned der imorgen med kvittering fra nettbank som bevis på at jeg har overført 26000kr for å kjøpe mopedbilen. Alt er blitt så rotete nå jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Har du det du fikk beskjed om fra statens vegvesen skriftelig? Dette gjør alt mye enklere isåfall da du bare tar med en kopi av det til politiet og bot og misting av lappen er ikke et tema lenger vil jeg tro. Uansett ikke ta sorgene på forskudd er flere som har fått motstridende beskjeder fra politi hva angår hva som er lov å kjøre og hva som ikke er lov. Så kan være det bare er noen som ikke vet sikkert og mener på at det er slik. Men uansett så burde du ha ditt på det tørre siden du har fått beskjed fra statens vegvesen, så er det bare å sørge for å få det med i forklaringen din. Men det er jo lettere om du har det skriftelig som nevnt over. Slik jeg ser det har det ikke noe å si hva du betalte for mopedbilen da du skal ha erstatning slik at du kan kjøpe en tillsvarende mopedbil i forhold til teknisk stand, om jeg har skjønt reglene korekt. Men politiet har vel ikke bevis for at du har kjørt mopedbilen har de vel? De har kun bevis for at det var din "kammerat" som satt bak ratet når dere hadde kræsjet. Om jeg har forstått dette riktig. Du kan fortsatt eie et kjøretøy selvom du ikke har lov til å kjøre det. Men har du fått respons fra advokat? Går eventuelt ann å spøre hva advokatene mener vil bli utfallet av en slik sak, noe jeg tror vil være at de må betale deg for en tilsvarende mopedbil, som jeg tror vil være en del mer enn 26.000 men da for å slippe å gå til sak kan det kanskje gå ann dersom advokatene sender et brev til dem og si hvordan en slik sak vanligvis utfaller seg, og nevner at de antagelig må ut med et høyere beløp om det blir en sak, men at du er fornøyd om du får 26.000 pluss advokatkostnader dekket eller noe slikt noe. Om du blir fornøyd med det da. Ønsker deg fortsatt lykke til. Edit, send en mail til vegvesenet og spørr slik at du har det skriftelig om du ikke har det. Endret 20. september 2012 av Inz4ne 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 OPPDATERING. Var hos politiet idag , tenkte å anmelde faren og sønnen for erstatningskrav. Men politidamen sa jeg ikke vil komme noe særlig videre med sånt. Så sier hun jeg har mer sjangs til å få noe ut av dette hvis jeg anmelder kun sønnen for uansvarlig kjøring. Det jeg er mest bekymret over er at politiet sier han som som kræsjet bilen har ikke rett på å betale noe som helst mer enn 5.000kr. Også kommer et til problem. Siden dette var en mopedbil som veier over 150kg så sier politiet at verken jeg eller han hadde ikke lov til å kjøre den. Men jeg endret ikke svaret mitt med å si at jeg ringte til vegvesenet før jeg skulle kjøpe denne mopedbilen og spurte om reglene. De sa til meg at hvis den er registrert før 2003 og det står 601-firehjuls moped i vognkortet så kan jeg kjøre den på vanlig mopedlapp. Politiet skrev og i anmeldelsen at jeg var klar over reglene til å kjøre mopedbil , men jeg endret fortsatt ikke svaret mitt. Så da skrev hun i anmeldelsen forklaringen min om reglene på mopedbil. Men de sa til meg at hvis de finner utav at jeg ikke hadde lov til å kjøre mopedbilen så sliter jeg med en stor bot og kan miste førerkortet. Politimannen som var tilstedet der ulykken skjedde var og innpå kontoret idag. Siste er at jeg må ned der imorgen med kvittering fra nettbank som bevis på at jeg har overført 26000kr for å kjøpe mopedbilen. Alt er blitt så rotete nå jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. 1:Drit i hva politidamen sier da. 2: Hvorfor skulle han ikke være pliktig til å erstatte det han har ødelagt? Her har nok en politidame hentet noe hun husket fra erstatningsloven en gang i 1990, da hun lærte om det. 3: Mopedbiler registert før 01.01.1998 er unntatt fra vektbegrensning, ellers må du ha førerkort kl T(traktor). 4: Jeg tror du bør snakke med, og ta med en jurist av et slag(advokat, eller så kan du tilby en jusstudent et par hundrelapper for å bli med på politistasjonen). Det virker litt som du blir presset fra mange kanter, uten annen støtte enn et internettforum, og du er bare 16 år, det er en vanskelig tid å styre med sånne saker. 2 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Har du det du fikk beskjed om fra statens vegvesen skriftelig? Dette gjør alt mye enklere isåfall da du bare tar med en kopi av det til politiet og bot og misting av lappen er ikke et tema lenger vil jeg tro. Uansett ikke ta sorgene på forskudd er flere som har fått motstridende beskjeder fra politi hva angår hva som er lov å kjøre og hva som ikke er lov. Så kan være det bare er noen som ikke vet sikkert og mener på at det er slik. Men uansett så burde du ha ditt på det tørre siden du har fått beskjed fra statens vegvesen, så er det bare å sørge for å få det med i forklaringen din. Men det er jo lettere om du har det skriftelig som nevnt over. Slik jeg ser det har det ikke noe å si hva du betalte for mopedbilen da du skal ha erstatning slik at du kan kjøpe en tillsvarende mopedbil i forhold til teknisk stand, om jeg har skjønt reglene korekt. Men politiet har vel ikke bevis for at du har kjørt mopedbilen har de vel? De har kun bevis for at det var din "kammerat" som satt bak ratet når dere hadde kræsjet. Om jeg har forstått dette riktig. Du kan fortsatt eie et kjøretøy selvom du ikke har lov til å kjøre det. Men har du fått respons fra advokat? Går eventuelt ann å spøre hva advokatene mener vil bli utfallet av en slik sak, noe jeg tror vil være at de må betale deg for en tilsvarende mopedbil, som jeg tror vil være en del mer enn 26.000 men da for å slippe å gå til sak kan det kanskje gå ann dersom advokatene sender et brev til dem og si hvordan en slik sak vanligvis utfaller seg, og nevner at de antagelig må ut med et høyere beløp om det blir en sak, men at du er fornøyd om du får 26.000 pluss advokatkostnader dekket eller noe slikt noe. Om du blir fornøyd med det da. Ønsker deg fortsatt lykke til. Edit, send en mail til vegvesenet og spørr slik at du har det skriftelig om du ikke har det. Har hørt med vegvesenet , nå mener de plutselig noe helt annet at jeg må ha et annet førerkort for å kjøre den OPPDATERING. Var hos politiet idag , tenkte å anmelde faren og sønnen for erstatningskrav. Men politidamen sa jeg ikke vil komme noe særlig videre med sånt. Så sier hun jeg har mer sjangs til å få noe ut av dette hvis jeg anmelder kun sønnen for uansvarlig kjøring. Det jeg er mest bekymret over er at politiet sier han som som kræsjet bilen har ikke rett på å betale noe som helst mer enn 5.000kr. Også kommer et til problem. Siden dette var en mopedbil som veier over 150kg så sier politiet at verken jeg eller han hadde ikke lov til å kjøre den. Men jeg endret ikke svaret mitt med å si at jeg ringte til vegvesenet før jeg skulle kjøpe denne mopedbilen og spurte om reglene. De sa til meg at hvis den er registrert før 2003 og det står 601-firehjuls moped i vognkortet så kan jeg kjøre den på vanlig mopedlapp. Politiet skrev og i anmeldelsen at jeg var klar over reglene til å kjøre mopedbil , men jeg endret fortsatt ikke svaret mitt. Så da skrev hun i anmeldelsen forklaringen min om reglene på mopedbil. Men de sa til meg at hvis de finner utav at jeg ikke hadde lov til å kjøre mopedbilen så sliter jeg med en stor bot og kan miste førerkortet. Politimannen som var tilstedet der ulykken skjedde var og innpå kontoret idag. Siste er at jeg må ned der imorgen med kvittering fra nettbank som bevis på at jeg har overført 26000kr for å kjøpe mopedbilen. Alt er blitt så rotete nå jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. 1:Drit i hva politidamen sier da. 2: Hvorfor skulle han ikke være pliktig til å erstatte det han har ødelagt? Her har nok en politidame hentet noe hun husket fra erstatningsloven en gang i 1990, da hun lærte om det. 3: Mopedbiler registert før 01.01.1998 er unntatt fra vektbegrensning, ellers må du ha førerkort kl T(traktor). 4: Jeg tror du bør snakke med, og ta med en jurist av et slag(advokat, eller så kan du tilby en jusstudent et par hundrelapper for å bli med på politistasjonen). Det virker litt som du blir presset fra mange kanter, uten annen støtte enn et internettforum, og du er bare 16 år, det er en vanskelig tid å styre med sånne saker. Tror politiet ikke gidder å gjøre noe , de begynner å bable om erstatningsloven bare for å gjøre seg fort ferdig med saken. Og jeg er 18 år. Endret 20. september 2012 av drift_boy Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Tror politiet ikke gidder å gjøre noe , de begynner å bable om erstatningsloven bare for å gjøre seg fort ferdig med saken. Og jeg er 18 år. Helt riktig, politiet kommer ikke til å gjøre noe. Det er bare et nødvendig ledd i prosessen, du må ta det videre til konfliktrådet, men da må saken være anmeldt først, så anmeldelsen er en formalitet egentlig. OK, uansett, bare få anmeldt forholdet, presenter det enkelt. Du vil anmelde et forhold, fordi motparten ikke ønsker å gjøre opp for seg. Alt annet er ikke interessant for deg. Case closed. 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Er dessverre typisk offentlig ettater det, hvertfall er det min erfaring, at en sier noe og en annen sier noe annet. Derfor jeg alltid sørger for å få ting skriftelig. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Sivilt søksmål er det letteste når det er snakk om erstatning. Forliksrådet er en god start. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Håper dette virkelig løser seg for deg. Minner om noe jeg var borti i ungdommen (men ikke på langt nær så dyrt.. ) Hør evt. også med JussBuss. Mulig de har noen råd på veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå